Nieuwe modellen, markten en niches bedenken, dat kunnen ze wel bij Mercedes. Af en toe komt er een ‘R-Klasse’ uit, vandaag trakteren ze ons op een CLS Kombi. Het ding heeft immers nog wel 4 deuren.
Met de CLS heeft Mercedes een heel erg harde voltreffer gemaakt. Het origineel stamt uit 2004. Een auto met een hele, hele erge uitstraling. Fout maar ook lekker. Vulgair maar ook lekker. Duidelijk geen taxi en men betaalde er maat wat graag een premium op ten opzichte van een normale E-Klasse. Want de originele CLS is onder de kap gewoon een E W211.
De nieuwe E-Klasse (W212) betekende dat ook de CLS vervangen moest worden. Qua looks was het niet nodig, voor de fabriek was het wel handig. Een naam als ‘vierdeurs coupe’ kon deze CLS niet meer maken dus moest Mercedes wat nieuws verzinnen.
Het nieuwe is een van de strakst gelijnde auto’s met plek voor een hond vandaag te koop. Mercedes noemt het de CLS Shooting Brake (break mag eventueel). Nu weten wij dat een Shooting Brake eigenlijk om 2 deuren vraagt. Verder is het uitzicht beperkt en de achterklep te klein. Niet handig om kasten en banken mee te vervoeren, wel opnieuw een auto met heerlijke (unieke!) uitstraling.
Op dit model debuteren bovendien de LED-koplampen van Mercedes. Ze gaan 5x langer mee dan xenon en schijnen een betere kleur licht te hebben. De dikste is een CLS500, de ‘zuinigste’ een CLS250 CDI. Alle motoren levert Mercedes met 7G Tronic Plus.
Love it or hate it..
@bigcar: dit kun je gewoon niet haten. Schitterend en in het echt gegarandeerd nog mooier dan op de foto’s .
@eklasse: toch wel, wat ren lelijkerd zeg. Misvormd, ook als sedan
@eklasse: dan heb jij t zeker niet over het interieur zeker… wat een afbraak!
@bigcar: ben het helemaal met je eens. Voor mij persoonlijk, love it
Schitterende auto zeg! Was een beetje bang dat ie op een R zou gaan lijken qua daklijn, maar vind hem erg geslaagd. Wel nog steeds liever de gewone. Wat een bazenbak!
@E34M5Touring: De ultieme bazenmerc blijft toch de CL65 AMG, maar de CLS mag inderdaad met trots de tweede plaats innemen.
@xilver: helemaal, volkomen en unaniem ultiem met je eensch !
Zoals @bigcar het al aangeeft… love it or hate it, in mijn geval zeker een dikke love it!
Respect eindelijk een journo/blogger die zich niet laat intimideren door PR.
Op die interieur foto is het wel een nette lijkencombi.
Daarme doet mercedes zich zelf tekort.
Ondanks dat de naam niet klopt vind ik dit wel een fraaie station.
Zijn de led-lampen standaard? ;)
Ik vraag me (na het uitvoerig bekijken van de plaatjes) af Hoelang die optielijst wel niet geweest moest zijn..
Vraagje: is er zoal nog iets standaard op deze auto?
tegenwoordig is alles een optie, van chassis tot banden, van ruiten tot led-lampen, ik ben bang dat degene die dit ding wil kopen ongeveer de helft van de
Prijs van de auto erbij mag leggen voordat je het ding op je naam hebt staan, de standaarduitrusting is echt ongelofelijk schaars..
@bigcar: Ik denk dat je het er beste aan doet om wagens van die prijscategorie full option aan te kopen, anders kan je net zo goed iets goedkoper nemen. Feit is wel dat de optielijsten tegenwoordig langer en langer worden en dat er steeds meer idiotere zaken opkomen, kwestie van een centje meer uit de klant te kloppen.
@xilver: helaas zijn die centjes van de optielijst alleen al (bij elkaar opgeteld) tegenwoordig vrijwel evenveel waard als de aanschafprijs van de wagen zelf. de duitsers zijn er koploper is, iets dat mij heel erg irriteer: ze hebben prachtwagens met een nog net goedkeurbare vanafprijs, maar ze zijn gewoon kaal. je word gedwongen een hele f*cking lijst met allemaal opties langs te gaan (waar sommige opties zelfs 3 maal langskomen, neem als voorbeeld maar de 3serie) en dan loopt de prijs van de wagen gigantisch snel ophoog en als je niet oplet ben je de klos want dan baal je echt als een stekker..
@bigcar: Idd, daar heb ik ook een beetje een hekel aan bij het Duitse trio…je kan een BMW 5 serie al voor 40.000€ meenemen maar dan heb je amper airco… in zo’n wagen. Doe daar alles bij en je zit al gauw rond de 65.000€.
VW daarentegen doet het dan beter, je krijgt in het basispakket toch al een aantal zaken die je bij de andere 3 niet zou krijgen.
@xilver: klopt, maar VW is ook niet alles. de prijzen van de duitsers zijn echt ongelovelijk hoog, als ik zelf al een 3 serie samenstel kom ik minimaal op de 52.000 euro uit (een heel licht aangeklede 320i).. vanafprijs is 36 mille en hetgeen dat ik alleen maar aanvink zijn zaken die wat mij betreft wel horen te zitten in een gloednieuwe auto, zaken zoals bijvoorbeeld een mooi metallic kleurtje à 1200 euro, aan de interieur bekleding en velgen ben je al 400 euro elk kwijt, automatische versnellingsbak, active protection, adaptive bochtenverlichting, grootlichtassistent, automatische airconditioning, active cruise control met stop en go functie, navigatiesysteem business, maar ook een automatische schuif en kanteldak en ook nog wat kleine dingetjes. als je niet bizarre dingen zoals een M-onderstel en een head up display aanvinkt ben je alsnog aleen al met de hierbovengenomende zaken meteen 10.000 euro lichter. dat is dus niet de wagen die ik voor ogen had.
en als ik denk dat ik dan net zogoed een 5 serie kan nemen ben al al meteen 20 duizend euro aan opties kwijt, pprobeer maar, het zal je echt heel diep tegenvallen (vind alleen aan wat volgens jou echt waard is om op zo’n wagen aan te vinken / wat echt op zo’n wagen van status minimaal aanwezig moet zijn. geloof me, het valt je vies tegen ;) )
de japanners daarentegen hebben een andere kijk op de wereld; suzuki heeft een model welke een belachelijke naam heeft en concureert met bijvoorbeeld de audi a4, vrijwel alle denkbare opties, als standaard aanwezig in de wagen geplaatst en verkoopt zo’n wagen vol met opties voor de vanafprijs van een kale a4.. tsja.. (suzuki kizashi oid)
vanafprijs: 35K en staat voor de deur,
de bmw / audi / merc daarentegen kan je op je buik schrijven voor die prijs :'(
@bigcar: Ik geef je volledig gelijk op dat vlak… er zijn meerdere andere, niet-Duitse merken die een stuk goedkoper zijn alsook goedkoper in optiekeuze. Je moet maar eens naar Skoda gaan zien, het is haast te belachelijk voor woorden wat die prijzen zijn. Een Superb full option neem je al mee naar huis aan dezelfde prijs als een A4 met een aantal basisopties.
Hét grote voordeel dat de Duitse merken hebben is dat ze kwalitatief enorm goed zijn en ze zien er echt goed uit (de meeste Japanse wagens zien er tenslotte uit als een koekendoos op wielen) en dan is er natuurlijk nog het fanboy-isme dat de prijs wat naar boven kan drijven.
De enige echte goedkopere concurrent van de Duitsemerken is Volvo, die dingen zijn kwaliteitsgericht zeker competitief en kosten een stuk minder (V70 full option Summum, €51.000 in België).
@bigcar: Wegens kosten besparing heb ik niet gekozen voor een chassis. :P
@kickass: kijk als je een airco achterwegen laat nog okè, maar een chasis..
Die houten koffervloer staat wel erg fraai
@tooon: kost een duit, maar dan heb je wel wat
@tooon: kost een duit, maar dab heb je wel wat voor je geld, iets waar je U tegen zegt!
@tooon: inderdaad! Een mooie vondst van Mercedes.
@mashell:
Mooie vondst van Mercedes???
Elke lijk wagen heeft dat al sinds mensen heugenis.
Komt Mercedes ook met een laminaatvleur in z’n ikeabak.
Ziet er opzich wel dik en mooi uit mar ik moet er
Toch ff aan wennen.
Dik! Zeker iets wat perfect bij me past. Mooi hoor!
Moeilijk te lezen artikel, staat vol slecht lopende zinnen (zinnen die vermoedelijk later zijn aangepast en niet weer gecheckt), al dan niet met tikfouten.
wat een mooie auto is het toch!
Doe mij er maar 1, prachtig. Wel een AMG trouwens
wat is de definitie van een “shooting break” ??
@lincoln: Pauze tijdens het jagen?
@E34M5Touring: http://www.popscreen.com/assets/thumbs/v/original/3136911jBx_o.jpg
@bozewolf: wabbit season !!!
Nu dacht ik echt dat een shooting break/brake slecht 2 deuren had? Ben ik verkeerd?
De locatie vanaf foto 8 doet me overigens erg denken aan deze :
@E34M5Touring: 100 beste reactie het jaar :p
@lincoln: Schietende rem.
@lincoln: hij staat ook gelinkt in het artikel maar misschien dittum ff teruglezen ;)
@Alwood:
complete marketing bullshit voor simpletons en retardoos dus ..
@Alwood: nu dat je naar een oude artikel linkt: waar hebben jullie @aimee achtergelaten?
@4991: gelukkig verstopt op een plek waar verlopen vrouwtjes van 30+ horen…
@Megakix: :lol: , was ze al zo oud dan?
@4991: yup…nog ouder dan ze er al uitzag…leuke aan Aimee was alleen haar schorre stemmetje en haar naïeviteit…true or false ?
@Megakix: klopt inderdaad. hebben jullie dan geen vervangster? of zijn ze moeilijk te vinden?
@lincoln: a vehicle used to carry shooting parties[2] with their equipment and game. The term brake[3] was initially a chassis used to break-in horses
@p993:
in Amerika noemen ze zo,n “shooting brake” een Pick-up truck ..
@lincoln: Mercedes mag dit model noemen zoals ze willen, maar het lijkt er wel op dat de marketing afdeling niets van auto’s en hun geschiedenis weet. De CLS is geen coupé (die mag maar twee deuren hebben – het is tenslotte een ingekorte sedan) en deze laatste aanwinst is geen shooting brake (die heeft bij auto’s ook maar twee deuren en een achterklep). In elke andere technische omgeving zouden ze een schop onder de kont krijgen wegens misleidende etikettering.
@oxymoron:
nope .. dat mogen ze niet ..
octrooi en copyright bizznizz is niet mals ..
yep .. dat mag ..
ze mogen em zelfs een space shutlle noemen als ze de rechten op die naam hadden ..
fact is .. tis gewoon een stationbak ..
@lincoln: ja, dan zou het merkenrecht zijn en geen octrooirecht, lijkt me
nou spuit hem zwart , 2 vlaggetjes op de motorkap en hij is compleet :-)
Oh man, wat een vette bak. Ik ben altijd al liefhebber geweest van de CLS. Dit is dan de ideale uitvoering als je kinderen hebt :P
Misschien… ooit… Ik begin wel steeds meer fan van Mercedes te worden.
lijkt me een zeer onpraktische station, met zo’n klein klepje. Dat parket in het laadruim is wel cool. Ik ga ‘m halen.
Mooi hoor.
Nou, kofferuimte? Zeg maar niet…
Is een mooie lijkwagen van te maken.
Het is hem voor mij nét niet. Vind het een mooie wagen, maar als je de schuin toelopende achterraampartij in gedachten de ‘normale’ vorm geeft, klopt ie beter. Er zit me nu teveel metaal boven de ruiten.
Designers zijn net een klein stukje te ver doorgeschoten imho.
Conclusie, erg mooi, maar met wat kleine missertjes.
En totaal overbodig natuurlijk, maar da’s niet erg!
De CLS van voor de facelift was een mooie bak. Dat mooie hebben ze met het nieuwe voor- en achterlchtendesign netjes naar het stort gedragen. Deze stationwagon verandert niets aan die vaststelling.
Ik wacht liever op de Audi A7 met meer kofferruimte! :-)
Een erg geschikte auto voor particulieren begrafenisondernemers die in het zwart nog een zakcentje willen bijverdienen.
@bsxc2: Nice one!
Perfect. Tenzij je een hond hebt (uitglijvloer) en/of niet houdt van een overdreven overhangende kont… Wieltjes 20 cm naar achteren zou wonderen doen.
Ik ben een beetje aangeschoten ( vrijdag avond he?) misschien kan ik deze bak mijn kater uitslapen. Ruimte zat.Dat is het enige positieve wat ik over deze auto te melden heb.Mercedezzzzzzzzzzzzz
1 woord : Beautiful!
@tdu2zonda: 1 woord: Fugly!
1 zin: De CLS Shooting Brake lijkt op een Peugeot 508SW!
@pokerface: En dan voornamelijk de achterpartij van opzij gezien… Helemaal met je eens.
@pokerface: Dat idee kreeg ik ook bij de achterkant
Ik vind ook, dat’ie er best goed uitziet. Ook al zou ik hem niet kopen. Voor dat geld denk ik wel iets te kunnen vinden, dat ik liever zou willen hebben.
Maar ik zit wel met een vraagje: Heeft deze auto een automatische inparkeerhulp? Of gaat die achterklep automatisch open, wanneer je probeert achteruit in te parkeren? Ik zie namelijk geen enkele foto van de laadruimte met gesloten klep. Want dan lijkt het me een crime. Zelfs achteruitrijden in een garage of een steegje zal voor menigeen een moeilijke opgave worden. (Voor de onwrikbare fans: Ik kon het niet laten!)
Ik heb moeite met deze wagen, ik vind de CLS schitterend, voor zijn vernieuwing en momenteel. Alleen vind ik dit moeilijk te plaatsen. Voor dit geld koop ik een E-klasse station full option. Van voren vind ik dit echt een schitterende auto, maar de achterkant moet ik toch echt even aan wennen. Ik hoop niet dat Audi en BMW dit volgt. Want een Audi A7 en BMW 6er in dit segment zie ik echt niet zitten. (Hoe zou in godsnaam een A7 of 6er er uitzien als “shooting break”, eerder gewoon station, want een SB heeft 2 deuren.) Maar alsnog, komop, hou de vierdeurs “coupe’s” gewoon voor wat het is en laat het lelijke station gebeuren over aan de Panamera…
Nu ik hem voor de 2e keer zo ziet hier, vind ik hem een stuk mooier! Op foto 3 smoelt ie lekker!
Zou met zo’n parketvloer achterin wel n paar spanbandjes bijbestellen om je hond goed vast te zetten… ;)
Wat een dikke auto!
Het maar goed dat Mercedes de achterlichtunits niet een fractie kleiner gemaakt heeft, dan zou de wagen namelijk de perfectie gehaald hebben en daar zou het universum zijn doel bereikt hebben en terstond opgeheven worden.
Hulde voor jullie! In plaats van klakkeloos de Mercedes propaganda over te nemen en deze auto tot shooting brake te bombarderen noemen jullie deze auto wat het werkelijk is: Een combi. Mag ik jullie er nog wel op wijzen dat autofabrikanten regelmatig auto’s op de markt brengen die ze als coupé betitelen terwijl dit gewoon ordinaire hatchbacks zijn? Dan gaat het helemaal goedkomen!
@pomoek: vergeet de Gran Coupe niet.. die mooie Sedan..
Een coupé is een aan de achterzijde naar beneden aflopende sportieve carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte/passagiersgedeelte slechts door 2 of 3 deuren te betreden is: twee deuren indien de coupé gemaakt is op de basis van een sedan.
Drie deuren als de coupé gebaseerd is op een hatchback.
Een coupé met een inklapbaar stalen dak wordt Coupé Cabriolet genoemd.
Heeft auto de vorm van de coupé met 4 portieren, dan is het een 4-deurs coupé (CLS van Mercedes toont dus aan dat het wel degelijk kan).
De CLS Shooting Brake heeft ook een sportieve naar beneden aflopende carrosserievorm.
@pokerface:
En wat wil je hiermee zeggen?
Dat je je klassiekers niet kent en dus maar klakkeloos de marketing bull napraat?
Merc is niet gek…dit is de ultieme DOODSKISTauto…zelfs met spanbanden-houten-vloertje voor de sjiek.
@Megakix: haha! die heb ik vandaag nog maar 364 keer gezien…
Het vorige CLS model was zo ontzettend mooi, de nieuwe is echt niks aan, beetje Hyundai achtig…
@jrk68: Ik wil er mee zeggen dat een coupé dus niet per definitie 2 of 3 deuren hoeft te hebben. Ik ken de klassiekers zeker wel.
Neem deze: De Aston Martin Lagonda V8 Shooting Break
http://www.cartype.com/pages/5015/aston_martin_lagonda_v8_shooting_break__1987
@pokerface:
Een sedan met een coupé achtige carroserie kan je hooguit een sportieve sedan noemen. Mits adequaat gemotoriseerd een sportsedan maar een coupé wordt het nooit.
Wat de marketing boys je ook wijs willen maken.
Een coupé is gewoon een 2 of 3 deurs en als je daar het dak van doortrekt heb je een shooting-break.
Ergo cls is een sedan en dit is het T model daarvan.
@nielsa87: Hyundia i40 CrossWagon en de Peugeot 508 SW!
Lexus heeft al sinds 2006 op de nieuwe LS volledige LED-koplampen? Toyota sinds 2009 op de nieuwe prius, dus wat is hier zo bijzonder aan?
On topic: CLS is altijd een van mijn favorieten geweest, maar deze mogen ze laten staan…
@Mcvk: Dat was niet volledig led maar gedeeltelijk. Audi en Caddilac hadden destijds wel volledige led-koplampen.
Heel dik, hoop dat het geen verkoop drama wordt aangezien de E-klasse de norm is.
@CL65: Hoezo een verkoop drama,Mercedes weet echt wel waar ze aan beginnen,dacht dat je dat wel zou weten als kenner
http://www.youtube.com/watch?v=45MfG4RIqrM&feature=channel&list=UL
Hier zie je Kombi al in de 63AMG :):)
Geweldig mooie auto. Een echte reiswagen zoals alleen Mercedes ze kan maken.
Mercedes is opnieuw vernieuwend met het 4-deurs coupe concept, wat Mercedes begon met de CLS, nu als estate. Andere merken zullen weer volgen zoals met vele ontwerpen van Mercedes.
Een BMW 5 Serie GT is natuurlijk voor BMW een model om zich diep voor te schamen. Dat is de lompheid zelve en niet te vergelijkingen met dit kunststukje. En zo heeft BMW nog wel een aantal grote missers, ook recent, op de markt gebracht.
Audi hoeven we niet te bespreken. Zij hebben slechts één model in verschillende groottes en zonder veel veranderingen in de laatste 10 jaar.
Deze auto start een nieuwe model categorie die er tot nu toe gewoon niet was! Hulde voor Mercedes om hiermee te komen.
@kroon:
Stations bestaan anders al heel lang.
Daar een misleidend plaatje opplakken maakt het nog geen nieuwe model categorie.
@kroon: ✳ 10
Spuuglelijk zonder amg pakket en een cls hoort in een coupe form te zijn als de originele
@noriega: Dan rij jij toch de coupe,ik rij ze allebei wel:)