Mercedes G 500 4×4² : dit is hem

Auteur: , 54 Reacties

Herinner je die ge-spyshotte G-Klasse op offroad-sloffen nog? Welnu, hij heet G 500 4x4² en hij komt naar Genève. Quadratisch. Praktisch. Gut.

Dit kleine broertje van de G63 6×6 maakt geen geheim van zijn offroad-aspiraties, gezien de fotosetting. Deze vulkaan-/bergbedwinger hij heeft tevens een dikke V8 onder de kap, maar dan zonder AMG-badges. Die mannen in Affalterbach hebben het ook zo druk met hun vierpittertjes en AMG Sports de laatste tijd, die moet je een beetje ontlasten.

De G 500 4×4² – gespoten in een Crazy Colo(u)r – wordt op de beursvloer neergezet als ‘show car’, maar we vewachten ‘m zonder al te grote aanpassingen later dit jaar gewoon op de prijslijst van Mercedes-Benz.



54 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat houd die die kleine 2 in?
@TimD: Een kwadraat.
@MJB: dat begrijpt TimD ook wel. Maar hoezo kwadraat? 4×4 = 4-wielaandrijving, wat doet de kwadraat er dan bij?
@lacker: nou 4×4^2 = 4×16, dus ik denk dat er uit elk groot wiel 4 miniwieltjes springen om de grote wielen extra te helpen!
@lacker: in overdrachtelijke zin staat “in het kwadraat” voor “in hoge mate”; een sukkel in het kwadraat is een enorme sukkel.
@TimD: ik snap nu waarom de veelbesproken rekentoets bedacht is…
@knipperlichtje: Zo een gek idee nog niet hè?
@knipperlichtje: zo hebben wij allemaal onze sterke en minder sterke kant, rekenen is inderdaad niet mijn sterkste punt! Gelukkig heb kan ik het al 25 jaar zonder :-)
@timd: – Heb
@TimD: daar verwoord je exact mijn kritiek op die hele toets. Genoeg mensen die het hele rekengebeuren buiten de vroegere schooltijd niet meer hoeven te gebruiken.
@timd: dus bij het boodschappen doen heb je al 25 jaar toevallig genoeg geld op je rekening? :)
@celicatwincam: mmm… Toevallig wel, wat wil je hier mee zeggen?
@TimD: Dit wordt een pure gok. Een normale 4×4 met open diffs, is ‘eigenlijk’ 2wd. Als je dan 4×4 2 er van maakt, zou dat suggereren dat je zowel de voor, midden en achterdifferentieel volledig mechanisch kan locken, waardoor je écht altijd vierwielaandrijving hebt.
Maar, ik kan er ook volledig naast zitten en gewoon wat marketing blablabla.
@TheMaster: In die richting zit ik ook te denken, klinkt opzich wel aannemelijk.
@TheMaster: dan is nagenoeg iedere G een 4x4kwadraat, bij mijn weten heeft iedere G standaard 3 volledige sperren.
@lekbak: Precies. Dus wat is er uniek aan dit model t.o.v. de G500? Of moet ik dit zien als een leuke uitvoering voor serieuze offroaders(en dan: waarom geen snorkel?)?
@giss: hij is fokking groot. Nog veel groter dan de andere G. En groter is beter. Ver-Amerikanisering van europa
@TimD: Om aan te geven dat het van deze versie echt wel de bedoeling is om off-road te gaan, en dus niet om te flaneren in de winkelstraat, zoals de ‘gewone’ versies…
@Esprit_de_Flandre: Voor de meesten zou je verwachten dat gewoon 4×4 dan genoeg is, maar Mercedes snapt de gemiddelde herseninhoud van hun SUV kopers.
Joh, eindelijk weer eens een stukkie over een G-klasse, wat verrassend!
Toch wel een erg gaaf ding hoor. Mooie velgen ook en ik vind het wel ok dat er geen AMG badges opzitten. Enige wat ik wat minder vind is de voorbumper in AMG uitmonstering, doet me altijd denken aan die nog ongespoten plastic gevallen op oude Golfjes et cetera.
Dus eigenlijk gewoon 4^3?
@epic001: Wil je nu perse dat ze er haakjes gaan bijzetten? Het is een auto, geen handboek wiskunde.
@gregoryverstraelen: haakjes zijn niet nodig, 4^3 staat voor 4 x 4 x 4. Dat is hetzelfde als 4 x 4^2, maar als jij er haakjes bij wilt, mij best.
@epic001: soort en met van 4×4 by far, in Mercedes taal i.p.v. op z’n Land Rovers
Leuke kleuren op een auto aanbieden is een grote plus, maar je kunt ook te ver gaan.
Waarom heet ie niet 4^3 dan?
Een standaard donkerblauwe G500 met bruin designo leder en normale wielen is alles wat een mens nodig heeft.

Dit soort creaties sijn grappig, voornamelijk om echt elke roebel of oliedollar los te peuteren. Slimme marketing, goed plan, rare auto.

@gtwillem: Meh…ik vind dat de G sowieso al een auto is in die laatste categorie en dat als je er dan toch voor gaat je net zo goed ook maar meteen helemaal los kan gaan.

Laten we wel zijn; een gewone G rijdt ook minder comfortabel dan je gemiddelde moderne SUV, laat als je enthousiast een bocht pakt duidelijk weten dat ‘ie daar niet van gediend is en is met zijn vorm ook niet geschikt om nog een half litertje brandstof te sparen noch om keihard over de autobahn te blazen.

Een X5, Range Rover of Cayenne is objectief gewoon beter wat dat betreft. Tenzij je boven op een berg woont waar geen wegen naartoe leiden is een G sowieso geen rationele keuze, maar meer voor de leuk. Vanuit dat uitgangspunt is deze variant bijna logisch te noemen.
@jaapiyo: dat kan, maar zie het als een Pizza. Als je alles er op flikkert, hoeft het nog niet zozeer lekkerder te zijn.

Een standaard G500 gaat prima van zijn plek (een Fiesta ST houd je nog in het zicht) en heeft alle terreincapaciteiten waar die voor bedoeld is. Deze G is nogal infantiel.

Een ML is een veel betere auto, absoluut.
Gaaf ding. Zou dit toch liever hebben dan een Defender. Toch net iets bruter.
@berlinetta: Alleen als bruter betekent minder goed en (nog) minder comfort.
Voor mensen die dus echt willen off-roaden met hun G-Klasse, maar niet het geld of de badassness hebben voor de 6×6.
@kapiteinaudi: Voor mensen in Europa die ‘m ook af en toe in een parkeervak moeten zetten.

Of voor mensen in Nederland die hopen dat linkse boomknuffelaars en andere jaloerse types het bij deze variant houden bij een fluim op de motorkap in plaats van krassen over de flank.
Probeerde net de manager van project Toyota Land Cruiser te bellen; hij lag niet wakker.
@gregorius: grappig.
Dit hele ding is eigenlijk gewoon overbodig en achterhaald. Zeker als Land Rover binnenkort met de nieuwe Defender komt. En niet voor niks wordt de Toyota Land Cruiser in heel de wereld gebruikt, die wordt tenminste wel fatsoenlijk doorontwikkeld in plaats van voor de rijke oliebaron en Dan Bilzerian een paar extra wielen toevoegen.
Hier is de G Klasse oorspronkelijk toch ook gewoon voor bedoeld?!?
Heerlijk, daar zou ik de green oval voor verlaten. Al komt er ook een extra ruige Range Rover dus misschien toch niet.
heeft toch de AMG velgen en bumpers…
Nog steeds niet beter dan een defender 90
@stijnwille: een G is in alle opzichten beter dan een Defender behalve de prijs. Met vergelijkbare banden en velgen uiteraard.

Zoals een groot land rover liefhebber laatst zei: “ja maar je hebt voor een paar honderd euro een nieuwe achteras er onder”. Zo ging hij nog ff door met goedkope onderdelen noemen. Op mijn reactie waarom hij niet gewoon een auto koopt die niet stuk gaat had hij geen antwoord…
@lekbak: onze defender is nog nooit stuk gegaan, mijn oom en tante zijn de wereld rond gereden in een defender en het enige wat zij hadden was een lekke band in afrika. Het gaat er om hoe je met zo’n auto omgaat en hoeveel tijd, energie en liefde je er in steekt
Vreselijke marketing dit. Pleur die v8 eruit en zet er een grote 6cilinder diesel in, normale offroad wielen er onder, het merendeel van de luxe eruit en een goede bullbar en onderplaat erbij en je hebt een echte G. Helaas koopt dan bijna niemand dit ding dus dan maar zo. Dan kan ik er nog wel iets van maken als ik het 2e hands koop.
Get shorty!!
Met dit die door Amsterdam rijden, ben benieuwd of je dan veel zweet. Opzich rijdt je over alles heen maar of je daar zo vrolijk van wotd
@mrrallycross: ligt eraan of de airco aan staat en hoe warm het is
Geweldig dik apparaat zeg!
dit is voor mij de jeep der jeeps, zo moest ie gewoon altijd zijn
Hij blijft ook vrij smal, daarom zou ik Amsterdam er nog wel mee in durven rijden. Met zijn 1,75 breedte kun je hem eigenlijk best wel als praktisch kwalificeren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).