Jij dacht dat alle auto’s die Mercedes in China produceerde gewoon keurig netjes in China bleven? Wrong! Mercedes heeft besloten dat de auto’s die ze in China produceren goed genoeg zijn om geëxporteerd te worden naar andere landen.
Sinds 2005 heeft Mercedes een joint venture in China met BAIC onder de naam Beijing Benz Automotive Co en die joint venture bouwt al jarenlang C- en E-Klasses en binnenkort ook de GLK. Sterker nog de E-Klasse die BBAC in China bouwt is een speciale verlengde versie van de E-Klasse met een wielbasis die maar liefst 14 centimeter langer is.
En die auto zal nu dus ook geëxporteerd gaan worden naar landen buiten China. Welke landen dat precies zijn is nog niet bekend gemaakt, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen het in eerste instantie alleen landen in de regio zijn.
Het feit dat Westerse merken auto’s die ze in China bouwen ook daadwerkelijk gaan exporteren naar andere landen is een nieuwe ontwikkeling. Mercedes is op dit moment een van de eerste merken die dit doet, maar onlangs maakte BMW ook al bekend dat ze de Chinese 5 Serie (met lange wielbasis) ook gaan exporteren.
En als dit goed bevalt zou het natuurlijk zomaar kunnen dat er veel meer modellen geëxporteerd gaan worden. (via: gasgoo.com)
net zoals vroeger met de belgische en de zweedse volvoos. de zweedse moest je hebben de belgische gingen roesten. toekomstscenario voor mercedes?
@ferrari94tr: Ja hoor, jij wel. Sinds waarneer staat een volvo synoniem voor een mercedes?
@euro95: zijn allebij premium merken
@euro95: het risico is wel zeker aanwezig;
Zo wil je bijv. geen Spaanse Siemens wasmachine maar wel een Duitse. Ook zou ik geen Amerikaanse versie kopen van een model wat ook in Europa geproduceerd wordt.
Het kan best zijn dat deze Mercedessen wel goed zijn natuurlijk maar dat is iets wat de tijd zal leren. Het kan zomaar zijn dat de kwaliteit toch net te laag is voor ons zilte landje.
@ferrari94tr: Roestende Benzen? Toch niet weer he
@ferrari94tr: dat klopt. Ik heb diezelfde ervaring gehad met Volvo S60’s. Ondanks de uitstekende bouwkwaliteit en degelijkheid blijken die uit België toch ‘iets minder’ goed dan de Zweedse exemplaren
@bobb: Ik heb daar ook lange tijd over nagedacht waar het aan zou kunnen liggen. Door de Duitse milieulobby en Europese wetgeving is Mercedes-Benz, en veel andere autofabrikanten, begin jaren ’90 overgestapt van de thinner-gebaseerde lakken op watergedragen lakken. Sinds die tijd blijken Mercedi veel vatbaarder voor roest. Uit een persoonlijk experiment, waarbij een jaren ’90 Mercedes-Benz met een thinner-gedragen lak is overgespoten, is gebleken dat hij toch weer gaat roesten op de bekende plekken. En wat blijkt nu? De metallurgie van de jaren ’80, jaren ’90 en ’00 modellen verschilt sterk van elkaar. En dat is de meest plausibele reden dat de recente Mercedi roesten.
In China zal er hoogstwaarschijnlijk gebruik worden gemaakt van andere ertsen en grondstoffen waardoor de Chinese eindproducten kwalitatief kunnen verschillen van de West-Europese en de Noord-Amerikaanse producten.
Ondanks dat Mercedes-Benz mijn lievelingsmerk is, moet ik toegeven dat ze in de jaren ’90 echt wat steekjes hebben laten vallen.
@testpiloot: de Volvo S60 is volgens mij nooit in Zweden gebouwd…
@robbie:
Naar mijn weten ook niet, maar zou je deze qua interieur niet mogen vergelijken met de V70 (vorige model)? Die werd volgens mij wel in Zweden gebouwd naast de S80.
@testpiloot: inderdaad echt verschrikkelijk. Had een C van ’99 (wat trouwens een geweldige auto was) en heb hem moeten wegdoen omdat het niet een beetje roestte maar toch wel vrij extreem. Nu heb ik een E van 2003 die ook al zwaar begint te roesten. Dan heb ik hier nog een Mitsubishi Pajero staan van ’97 die altijd in weer en wind heeft gestaan met geen spatje roest. Dit is zeer triest want Mercedes bouwt zeer goede auto’s, op de roest na dan.
Mooi hoor, een lange….
@mbfanatic: Lul? Want die krijg ik bij het zien van deze bak.. ;)
@euro95: Die van mij trekt zich spontaan terug! Wat een lelijk hok!
@baap: Lol, waar krijg je dan een stijve van? Een prius? :)
@euro95: een krijg een harde van een Ford Focus RS, eerste generatie en natuurlijk van m’n 323 ci E46!! ;)
Met die blauwe platen zullen ze in Amsterdam ook niet opvallen hoor…
Hoe zou het zitten met de bouwkwaliteit en materialen van deze Mercedes.
Zouden er in het interieur bijvoorbeeld goedkopere materialen gebruikt zijn, of is alles wel echt “Mercedes-waardig” ?
@zeeuw: wat denk je zelf? Denk je dat Mercedes niet aan kwaliteitscontrole doet? En jij dat Mercedes ermee akkoord gaat dat er auto’s gebouwd worden waar hun naam opstaat die van belabberde kwaliteit zijn?
@robbie: Net alsof je het hele productieproces en alle toeleveranciers kunt controleren op kwaliteit.
Lijkt me lastig met Aziatische leveranciers, bovendien nemen ze het in het oosten niet zo nauw met afspraken.
@autogedrocht: natuurlijk kan dat, dat is namelijk precies wat iedere autofabrikant doet! Dus wat zwets je nou???
@Svenska_Aeroplan_AB:
Sommige merken passen bij auto’s voor de markten buiten Europa vaak andere materialen toe.
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de volgende auto’s, die ontwikkeld zijn met de Amerikaanse markt als grootste doelgroep. Mercedes ML, Audi Q7, BMW X5, Volvo XC90.
De materialen van deze auto’s zijn van sterk mindere kwaliteit als bijvoorbeeld de E, A6, 5 en V70. De merken zelf doen dit af met het excuus van “degelijkheid”, maar de realiteit is naar mijn inzicht dat het kostenbesparend is, en dat klanten in andere landen hier een stuk minder om geven.
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat willen je ze doen geloven ja, in andere delen van de wereld zijn de kwaliteitsstandaarden gewoon anders.
Maar als jij denkt dat alle 10.000 onderdelen precies hetzelfde zijn qua kwaliteit, ook goed.
Die lui zijn gemiddeld niet langer dan rond de 1.70 en hebben extra beenruimte nodig. Een van de mannen bij PON, vertelde mij ook dat de VW Phaeton ontzettend populair is in China. Daar richten ze zich ook voornamelijk op. Goed voor de economie, dat de afzetmarkt groter word, maar ik blijf het vreemd vinden..!
@DMan: Ruimte voor hun opblaaspop(pen)..
@DMan: Is al zo vaak aan orde geweest.
1. Ze kunnen beter een E klasse LWB kopen dan een S klasse. (bespaard een hoop).
2. Ze huren chauffeurs in (kost bijna niks)
3. Als je niet zo lang bent en je hebt extra ruimte, lijkt het opeens ontzettend ruim.
@Renesis: de grap is alleen: een E-klasse is voor een Chinees al gigantisch duur iets. En de middenklasse is vrij klein daar…
Eigenlijk vraag ik me dus af: hoeveel van de verlengde-E-klasse Chinesen kan WEL een E maar geen S betalen. Ik denk dat het best mee zal vallen.
@gregorius: Ik denk dat je daar heel vies de fout mee in gaat! De chinezen van tegenwoordig hebben wel zeker geld hoor. Er is alleen een huge gat. De ene helft is arm en de andere weten niet waar ze hun geld aan moeten besteden. ;)
Toch wel grappig dat die Chinezen bijna allemaal kleine mannetjes zijn en toch willen ze extra beenruimte :D
En liever een echte Mercedes gebouwd in China dan een namaak X5 of zo een andere Chinese kopie!
@Carreza: Haha yeah, ik wilde net uitleg vragen. Waarom hebben al die scharminkels een lange e klasse nodig, als je 2 meter bent zit je meer dan ruim in de standaard e.
Het kan wel, als er maar een team europeanen op zit die de kwaliteit in de gaten houden.. continu. Ze mogen niet de andere kant op kijken want dan is het mis!
Tja, wen dr maar aan he… Zo ongeveer alles wordt tegenwoordig gemaakt in China, voorzie niet echt problemen ofzo.
Kunnen die noord-koreanen die zo op dit merk geilen ze makkelijk in China ophalen.
Is de levertijd wat korter.
Misschien wel een hint naar de nieuwe leider van NK.
We hebben een kortere levertijd geregeld, koop weer ff 200 merc’s bij ons, bitte!
Danke Schon!
Dit kan een slechte ontwikkeling zijn als er niet een ontzettend goede quality assurance proces is ingeregeld. Een niet nader te noemen fabrikant van gereedschap (net als bijv. Bosch en Makita) doet dit ook momenteel. Klanten hebben door dat het gereedschap geproduceerd in China sneller kapot gaat dan die in het Westen wordt geproduceerd… Zij willen nu ook uitsluitend gereedschap wat in het Westen wordt geproduceerd. Aan de andere kant de VW Foxjes uit Brazilië blijken niet heeeeel veeel klachten op te leveren. Kwaliteitsmanagement werkt misschien in de autobranche beter.
@audir8v10: Black&Crapper?
@RRenault: ;-)
De blauwen platen zitten er al op:P
-edit: check!-
Verder zou ik niet een in China geproduceerde e-klasse willen hebben. Dat hoort gewoon niet,,
Het wordt tijd dat er vakbonden komen in China die meer loon eisen voor de uitgemolken arbeiders.Zo word export niet meer intressant en beschermen we onze eigen arbeiders. Mijn zonnepanelen zijn “made in Germany” maar waren wel duurder dan “made in China”. Het gaat vooral om kwaliteitscontrole van het afgewerkte product. Deze is in Europa strenger dan in China.
Tja daar sta je dan met je argumenten om Europees te kopen.
Zozo, je hebt het goed voor mekaar daar achterin.
Wat een gespeculeer door mensen die hier niks van af weten. Ik loop momenteel stage voor een toeleverancier aan de auto industrie en werk in Shanghai.
1) De OEM verplicht de toeleveranciers om een vestiging te openen in China, dus met dezelfde KWALITEITSSYSTEMEN
2) De auto is status in China, dus je doet niet mee met een audi, bmw of merc als je geen verlengde hebt
3) OEM’s hebben eisen voor aan de omgang met arbeiders, de arbeiders bij een Europees bedrijf worden dus zeker niet uitgemolken, het leven is dan ook goedkoper hier
4) Is alleen maar een goede ontwikkeling om de auto industrie wat nieuw leven in te blazen
ik vraag me nu toch echt af wat de kwaliteit van die auto’s nou werkelijk zijn. dan bedoel ik niet alleen het materiaal gebruik, maar ook bijvoorbeeld de kwaliteit van de vering, dingen die niet meteen opvallen maar wel het verschil maken tussen de in duitsland geproduceerde wagens en de in china geproduceerde wagens die veel goedkopere onderdelen hebben..