Mercedes’ hypercar: dit moet je weten!

Auteur: , 48 Reacties

Das Haus en AMG zijn van plan om de concurrentie een fikse draai om de oren te geven met hun nog te onthullen hypercar. Details over dit beest druppelen zoetjesaan het web op.

Mercedes-AMG

Tobias Moers heeft namelijk bevestigd dat de hypercar om en nabij 1.000 pk gaat produceren. Al deze Pferden zijn afkomstig uit de gehele aandrijflijn van de huidige F1-racer. Dat betekent dus dat een geblazen 1,6-liter V6 de meeste noeste arbeid zal leveren. De MGU-K en MGU-H zullen kinetische en thermische energie omzetten in elektriciteit, die kan worden ingezet om het vermogen een handje te helpen. Iemand die een real world-situatie kan bedenken waarin dit van pas komt mag zich melden in de comments.

Je vraagt je net als wij af of zo’n F1-blok wel betrouwbaar genoeg is voor gebruik in een straatauto? Moers is zelfverzekerd. Volgens hem wordt de motor bij straatgebruik veel minder zwaar belast en dus zal de aandrijflijn weinig aanpassingen nodig hebben. We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij worden heel ongeduldig van deze info. Het is immers de eerste keer dat de aandrijflijn uit een F1-auto rechtstreeks in een “personenwagen” wordt gelepeld. Wel zal Mercedes ongetwijfeld nog een pittige kluif krijgen aan de transmissie, die ongetwijfeld niet zomaar uit de F1-racer kan worden gehaald.

In tegenstelling tot eerdere geruchten zal voor de onderstelafstemming niet worden samengewerkt met Lotus. In plaats daarvan wordt de hypercar volledig in eigen huis (dus Mercedes-AMG) ontwikkeld en afgesteld. Verder zullen de eerste auto’s binnen nu ongeveer twee jaar aan klanten worden uitgeleverd. Als we de geruchten mogen geloven gaat de auto ergens rond de 3,5 miljoen euro kosten. Aston Martin en Red Bull kunnen hun borst in elk geval natmaken! (via: Autocar)



48 reacties

‘Hypercar’ en ‘1.6’ gaan in mijn optiek niet samen.
@nopetrolnofun: dat dachten we ook van Formule 1.
@str8six: klopt, en dat gaat wat mij betreft nog steeds niet samen!
@v60polestar: wat geluid betreft, eens. Maar of er nou een 1.6 of 5.0 in ligt interesseert me weinig. Die zie je toch niet.
@str8six: toch kijk ik nu liever F1. Eens vroeger klonken ze beter maar ik kan ze nu beter 2u aan een stuk verdragen in de huiskamer, oftewel minder aanwezig.
@nopetrolnofun: ik moest het ook al twee keer kijken of ik het wel goed Las?
@nopetrolnofun:
Ah dat zeiden ze ook over hybride..
Zie maar naar het olijke trio van Porsche, Ferrari en Mclaren…
@dimglor: wat heeft dat met een 1.6 te maken?
@nopetrolnofun:
Ik heb het meer over het feit dat je zegt dat 1.6 en hypercar niet samen horen.
Enkele jaren geleden ging de stelling: hybride past enkel in je Prius en niet in je hypercar…
Ik geloof wel dat ze die f1 aandrijflijn betrouwbaar kunnen krijgen. Wel zegt dat als zij het voor elkaar krijgen en nog 1000pk er uit kunnen halen dat ze er in de f1 dus dik meer uithalen?
@mrrallycross: er komt natuurlijk ook een elektrische aandrijflijn in. Ze houden niet alleen de 1.6 erin.
@rolov: die deels elektrische aandrijflijn hebben ze in de F1 in weze ook. Echter, daar heeft Mercedes ook te maken met restricties mbt lucht-inlaat, brandstofverbruik en maximum aantal toeren.
@mrrallycross: f1 kampt ook met andere regelementeringen, brandstoftoevoer en turbodruk ligt aan banden, op dat eerste komt volgend seizoen meer tolerantie waardoor zelf de hondas vlot de 1000 pk gaan halen, die blokken kunnen nog heel wat meer aan dan de huidige setup.
Volgens mij gaan we nu nog een trede hoger als het “hypercarsegment”. Onder hypercar schaar ik: Laferrari, Mclaren p1 en Porsche 918. De A
@piquet1986: De Aston en deze Mercedes zijn een klasse hoger. Misschien iets als Ultra cars ofzo
@piquet1986: dit zijn gewoon full-on racewagens met een kentekenplaatje erop geplakt, zoiets als de legendarische clk gtr amg ook was
@janmetdelangeachternaam: leuk toch?
@boomhauwer: dit is prachtig, snap niet dat je dit negatief oppakt
En die mag je dan zeker alleen op het Ferrari circuit rijden. Was die FXX (of zoiets) ook niet al rechstreeks uit de F1 overgenomen..? 1000pk haalt Shelby ook in een Mustang.
@pinut187: ook zo efficiƫnt?
Hahah!
Bugatti heeft een 8.0 W16 met 4 Turbo’s nodig voor 1500 PK en komt Mercedes eventjes zeggen dat ze 1000 PK uit een 1.6 F1 motor gaan lospeuteren. Dit wordt interessant om te zien..
@misterdrogba: dit zijn nog niet eens topvermogens.. de 1.6 blokjes van de huidige f1 auto’s kunnen makkelijk 1500 pk leveren. Enigste wat hen tegen houdt zulke vermogens te halen zijn de restricties van de FIA..
@gjvp:
Geloof ik best, maar die motoren worden dan ook om de X aantal races vervangen door een nieuwe. Ik denk dat ze daarom met deze toekomstige hypercar niet te gek willen doen, het moet natuurlijk rijdbaar blijven voor de gewone/rijke man.
Hypercars voor de openbare weg, ik vraag mij altijd af wat je er aan hebt. 130 per uur moeten terwijl de auto is gemaakt voor 300+. Wil je echt genieten van de auto moet je naar het circuit. En op de openbare weg rijden ze ook niet geweldig omdat alles is afgesteld op racen, dus weinig tot geen vering. Lekker in de stad met drempels ed. Begrijp me niet verkeerd, ik houd echt wel van deze auto’s
@lekkerlinksrijden: klopt, dat kun je je eigenlijk bij een 3 liter turbodiesel al bijna af gaan vragen, als je ziet hoe snel je daarmee op ‘illegale’ snelheden voortzoeft..

Toch blijf ik het als een soort overwinning van de techniek zien, supercars, hypercars, hoe je het ook wil noemen. Had ik het geld dan kocht ik er direct een.. :)
@apriliarsv: vanwege de techniek en wat de auto’s kunnen vind ik het ook mooi, en vaak ook mooi om te zien
@lekkerlinksrijden: Denk ook niet dat hij het in de lease goed gaat doen ;-)
Het is mogelijk op goedkoper pk’s bijv: v12+ hybride+ turbo = meer dan 1000
De thermische energie dat gebeurt als je in de file staat bij de tunnel van Monaco bij de rest van de boulevard kruipers
En de minst klinkende supercar award gaat naar…
Eerste “personenauto” met F1 motor?
http://www.autoblog.nl/vergeten-concept-car-renault-espace-f1
@jooz: Nogal kromme vergelijking. Die F1 Espace was gewoon een volledige F1 wagen met wat meer stoelen en daarop een carrosserie van carbon fiber. De motor lag gewoon bloot tussen de 2 achterste stoelen in…
Ook was deze gebouwd ter gelegenheid van het 10 jarige bestaan van de Renault Espace, en er is maar 1 exemplaar van, en zodoende ook nooit aan klanten verkocht.
@simonmc: de bmw m5 v10 was toch ook een formule 1 motor? Wel waarschijnlijk niet ongewijzigd maar toch.
@SimonMc: Ferrari F50 heeft dezelfde v12 als de 412T geloof ik.
Toch interessant om te zien, Mercedes heeft zelf ik weet niet hoeveel motoren klaar liggen die met wat afstellen zo in de auto deze “auto” kunnen worden gelegd. Toch kiezen ze ervoor om een F1 blok in de auto te leggen, als ze dit blok blok ook werkelijk waar betrouwbaar kunnen maken zal dat dus ook inhouden dat dit door zal vloeien naar de normale motoren. Ik denk dat ze dit dus mede als Research & Development project zien.
de Mercedes CLK GTR AMG is herboren
@janmetdelangeachternaam: word overigens wel weer een hele onverwachte hypercar+ oorlog met de redbull Aston martin, de vandaag aangekondigde Mclaren en nu deze, heerlijk.
Dit lijkt me een geldverslindend prestigeproject waar projecten als de Volkswagen Pheaton en de Fyra in het niet bij vallen…

Alleen al de motor kost twee keer zoveel als de verwachte verkoopprijs:

http://www.autoblog.nl/nieuws/hoeveel-kost-een-formule-1-auto-88830
@moveyourmind: het lijkt me logisch dat dit de ontwerp kosten zijn
@moveyourmind: ik denk dat ze binnen de kortste keren uitverkocht zullen zijn.
@moveyourmind: Nee, de motor kost niet twee keer zoveel. Dat loopt niet helemaal lekker in het artikel waar je naar verwijst. Die 7,7 miljoen is een schatting van wat een gemiddeld team per auto per seizoen betaalt. Een F1-team mag ongestraft vijf motoren per auto per seizoen gebruiken. Daarbij moet je dan nog de motoren tellen die erbij komen in het geval van een kapotte motor , en de motoren die tijdens de testsessies gebruikt worden. In de praktijk komt dat neer op minimaal 7 motoren per auto, dus een bedrag van rond de 1,1 miljoen voor de motor zou een betere schatting zijn. Bovendien hebben we het hier over euro’s, en in dat andere artikel over dollars. Dat scheelt ook al gauw een tonnetje.
Eigenlijk wel het teken van de saaiheid van de hedendaagse f1 motoren als ze zomaar in een straatauto kunnen.
@ab1963: zo had ik het nog biet bekeken, Haha!
Yeah, hopelijk een soort van nieuwe clk gtr! Racewagen met een kenteken :)
Heeft het plaatje uberhaupt iets met de text te maken? Of is het een random sillouette dat er gewoon bij is gezet?
Iedereen lijkt de Ferrari F50 te vergeten. Die had destijds ook een v12 die sterk afgeleid was van de laatste ferrari v12 f1 motor
Gezien de glimpen, lijkt het een directe opvolger te worden van de CLK GTR, maar dan moderner (al was de CLK GTR al ERG modern voor z’n tijd en ik ben zelfs van mening dat als die nu uitgebracht werd, iedereen ‘m accepteerde als de next supercar :) ). Ik ben benieuwd.
Had de Ferrari F50 ook geen aandrijflijn uit ene F1 auto?
Een 1.6 met 1000 pk is normaal een typo op Marktplaats.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).