Mercedes geeft Zahnradfabrik Friedrichshafen de vinger

Auteur: , 26 Reacties

Ain't nothing but a G-Tronic thang.

9G

Alle fabrikanten en hun oma’s gebruiken tegenwoordig de achttraps-automaat van ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen) om hun producten automatisch van versnelling te laten wisselen. Je vindt de bak bijvoorbeeld terug in auto’s van Jaguar-Land Rover, BMW, Audi, Aston-Martin (rijtest) en Alfa Romeo. Op zich niks mis mee, want over het algemeen ontvangt de ‘8HP’ niks dan lof van het collectieve journaille. Maar het draagt wel bij aan het gevoel dat auto’s dezer dagen wat meer eenheidsworst zijn dan vroeger.

Gelukkig is daar nog Mercedes, een merk dat trots is op het feit dat het haar eigen versnellingsbakken ontwikkeld. Deze Duitse tranny’s kunnen bogen op een historie die teruggaat naar de viertraps ‘K4A025‘ uit 1960. De afgelopen jaren was het vooral de 7G-Tronic die het op moest nemen tegen ZF’s achttraps, maar momenteel heeft de negentraps 9G-Tronic in de meeste modellen van het merk de 7G-Tronic vervangen. Of de bakken echter ook beter zijn dan ZF’s 8HP? Mwah…Deels is dat een kwestie van smaak maar laten we zeggen dat niet iedereen daar unaniem van overtuigd is.

Maar niet getreurd! Uit een recente patent-aanvraag blijkt namelijk dat Mercedes bezig is met haar eigen achttraps automaat genaamd de…drum roll…8G-Tronic. In welke modellen de nieuwe transmissie geleverd gaat worden is nog niet duidelijk. In het verleden gebruikte Mercedes voor modellen met bizar veel vermogen en koppel soms oudere automaten met minder versnellingen omdat deze robuuster waren, zoals in de SLR en sommige ’65 AMG’-modellen. De 9G-Tronic is officieel goedgekeurd voor maximaal 1.000 Nm.

Binnen afzienbare tijd komt natuurlijk nog de Project One op de markt met een ‘F1-motor’ onder de kap. Misschien krijgt die acht versnellingen om het F1-gevoel te versterken?

Image-Credit: 9G-Tronic via Mercedes Tech Center



26 reacties

Door de 8HP ben ik van mijn “automaten zuigen”-geloof af. Heerlijke bak (met flippers dan wel)
@duderuud: De 7G-tronic (plus) doet er weinig voor onder. Zeker bij een rustige rijstijl is het een enorm aangename bak. Ik heb wel het idee na een proefrit destijds dat de ZF8 wat rapper door de verzetten ging, maar een doorslaggevend verschil vond ik het in ieder geval niet.

Desondanks blijft zelf koppelen en schakelen nog altijd een iets wat ik kan genieten.
Ben benieuwd hoeveel die bak echt aankan. 1800-2200kg in onder de 4sec naar de honderd trekken, launchcontrol en awd, moet onderhand haast van gewapend beton zijn.
@E34M5Touring: of gewoon rood zijn en hellcat op de zijkant hebben staan! Maar inderdaad zeker met de techniek die er tegenwoordig bij komt en het hoge wagengewicht krijgen de motor, koppeling en onderstel wat te verduren. Zeker in Nederland met die idioot hoge drempels in straten waar de klinkers met hoogteverschil van centimeters zijn gelegd.
Zo’n HP (enkele koppeling) met 8 versnellingen is leuk. Maar de double-clutch (die als PDK door het leven gaat) is een stuk leuker. Het blijkt dus dat die dingen ook heel soepel kunnen schakelen. Maar zodra je wil spelen, wordt het opeens echt leuk!
@gregorius: mwa, de DCT (tevens ZF) doet z’n werk heel goed, maar je merkt wel dat het een dubbele koppeling is bij bijv het afremmen/stoppen bij een rode stoplicht, of soms bij het optrekken

Gelukkig kun je hem in 6 verschillende standjes zetten want op standje rustig heb ik denk ik liever die ZF 8 traps
@lekkaah: De DCT bakken komen volgens mij bij Gertrag vandaan
@aantje: Porsche PDK bakken komen allemaal bij ZF vandaan, zowel de 7- als 8-bak. Mercedes-Benz (724.0, AMG SpeedShift DCT) en BMW (M-DCT) halen hun bakken wel bij Getrag vandaan. Rest van VAG gebruikt overigens in eigen huis ontwikkelde DCT’s (bijv. DQ250/02E DSG en DL501/0B5 S-Tronic)
@wetdualclutch: goodbot :) nice +1
@aantje: LOL thx +1
@gregorius: De ZF is een automaat met koppelomvormer, niet met een “enkele” koppeling. Een reguliere automaat zoals de ZF zit toch echt wel anders in elkaar dan een bak met dubbele koppeling. Persoonlijk vind ik zo’n dubbele koppeling helemaal niet zo lekker rijden, de ZF en G-tronic daarentegen zijn beide top naar mijn mening! En de ZF schakelt echt wel vlot hoor in de juiste modus.
@gregorius: de ZF heeft 6 koppelingen.( 1 lock up, 3 hoofd koppelingen en 2 remmen )
Dus ocharme de sukkeltjes die het maar met twee koppelingen moeten doen 😉
@gregorius: Moderne planetaire automatische versnellingsbakken zoals de HF8 en G-Tronic hebben meerdere koppelingen. Het verschil is alleen dat ze niet aan het vliegwiel zitten maar “tussen” versnellingen zitten.
In de Bestelauto’s hebben ze nog geen 9G-tronic. Wellicht een nieuwe 8G-tronic bak voor de werkpaarden? Volgend jaar moet bijvoorbeeld de nieuwe Sprinter zijn opmars maken. Mercedes heeft bij mijn weten ook nog geen eigen automaat op de voorwiel aangedreven modellen. Wellicht dat ze daar in de toekomst mee komen. Wie zal het zeggen?
@koningcaris: dat zou inderdaad wel eens kunnen ja, Iveco heeft nu de ZF 8-traps voor in de Daily.
ZF kennen we natuurlijk vooral van de Maserati Quattroporte. Koop er nooit eentje zonde ZF-automaat.
Ik kan er bij Mercedes niet aan wennen dat je schakelt met de hendel achter het stuur…. geef mij maar een robuuste pook ook al is t nep… (lees elektronica)…
Ik vind de achttraps zf een heerlijke bak, maar de dsg van vag ook. Met de bak van mb geen ervaring maar mb kennende zal het vast ook wel goed zijn. Toch blijft zelf poken wel het leukst
@allesmetturbo: klopt de zf8 is heerlijk maar deze week met een golf R dsg7 gereden en die moet qua soepelheid niet onder doen voor de zf8 en is nog een tandje rapper en beter bij de les. Alleen vertrekken doet een koppelomvormer altijd iets soepeler.
Achttraps ZF bak is een wereldapparaat. Schakelt bijzonder soepel, is zeer snel en erg comfortabel. Je merkt haast niet dat het ding op- of terugschakelt. De bakken van Mercedes heb ik ook altijd prettig gevonden.
Drum roll 8G – Tronic? Vreemde naam.
8G – Ttronic klinkt toch prima?
@snorrie: jaja :D
Wereldapparaat heb nu voor de 2e keer een automaat en wil niet meer terug. De ZF bak in mijn 330d kan zowel comfortabel als ultra sportief even de schakelaar in Sport+ en hij knalt hard door de versnellingen. Ook manueel jaagt ie tegen de toerenbegrezer aan heeft alleen niet zoveel zin
Zf of mercedes goed… audi bepaalde serie bagger. Gister toevallig audi a6 2015 met 45.000 teller bak kapot. Gelukkig net onder garantie reparatie
Heb nu sinds een half jaartje de 7 bak van Mercedes in mijn C klasse. Bevalt erg goed maar mag vaan mij af en toe wat vlotter schakelen. Jammer genoeg had ik net drie weken mijn auto in bestelling staan en daarna zou de c-klasse met de 9 bak komen. Die heb ik overigens twee weken lang in een E-Klasse mogen testen, je merkt niet zon heel groot verschil maar het gaat net wat vlotter allemaal. Zf zijn wat ik zo meegekregen heb prima bakken natuurlijk.
De automaat bakken van Mercedes vind ik een van de betere bakken. Passen heel goed bij de auto en doen hun werk lekker rustig. De 5 bakken uit de w203 en w211 zijn mijn favorieten. De oudere 4 traps is ook ijzersterk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).