Mercedes laat ze waaien met aero-akoestiek

Auteur: , 21 Reacties

Hypermodern, superstil en bliksemsnel; dat is de nieuwe windtunnel van Mercedes in het ontwikkelingscentrum te Sindelfingen.

In de afgelopen vijf jaar heeft Mercedes maar liefst 230 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van hun Technology Center. Met dit geld plaatsten zij klimatologische windtunnels, een rijsimulator en de superdeluxe aero-akoustische windtunnel, in de hoop bovenaan de ladder van technologie en innovatie in het premium segment te blijven staan.

Vandaag werd de aero-akoustische windtunnel officieel in gebruik genomen. Hij is gebouwd naar het ‘Göttinger design’, wat inhoudt dat de lucht na het meettraject weer wordt teruggevoerd naar de blower. Met een maximum snelheid van 265 km/u bij een venturiedoorlaat van 28 m2 is het de snelste ter wereld. (Bij gewone windtunnels zijn hogere snelheden geen uitzondering.)

Ook is hij de stilste. Naast het meten van de luchtweerstandscoëfficiënt, worden er binnen en buiten de testauto ook metingen naar het windgeruis gedaan. Voor het gebruik als akoestische tunnel zijn er daarom een heleboel geluiddempende functies geïnstalleerd. Zelfs bij 140 km/u stroomt de lucht bijna geluidloos door het testtraject. Zo hoor je alleen de geluiden veroorzaakt door de auto; niet door de tunnel zelf.

Misschien nog wel het belangrijkste onderdeel van het 20 meter lange meettraject van de windtunnel is het ‘vijf-banden-systeem’ van zo’n 90 ton dat verschillende wegomstandigheden simuleert. Met een draaischijf (12 meter in doorsnede) kan de testauto worden gedraaid, zodat bijvoorbeeld ook de zijwind kan worden gemeten.

Vooral de nieuwe elektrische en hybride modellen van Mercedes zullen in de aero-akoustische windtunnel komen te staan. Bij een lagere luchtweerstand wordt er minder energie verbruikt en neemt de actieradius toe.



21 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik ben blij dat ik in Europa woon, en niet in Afrika.
Ooit mijn mede-Autobloggers, ga ik iets uitvinden, waardoor jullie mij allemaal dankbaar zullen zijn!
@marokkaanseheld:

Dat was je in afrika idd nooit gelukt. Het uitvindt gedeelte allemaal geen probleem maar dat dankbaar zijn aan een afrikaan is idd een probleem.
@Hupke: Ben ik degelijk met je eens, gelukkig lijkt ik op een Hollander, heb alleen Marokkaans bloed in me!
@marokkaanseheld: ach ja, iedere gek z’n gebrek
@marokkaanseheld: ik heb ook marokkaans bloed…

Op mijn voorbumper welteverstaan ;)
@marokkaanseheld:

Dat roepen alle uitkeringstrekkers…
Das beste oder nichts, zo simpel is het.
@germancarsftw: Das beste oder nichts… dat zijn sommige Duitse merken ook wel eens vergeten.
@rufctr01: En in het bijzonder het merk dat nogal nauw verwant is met het getal 4, isn’t it? ;)
@germancarsftw: dat ook, Mercedes ook, er rijden modellen rond die verschrikkelijk slecht zijn.
@germancarsftw: Ik wou net zeggen das beste oder nichts! Mercedes hé.
@v12biturbo: @AB edit-knop aub, Mercedes staat niet zomaar bekent om zijn comfortmobiliteit.
@v12biturbo: Inderdaad, comfort staat bij Mercedes hoog in het vaandel! Ik heb gelukkig al een keer in een E klasse mogen rijden, en dat rijdt echt heerlijk. Als een tapijt over de weg, maar toch ook verbonden met het wegdek.
@v12biturbo: alleen is Mercedes dit ook wel eens vergeten of niet nagekomen!
@rufctr01: Dit is ook wel waar. De E klasse van 2 generaties terug (w211 als ik me niet vergis) had nogal wat last van problemen met de elektronica en de introductie van elektronische systemen in de w220 S klasse ging ook niet helemaal lekker. Toch zijn ze alweer een tijdje goed bezig. Ik vind dat Mercedes erg mooie auto’s maakt, die bovendien ook steeds eleganter zijn dan hun voorgangers.
@germancarsftw: mee eens! Ik vind ze ook erg mooi en ze zijn idd goed bezig!
Meen je nu dat er echt zo’n lijnen uit dat ding komen? xD
@michelinman:
Wat is daar zo grappig/nieuw aan?
@michelinman: waarom niet? Ik denk dat dat nog wel de meest simpele functie is van het bouwwerk
@michelinman: jazeker komen er zulke lijnen uit! Aan de voorkant van de tunnel staan in dit geval vier rokende Duitsers.
@FlighTom: ..en een met een normaal safje.

Tellen is moeilijk :p

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).