Dat heeft eventjes geduurd, maar een nieuwe Lancia is altijd welkom.
Het leven van Lancia hangt aan een zijden draadje. De Italiaanse bouwer van bijzondere automobielen is al decennialang aan het worstelen. De relatief gewone auto’s kregen veel kritiek (“niet bijzonder genoeg”), maar de bijzondere auto’s die ze wél bouwden, kocht niemand. Op dit moment maken ze slechts 1 auto, de Lancia Ypsilon (van de ‘846’-generatie), die sinds 2011 in productie is.
Er zal dus echt snel iets moeten gebeuren. Lancia verkoopt zo’n 3.000-4.000 exemplaren per jaar (check Carsalesbase voor alle cijfers van de afgelopen jaren, erg interessant). Want ondanks dat de Ypsilon bijna net zo goed verkoopt als Alfa Romeo en Jaguar bij elkaar, moet er wel iets gebeuren.
Nieuwe Lancia Aurelia
Het eerste wapenfeit staat gepland voor 2024 in de vorm van een nieuwe Ypsilon. Dat zal de laatste auto van het merk worden welke niet geheel elektrisch is.
De auto’s die Lancia daarna introduceert, zullen allemaal elektrisch zijn. De eerste is de Lancia Aurelia, die in 2026 op de markt verschijnt. Dat is een D-segment auto, dus min of meer de opvolger van de Lybra die in 2005 uit productie ging.
Omdat het Italiaanse merk moet overleven, zal het uiteraard een elektrische crossover worden. Dat Lancia de mode volgt in plaats van trends set is een beetje krom, maar het zij ze vergeven. Die generieke rijdende zitpillen zijn nu eenmaal heel erg populair.
Crossover tussen crossover en een crossover
Het zal overigens echt een crossover zijn, dus een samenvoeging van diverse koetswerkvarianten en niet direct een SUV-achtige. Een soort Citroën C5 X lijkt aannemelijk. De lengte is al wel bekend: precies 4,6 meter lang.
De grille zal volledig verlicht zijn, aldus een belofte van de nieuwe Lancia-designer Jean-Pierre Ploué. Qua koplampen haalt hij de inspiratie bij de Fulvia concept uit 2003 (afbeelding boven) vandaan. Het idee klinkt een beetje als de Lancia Gran Turismo concept uit 2002, (zie hoofdfoto en gallery onder).
Interieur USP nieuwe Lancia
Lancia moet echt los gaan bij het interieur. Ze hebben Mercedes-Benz als maatstaf gesteld als het gaat om de combinatie van design en materiaalgebruik. Lancia zal zich uiteraard laten inspireren op de luxe interieurs die ze zelf hebben gemaakt de afgelopen jaren.
In technisch opzicht is er niet heel veel bekend, maar wel dat de auto hoogstwaarschijnlijk op het STLA-platform en niet de oudere EMP2-architectuur. Dit klinkt redelijk bekend in de oren, aangezien ook Alfa Romeo een soortgelijke weg gaat bewandelen. Het grote verschil is de inborst. Een Alfa Romeo is strak, sportief en atletisch, een Lancia is luxe, stijlvol en comfortabel.
Accupakketten
Met het grootste accupakket (104 kWh) moet je zo’n 700 km kunnen afleggen. Het kleinste accupakket (87 kWh) zal overigens ook geen verkeerde range hebben, dunkt ons. Er komen versies met één motor en met twee motoren (en dus vierwielaandrijving). Het feest begint bij 204 pk (toevallig is dat 150 kW) en het feest stopt pas bij 449 pk (toevallig is dat 325 kW).
Dat is overigens niet het enige waar Lancia aan werkt op het moment. In 2028 staat namelijk de compleet nieuwe Lancia Delta op het programma. Als Lancia dit kan uitvoeren, dan heeft het merk in relatief korte tijd weer een attractief en modern gamma waarop verder gebouwd kan worden.
Dat moet ook wel, want alle Stellantis-merken hebben 10 jaar de tijd gekregen om zich zelf te bewijzen. Ondanks de keurige verkoopcijfers van de Ypsilon, hoeft het geen betoog dat de situatie bij Lancia het meest nijpend is.
Meer lezen? Check dan hier onze uitgebreide special over de Lancia Kappa Coupé!
mjpamsterdam zegt
Misschien ben ik wel te cynisch ; ziet er weer gelikt uit maar zal wel weer niks worden.
ar156sw zegt
3 – 4 duizend per jaar leek me erg weinig voor Alfa en Jaguar samen, even die site gecheckt: zijn de aantallen per maand.
OT: tja… ben, benieuwd, denk ik? Plaatjes van die oude concepts doen me weinig, maar wie weet wordt het nog wat.
Dutchdriftking zegt
Een Italiaanse tegenhanger van DS dan maar? Gaat nog spannend worden met al die nieuwe Chinese merken als kapers op de kust. Ik gun het ze enorm.
schreute01 zegt
Het zal allemaal wel. Maar ze starten met zó’n grote achterstand op de gevestigde orde dat het een lastig verhaal zal worden.
mashell zegt
Hoezo? Ze nemen toch een platform van de gevestigde orde?
baserace zegt
2026… da’s over 4 jaar… in het wielrennen zouden ze zeggen: kruis erover😢
Robert zegt
Een Italiaanse kalender verloopt anders dan de onze, hè. Voor hen duurt 2026 nog zes tot zeven jaar. Kijk maar naar de beloftes uit het verleden.
cheatah zegt
Met grote afstand de lelijkste creatie uit Italië ooit – samen met de Multipla misschien. Maar Lancia is gewoon dood. RIP
lekkerlinksrijden zegt
Zet Lancia gewoon in het museum, is niks en wordt niks meer. Mooie historie maar in de huidige markt geen plek meer voor.
drsjeroen zegt
Moest bij de eerste foto meteen denken aan een nieuwe Thesis. Nieuwe elektrische Delta zou een mooi idee zijn wat mij betreft. Denk dat er echt wel markt is voor een Italiaans luxe label
barchettadriver zegt
Eindelijk. Laten we hopen dat ze dit merk met ladingen traditie weer in leven krijgen. Die Fulvia is overigens overhuids gewoon een barchetta. Jammer dat die de productie niet gehaald heeft, ding was extreem fraai.
Rob zegt
Achja, Lancia. Sinds FIAT de boel overnam in 1969 is de sjeu er geleidelijk wel van af gegaan. Ja, de Stratos en Delta zijn legendarische rallywagens, maar op zich had er ook een FIAT bagde of, in het geval van de Stratos, een Ferrari badge op kunnen zitten.
Het is ook niet zo dat ze sinds de overname van FIAT er geen enkel fraai model meer gemaakt is: zelfs de huidige Ypsilon vind ik een leuk karretje. Maar de indrukwekkende combinatie van techniek & stijl van “het echte Lancia” is nooit meer geëvenaard. Wat dat betreft vind ik het ook wel jammer dat men bij Lancia altijd maar aan die uitgebouwde Delta’s denkt en niet aan bijvoorbeeld alle prachtige Aurelia varianten.
Jagris zegt
Ik hoop echt voor lancia dat het merk weer wat wordt, maar ik vrees van niet. Een c5x variant zie ik ook niet echt als iets stijlvols, maar we zullen zien. Een nieuwe delta zou wel een potentieel hebberige auto kunnen worden.
outlook zegt
Komt echt he-le-maal niets van terecht
roideshollandais zegt
Alfa Romeo, Lancia , Jaguar,… legendarische merken bestaan over toen jaar niet meer. Net zoals Saab en Rover ook niet meer bestaan. Auto’s worden generisch. BMW (en Audi, en MB, en,…) hebben dat goed begrepen. Hun modellen worden saai en fantasieloos, maar de verkopen blijven…
Rob zegt
Ach, in de afgelopen 120 jaar zijn er ontelbaar veel merken verdwenen. Legendarisch of niet. Dat Lancia überhaupt nog bestaat met hun gerommel in de marge is al eigenlijk een wonder te noemen.
En met de tijd is de auto industrie volwassen geworden, gemeengoed geworden en dan blijft er minder ruimte over voor de kleine spelers, pioniers. Met de herleving van elektrische autos is er echter ook weer ruimte ontstaan voor nieuwe spelers. Wie weet hoe het speelveld er over een jaar of 10, 15 uitziet.
mustang750supersnake zegt
denk dat we op het eind maar 2 of 3 grote merken overhouden…….en dat is het dan.
mustang750supersnake zegt
pfffff…blijf toch niet trekken eraan….t is klaar,over en uit.
geniet van het oude en maak plaats voor nieuwe…..