• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Lancia is dan ein-de-lijk onderweg

Auteur: willeme, gepost 25 september 2022 om 09:02 – 18 Reacties

Nieuwe Lancia

Dat heeft eventjes geduurd, maar een nieuwe Lancia is altijd welkom.

Het leven van Lancia hangt aan een zijden draadje. De Italiaanse bouwer van bijzondere automobielen is al decennialang aan het worstelen. De relatief gewone auto’s kregen veel kritiek (“niet bijzonder genoeg”), maar de bijzondere auto’s die ze wél bouwden, kocht niemand. Op dit moment maken ze slechts 1 auto, de Lancia Ypsilon (van de ‘846’-generatie), die sinds 2011 in productie is.

Er zal dus echt snel iets moeten gebeuren. Lancia verkoopt zo’n 3.000-4.000 exemplaren per jaar (check Carsalesbase voor alle cijfers van de afgelopen jaren, erg interessant). Want ondanks dat de Ypsilon bijna net zo goed verkoopt als Alfa Romeo en Jaguar bij elkaar, moet er wel iets gebeuren.

Nieuwe Lancia Aurelia

Het eerste wapenfeit staat gepland voor 2024 in de vorm van een nieuwe Ypsilon. Dat zal de laatste auto van het merk worden welke niet geheel elektrisch is.

De auto’s die Lancia daarna introduceert, zullen allemaal elektrisch zijn. De eerste is de Lancia Aurelia, die in 2026 op de markt verschijnt. Dat is een D-segment auto, dus min of meer de opvolger van de Lybra die in 2005 uit productie ging.

Lybra

Omdat het Italiaanse merk moet overleven, zal het uiteraard een elektrische crossover worden. Dat Lancia de mode volgt in plaats van trends set is een beetje krom, maar het zij ze vergeven. Die generieke rijdende zitpillen zijn nu eenmaal heel erg populair.

Crossover tussen crossover en een crossover

Het zal overigens echt een crossover zijn, dus een samenvoeging van diverse koetswerkvarianten en niet direct een SUV-achtige. Een soort Citroën C5 X lijkt aannemelijk. De lengte is al wel bekend: precies 4,6 meter lang.

Nieuwe Lancia

De grille zal volledig verlicht zijn, aldus een belofte van de nieuwe Lancia-designer Jean-Pierre Ploué. Qua koplampen haalt hij de inspiratie bij de Fulvia concept uit 2003 (afbeelding boven) vandaan. Het idee klinkt een beetje als de Lancia Gran Turismo concept uit 2002, (zie hoofdfoto en gallery onder).

Nieuwe Lancia
Nieuwe Lancia

Interieur USP nieuwe Lancia

Lancia moet echt los gaan bij het interieur. Ze hebben Mercedes-Benz als maatstaf gesteld als het gaat om de combinatie van design en materiaalgebruik. Lancia zal zich uiteraard laten inspireren op de luxe interieurs die ze zelf hebben gemaakt de afgelopen jaren.

Nieuwe Lancia

In technisch opzicht is er niet heel veel bekend, maar wel dat de auto hoogstwaarschijnlijk op het STLA-platform en niet de oudere EMP2-architectuur. Dit klinkt redelijk bekend in de oren, aangezien ook Alfa Romeo een soortgelijke weg gaat bewandelen. Het grote verschil is de inborst. Een Alfa Romeo is strak, sportief en atletisch, een Lancia is luxe, stijlvol en comfortabel.

Accupakketten

Met het grootste accupakket (104 kWh) moet je zo’n 700 km kunnen afleggen. Het kleinste accupakket (87 kWh) zal overigens ook geen verkeerde range hebben, dunkt ons. Er komen versies met één motor en met twee motoren (en dus vierwielaandrijving). Het feest begint bij 204 pk (toevallig is dat 150 kW) en het feest stopt pas bij 449 pk (toevallig is dat 325 kW).

Aurelia

Dat is overigens niet het enige waar Lancia aan werkt op het moment. In 2028 staat namelijk de compleet nieuwe Lancia Delta op het programma. Als Lancia dit kan uitvoeren, dan heeft het merk in relatief korte tijd weer een attractief en modern gamma waarop verder gebouwd kan worden.

Dat moet ook wel, want alle Stellantis-merken hebben 10 jaar de tijd gekregen om zich zelf te bewijzen. Ondanks de keurige verkoopcijfers van de Ypsilon, hoeft het geen betoog dat de situatie bij Lancia het meest nijpend is.

Meer lezen? Check dan hier onze uitgebreide special over de Lancia Kappa Coupé!

Ook interessant!

  • nieuwe Integra
    Nieuwe Integra is dan ein-de-lijk hier!
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Lancia staat 47 jaar op parkeerplek en is nu wereldnieuws
    Lancia staat 47 jaar op parkeerplek en is nu wereldnieuws
  • Lancia Delta Safarista is extreem gaaf (en extreem duur)

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

aurelia, Elektrisch, Lancia, Video, ypsilon

Vorig bericht: « Mitsubishi 3000GT Spyder te veil: iets voor jou?
Volgend bericht: Mercedes E60 AMG: beste auto ooit te koop in NL! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    25 september 2022 om 09:18

    Misschien ben ik wel te cynisch ; ziet er weer gelikt uit maar zal wel weer niks worden.

    Login om te reageren
  2. ar156sw zegt

    25 september 2022 om 09:24

    3 – 4 duizend per jaar leek me erg weinig voor Alfa en Jaguar samen, even die site gecheckt: zijn de aantallen per maand.

    OT: tja… ben, benieuwd, denk ik? Plaatjes van die oude concepts doen me weinig, maar wie weet wordt het nog wat.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    25 september 2022 om 09:40

    Een Italiaanse tegenhanger van DS dan maar? Gaat nog spannend worden met al die nieuwe Chinese merken als kapers op de kust. Ik gun het ze enorm.

    Login om te reageren
  4. schreute01 zegt

    25 september 2022 om 09:40

    Het zal allemaal wel. Maar ze starten met zó’n grote achterstand op de gevestigde orde dat het een lastig verhaal zal worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 september 2022 om 11:20

      Hoezo? Ze nemen toch een platform van de gevestigde orde?

      Login om te reageren
  5. baserace zegt

    25 september 2022 om 09:53

    2026… da’s over 4 jaar… in het wielrennen zouden ze zeggen: kruis erover😢

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 september 2022 om 11:24

      Een Italiaanse kalender verloopt anders dan de onze, hè. Voor hen duurt 2026 nog zes tot zeven jaar. Kijk maar naar de beloftes uit het verleden.

      Login om te reageren
  6. cheatah zegt

    25 september 2022 om 10:21

    Met grote afstand de lelijkste creatie uit Italië ooit – samen met de Multipla misschien. Maar Lancia is gewoon dood. RIP

    Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    25 september 2022 om 10:56

    Zet Lancia gewoon in het museum, is niks en wordt niks meer. Mooie historie maar in de huidige markt geen plek meer voor.

    Login om te reageren
  8. drsjeroen zegt

    25 september 2022 om 11:18

    Moest bij de eerste foto meteen denken aan een nieuwe Thesis. Nieuwe elektrische Delta zou een mooi idee zijn wat mij betreft. Denk dat er echt wel markt is voor een Italiaans luxe label

    Login om te reageren
  9. barchettadriver zegt

    25 september 2022 om 12:18

    Eindelijk. Laten we hopen dat ze dit merk met ladingen traditie weer in leven krijgen. Die Fulvia is overigens overhuids gewoon een barchetta. Jammer dat die de productie niet gehaald heeft, ding was extreem fraai.

    Login om te reageren
  10. Rob zegt

    25 september 2022 om 12:36

    Achja, Lancia. Sinds FIAT de boel overnam in 1969 is de sjeu er geleidelijk wel van af gegaan. Ja, de Stratos en Delta zijn legendarische rallywagens, maar op zich had er ook een FIAT bagde of, in het geval van de Stratos, een Ferrari badge op kunnen zitten.
    Het is ook niet zo dat ze sinds de overname van FIAT er geen enkel fraai model meer gemaakt is: zelfs de huidige Ypsilon vind ik een leuk karretje. Maar de indrukwekkende combinatie van techniek & stijl van “het echte Lancia” is nooit meer geëvenaard. Wat dat betreft vind ik het ook wel jammer dat men bij Lancia altijd maar aan die uitgebouwde Delta’s denkt en niet aan bijvoorbeeld alle prachtige Aurelia varianten.

    Login om te reageren
  11. Jagris zegt

    25 september 2022 om 13:13

    Ik hoop echt voor lancia dat het merk weer wat wordt, maar ik vrees van niet. Een c5x variant zie ik ook niet echt als iets stijlvols, maar we zullen zien. Een nieuwe delta zou wel een potentieel hebberige auto kunnen worden.

    Login om te reageren
  12. outlook zegt

    25 september 2022 om 20:04

    Komt echt he-le-maal niets van terecht

    Login om te reageren
  13. roideshollandais zegt

    26 september 2022 om 05:58

    Alfa Romeo, Lancia , Jaguar,… legendarische merken bestaan over toen jaar niet meer. Net zoals Saab en Rover ook niet meer bestaan. Auto’s worden generisch. BMW (en Audi, en MB, en,…) hebben dat goed begrepen. Hun modellen worden saai en fantasieloos, maar de verkopen blijven…

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      26 september 2022 om 12:16

      Ach, in de afgelopen 120 jaar zijn er ontelbaar veel merken verdwenen. Legendarisch of niet. Dat Lancia überhaupt nog bestaat met hun gerommel in de marge is al eigenlijk een wonder te noemen.
      En met de tijd is de auto industrie volwassen geworden, gemeengoed geworden en dan blijft er minder ruimte over voor de kleine spelers, pioniers. Met de herleving van elektrische autos is er echter ook weer ruimte ontstaan voor nieuwe spelers. Wie weet hoe het speelveld er over een jaar of 10, 15 uitziet.

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        26 september 2022 om 18:53

        denk dat we op het eind maar 2 of 3 grote merken overhouden…….en dat is het dan.

        Login om te reageren
  14. mustang750supersnake zegt

    26 september 2022 om 18:47

    pfffff…blijf toch niet trekken eraan….t is klaar,over en uit.
    geniet van het oude en maak plaats voor nieuwe…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North