• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla gaat autopilot aan banden leggen

Auteur: ricardo, gepost 4 november 2015 om 09:13 – 27 Reacties

Tesla gaat autopilot aan banden leggen


Leuk, die zelfsturende Tesla’s, maar u kunt er nog maar slecht mee omgaan.

Het klonk zo mooi. Oppernerd Elon rolt via een over-the-air update softwareversie 7 naar de Model S uit, waarna de elektrosedans met een bouwdatum van na september 2014 ineens over een autopilot beschikten. Een autopilot die ‘de vervelendste en gevaarlijkste taken uit handen neemt’, zoals het wisselen van rijstrook, het aanpassen van de snelheid aan het overige verkeer, en een inparkeerfunctie voor vrouwlief. Het enige dat Tesla nog wel vroeg was of iedereen zijn handen wel gewoon aan het stuur kon houden. Het is immers geen autonome auto geworden, maar slechts een auto die is aangevuld met een paar zelfrij-hulpjes.

En tja, dat deed niet iedereen, waardoor het internet binnen no-time volstond met filmpjes van autopilot-demonstraties die niet even vlekkeloos verliepen. Daarom heeft CEO Elon Musk gisteren na de presentatie van de kwartaalcijfers gezegd dat de activatie van de autopilot – die nog in zijn bètafase zit – beperkt wordt. Elon:

“There have been some fairly crazy videos on YouTube. This is not good. And we will be putting some additional constraints on when Autopilot can be activated to minimize the possibility of people doing crazy things.”

U kunt dus helemaal niet omgaan met de verantwoordelijkheid van een autopilot. In welke vorm de restricties worden opgelegd is nog niet bekend

Verkoopdoelstelling naar beneden bijgesteld

Tesla Motors heeft bij de presentatie van de resultaten over Q3 verder aangegeven dat ze over het hele boekjaar 50.000 tot 52.000 auto’s verwachten te verkopen. De vorige prognose, die in augustus ook al naar beneden werd bijgesteld, sprak over 50.000 tot 55.000 nieuwe auto’s. Tot en met het derde kwartaal zette Tesla 33.180 auto’s weg. Het verlies voor Tesla kwam uit op 230 miljoen dollar, tegen een omzet van 937 miljoen dollar. Flink meer dan de 852 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot
  • Teslarijders niet alert
    Teslarijders niet alert met Autopilot aan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autopilot, model-s, Tesla

Vorig bericht: « Mercedes GLS: de mega-SUV heeft zijn facelift gekregen
Volgend bericht: Gevonden in NL! Porsche Panamera in zijn ultieme vorm »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    4 november 2015 om 09:23

    Noem het dan ook geen autopilot.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      4 november 2015 om 09:29

      @robert110: Hoe wil je het dan noemen? Elon Musk staat erom bekend enorm hippe of juist gekke namen te verzinnen. De modellen van Tesla spellen straks S3X, en later wordt dat S3XY. Bij Audi moet je het Dynamic Package aankruisen als je sneller wilt, bij Tesla heet het de Ludicrous (vertaald; absurd, bespottelijk) upgrade. Zo zit Tesla eenmaal in elkaar, en Autopilot klinkt natuurlijk 100x cooler dan “Semi Autonomous Aided Driving” of iets dergelijks.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        4 november 2015 om 10:19

        @Edge: Tesla Aids…

        Aids aids aids… I’ve got aids
        Aids for everyone

        Login om te reageren
      • robert110 zegt

        4 november 2015 om 10:31

        @Edge: Nou gewoon driving assist of iets in die richting, is een stuk duidelijker en ik denk ook een stuk veiliger.

        Login om te reageren
      • silver zegt

        4 november 2015 om 12:04

        @Edge: No het dan MAD: manually assisted driving

        Login om te reageren
        • silver zegt

          4 november 2015 om 12:04

          @silver: No is Noem

          Login om te reageren
  2. volvologisch zegt

    4 november 2015 om 09:24

    Teslaat terug, want eigenlijk kunnen we er gewoon nog niet mee omgaan!

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      4 november 2015 om 09:39

      @volvologisch: leuke woordspeling zeg!

      Login om te reageren
      • volvologisch zegt

        4 november 2015 om 10:41

        @888natan: Ik was al aan het wachten op de “tdummm tssss”, als je begrijpt wat ik bedoel

        Login om te reageren
        • 888natan zegt

          4 november 2015 om 15:13

          @volvologisch: haha ja

          Login om te reageren
  3. bigfun zegt

    4 november 2015 om 09:24

    Wat heb ik altijd gezegd?!

    De mens zal altijd eindverantwoordelijk blijven voor de besturing alla piloten

    Dus helaas boekjes lezen, computeren of slapen vergeet het, ook in de toekomst handjes aan het stuur!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      4 november 2015 om 09:30

      @bigfun: Volvo denkt daar wat anders over. Zij willen de volledige aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid claimen voor de acties van hun toekomstige autonome modellen.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 november 2015 om 09:34

      @bigfun: Haha, wat een visionair ben jij ;-), nee hoor die zelf rijdende auto gaat er gewoon komen, dit is een pas op de plaats, te verwachten bij dergelijke innovatieve technieken. Over 10 jaar is de noodzaak voor het halen van een rijbewijs zo noodzakelijk als het aanschaffen voor een voederbak en een stal voor je daily driver (tenzij je Sinterklaas bent natuurlijk)…

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      4 november 2015 om 09:39

      @bigfun: uiteindelijk niet hoor. Nu staat het nog in de kinderenschoenen en dit is niet eens een volledig autonoom systeem. Gelijkelijk zullen meer taken worden overgenomen tot de systemen zo volwassen zijn dat je gewoon je ogen dicht kan doen. Maar dan zijn er wel wat haren verder.
      Het interessante moment komt als de auto eigenlijk alles kan en doet maar je toch nog eindverantwoordelijk blijft. Ik vraag me af hoe je dan mensen nog bij de les houdt.

      Login om te reageren
      • bigfun zegt

        4 november 2015 om 12:06

        @sketcher: juist dat laatste is waar het om gaat
        De momenten waarop de mens moet beslissen tussen leven en dood, jezelf of de ander!

        Net als piloten bij vliegtuigen blijf je altijd verantwoordelijk

        Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      4 november 2015 om 10:07

      @bigfun: wat een visionair ben je toch

      Login om te reageren
      • bigfun zegt

        4 november 2015 om 12:07

        @cbr600rr: nee hoor logisch en analytisch denken

        Nb ik zelf ben electronicus

        Login om te reageren
  4. Design_Driven zegt

    4 november 2015 om 09:27

    Het is een sympathiek bedrijf die ook in de communicatie vrij open communiceert.

    Sympathiek is overigens betrekkelijk want er voor werken schijnt een nachtmerrie te zijn. De werkdruk is hoog en bij de kleinste foutjes worden ze ontslagen.
    Maar ik geloof er wel, die komen er wel.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      4 november 2015 om 16:32

      @sketcher: “De werkdruk is hoog” Ja dat klopt. Maar bij welke USA firma is dat niet het geval?

      “en bij de kleinste foutjes worden ze ontslagen.” Nou dat valt reuze mee hoor. Iets met soep en heet eten en opgediend etc.

      (Disclaimer: ik ken drie mensen die bij Tesla werken. Eentje werkt in Freemont).

      Login om te reageren
  5. Rob zegt

    4 november 2015 om 09:42

    Wat je ook verkoopt, je moet er altijd vanuit gaan dat je kopers complete idioten zijn.

    Ook moet iedere productontwikkelaar eens op de klantenservice gaan werken. Wat je daar allemaal te horen krijgt….

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      4 november 2015 om 09:53

      @Rob: that is why we can’t have nice things

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 november 2015 om 11:14

      @Rob: Ik spreek inderdaad helaas uit ervaring dat je volkomen gelijk hebt. Een weekje klanten service en dan heb je pas door hoe dom mensen eigenlijk zijn….

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        4 november 2015 om 17:30

        @dutchdriftking:
        Aan de andere kant, als je product niet idioot-proof is, is je product niet goed genoeg. Zo simpel is het ook wel weer. We hebben het immers over consumentenproducten.

        Consumenten zijn namelijk intens lui: ze lezen niks, hebben geen geduld, denken niet na, verwachten dat alles per direct werkt en beginnen lukraak met knooien. En ja, ook ik heb daar een handje van, zou het maar direct eerlijk zeggen ;-) Daarom heb ik ook diep respect voor de productontwerpers die iets weten te ontwerpen wat zelfs ik binnen twee seconden snap en kan gebruiken.

        Login om te reageren
  6. thimochand zegt

    4 november 2015 om 10:35

    Ik vind het wel goed van tesla dat ze het tenminste hebben geprobeerd.

    Login om te reageren
  7. alfaitak zegt

    4 november 2015 om 12:05

    Beter, weg met die bullshit.

    Login om te reageren
  8. fijnkonijn zegt

    4 november 2015 om 16:35

    “U kunt dus helemaal niet omgaan met de verantwoordelijkheid van een autopilot.”

    Nee. Tesla heeft, time and time again, héél duidelijk communiceert hoe en wat.
    Maar er zijn gewoon hele volksstammen (the stupid tribe) die het gewoon negeren. En dan krijg je dit.

    Login om te reageren
  9. stfu zegt

    4 november 2015 om 17:01

    Wat een overdreven titel. Waarschijnlijk moet je gewoon enkel je handen aan het stuur houden (of iig regelmatig) en verandert er niet meer. Jammer dit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North