• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes geteisterd door miljoenen fakers: zo onderscheid je een échte Mercedes

Auteur: Bas Leesberg, gepost 1 augustus 2025 om 16:02 – 13 Reacties

Zo zorg je ervoor dat je niet genept wordt.

Eigenlijk heb je het pas gemaakt als anderen je gaan na-apen. Er is iets wat jij goed doet waar anderen op willen meeliften. Grote kledingmerken zullen zich dus gevleid voelen door de overdosis aan neptasjes, -schoenen en ga zo maar door.

Ook automerken hebben steeds meer te maken met fakers. Mercedes maakt bijvoorbeeld bekend dat het in 2024 bijna de helft meer namaakproducten van het internet heeft laten verwijderen dan het jaar ervoor. En het ziet er niet naar uit dat de valse AMG-, Benz- en Maybach-spulletjes binnenkort van de markt zullen verdwijnen.

Alles wordt nagemaakt

Vrijwel alles dat op, aan of in een Mercedes zit wordt tegenwoordig nagemaakt. De Duitse autofabrikant geeft wat voorbeelden. Van de cosmetische producten wist je het waarschijnlijk al, maar wist je ook dat er neppe luchtfilters en remonderdelen worden verkocht? Die producten bevatten dan ook nog eens gevaarlijke stoffen als lood en arseen. Er zijn zelfs luchtfilters gevonden die licht ontvlambaar zijn. Maar het gekste is zonder twijfel een complete auto die is opgebouwd uit neppe Merc-onderdelen.

Alles bij elkaar zijn er meer dan 1,5 miljoen namaakproducten van Mercedes in beslag genomen tijdens 793 invallen. Deze invallen – die dus gemiddeld meer dan twee keer per dag plaatsvinden – zijn een belangrijke manier om de fakers in de kraag te vatten.

Hoe vind je een faker?

Het probleem is inmiddels zo groot dat Mercedes mensen heeft aangesteld als merkbeschermingsfunctionaris. Zij werken samen in het Mercedes-Benz Brand Protection Team. Het is hun taak om de oplichters op te sporen. Hoe doen ze dat? Het beoordelen van aanbiedingen op websites, het opvolgen van aanwijzingen voor vervalsingen en voeren van intensief onderzoek naar de producent van de spullen.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk om te voorkomen dat de vervalsingen op de markt worden gebracht. Het team verstrekt de resultaten van hun onderzoek aan de autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de invallen. Deze doorzoeken vervolgens de werkplaatsen van de vervalsers, waar vaak rampzalige arbeidsomstandigheden heersen en ernstige milieuschade wordt veroorzaakt. Win-win dus wanneer zo’n Merc-lab wordt opgedoekt.

Hoe weet jij of je een origineel Merc-onderdeel koopt?

Mercedes geeft ook nog wat tips waardoor je zelf sneller kunt zien of een onderdeel wel of niet klopt. ”Typische waarschuwingssignalen voor namaak zijn een aanzienlijk lagere prijs, zichtbare gebreken in de productkwaliteit of verkoop via twijfelachtige (online) bronnen. Soms kunnen de productfoto’s of -labels alleen al aantonen dat de producten niet origineel zijn.” Kijk daar dus even naar voor je een AMG-stuur met flippers bestelt voor je CLA 180.

Ook interessant!

  • Terugroepactie voor dikke AMG-modellen
    Terugroepactie voor dikke AMG-modellen
  • Gespot - Een überzeldzame Mercedes S600 Pullman
  • Video: Mercedes beukt 'm ertussen
  • Mercedes EQS verdwijnt in de prullenbak
    Mercedes EQS verdwijnt in de prullenbak

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

fake, Mercedes

Vorig bericht: « Gemeente waar iedere Nederlander wel eens komt heeft een bizar parkeerverbod
Volgend bericht: Verstappen-fans opgelet: drie unieke Verstappen-occasions in één! »

Lees Interacties

Reacties

  1. McShineBXL zegt

    1 augustus 2025 om 16:22

    Aldus Mercedes, het Luis Vuitton van de autowereld

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      1 augustus 2025 om 16:24

      Zo bijzonder is de aanpak niet, zelfde systematiek als Ferrari hanteert.

      Login om te reageren
  2. pieterhelmond88 zegt

    1 augustus 2025 om 16:28

    Europa zou hier een voorbeeld aan moeten nemen, alle Europese merken te beschermen tegen diefstal van ontwerp en technologie, ons recht en onze toekomst die nu klakkeloos wordt gekopieerd en (wss) verbeterd! Van mij mag er (veel) belastinggeld naar opsporingsdiensten om deze bedrijven die “beter goed gekopieerd dan slecht bedacht” normaal vinden en hier geld aan durven te verdienen, dit komt ten goede voor onze nakomelingen en het behoud van onze industrie.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 augustus 2025 om 17:55

      Nou, niet op het een of ander,, maar er wordt al gigantisch veel gedaan om namaak te bestrijden. En in alle eerlijkheid, soms lijkt het wel of copyright, merkenrecht en auteursrecht soms boven de grondwet staat, zoveel ruimte krijgen die bestrijders.

      Het probleem is ook, dat er geen automerk meer is die nog essentiële zaken zelf produceert; werkelijk alles komt van toeleveranciers, die hun producten soms aan meerdere automerken tegelijk aanbieden en ook nog eens onder de merknaam van meerdere OEM leveranciers op markt brengen. En ook deze toeleveranciers schakelen soms onderaannemende producenten in.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 augustus 2025 om 08:23

        Hoho. Die fabrikanten maken de carrosserie en de motorblokken heus nog zelf. Contracten met toeleveranciers zijn vaak wurgcontracten.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          2 augustus 2025 om 13:32

          O ja, zeker. maar ook plaatwerkdelen, bumpers, spoilers, etc. wordt steeds vaker door toeleveranciers geleverd, zeker als het specialistische kennis vereist, bijvoorbeeld voor hoogwaardig aluminium, carbon, en dergelijke. en vergis je niet: qua motoren wordt er tegenwoordig ook heel veel ingekocht bij de concullega’s, of bij specifieke motorenbouwers.

          Login om te reageren
    • vopo zegt

      2 augustus 2025 om 01:57

      Prima verwoord.

      Login om te reageren
  3. O plaat zegt

    1 augustus 2025 om 17:51

    Goed, zeker in El-cheapo Benz onderdelen is namaak fout. Maar schaf alle namaak onderdelen af en morgen staat de helft van de wagens ouder dan 20 jaar stil. De enige reden dat onderandere klassieke mini’s nog kunnen rondrijden is omdat er Engelsmannen zijn die zonder enige toestemming gewoon stukken maken met een CNC machine. Sluit enkele Taiwanese fabrieken en op enkele Fords en Chevys na is zowat elke oude Amerikaan oud ijzer…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      1 augustus 2025 om 21:13

      @shiva: Het gaat hier niet om aftermarket onderdelen / pattern parts of hoe je ze ook noemen wilt, die als zodanig verkocht worden. Als iemand zo nodig Ridex remschijven op zijn oude Benz wil monteren, dan zij dat zo – die persoon koopt een setje van die remschijven, schroeft ze onder zijn auto dat is dan dat. Het gaat om onderdelen die onterecht worden aangemerkt als ‘origineel Mercedes-Benz’, dus als een of andere sjacheraar diezelfde Ridex-remschijven in een nagemaakte Mercedes-Benz verpakking verkoopt.

      Login om te reageren
  4. e38ossie zegt

    1 augustus 2025 om 21:17

    Laat ze maar zorgen dat ze zelf de onderdelen kunnen leveren waarom gevraagd wordt. Dit geld voor alle autofabrikanten trouwens.

    Login om te reageren
  5. wesley_van zegt

    1 augustus 2025 om 21:24

    Tsja, ik wil niet flauw doen hoor maar ik ben een W112 aan het restaureren en de originele onderdelen van MB zijn gruwelijk duur. Bijvoorbeeld: een complete set bumpers bij MB 12500 euro. In Vietnam een kopie kost 1000 euro. Niet van elkaar te onderscheiden qua kwaliteit. Dus….

    Login om te reageren
    • volvos60 zegt

      3 augustus 2025 om 01:38

      Niet van elkaar te onderscheiden qua kwaliteit. Dus….
      https://www.youtube.com/watch?v=rL193Q7bOT0

      Login om te reageren
  6. Kevinus zegt

    3 augustus 2025 om 02:05

    De vraag die ook gesteld mag worden is of dat de prijzen van de officiële onderdelen/accessoires, veel te hoog gehouden worden….naar eigen ervaring zijn er genoeg voorbeelden te vinden die zelfs beter zijn dan de officiële, maar tegen amper een fractie van die officiële prijs….en jawel die weldegelijk ook perfect passen en werken inclusief de nodige garanties….
    Zeker wat tijd en moeite waard om voor sommige zaken een “nep” alternatief te zoeken….kan veel centiempjes opleveren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North