• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSR

Auteur: Author, gepost 16 november 2016 om 19:30 – 39 Reacties

Afbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Officieel: de nieuwe Porsche 911 RSR

911 RSR
Met dit wapen gaat Porsche de concurrentie komend jaar op Le Mans te lijf. Wat moet je weten?

Hij wordt snel. En niet street legal. Toch valt er nog meer te vertellen over deze GT-racer. Volgens Porsche zelf is de racer geheel nieuw en gaat het om de grootste evolutie van de op de 911 gebaseerde circuitauto tot dusver. Wat krijgt de rijke privateer voor zijn centjes?

Wel, vóór en dus niet ín de bips ligt de vertrouwde atmosferische 4.0 zescilinder boxer, goed voor zo’n 510 pk. Het loont echter om hier wat langer bij stil te staan, want voor het eerst krijgt de 911 een heuse middenmotor die dus niet meer achter de achteras zit. Uiteraard heeft dit te maken met gewichtsverdeling en de ruimte die vrijkomt voor aerodynamische foefjes, al zijn we benieuwd of deze nieuwe layout gevolgen heeft voor de tractie.

Schakelen gaat met flippers achter het stuur en de power wordt naar de achterwielen gestuurd, die elk 31 centimeter breed zijn. De aerodynamica is verder op punt gezet voor een hogere efficiëntie en meer downforce. Bovendien is de taartschep achterop rechtstreeks geleend van de 919 Hybrid LMP1-racer. Ook maakte de nieuwe layout het mogelijk om een nog grotere diffuser te monteren, voor extra downforce.

De komende info verwacht je eerder in een artikel over leasespul, maar de 911 RSR is uitgerust met het zogenaamde Collision Avoid System. Dit systeem waarschuwt (ook in het donker) voor naderende snellere auto’s, oftewel de racemonsters uit de LMP1– en LMP2-categorieën. Naast de race op Le Mans zal de RSR overigens deelnemen aan alle races uit het WEC en de Amerikaanse IMSA.

Prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar Porsche kennende mag je gerust een paar tonnetjes aftikken voor deze hete racer.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • 911 GT3 (992)
    Officieel: de compleet nieuwe Porsche 911 GT3 (992)
  • Ex-Escobar Porsche 911 RSR kost een vermogen
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, la-2016, Porsche, Racing, rsr

Vorig bericht: « Max is genomineerd voor de actie van het jaar!
Volgend bericht: Mercedes’ hypercar: dit moet je weten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. badmat zegt

    16 november 2016 om 19:36

    Lekker dagje vandaag!

    Login om te reageren
  2. snorrie zegt

    16 november 2016 om 19:39

    Heb toch een beetje het idee dat ik dit model al eens eerder gezien heb.

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      16 november 2016 om 19:44

      @snorrie: Dat kan. In Mei heeft Porsche de auto ook al getoond maar alleen de neus. Niet de gehele auto.

      Login om te reageren
      • snorrie zegt

        16 november 2016 om 21:06

        @arjontje: Dat zal het zijn.

        Login om te reageren
    • g40freak zegt

      17 november 2016 om 19:58

      @snorrie: dat zegt men al 40 jaar over de 911.

      Login om te reageren
  3. arjontje zegt

    16 november 2016 om 19:40

    Maar nou wel of geen midden motor?
    Hier wordt er niks over gezegd. Maar andere media melden wel een midden motor.

    Login om te reageren
    • rtnet zegt

      16 november 2016 om 19:44

      @arjontje: Motor ligt voor de achteras, de versnellingsbak ligt achter de achteras. De diffuser verraadt het al, met de motor acher de achteras had die nooit zo groot kunnen zijn.
      Porsche noemt dit een Heck-Mittelmotor-Fahrzeug.

      Login om te reageren
    • hans33sw zegt

      16 november 2016 om 22:05

      @arjontje: zou het dan toch geen goed idee zijn geweest om een motor achter je achteras te hangen? Poe hee! Porsche toch!

      Login om te reageren
      • rtnet zegt

        17 november 2016 om 14:53

        @hans33sw: Hangt er v an af. Voor tractie vanuit stilstand en interieurruimte is het een geweldig idee. De 911 was niet bedoeld als supercar, maar als bruikbare sportwagen. Des te knapper dat de 911 zich kon en en kan meten met alle middenmoter supercars en geloof me, de balans van de moderne 911 is fenomenaal.

        Login om te reageren
  4. niekie1999 zegt

    16 november 2016 om 19:42

    Toch achterin? Er waren geruchten dat t een middenmotor zou worden

    Login om te reageren
  5. reistje zegt

    16 november 2016 om 19:43

    En dan geven ze geen plaatje met de layout en hoeverre hij veranderd is met de vorige. :(

    Login om te reageren
    • rtnet zegt

      16 november 2016 om 19:49

      @reistje: Over ongeveer 2 weken, kun je hier de brochure downloaden met alle info en specs: http://www.porsche.com/germany/sportandevents/motorsport/customerracing

      Login om te reageren
  6. subaru555 zegt

    16 november 2016 om 19:52

    Ik dacht dat de nieuwe RSR een soort middenmotor zou krijgen

    Login om te reageren
  7. gash zegt

    16 november 2016 om 19:53

    Met een middenmotor komen de 2 zitplaatsen achterin zeker te vervallen.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    16 november 2016 om 19:56

    Dat kontje! !!

    Login om te reageren
  9. aarsgewei zegt

    16 november 2016 om 19:57

    Maar heeft hij nou een middenmotor? Dat gerucht gaat al een tijdje.

    Login om te reageren
    • rtnet zegt

      16 november 2016 om 19:58

      @aarsgewei: Lees de tekst en mijn comments… (zucht)

      Login om te reageren
      • aarsgewei zegt

        17 november 2016 om 14:44

        @rtnet: Als je bericht er stond op het moment dat ik het postte dan had ik het wel gelezen he. Er staat dat die van jou 13 minuten eerder is gepost maar toen ik begon met typen, 20 seconde voor ik op ‘plaats reactie’ drukte stond alleen het eerste bericht er. Zucht.

        Login om te reageren
        • rtnet zegt

          17 november 2016 om 14:50

          @aarsgewei: Maar het staat ook in de tekst, tweede alinea en intussen zelfs vetgedrukt… Dus begrijpe je mijn zucht?

          Login om te reageren
          • aarsgewei zegt

            17 november 2016 om 14:54

            @rtnet: Zal er wel overheen gelezen hebben dan, zie ook meer dezelfde vraag staan dus vraag me af of de tekst niet geüpdatet is na het posten. Maar lijkt me verder niet echt relevant.

            Login om te reageren
  10. subaru555 zegt

    16 november 2016 om 20:00

    Ja, net nagelezen, deze krijgt dus een middenmotor. Is wel een artikel waard lijkt me

    Login om te reageren
  11. Fruitcake zegt

    16 november 2016 om 20:01

    Deze heeft trouwens een middenmotor, net als de 911 GT1 :)

    Login om te reageren
  12. Fruitcake zegt

    16 november 2016 om 20:02

    http://sportscar365.com/lemans/wec/walliser-mid-engined-porsche-911-rsr-within-gte-rules/

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      17 november 2016 om 12:12

      @fruitcake:
      Dankje voor het linkje !
      Dat het een middenmotor configuratie zou worden was al een hele poos een zekerheidje.
      Ben wel enigszins verbaasd dat deze wagen een atmosferische motor heeft. Zeker gezien de dominantie van de turbo’s op LeMans. Maar lees nu in ‘jouw’ artikel dat de keuze voor een atmo een jaar geleden al gemaakt is. Ben benieuwd of Porsche daar nog op terug gaat komen volgend jaar of dat het ze gaat lukken de ACO / FIA op hun hand te krijgen.

      Login om te reageren
      • rtnet zegt

        17 november 2016 om 15:11

        @ramshoek: Het gaat in deze klasse niet om hoeveel vermogen je uit een blok kan halen. Bovendien hebben alleen de Ford GT en de nieuwe ferrari 488 turbo’s. Het gaat in deze klasse om de zogenaamde Balance of Performance. De ACO stel deze gedurende het seizoen vast om een zo fair mogelijke wedstrijd te krijgen. Auto’s die te snel zijn krijgen een kleinere restrictor waardoor ze minder vermogen leveren. Afgelopen jaar reden Ferrari en vooral Ford bewust langzamere rondetijden in de vrije trainingen om de BoP in hun voordeel te krijgen…

        Login om te reageren
  13. ablogjunk zegt

    16 november 2016 om 20:03

    Mooie designsketch als laatste afbeelding. Was vast een leuke dag op de BSO….een beetje auto’s tekenen.

    Login om te reageren
  14. denniss00 zegt

    16 november 2016 om 20:08

    Wat een heerlijk brute kont! Hou ik wel van (hihi)

    Login om te reageren
  15. autospotterkerkrade zegt

    16 november 2016 om 20:17

    Was ook nodig vorig model was ook te langzaam tegenover de andere gt’s

    Login om te reageren
  16. stfu zegt

    16 november 2016 om 20:20

    Vet ding. Waarom gele lichten?

    Login om te reageren
    • autospotterkerkrade zegt

      16 november 2016 om 20:25

      @stfu: dat is om op lemans in het donker het verschil te kunnen zien tussen een lmp1, en een GT die gele lampen zijn ook verplicht

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        16 november 2016 om 21:39

        @autospotterkerkrade: Dank u

        Login om te reageren
  17. piquet1986 zegt

    16 november 2016 om 20:33

    RSR staat dat voor “rear side removed”?

    Login om te reageren
  18. ferrarif40fan zegt

    16 november 2016 om 20:36

    Maar het aller belangrijkste, het blok ligt voor de achteras!
    Iets dat we voor het laatst zagen bij de 911 GT1 uit 1998. Ook is dit het eerste jaar dat het RSR blok niet meer gebaseerd is op de oude vertrouwde Mezger.

    Login om te reageren
  19. leaper035t zegt

    16 november 2016 om 20:43

    Vandaag viel er meer nieuws te rapen dan tijdens het hele autosalon van Parijs. Topdagje!

    Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    16 november 2016 om 20:55

    Hij ziet er erg dik uit zo zeg!

    Login om te reageren
  21. autospotterkerkrade zegt

    16 november 2016 om 21:07

    Heb eens gehoord dat een 458 gt3 meer dan 7 ton kost en dat was in 2013 dus dit apparaat zal wel 8ton koste denk ik zo

    Login om te reageren
    • rtnet zegt

      17 november 2016 om 15:06

      @autospotterkerkrade: Een GT3 R kost €430.000 en RSR (2016) kostte €780.000

      Login om te reageren
  22. cossiekiller zegt

    17 november 2016 om 08:59

    Nu is het wachten tot de eerste fortuinlijke medemens die laat ombouwen tot een straatversie…

    Login om te reageren
  23. 2800cc zegt

    21 november 2016 om 19:53

    Ben benieuwd met wat voor diffusor ze op de proppen gaan komen nu ze meer ‘ruimte’ hebben hiervoor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North