De Mercedes E60 AMG is het beste van het beste. En anders helemaal niets!
Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt! Het is een opmerking die je bij elke automeeting hoort. Oude auto’s zijn per definitie leuker dan nieuwer. Niet alleen zit er vaak een verhaal aan vast, ze zijn ook bereikbaarder. Dat laatste is hier absoluut niet het geval.
De Mercedes E60 AMG van de W124-generatie die je op de foto’s zit is namelijk net zo duur als een bijna nieuwe E63 AMG van de W213-generatie. Ja, we beginnen even met de prijs: 164.950 euro.
Dat is een enorm bedrag voor een auto uit 1995 met 145.000 km aan ervaring op de klok. Toch is het eigenlijk een koopje. Uiteraard heeft dat te maken met de kwaliteiten van deze opper-E-Klasse en de beschikbaarheid.
Wat is het nu?
Want wat is de Mercedes E60 AMG eigenlijk? Simpel, het is de AMG-versie van de E500. De E500 was op zijn beurt weer een samenwerking tussen Porsche en Mercedes.
Door velen wordt die auto (niet onterecht) aangeduid als de beste auto ter wereld. Deze E60 AMG is nog meer beter, want hierbij mocht AMG zijn plasje eroverheen doen.
De E60 heeft een grotere en sterkere V8. De basis is dezelfde M119, maar in dit geval is deze 6 liter groot en levert ‘ie 381 pk. Daarmee kun je in 5,3 seconden naar de 100 km/u knallen.
De E60 heeft een AMG-sportonderstel en kun je verder herkennen aan de AMG-sportuitlaten. Ook donker houtinleg is aanwezig. Een foute Duitser moet fout hout aan boord hebben, uiteraard.
Mercedes E60 AMG waarde
Overigens hangt de waarde sterk af of het een ‘fabrieks-AMG’ is. Deze auto komt namelijk uit de periode dat AMG geen eigendom van Mercedes was. AMG heeft een naar schatting zo’n 100 tot 150 exemplaren van deze E60 AMG gebouwd, maar ook een hoop 500 E’s en E500’s omgebouwd naar E60-specificatie. Deze heeft AMG op de motordeksel staan:
Check daarnaast even of het ‘957’ (technologie-pakket) aanwezig is. Die code hebben originele exemplaren wél en omgebouwde E500’s níet. Extra bijzonder aan dit exemplaar is de aanwezigheid van het Limited-sportinterieur. Dat is voornamelijk heel erg jaren ’90 en paste perfect bij de Cavello-trainingspakken die toen in de mode waren.
Geen echte Hammer
Overigens moet je de pre-500 modellen met V8 buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk echte ‘Hammers’ en dat is deze dan weer niet. Lekker verwarrend, hé? De Hammers zijn de jaren ’80 E-Klasses die niet door Porsche ontwikkeld zijn.
Enfin, dit lijkt dat een echte Mercedes E60 AMG te zijn. Eentje in het groen met heerlijk foute tweedelige AMG-pannenkoekvelgen, alhoewel de 17 inch Evolution wielen destijds standaard waren. Ach ja, die zijn nog wel te vinden en kunnen perfect dienst doen als winterset. Interesse ? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Met dank aan @bas77 voor de tip!
Uiteraard hebben we speciaal voor jou op deze zondagmiddag ook wat kijkvoer:
En deel 2 natuurlijk:
Meer lezen? Dit zijn de 11 gaafste uitvoeringen van de Mercedes W124!
MaartenD zegt
Echt een prachtige Mercedes
Robert zegt
“Das Beste oder nichts” was zelden beter op z’n plaats dan bij deze auto. Goed, afhankelijk van je stalling zul je periodiek een dinitrol behandeling moeten laten uitvoeren om de boel roestvrij te houden, maar verder mag zelfs het “Freude am Fahren” wel schaamteloos gejat worden van de concurrentie.
@willeme: een beetje jammer dat je ietwat neerbuigend doet over die velgen. Ze zijn namelijk volledig periode correct èn tegenwoordig erg gezocht in de MB scene, want ze staan bijvoorbeeld ook geweldig onder een C Klasse van de eerste, tweede en zelfs derde generatie. En daardoor nog behoorlijk prijzig ook, zeker om als winterset in te zetten.
willeme zegt
@RRRobert: dat is dan jouw interpretatie, denk ik. Ik vind het namelijk fantastische velgen! Helemaal period correct zijn ze volgens mij niet, want ze horen onder vroegere modellen, maar ze staan prima.
Ik had het eigenlijk erover om de Evolution-wielen op te sporen en die als winterset te gebruiken … (de pannenkoekvelgen vind ik mooier en dan heb je de Evo-wielen omdat die er origineel onder horen ;-)).
Turbo S zegt
Period correcter dan dit wordt het niet @willeme. Onder een W123 heb ik ze nog nooit gezien.
willeme zegt
@panameragts:
Ik doelde meer op pre-facelift modellen dan de W124 ;-). Het is overigens muggenziften en ze zien er geweldig uit!
okdoei zegt
Oke. Maar nu weet ik nog steeds niet waarom deze auto de beste auto is. Wordt in het artikel ook niet uitgelegd, dus hoopte bij het begin van jouw reactie uitleg te krijgen maar lees alleen dat ie wegroest.
tatog zegt
Dat antwoord is simpel. Deze auto is ontwikkeld met het uitgangspunt dat ie niet zomaar kapot mag gaan. Elk onderdeel heeft een hooo reserve om zeker van te zijn dat het niet zomaar kapot gaat. Bij de opvolger van dit model en eigenlijk de huidige auto’s wordt gebouwd voor zeg 300.000 km en 15 jaar levensduur. Gevolg is dat je sneller problemen en storingen krijgt. Ook heeft de boekhouder een veel belangrijkere stem. Alles zo goedkoop mogelijk. Dat was vroeger een stuk minder/
nofxke zegt
Op de kilometerteller zie ik toch 145000 km ipv 125000
Turbo S zegt
Een gewone 500E is zoveel fraaier om te zien.
AudiRS zegt
Wat een bak geld voor een Mercedes met roestige uitlaat.
Doe maar een strakke gewone 500E.
omarrs6 zegt
De auto is groen? Lijkt me eerder blauw als ik de foto’s bekijk
porker zegt
Groene millieusticker dan?
Jagris zegt
Een begeerlijke auto, maar niet met die prijs. Dan liever de gewone 500E, heb je ook veel plezier van.
tortuga zegt
Niet veel geïnteresseerd hier? Super maak ik misschien kans op de loterij en direkt goed beginnen… wat een parel, alhoewel ik max 100k zou geven