Nee! Stop ze nu het nog kan! Of maakt het niet uit dat de nieuwe M3 Touring de plank mis gaat slaan?
Wees dankbaar voor wat je wel krijgt en kijk niet naar wat je niet hebt gekregen. Een wijze boodschap van een wijs persoon, die ons helaas ontgaan is.
Dus we moeten natuurlijk blij zijn dat de BMW M3 Touring onze kant op komt. We hebben al jaren om zo’n auto zitten schreeuwen en nu komt ‘ie dan eindelijk onze kant op. Voordat de auto onthuld is, beginnen we al met het muggenziften.
Ten eerste vanwege de wachttijd. De M3 Touring staat pas in de planning voor 2022, waarschijnlijk op het moment dat de huidige 3 Serie generatie een facelift (Life Cylce Impulse volgens BMW) zal ondergaan.
Twee smaakjes
Maar het gaat niet alleen om het wachten, ook hetgeen waarop we wachten. Want zoals we weten, is de M3 sedan leverbaar in twee uitvoeringen. Een instapper met 480 pk, handbak en achterwielaandrijving. Dan is er een M3 Competition met 510 pk, automaat en vierwielaandrijving.
Geen keuze bij M3 Touring
De Touring zal hoogstwaarschijnlijk enkel en alleen geleverd worden als Competition. Dat meldt BMWblog. Dus het punt waarop de snelle stationwagon uit München zich kon onderscheiden, komt helaas te vervallen. Nu is het op zich geen gekke keuze.
De M3 Touring zal een nicheproduct worden. Daar bij past het op zich ook wel bij het type auto. Juist in combinatie met vierwielaandrijving en een automaat zal de alltagstauglichkeit alleen maar beter worden. Ook de Audi RS4 wordt enkel in die configuaritie verkocht, bijvoorbeeld.
Liefhebbers vs kopers M3 Touring
Een ander punt is dat er een verschil zit tussen de liefhebbers en de mensen die daadwerkelijk zo’n auto kopen. Denk aan de Jaguar F-Type, BMW M5/M6 en diverse Porsches. Ondanks de mogelijkheid voor een handbak, is de automaat (veel) populairder. De meest belangrijke reden waarom de handbak niet beschikbaar wordt voor de stationwagon, is de Amerikaanse markt.
Geen M3 Touring voor US markt
De Verenigde Staten is namelijk verreweg de grootste markt voor BMW M-modellen met een handbak. Sterker nog, dankzij de VS komt de reguliere M3 er ook met handbak. De M3 Touring komt niet naar de VS (de 3 Serie ‘Wagon is niet gehomologeerd voor de VS), dus een handbak is gewoonweg geen mogelijkheid. Nogmaals, laten we blij zijn met wat we wél krijgen…
Fotocredits: Knalgele M3 Touring geschoten door @domusdimaria via Autojunk.
meetsysteem zegt
De omgekeerde wereld, in de VS wil men de handbak, wij believen de automaat. In dit geval dan toch…
mb10 zegt
@meetsysteem: Wij (Europa) zien een automaat als luxe optie.
saxoke zegt
@mb10: ook nog maar sinds enkele jaren. Een jaar of 10 terug was een automaat iets voor een “ouwe lullenbak”. De DSG is er mede verantwoordelijk voor dat de automaat aan populariteit won
tge2 zegt
Als liefhebber zou ik de handbak kiezen. Automaten in een sportieve auto vind ik zo lamlendig.
banderas zegt
Persoonlijk vind ik alleen Japanse handbakken echt ‘sportief’. Bij een BMW ben ik er nooit heel blij van geworden. Daarbij met 510 pk roeren in een bak is gewoon niet zo handig. Sowieso ‘moet’ je eigenlijk sowieso AWD hebben, want als je in z’n 3 nog af en toe wheelspin hebt is gewoon niet leuk, niet snel en niet veilig.
jajeroenja zegt
@tge2: Ik dacht eerst precies zo.
Totdat ik mee reed in een RS3 sedan.
Hedendaagse automaten zijn zo snel en in “manual” toch leuk om te rijden.
Dagelijks verkeer lekker cruisen, wil je sportief rijden; kun je kiezen om te flipperen of met de pook je versnelling te kiezen.
Dutchdriftking zegt
@tge2: In een M3 niet, dat is een daily driver, dan is de moderne automaat alles wat je wenst. Een handbak is fijn in een 1M coupé.
gregorius zegt
Veruit de meeste mensen met een M3 zullen het als een dagelijkse auto gebruiken. Dan is een automaat zoveel fijner.
Zelf vind ik het leuk om af en toe te schakelen, maar in mijn dagelijkse verkeer liever niet.
Koop je een m3 om me te rossen, dan koop je natuurlijk een m4.
Dus ja, ik begrijp het wel.
Maar goed, zelf ben ik ook geen purist en ben ik zeer blij met de automaat in mn m3 cabrio. Met het flipperen als je gaat rossen, heb je voldoende controle
ottosk zegt
Waarom zou iemand geen xDrive en automaat willen hebben op de M3 touring? De enige vergelijkbare concurrent de Audi RS4 heeft dat ook al jaren.
De Mercedes AMG C63 T (straks met een 2.0 liter hybrid LOL) zal ook nooit meer een handbak krijgen.
Zie het voordeel van een handbak al meer dan 20 jaar niet in, vanaf mijn eerste automaat wil ik niks anders meer.
faithnomore zegt
ik heb nu ook een M340i xdrive, en hoewel je duidelijk merkt dat het een BMW is, heb ik toch spijt van de xdrive.
Puur RWD is zoveel prettiger, maarja geen keuze in dit model.
Wat je zegt van de automaat volg ik dan weer wel. Die zijn intussen gewoon beter dan een handbak. Ik mis de fijne controle die je met handbak hebt soms wel, maar uiteindelijk is het het toch waard want comfort / snelheid/ efficientie.
Anderzijds zeg je “al 20 jaar”, maar als ik moet kiezen tussen een automaat van 20 jaar terug en een handbak van toen, twijfel ik niet hoor. Het is echt nog maar een 5-tal jaar (en enkel bij “premium” merken) dat automaten echt een waardig alternatief geworden zijn.
ottosk zegt
Mijn 1e automaat was een 2000 Volvo S60 D5, later in 2002 730d, 2002 Z4 3.0 SMG, 2004 645Ci, 2005 745d,, 2005 997.1 911, 2006 Continental GT W12 en later alleen nog BMW’s,
Dat waren allemaal op de 2005 Porsche na voor mijn gevoel goede automaten, dat is toch iets langer dan 5 jaar geleden. De Porsche Tiptronic was verschrikkelijk traag, bij de 997.2 is de PDK pas erin gekomen.
Tussendoor ook nog een Maserati Spyder GT gehad met Cambio Corsa, maar dat is een verhaal apart.
karhengst zegt
Dit gaat natuurlijk niet op voor de topversies, maar bij de burgerlijke modellen doe mij voor hetzelfde geld maar een paar cilinders of 50 PK meer, dan pook ik zelf wel, of laat het extra koppel het werk doen.
Helaas is dat tegenwoordig geen optie meer omdat de vermogens waar het een beetje leuk wordt bij die merken sowieso aan een automaat gekoppeld zitten. En in Nederland is er nog een dingetje als de BPM.
flutterby zegt
@ottosk: zowel een automaat of handbak heeft zijn gebreken. Doe mij maar single speed. Helaas zijn de opties dan beperkt tot Koeningsegg, CVT (Lexus) of volledig elektrisch.
Dutchdriftking zegt
Gewoon geniaal dat deze komt. Wel of geen handbak.
Loek zegt
@dutchdriftking: zonder USP (handbak), dus het doel boven een RS4 ontgaat mij volledig. Plus het nog steeds afzichtelijke design natuurlijk. Ik ben een wagon-fanaat in hart en nieren en omarm een M3 Touring an sich volledig, maar dit gaat hem niet worden voor mij.
Dutchdriftking zegt
@Loek: Ach ik ben blij dat hij überhaupt komt. M3 touring, vs B3 touring, C63s estate en RS4 avant. Lijkt mij een mooie test! Al is de laatste er sinds de facelift niet bepaalt knapper op geworden.
iz_person zegt
Moet je wachten tot 2022, komt ie met automaat. Wat zijn de extra kosten om een handbak gewoon als optie te leveren? Hiermee laat je zien dat je eigelijk geen boodschap hebt aan al die handbak-mensen, Geen slimme zet.
ottosk zegt
Denk dat mensen die nieuwe auto’s gaan kopen in deze prijsklasse vrijwel allemaal al jaren automaat rijden, die komen echt niet van een oude 3 serie met handbak ineens op het idee een nieuwe M3 Touring aan te schaffen.
iz_person zegt
Dus we laten alle andere maar gewoon dromen van een handbak in een m3 touring. D´r zijn op de wereld mannen die er een later willen aanschaffen. Meestal zijn ditsoort liefhebbers een gemiskende groep. Mogen deze mensen geen bmw rijden?
basman147 zegt
Ferrari heeft op de California ooit een handbak uitgebracht. Dat kostte geloof ik 10 miljoen om te ontwikkelen en vooral om te homologeren.
In totaal zijn er 20 van gebouwd, dus de Return on investment was niet echt goed.
bbjorn zegt
@basman147: voor Ferrari niet, maar in 2016 is er 1 verkocht voor 435k, dus de eigenaren vinden het vast wel een goede ontwikkeling?
basman147 zegt
Gekke mensen blijf je houden…
Op een 612 is een handbak ongeveer 75000 duurder dan een semi-automaat, maar voor een California scheelt het dus een factor 10?.
PS in de VS biedt een bedrijf conversies aan voor veel recente modellen, dat lijkt me een betere deal.
sanderz28 zegt
@iz_person: ga eens kijken hoeveel m2’s er met handbak zijn in nld. Er is er laast 1 ingeruild op een m2cs in Amsterdam. Veel meer zijn er niet bekend.
dalmore zegt
Zeg alsjeblieft dat deze niet het nieuwe lelijke bmw front gaat krijgen. Dat is pas de plank mis slaan
JJDW zegt
Niemand besteld zo’n ding in een handbak, onzin om de touring in handbak te maken.
Er staan op dit moment 1007 BMW 3 series te koop vanaf bouwjaar 2019. 2 daarvan zijn handbakken.
mashell zegt
Mensen die ze echt kopen willen een automaat, mensen die er alleen maar van dromen willen een handbak.
mrtrex zegt
@JJDW: In Nederland of ook daarbuiten? Ik kocht daarom in het verleden mijn tweedehands 330i met handbak in Duitsland omdat ze daar wel gewoon te koop zijn.
mpgc zegt
Van die handbak discussie word ik een beetje moe. Verkoopcijfers van perfomance auto’s waarbij er keuze is tussen een handbak en een auto maat laten gewoon zien dat de liefhebbers die daadwerkelijk dergelijke auto’s kopen in zeer grote meerderheid voor de automaat kiezen.
mashell zegt
Is ook niet zo vreemd. De wagens zijn duur, worden dus door de rijkeren gekocht. Niet alleen zijn die vaak al wat ouder, ze zijn ook aan luxe gewend. Die willen niet meer zelf schakelen als een automaat dat sneller en gemakkelijker doet.
mpgc zegt
@mashell: ik snap je redenering wel, maar ik denk dat het juist de oudere garde is die nog vast zit aan het idee dat een beetje sportieve chauffeur voor een handbak moet kiezen ?. Dat dacht ik zelf namelijk ook ( vijftig gepasseerd). Tot dat de 3 serie niet meer met handbak te leveren was en ik wel moest. Inmiddels ook het licht gezien ?. Zit vooral tussen de oren. Laatst zelfs gelezen over een F1 coureur die in z’n carrière nog nooit “heel and toe” had toegepast. Ik bedoel maar..
Loek zegt
@mpgc: als je het even heel kort door de bocht zegt is het enige argument altijd ‘gevoel’. Gevoel is imo meer dan een stokje in je middenconsole. Het is de snelheid, het bochtenwerk, het motorgeluid: alles bij elkaar. En flipperen is best gaaf in de meeste auto’s. Sinds DCT-transmissies zijn automaten bloedsnel en dat draagt ook bij aan gevoel. Ik heb in meerdere reviews de journo’s zien genieten van het rammen aan een flipper en de auto die gelijk zijn volgende versnelling weer oppakt.
Handbakken mogen blijven bestaan. Ik rijd zelf ook handbak, ware het niet dat het komt omdat een automaat duurder was. En het is een lekker gevoel. Maar dat is een DCT in principe ook.
Komt een beetje op hetzelfde neer als die mensen die zeggen dat ze liever een Phantom willen dan een Ghost, omdat laatstgenoemde een ‘neppe Rolls-Royce’ is. De Ghost is een tandje minder. Maar het is nog steeds een Rolls-Royce en de kwaliteit is nog steeds ongekend hoog.
posthumus zegt
Nou Alfa Romeo, letten we op? Nu zou het alsnog een mooi moment zijn om de Giulia SportWagon te lanceren. En begin dan maar weer met de Q.
fernie zegt
Handbak kan competition vermogen niet aan. In de UK wordt nu al enkel comp verkocht met automaat.
frank2b zegt
Een handbak, met dat vermogen.
Één keer een enthousiast sprintje doen en je kunt de koppelingsplaten bij de deur zetten.
lightisride zegt
Ach ja, handbak is voor de dromers. En de tweedehands kopers. Als je nu een M3CSL overweegt zit je toch tegen die rare automaat aan te hikken.
Maar wij lopen zoals altijd 20 jaar achter Amerika aan. Daar wilden ze vroeger ook alleen een automaat. Maar deze ‘sportwagens’ zijn voor de fun en de experience. Die willen amerikanen nu met handbak.
Want laten we wel wezen. Objectieve redenen, rondetijden enzo zijn niet de reden van aanschaf.
VeniVidiVici zegt
Och, het gaat maar om de automaat ik dacht bij de titel eerder aan de varkensneus.
mrtrex zegt
@venividivici: die zal er hoogstwaarschijnlijk ook wel op zitten hoor. (Als is hij hopelijk bij de lci geëvolueerd tot een betere variant)
Onehp zegt
‘Automaat is leuker mee in de file staan’
Doe mij maar een handbak, en geen file.
freezzr zegt
Mooi altijd weer die discussies hier te lezen over handbakken en automaten. Al 10 jaar hetzelfde.
bennyblisto zegt
Vier wiel aangedreven zeer snelle stations, dat is wel echt het domein van Audi. Mercedes had de dikke 6.2 liter V8, en BMW de agiliteit met goed stuurgedrag en (bijbehorend) achterwielaandrijving.
Ik denk dat mensen die voor een snelle station gaan sowieso eerder een S4/RS4 zullen kopen dan een 3-serie touring. Ben bang dat het uberhaupt geen groot succes wordt.. Een handbak had BMW wel weer iets speciaals gegeven en een reden om juist dáárvoor te gaan. Tsja, zelf weet ik het niet. Als je iets sportiefs wil is een touring sowieso niet echt een logische keuze in mijn ogen. Maar touring, plus achterwielaandrijving, plus handbak klinkt alsnog wel erg lachen.
flutterby zegt
@bennyblisto: de purist die een handbak neemt wil toch geen station..