Vergeet even alle drieletterige midi-SUV’s die Mercedes in de laatste jaren heeft uitgebracht. Er is namelijk maar één model dat de term ‘SUV’ verdient, en die heeft vandaag zijn botoxbehandeling gekregen.
Mercedes neemt afscheid van de term 'GL-Klasse' en laat de 5,1 meter lange en 1,93 meter brede moloch voortaan als GLS door het leven gaan, waarbij de letter 'S' slaat op de positionering binnen het modellenaanbod. Dit is dus de S-Klasse onder de sufjes, met aan de voor- en achterkant nieuwe bumpers, nieuwe lichtunits en een grille die we in zekere mate ook bij de rest van de Mercedes-familie zien.
Mercedes biedt de GLS aan met de bekende Dynamic Select-rijprogramma’s, Airmatic luchtvering met adaptieve demping en een negentraps 9G-TRONIC-transmissie op alle varianten, behalve de AMG powerhouses. Wie geen AMG-motor wil, maar toch een beetje AMG-stilo wil, kan kiezen voor het AMG Line exterieur, met een speciale voor- en achterskirt, treeplanken, spatbordverbreders en 21 inch velgen.
De Mercedes GLS heeft de volgende motoren en bijbehorende prijzen:
Motor | Vermogen | Prijs |
---|---|---|
GLS 350 d 4MATIC | 258 pk, 620 Nm | € 106.600 |
GLS 400 4MATIC | 333 pk, 480 Nm | € 108.000 |
GLS 500 4MATIC | 455 pk, 700 Nm | € 153.400 |
GLS 63 4MATIC | 585 pk, 760 Nm | € 205.600 |
Mercedes heeft het interieur van de GLS naar eigen zeggen ‘op S Klasse niveau gebracht’, voorzien van een nieuw stuur met nappaleer en twaalf functietoetsen. Ook aanwezig is het Comand Online-systeem, inclusief een 8 inch mediadisplay en een touchpad (65 x 45 mm). Veiligheidszaken als Collision Prevention Assist Plus, Crosswind Assist en Attention Assist moeten de SUV op de weg houden. Tenzij je juist van de weg af wilt. Zet hem dan even in ‘Offroad’, zodat de centrale differentieelsper ingrijpt en de bodemvrijheid naar 30,6 centimeter wordt gebracht.
Mercedes levert de GLS vanaf maart 2016 uit.
Dutchdriftking zegt
Het is ook wel een joekel van een auto!
dutchcorvette zegt
Doe mij maar een 2015 Cadillac
bakbanaan zegt
@dutchcorvette: je hebt geen smaak :)
mopar zegt
@bakbanaan: nee een Mercedes met een opgewaardeerd 10 jaar oud interieur en de achterzijde van een tuinhuis…dat is pas de definitie van goede smaak ;)
991gt3rs zegt
@mopar: dat interieur is tenminste nog opgewaardeerd
mercedesbenzine zegt
@991gt3rs: ik heb gister Lyca €10,- opgewaardeerd. Telt da ook?
mopar zegt
@991gt3rs: ja een paar stukjes mat hout. Wat een opwaardering zeg… Google maar eens naar een pic van het interieur van een GL, bijna 1 op 1 overgenomen qua design. Had er tenminste een S-klasse interieur in gezet.
granlusso zegt
@mopar: 10 jaar oud? Met opzet overdrijven of heb je gemist dat er een nieuw model is?
mopar zegt
@granlusso: weet niet hoe goed je ogen zijn maar dit is niets meer dan een grondige facelift van een bestaand model.
dutchcorvette zegt
@bakbanaan: als we het dan toch over smaak hebben….
v60polestar zegt
@bakbanaan: alsof je smaak hebt als je dit koopt?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dutchcorvette: Range Rover, duh
awesome zegt
@dutchcorvette: of een stadsbus!
remylahaye zegt
Nee, bedankt…
gtwillem zegt
De S-klasse onder SUV’s heet Range Rover en doet het al jaren erg goed. En zelfs Land Rover heeft de Range Rover een paar jaar geleden totaal vernieuwd. Dit is in basis nog steeds dezelfde auto als in 2006.
Aan de andere kant, ten opzichte van die bejaarde G-Klasse heb je alleen maar voordelen in termen van gewicht, prestaties, verbruik, ruimte en geheel onbelangrijk: prijs.
Voor mij wel belangrijk, zou hier niet zo nooit het volle bedrag voor willen neerleggen. Maar voor 25-30k heb je een zeer nette, bijna identieke GL van een paar jaar oud en je kan zeggen wat je wilt (lomp hok!!!!), maar je hebt wel veel auto voor je geld ;-).
MaartenD zegt
@gtwillem: lomp hok! ;-)
Jorrit zegt
@gtwillem: fyi, dit is een facelift van de tweede generatie die sinds 2012 wordt geproduceerd.
gtwillem zegt
@Jorrit: klopt, maar van echt een nieuw model kan je niet echt spreken. Onderstel, wielbasis en chassis zijn krek eender. Het is een grondig herziene versie, met zelfs de zelfde typegoedkeuring.
lekbak zegt
@gtwillem: die typegoedkeuring kennen we inmiddels van Mercedes. Iets met airco geloof ik, maar dat weet jij vast beter. Daarbij snap ik echt niet wat er mis is met een grondig herziene basis van 10 jaar oud. Goed is goed. Daarmee wil ik niet beweren dat deze auto persee goed is maar wel dat het niet aan de oude basis hoeft te liggen.
gtwillem zegt
@lekbak: je zegt het precies goed! Bij de S-klasse heeft Mercedes-Benz hetzelfde truukje toegepast. Maar ja, een heel goede, comfortabele uberlimo blijft een goede, comfortabele uberlimo.
De GL was qua rijden nooit het toppunt van verfijning. (Het is ook een Amerikaanse Benz, geen Europese), en met de 2012 versie werd het al wat beter, maar top werd het nooit. De GL staat op een verlengd oude type ML platform. Allemaal prima en het werkt goed, maar de verfijning van een S-Klasse of Range Rover heeft het absoluut niet, terwijl dat wel de positionering is.
potjak zegt
Als ik door mijn oogharen kijk zie ik een BMW 2 Active Tourer. Voor het type auto niet eens zo heel erg lelijk maar voor dit geld liever niet.
keeper1 zegt
@potjak: wat voor oogharen heb jij?
NielsGP zegt
@keeper1: Blond gok ik zo..
potjak zegt
@keeper1: ? blond idd… Active moest gran zijn…
mopar zegt
Begint nou wel zijn leeftijd te laten zijn, vooral de styling van de achterzijde is gedateerd. Dat interieur heeft mooie materialen, maar aan het design kan ook weer zien dat deze wagen al een generatie achterloopt.
mopar zegt
@mopar: zijn=zien
blaze3027 zegt
En het heeft
blaze3027 zegt
@blaze3027: geen moer gedaan. Stil ugly
autodrome zegt
Die achterkant
poar zegt
Mooi ding!!
davidw zegt
Lijkt me Nogal logisch dat ze die dingen met 4Matic leveren..
gtwillem zegt
@davidw: in de VS zie je dit soort full size joekels met enkel achterwielaandrijving. En ook bij de ML/GLE en de X5 kun je kiezen voor RWD.
granlusso zegt
@gtwillem: Wel 4matic, alleen vreemd dat de doorwaadhoogte 30cm is, de Porsche Cayenne (toch echt de snelweg SUV ipv de offroader) kan tot 50cm diep.
granlusso zegt
@granlusso: Laat maar, ik lees het verkeerd…
norge zegt
Wat is hier SUV aan dan?
gtwillem zegt
@norge:
Sport: er kan een AMG pakket op.
Utility: er kunnen 18 vluchtelingen in meegesmokkeld worden.
Vehicle: je moet er een vrachtwagenrijbewijs voor hebben.
alfaitak zegt
Lomp hok.
centho zegt
Damn wat een poenjoekel.
berlinetta zegt
Vind het de mooiste SUV van Mercedes. Eigenlijk de enige mooie SUV. Die donkeeblauwe zonder AMG styling en de dieselmotor lijkt me een hele fijne auto.
Maar hij wordt ook al erg oud. Wachten op een nieuwe zou ook erg lang duren. Maar ik zou uiteindelijk ook niet voor deze gaan, maar voor een Range Rover. Dat is voor mij de koning onder de SUV’s. Veel meer stijl en blijft tenminste niet hangen achter de eerste zandkorrel.
rouly zegt
Ik denk dat dit het “S-Klasse” interieur is wat we straks ook in de nieuwe E gaan zien…
viezefreddyw zegt
@rouly: Het is niet te hopen. Vind dit absoluut niet een mooi interieur en is al stokoud voor mijn gevoel. Als ze de E-Klasse het interieur meegeven van de S-Klasse ben ik blij, niet met deze.
berlinetta zegt
@rouly: Ik denk dat de E-klasse wel het exterieur van de S-klasse mee krijgt. Als ik de spyshots zo zie, is Mercedes hard op weg om het nieuwe Audi te worden. Mooi is het wel, maar het hoeft niet allemaal hetzelfde te zijn.
tdu2zonda zegt
@rouly: De nieuwe E (W213) krijgt ongeveer het interieur van de S-klasse, er zijn al spyshots waar de 2 gigantische schermen te zien zijn :)
fit4fun zegt
Lijkt mij op de Nederlandse markt wat te duur voor hetgeen hij biedt: wie 3 zitrijen nodig heeft kan elders voor minder terecht? Wel een veilige auto denk ik, alleen erg zwaar en te fors formaat voor ons kleine landje/parkeergarages etc
Vormgeving is ehhh functioneel :-)
clarkson zegt
Hij is toch een stuk mooier geworden. Net even wat strakkere lijnen. De GL vond ik iets te veel op een rijdende zeecontainer lijken. Dit ziet er stukken beter uit.
peewee05 zegt
Een SUV met S-class kwaliteiten… Als ik naar die 1e achterbank kijk, doet me dat denken aan een typische MPV-bank als in een Espace of een Senic. Zeer korte zitting, een te rechte hoek van zitting en rugleuning. Natuurlijk zou ik er eerst in moeten zitten voor een goed oordeel maar ik zou voor dit geld toch iets anders zoeken…
mashell zegt
Een interieur upgrade had best gemogen. Dit oogt allemaal erg gedateerd.
toyotafortuner zegt
Ik blijf m erg mooi vinden.
Maar ik wil m alleen als ik per sé duits moest kiezen in dit segment.
Want ik heb nog veel liever:
Een Lexus LX570
Een Infiniti QX80
En natuurlijk een Cadillac Escalade
michaelcorleone zegt
@toyotafortuner: De nieuwe Lexus RX vind ik erg strak, mooi van binnen, lekker futuristisch. Mocht ik in de markt zijn voor een dergelijke SUV zou ik die zeker overwegen en op mijn lijstje zetten.
Pordon zegt
@toyotafortuner: LX570 is inderdaad best nog ‘mooi’ maar die infinity vind ik persoonlijk echt heel erg lelijk en Cadillac…sjah, ben geen Amerikaanse rapper dus voor mij geen Escalade. Ik zou toch gewoon voor de GLS gaan als ik in dit segment zou moeten shoppen. Persoonlijk voldoet een C-klasse Estate aan al mijn eisen.
2wheeler zegt
Zet maar op de oprit! Moet de oprit wel eerst verstevigen met een paar heipalen maar soit.
MaartenD zegt
Wat een nietszeggende en smakeloze auto, de G-klasse heeft tenminste nog karakter
kapiteinaudi zegt
Het is een mooie kar, maar dat interieur is echt lachwekkend slecht. Net zoals bij dat GLE hok.
michaelcorleone zegt
Absoluut prachtig net als de GLE overigens. Na de saaie en nietszeggende blauwe q7 boven deze topic, is dit een brute SUV waar ik wel blij van word.
Mercedes heeft in elke niche een topauto.
bertorelli zegt
Nieuw of niet… Ik vind hem mooi.