Nog niet zo heel lang geleden was het überhaupt al knap dat een auto de 300 wist aan te tikken. Tegenwoordig kun je een Audi A6 op 305 laten begrenzen...
In Genève werden we overspoeld met een hele nieuwe generatie van supercars. De AB-redactie ging op zoek naar de auto’s die 300 het snelste weten te behalen vanuit stilstand. Om het nog een beetje overzichtelijk te houden, benoemen we alleen de auto’s die de 186 miles per hour in minder dan 30 seconden weten te doen, om te voorkomen dat de lijst vol staat met Aston Martins, Audi’s en Alpina’s die uiteindelijk na een minuutje daadwerkelijk de 300 halen.
Het is een overzicht van de meest significante sprinters, dus sommige varianten staan er niet bij (anders staan er zo veel 650S of Brabus varianten). Daarbij zullen er zeker auto’s zijn die in de lijst thuishoren, maar waar (nog) geen 0-300 tijden van bekend zijn. De Noble M600 haalt de 200mph binnen de 30 seconden, maar de tijd naar 186 is niet vermeld. Ga er even lekker voor zitten en aanschouw de gladiatoren van de elitesprint:
29.90s: Ferari 599 GTO (2010)
Nooit gedacht de 599 GTO een hekkensluiter te noemen. Niet de makkelijkste van de lijn, maar die licht gekietelde Enzo V12 maakt veel goed.
29,00s: Ruf CTR ‘Yellow Bird’ (1987)
Jazeker, een held uit de Jaren 80 weet een 599 GTO voor te blijven. De 469 opgegeven paarden lijken wel een voorzichtige opgave te zijn. Nog een reden voor de snelle tijd: de CTR had een ranke Carrera body, geen brede Turbo heupen.
28,90s: MTM S8 Talladega R (2016)
Dat de S8 erg potent was, bleek al uit diverse tests. MTM herbouwde de S8 en gaf hem 802 pk mee, waarmee de S8 Talladega R sneller is dan menig supercar. En toch nog langzamer dan de toppers van Brabus…
28,80s: Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera: (2011)
Net als bij schaatsen heb je specialisten in de sprint, de Gallardo is er zo eentje. Dankzij de 4WD en het lage gewicht haalt deze in no time 200, en loopt de Italiaanse lichtgewicht alsnog naar de 300 in minder dan een halve minuut.
28,00s: Mercedes-Benz SLR McLaren 722 (2007)
De SLS en AMG GTS zijn weliswaar sneller op de circuits, maar als het op deze sprint aan komt, is de SLR 722 nog altijd ongeëvenaard. Tevens een kerstcadeau tip voor @sacha.
26,70s: Porsche 911 GT2 RS (2012)
Net als de SLR typisch zo’n auto die excelleert op deze sprint. De 911 Turbo S is sneller op de 100 sprint, maar boven de 150-160 komt de GT2 RS langszij. Dan heb je direct voordeel van een hoger vermogen en een lager gewicht.
26.70s: Gumpert Apollo (2009)
Niet moeders mooiste, maar wel een verdomd effectief apparaat. Toptijd op de Nordschleife, en ook in dit overzicht komt de Apollo goed mee. Dit betreft de gewone versie, van de S en R waren officiële cijfers niet voorhanden.
26,50s: Mclaren 650S (2013)
En dat wordt getoond met de de McLaren 650S. Gewoon een straatauto met garantie, zelfs als cabrio. Dankzij de hyper efficiënte V8 Turbo en DCT bak gaat de Junior McLaren bijna net zo snel naar de 300 als onderstaande Saleen… En toch kun je er prima dagelijks mee rijden.
26,40s: Chevrolet Corvette Z06 (2015)
De GT2 van de USA. Een hoog vermogen, hoog koppel en laag gewicht. 0-100 stelt niet zo veel voor, maar daarboven trekt ie er goed aan. Bijna net zo snel als een Enzo op de 300. En niet alleen snel in een rechte lijn, ook op de Nordschleife komt de Z06 prima uit de voeten. We gaan de Amerikaanse prijs in dollars niet omrekenen naar Euro’s…
26,10s: Ferrari Enzo (2003)
Dit zou op de McLaren F1 na de snelste auto moeten zijn. Was het ook, maar in een paar jaar min of meer ‘gedegradeerd’. Maakt niet uit, weinig auto’s zien en klinken sneller dan een Enzo.
25,60s: Saleen S7 Twin Turbo (2005)
Deze viel ondergetekende een beetje tegen. Praktisch gezien een raceauto met een 750pk sterke V8, en één van de snelste auto’s ooit gemaakt. Niet dat 25,60 een langzame tijd is, maar het geeft wel aan hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan in motortechniek, banden en met name transmissies. Benieuwd wat deze weet te doen…
25,60s: Ferrari 488 GTB (2015)
Keurig in de pas met de McLaren. Net wat nieuwer, net wat meer vemogen en net wat sneller. En sneller dan een Enzo en 599 GTO… Gewoon een auto die je nu bij bij de dealer kunt kopen.
24,80s: Ruf RT12 (2007)
De Porsche 911 Turbo is altijd al een goede sprinter geweest, en een Ruf versie is alleen maar sneller. Logisch, want met 650pk kom je goed vooruit. Eigenlijk is de zeldzame RT-12 Ruf’s vrije turbo-interpretatie op basis van de Carrera (ze strippen een Carrera en bouwen hem helemaal naar wens op).
24,00s: Lamborghini Aventador LP750-4 SuperVeloce (2015)
Het was best een verassing dat deze Uber Lambo onder de 7 minuten de Nordschleife wist te doen. Erg knap, als je bedenkt dat zowel Ferrari als McLaren zich hebben stukgebeten op die 7 minuten. En ook in dit lijstje doet de SV goed mee.
23,80s: Brabus CLS Rocket 800 (2013)
Bijna elke Brabus met V12 doet de 0-100 in ongeveer 4 seconden, en soms wordt dat langzaam genoemd. Echter, een Brabus is daar niet voor gebouwd. Net als een echte raket is de start wat trager, maar de V-max hoog. Dat geld ook voor de prijs, want de Brabus Rocket is niet alleen zo snel als een Lamborghini, maar kost ook net zo veel.
23,50s: Lamborghini Centenario LP 770-4 (2016)
Briljante marketing van Lamborghini. Men neme een model dat al bestaat. Doen er een rare afwijkende body op en tadaa: een nieuw speciaaltje. Echter, met 770pk zeker geen kinderachtige auto.
23,50s: Ferrari F12tdf (2016)
Die andere Italiaanse V12 bouwer weet de 300 in de zelfde tijd te halen. Zonder overigens met een totaal ander koetswerk aan te komen.
22,40s: MTM BiMoto (2003)
Een Audi TT zo hoog in de lijsten? Jazeker, Motoren Technik Mayer had het lumineuze idee om een Audi TT te voorzien van twee getunede 1781cc metende twintigkleppers, met joekels van een turbo. Totaalvermogen was 740pk. MTM kwam er al snel achter dat het dynamisch gezien een onding was, en ging zich toeleggen op hoge snelheidstests en records.
22,40s: McLaren F1 (1994)
Eigenlijk een van de eerste auto’s die 300 op zijn sloffen haalde. Het was niet eens de bedoeling dat de V12 zo sterk was. Gordon Murray vroeg Paul Rosche van BMW Motorsport om een 400-450pk sterke V12, echter, meneer Rosche had zijn huiswerk te goed gedaan, waardoor de F1 627pk had en ineens de snelste auto was.
19.90s: Porsche 918 Spyder (2014)
Snelste op de meeste circuits van alle hypercars. Maar in dit lijstje is het slechts een redelijke prestatie. Hier zie je dat het surplus van vermogen en het lagere gewicht van de P1 en LF zich boven de 200 enorm uitbetaald. Alhoewel, 0-300 in minder 20 seconden kun je onmogelijk traag noemen.
17,00s: Lotec Sirius (2009)
Op basis van hun C1000 (nee, niet de supermarkt) kwamen de Duitse ingenieurs met dit project op de proppen. De motor is een tot 1200pk getunede V12 van AMG. Er schijnen er 5 per jaar gebouwd te worden. Voor wie weet niemand.
16.70s: Bugatti Veyron 16.4 (2006)
De eerste auto die écht een item maakte van de 0-300 sprint. 1.001pk, 1250nm, een 7-traps DCT bak van Ricardo, 4-wielaandrijving. Dit zou de benchmark worden voor veel supercar fabrikanten en tuners.
16,50s: McLaren P1 (2014)
De McLaren P1 is aanzienlijk sneller dan de 918, zoals verwacht. Maar toch 1,5 seconden langzamer dan de Ferrari moet pijn doen. Toch een paar wagenlengtes.
15,00s: Ferrari LaFerrari (2014)
Sneller dan de oude Bugatti, langzamer dan de latere SS. Om aan te geven hoe goed de Bugatti is in dit (nutteloze) spelletje. Toch, de LaFerrari klinkt véél beter en kan ook daadwerkelijk een bocht om.
14.60s: Bugatti Veyron Super Sport (2011)
Eigenlijk zoals de Veyron had moeten zijn. Minder kitsch en meer lichtgewicht. Al hoewel je dat laatste met een korreltje zou moet nemen. Weet het moderne Hypercar trio prima voor te blijven.
14,53s: Koenigsegg Agera R (2012)
En dan te bedenken dat dit een van de slomere Koenigseggs is… Dat maakt niet uit, want alsnog vernedert de Agera R de 918 Spyder op de sprint.
13,70s: SSC Ultimate Aero (2009)
Eén van de eerste Veyron uitdagers, en een succesvolle! Schijnt tot 150 behoorlijk onbestuurbaar te zijn, maar daarboven zijn er weinig snellere auto’s.
13,63s: Hennessey Venom GT (2011)
Een stretched Lotus Exige met een 1250pk sterke Twin Turbo V8. Schijnt nog goed te werken ook. Voor wie dit aan de langzame kant is: er komt een 1470pk sterke versie aan.
13,60s(?): W Motors Lykan Hypersports (2013)
In Furious 7 was deze Libanese supercar capabel om van de ene wolkenkrabber naar de andere wolkenkrabber te springen. In het echt is het een heel erg snelle auto, blijkbaar. Alhoewel de 770pk Ruf boxer wel heel grote paarden moet leveren om zich tussen dit gezelschap te nestelen… Twijfelgevalletje, but we call bullshit.
13,60s: Bugatti Chiron (2016)
De Bugatti Chiron is nog niet eens in productie en nu al naast het podium. Echter, de Chiron zal in redelijke aantallen gebouwd gaan worden en de sprint keer op keer kunnen houden. Daarbij is het vrij aannemelijk dat er weer allerlei verschillende versies van komen die aan tonen dat de fallus portomonnee van de eigenaar nét weer even iets groter is.
13,10s: Rimac Concept-One (2016)
Ok, het is een prototype van de Concept S, welke nu leverbaar zou moeten zijn. 1384pk levert de auto uit zijn elektromotoren. Lijkt qua uiterlijk verdacht veel op een Koenigsegg, met name de achterkant.
11.92s: Koenigsegg One:1 (2014)
Het is een Zweeds feestje in de hoogste regionen van de elitesprint. 1360pk op 1360kg is dus een recept voor een zeer snelle tijd. In principe sneller dan alles. Op zijn grote broer na.
10,90s: Koenigsegg Regera (2016)
In de tijd dat een vlot bijtellingswondertje de 100 haalt, rijd je al 300 met een Regera. Net als bij de andere Koenigseggs komt dat door een laag gewicht, hoog vermogen en gunstige aerodynamica. Bizar. Met de 10,90 is er natuurlijk maar één vraag die ons bezig houdt: wie gaat er onder de 10 seconden naar de 300?
Disclaimer: de tijden van de 0-300 sprint zijn niet altijd 1 op 1 met elkaar te vergelijken. Denk aan verschil in luchtvochtigheid, ondergrond en temperatuur. We hebben op de AB redactie onderzoek gedaan en kwamen tot de conclusie dat Nederland of Duitsland de beste omstandigheden kent. @Wouter en @CasperH bieden zich als vrijwilliger aan om bovenstaande tijden te verifiëren. Iemand die de auto’s kan uitlenen?
Aanvullingen en uitnodigingen zijn van harte welkom in de comments!
92 reacties
Binnen 20 op de 400km/h, ik ben blij als ik dan de 130 red
We zullen zien, koenigsegg doet eigenlijk ook nog veel echt vernieuwend onderzoek bij brandstof motoren, zoals pneumatische kleppen en dat soort spull.
Echt zaken die een wereld van verschill kunnen maken.
Is toch niet te bevatten!! en wat doen de supercars over 5/10 jaar ??
Er zal toch eens een grens zijn wat mogelijk is zou je denken.
Wat een engineering daar bij Koenigsegg, petje af.
Dit is inderdaad véél en véél sneller. Van 0 tot 300 in 1,57 seconden. Dan is de Regera ronduit traag.
Ook bizar, de acceleratie net boven de 5.5 g. Maar de deceleratie bijna 7 g.
Een autobouwer in hart en nieren met een ongekende passie, liefde en de drang om de beste te zijn/worden. Eigenschappen die Duitsers over het algemeen ook bezitten.
wel jammer dat er niet van iedere auto een foto bij staat…
In 1986 had Audi het record voor 0 naar 200 mph (320 km/h) in 46 seconden. Niet slecht voor die tijd.
Tja, de top 10 was wel aardig te voorspellen (niet in volgorde maar goed), fucking 10,90 seconden naar de 300! Ik strik m’n veters nog langzamer..
Al vind ik niet dat tuners er tussen horen. En anders missen er nog wat uit het lijstje, 9ff, Alpha 16 GTR, UGR.
-Zenvo ST1 ? Bij mijn weten geen 0-300 tijd bekend, maar top is 375 km/h
-Pagani Huayra zou 0-300 in 15,3 seconden doen ( niet officieel )
-9FF GT9-R zou 0-300 onder de 16 seconden doen.
Daarnaast heb ik ook mijn bedenkingen bij Brabus en Ruff vergeleken met bv. een Techart…waar ligt de grens?
Een standaard C6 ZR1 is flink snel, maar doet 0-300 in 32,6 seconden ;-).
Ik zal het toelichten. De ZR-1 (met streepje) was de snelle versie van de C3 en C4 Corvette.
Bij de C6 verviel het streepje: ZR1. De lichtgewicht sporter uit de C6 reeks had een 505pk sterke 7.0 V8, de ZR1 een 6.2 Supercharged V8 met 650pk.
Eigenlijk heeft de huidige C7 Corvette Z06 het blok van de oude ZR1. Of er een C7 ZR1 komt is vooralsnog onduidelijk, maar de Z06 doet het al meer dan prima ;-)
Hier het volledige lijstje:
Top speed: 303 km/h
0–100 km/h: 3.06 sec
0–200 km/h: 6.87 sec
0–250 km/h: 10.4 sec
0–280 km/h: 14.8 sec
0–300 km/h: 19.1 sec