• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes gaat de handbak vaarwel zeggen

Auteur: machielvdd, gepost 7 oktober 2020 om 13:57 – 65 Reacties

De bovenstaande aanblik ga je straks niet meer aantreffen in een Mercedes-interieur.

Handbak versus automaat: het blijft een heet hangijzer onder autoliefhebbers. Alhoewel, de dogmatische puristen vinden dat je eigenlijk helemaal geen autoliefhebber bent als je niet een handbak boven een automaat verkiest. Als dat inderdaad het geval is zijn alle autoliefhebbers het roerend met elkaar eens. De rest is dan immers geen autoliefhebber.

Knoop doorgehakt

Het lijkt erop dat ze nu bij Mercedes definitief de knoop hebben doorgehakt. R&D-baas Markus Schäfer laat weten dat de handbak uit de auto’s van Mercedes gaat verdwijnen. Dit klinkt als een drastische maatregel, maar voor de puristen zal het toch niet veel uitmaken. Uit de sportieve auto’s van Mercedes was de handbak namelijk toch al verdwenen. De handbak was alleen nog iets voor de instappers.

Kostenbesparing

Uit de instapmodellen gaat de handbak nu echter ook verdwijnen. De opgegeven reden is dat Mercedes hun auto’s minder complex wil maken. Uiteraard zorgt dat weer voor kostenbesparing. In het kader van deze strategie wil Mercedes het aantal platforms aanzienlijk verminderen en de handbak vaarwel zeggen. Ook gaat Das Haus het aantal verbrandingsmotoren beperken, maar daarbij spelen natuurlijk ook weer andere factoren een rol.

Natuurlijke manier

Over wat voor periode de handbak uitgefaseerd wordt is niet bekend. Tegenover The Drive laat een woordvoerder echter weten dat deze overgang op een natuurlijke manier zal gebeuren. De handbak zal dus geleidelijk verdwijnen naarmate er meer modellen vervangen worden.

BMW

De liefhebbers van zelf schakelen zullen nu uit moeten wijken naar aartsrivaal BMW. De nieuwe M3 wordt namelijk nog wel gewoon met een ouderwetse handbak geleverd, een mooie USP. Dan moet je wel de sedan of de M4 nemen. De M3 Touring wordt waarschijnlijk alleen geleverd als Competition met bijbehorend automaat, zoals we vanochtend schreven.

De vraag is in hoeverre het nu echt een gemis is dat Mercedes de handbak niet meer gaat leveren. Zoals gezegd hadden de AMG’s toch al geen handbak meer. En met flippers kun je ook gewoon het schakelen in eigen hand nemen.

Via: Autocar

Ook interessant!

  • Mercedes EQS gaat op vliegreis boven Stuttgart
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • mercedes SUV lelijk
    Mercedes gaat de SUV binnenkort minder lelijk maken
  • Nieuwe G-klasse 4x4² gaat los in de sneeuw [video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, Markus-Schafer, Mercedes, transmissie

Vorig bericht: « Autojunk Foto van de Maand – September 2020
Volgend bericht: Deze Lexus J201 is speciaal gebouwd voor vrouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mattr zegt

    7 oktober 2020 om 14:02

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Lekker Makkelijk zegt

    7 oktober 2020 om 14:13

    Let me guess “Markus Schäfer” is van de playstation generatie..

    Login om te reageren
  3. st33fie zegt

    7 oktober 2020 om 14:19

    Goed zo,.
    Het zag er toch altijd al apart uit, een handbak in een Mercedes. Om de een of andere reden zijn die dingen gewoon voor een automatische transmissie gemaakt.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      7 oktober 2020 om 14:27

      @st33fie: herkenbaar :)

      Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      7 oktober 2020 om 17:02

      @st33fie: precies. En daarnaast schakelen die dingen voor geen meter in vergelijking met de Japanners

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      7 oktober 2020 om 17:18

      @st33fie: eensch! Een tijdje een CLA diesel ‘mogen’ rijden (olé!) en die handbak was een draak van een ding (mogelijk ook van Renault geleend, net als het blok..??).
      Voor de echte Mercedes experience is een automaat veel meer op z’n plaats.

      Login om te reageren
  4. poes zegt

    7 oktober 2020 om 14:28

    Ach, dit is toch ook gewoon logisch. Automaten zijn zoveel efficiënter en sneller geworden dat een handbak echt moeilijk te verdedigen valt.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      7 oktober 2020 om 14:37

      @poes: Bij deze auto’s wel. Een GT-86 zou ik nog steeds met handbak bestellen

      Login om te reageren
      • rikv99 zegt

        7 oktober 2020 om 15:08

        @dalmore schijnt dat dan ook een verschikkelijke automaaat te zijn.

        Login om te reageren
        • 911targa zegt

          7 oktober 2020 om 15:20

          Mijn vriendin heeft een dergelijke auto; echt verschrikkelijk, die automaat!

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      7 oktober 2020 om 16:28

      @poes: Naar mijn gevoel, zijn automaten storingsgevoelig. Ze wegen meer, en als de software ruk is, zit je er mee.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        7 oktober 2020 om 16:43

        @simonmc: dat laatste weet je vooraf. De rest kan inderdaad een punt zijn.

        Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        8 oktober 2020 om 10:24

        @simonmc: 1979 wil zijn argumenten terug. Een handbak kan net zo storingsgevoelig zijn denk even aan de beruchte M32 bak van GM.

        Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        10 oktober 2020 om 09:44

        @simonmc: die CVT”s van Toyota en lexus zijn onverwoestbaar.. DSG is wel even uitkijken.. Ook al schakelen die wel weer subliem..

        Login om te reageren
  5. kminne zegt

    7 oktober 2020 om 14:38

    Opgeruimd staat netjes.

    Login om te reageren
  6. refher zegt

    7 oktober 2020 om 14:39

    Ik begrijp de hele discussie handbak versus automaat niet.
    Automaten gaan zo vaak kapot dat er een hele industrie door is onstaan. En als ze kapot gaan dan ben je als eigenaar gewoon zwaar de pineut. Om een beetje sjoemelen met emissies (waar je als eigenaar an sich verder weinig van merkt) staat de hele wereld in brand, maar wanneer er jaarlijks duizenden bakken kapot gaan (lees, duizenden mensen die duizenden euro’s moeten uitgeven omdat die kl..ebakken zo zwak zijn) hoor je daar niemand over.

    Het zal wel aan mij liggen. Ik wil gewoon een 6-cilinder diesel die onverstoorbaar jaar in, jaar uit zijn werk doet, een solide handbak die bijna iedere garage zelf kan repareren en normale vering. Ik voel mij lanzaamerhand een beetje als gijzelaar van de autoindustrie. Ik hoop dat Brussel ooit eens wakker wordt.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      7 oktober 2020 om 14:46

      @refher: Bende gek, milieubelasting van een auto meet je door de uitlaatgassen te meten. De rest is verwaarloosbaar. Dat motorblokken 10% schoner zijn maar tegelijk maar 50% van de levensduur verliezer is geheel onbelangrijk!

      Login om te reageren
      • refher zegt

        7 oktober 2020 om 16:21

        Ik zou zoooo graag eens naar de harde cijfers kijken. Hoeveel automatische bakken zouden er nou echt per jaar (altijd voor veel geld) gerepareerd moeten worden? Ik weet dat het om duizenden bakken gaat. Maar om tienduizenden? Enkele tienduizenden?

        Login om te reageren
    • basman147 zegt

      7 oktober 2020 om 14:56

      Ik heb ooit eens gesproken met een eigenaar van een revisiebedrijf en die was er heel eerlijk over, als fabrikanten simpelweg een onderhouds-interval zouden aangeven voor automaten zoals ze dat deden voor motoren, dan zouden ze 95% tot 99% van het werk kwijt zijn.
      Sealed for life is bulshit, maar als je een automaat fatsoenlijk onderhoudt (om de 60000 a 100000 km een olie en filterwissel, afhankelijk van gebruik) gaat hij net zo lang mee als de motor.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        7 oktober 2020 om 15:23

        Heb vorig jaar, als projectje, de olie vervangen van mijn automatische versnellingsbak, incl filter. Best een klusje, maar zeker zinvol. De olie die eruit kwam is bruin en die erin gaat helder rood. Aanrader dus.

        Login om te reageren
        • refher zegt

          7 oktober 2020 om 16:45

          Inclusief het onder druk spoelen van de bak zodat niet alleen een klein gedeelte van de oude troep eruit komt? En dat heb jij gedaan zonder specialistische apparatuur? Ik neem mijn hoed voor je af. :)

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            7 oktober 2020 om 18:24

            Nee, zover ben ik niet gegaan, maar had inderdaad wel gemoeten als je het echt goed wil doen, maar hij doet het, na een jaar, nog steeds.

            Login om te reageren
          • erikabarth zegt

            8 oktober 2020 om 22:25

            @refher
            Spoelen of enkel verversen zijn de meningen ook weer over verdeeld bij de specialisten.
            Als je elke 60k ververst plus filter is spoelen ook niet nodig.
            Bij een oude auto van 15 jaar of ouder met nog de fabrieksvulling is spoelen wellicht raadzaam.

            Login om te reageren
        • lincoln zegt

          7 oktober 2020 om 17:48

          @pomoek ..

          Welke bak was dat dan ??

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            7 oktober 2020 om 18:38

            GM TH400 natuurlijk!

            Login om te reageren
      • refher zegt

        7 oktober 2020 om 16:26

        Hou in de gaten dat jullie in Nederland wonen waar auto’s bijna niet slijten. De maximum snelheid op jullie snelwegen is vergelijkbaar met wat er in andere landen op de binnenwegen gereden wordt. Ook zijn er weinig hoogteverschillen in Nederland en alle wegen zijn in relatief goede staat. In Nederland krijgt de techniek het bijna nooit echt te verduren. Ook de versnellingsbak dus niet. In andere landen ligt dat totaal anders.

        Login om te reageren
      • rrfm zegt

        8 oktober 2020 om 00:19

        Bij mercedes doen ze dat wel elke 2 of 3de beurt als ik me niet vergis. Ik dacht dat ze het bij elke merk weer deden.

        Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        8 oktober 2020 om 10:27

        @basman147: bij Mercedes, tenminste voor 7Gtronic, zit olie vervangen gewoon in het schema.

        Login om te reageren
    • avdb55 zegt

      7 oktober 2020 om 14:56

      @refher: moet je eens met Autrans gaan praten. Goede automatische teansmissies gaan nog maar zelden stuk. Ze hebben daar de laatste jaren personeel ingeleverd

      Login om te reageren
      • refher zegt

        7 oktober 2020 om 16:35

        Duidelijk. Echter ontwikkelen en bouwen de fabrikanten niet alleen voor Nederland de versnellingsbakken. Lees op Autoblog maar eens een aantal aankoopadviezen. Heel vaak heeft men het over de automatische bak. Zelf herinner ik mij de episodes van de Audi A6/A7 en de Nissan GTR. Maar er zullen er zeker anderen zijn. Ik zit in het buitenland en hier is de DSG bak van de VW groep bijvoorbeeld berucht. Maar ook sommige BMW bakken zijn constant aan de beurt.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          8 oktober 2020 om 19:43

          @refher: Is DSG geen gerobotiseerde handbak? Die dingen zijn inderdaad berucht en ontworpen voor minimale kosten.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 oktober 2020 om 15:03

      En handbakken gaan zo vaak kapot dat mensen koppelingsplaten als normaal slijtage onderdeel zijn gaan zien…

      Login om te reageren
      • Lekker Makkelijk zegt

        7 oktober 2020 om 15:11

        Ik rij al 30 jaar met een handbak en nog nooit een koppeling stuk gegaan.
        Je kunt rijden of je kunt het niet…voor de prutsers hebben ze de automaat uitgevonden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          7 oktober 2020 om 15:27

          @Lekker Makkelijk: de instructeur die mij het autorijden heeft geleerd heeft in 45 jaar nog nooit koppelingsplaten hoeven te vervangen. En hij reed auto’s op tot de 3 ton.

          Login om te reageren
        • anne_gaastra zegt

          7 oktober 2020 om 15:52

          Zelfde hier, ik heb iedere auto (niet nieuw, maar zelfs 2e hands) zo’n 5 jaar en +- 150000 km’s zelf bereden. Nog nooit last gehad van een koppeling die stuk ging.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 oktober 2020 om 15:23

        @mashell: die koppeling heeft weinig met de handbak te maken. Bovendien is het ook gewoon een onderdeel wat in een paar uurtjes te vervangen is en wat dus veel goedkoper is dan een automaatbak. Eigenlijk best wel vergelijkbaar met het spoelen van een automaat, wat ook gewoon noodzakelijk is.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 oktober 2020 om 17:24

          Dat is nou net mijn punt. De koppeling wordt bij een handbak niet meegerekend als onderdeel van de versnellingsbak maar bij een automaat wel. Appels en peren zijn allebei vruchten zeg maar.

          Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 oktober 2020 om 16:56

      @refher: voor jou is er de W124

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      7 oktober 2020 om 17:21

      Even volhouden nog, dan mag je elektrisch gaan rijden.

      Zijn Mercedesautomaten overigens zo onbetrouwbaar of baseer je je mening op ervaringen met vooral andere merken? Heb zelf namelijk slechts beperkte ervaring met de 7G+, maar die wist in ieder geval zonder problemen de garantieperiode te doorstaan.

      Login om te reageren
      • superfred zegt

        7 oktober 2020 om 18:08

        @karhengst: de 7G tronic automaat is dan ook al 10.000 jaar oud, dus dáár zijn de foutjes wel uit ja. Maar das idd een goeie automaat, maar ook dié kan je beter uit voorzorg af en toe laten verversen.

        Login om te reageren
        • eelco74 zegt

          9 oktober 2020 om 09:03

          @superfred: dat zit gewoon in het vaste onderhoudsschema bij mercedes. Van deze bakken is de olie eenvoudig te vervangen, ook de koppelomvormer heeft een plug om alle olie er uit te laten lopen.

          Login om te reageren
  7. Edge zegt

    7 oktober 2020 om 14:44

    Ach, joh, dikke prima toch? Zoals in het artikel staat aangegeven zijn het enkel de instappers die nog met handbak te krijgen zijn, en dat zijn nou niet bepaald auto’s waarmee je eens lekker op een dijk- of bergweg gaat hoeken. De auto’s die wellicht leuker worden van een handbak (Zo ongeveer alle AMG’s) waren toch al niet meer leverbaar met pook en derde pedaal.
    Sterker nog: anno 2020 vind ik de handbak sowieso weinig meerwaarde hebben voor auto’s die niet heel specifiek op rijplezier ingericht zijn. De automatische versnellingsbakken van nu zijn vlot genoeg voor in de binnenstad en de snelwegen, zelfs in combinatie met de niet al te snelle instapmotoren en maken de rijbeleving in start-stopverkeer (binnensteden, files) alleen maar comfortabeler.

    Voor ons liefhebbers is het meer te hopen dat merken de handbak in ere houden voor hun liefhebbersmodellen. Zo’n M2 met automaat is een meer dan prima auto, maar het rijden wordt serieus leuker met een handbak. Een 911 Carrera T, R of GT3 Touring idem. De Toyota GR Yaris is ook zo’n auto die met automaat prima rijdt, maar in principe altijd met handbak besteld moet worden. Maar een Mercedes A160? Die kan prima met automaat.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 oktober 2020 om 15:51

      Inderdaad, de auto’s die puur gericht zijn op rijplezier moeten leverbaar blijven met een handbak. De rest kan prima een automaat krijgen.

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    7 oktober 2020 om 14:51

    Het bleek gewoon niet mogelijk om voor elektrische voertuigen die helemaal geen versnellingsbak nodig hebben een handbak te ontwikkelen.

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    7 oktober 2020 om 15:21

    “dat deze overgang op een natuurlijke manier zal gebeuren”. gniffel.

    Login om te reageren
  10. 911targa zegt

    7 oktober 2020 om 15:21

    Na de carbidlamp, moet ook de versnellingsbak het veld ruimen. Verschrikkelijk; voortgang.

    Login om te reageren
  11. kevertje zegt

    7 oktober 2020 om 15:31

    Auto’s minder complex maken… elke automatische bak is een pak complexer dan een manuele. En technisch veel kwetsbaarder ook voor zeer dure reparaties. Ik ben geen fan hoor, maar ik kan me gerust inbeelden dat nogal wat mensen toch niet automatisch gaan. M.b.t. de discussie over meerverbruik, wel die is valabel. De ene beweert dat een automatische bak nét minder doet, maar experts zullen altijd een beetje twijfelen en er toch gauw 0,5-1l/100km bijtellen omwille van dat schakelcomfort. Het hangt natuurlijk er ook een stuk vanaf welk type automaat.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      7 oktober 2020 om 17:24

      Minder complex qua productieproces natuurlijk. Voor Mercedes is het natuurlijk dubbel verdienen, want de basisprijs zal gewoon op het niveau van de huidige handbak + €2500,- komen te liggen zonder dat je als klant iets van dit voordeel merkt.

      Login om te reageren
  12. fastshifter zegt

    7 oktober 2020 om 15:37

    Mercedes stapt toch ook af van de doorontwikkeling van de verbrandingsmotor, dan lijkt me dit een logisch gevolg.

    Login om te reageren
  13. deora zegt

    7 oktober 2020 om 16:09

    Volgens mij was de laatste AMG met een handbak de SEC. Dus wat dat betreft maakt het niet zo gek veel uit. Een E200 rijdt juist heerlijk met automaat.

    Login om te reageren
  14. airditude zegt

    7 oktober 2020 om 17:08

    Toch bijzonder dat schakelen wordt gezien als must voor sportief rijden. Terwijl werkelijk bijna geen enkele sportieve autosport gebruik maakt van een dergelijke oplossing. Ik zou zeggen ga dan fietsen, kun je naast schakelen ook nog zorgen voor je eigen aandrijving. Hoe sportief wil je het hebben ?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      7 oktober 2020 om 17:25

      Dat wordt dan wel even wennen voor BMW-rijders, ineens weer achterwielaangedreven onderweg te zijn. ;)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 oktober 2020 om 17:26

      Maar het gaat om de beleving… Het 1 zijn met de techniek… Je betrokken voelen bij het rijden…
      Oftewel ga toch fietsen.

      Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    7 oktober 2020 om 17:53

    Automaten worden er na 60 jaar evolutie niet veel beter op ..

    Er zijn geen betere bakken dan de Ford C6 en GM TH 350 en 400 uit de jaren 70 ..
    En die van ZF tussen 1990/2000 waren ook wel ok ..

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      7 oktober 2020 om 18:03

      @lincoln: en de Chrysler Torqueflite dan?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        7 oktober 2020 om 18:09

        Daar heb ik teveel respect voor om erbij te zetten ..

        Zou eigenlijk een international torqueflite day in het leven geroepen moeten worden ..

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          7 oktober 2020 om 20:12

          @lincoln: 27 Juli voor de A727 variant .. De A727 is mij t meest bekend ..

          Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      7 oktober 2020 om 19:09

      @lincoln: Mag ik daar dan de Powerglide aan toevoegen. Inmiddels de dragrace bak bij uitstek.

      Login om te reageren
  16. frank2b zegt

    7 oktober 2020 om 18:26

    De enige automaat van Mercedes die ik heb gereden was de robotbak in mijn Smart Limited/1. Wat een ramp was dat.

    Daarna al 15 jaar de HSD-technologie van Toyota. Eerst in de Prius, nu de GS450h. De rijervaring is -uhm – apart, maar de permanente beschikbaarheid van het volledige koppel is dan weer bijzonder plezierig, en de permanente lineaire versnelling is in souplesse met geen enkele handbak te evenaren.

    Waar het om gaat in deze discussie – die dingen gaan niet stuk. Nooit. Never.

    Dus het kan wel: soepele automatische overbrengingen maken die ook nog betrouwbaar zijn. Als Mercedes dat nou ook onder de knie gaat krijgen dan snap ik het wel. In een Merc hoort een automaat.

    Login om te reageren
  17. martingtv zegt

    7 oktober 2020 om 19:06

    Waar is de goeie tijd gebleven dat je een s klasse met handbal kon krijgen.

    Login om te reageren
  18. tge2 zegt

    7 oktober 2020 om 19:18

    Er is dan ook maar één merk dat goede handbakken bouwt en dat is Mazda. En die doen het gelukkig nog steeds.

    Login om te reageren
  19. sirdrinksalotofpetrol zegt

    8 oktober 2020 om 08:37

    Natuurlijk om co2 te besparen en kosten in de fabriek. 9 traps automaat er in en je hoeft nooitmeer boven de 2000 toeren te komen. Vindt de motor ook fijn….not…. o nee ze gaan toch elektrisch

    Login om te reageren
  20. Jantje_555 zegt

    8 oktober 2020 om 12:59

    een pedaaltje intrappen vind niemand leuk, toch? Het gaat hem om de handen-voeten combo bij het autorijden

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      10 oktober 2020 om 09:47

      @Jantje_555: eens hoor.. Maar ik reed best veel file.. Dan ga je een automaat wel waarderen.. ?

      Login om te reageren
  21. erikabarth zegt

    8 oktober 2020 om 14:37

    Ach voor echt sportief rijden was Mercedes sowieso al geen optie, dus kan er niet wakker van liggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North