• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes laat ze waaien met aero-akoestiek

Auteur: maru, gepost 5 september 2013 om 19:41 – 21 Reacties

Afbeelding Mercedes laat ze waaien met aero-akoestiekAfbeelding Mercedes laat ze waaien met aero-akoestiekAfbeelding Mercedes laat ze waaien met aero-akoestiek

swoosh!
Hypermodern, superstil en bliksemsnel; dat is de nieuwe windtunnel van Mercedes in het ontwikkelingscentrum te Sindelfingen.

In de afgelopen vijf jaar heeft Mercedes maar liefst 230 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van hun Technology Center. Met dit geld plaatsten zij klimatologische windtunnels, een rijsimulator en de superdeluxe aero-akoustische windtunnel, in de hoop bovenaan de ladder van technologie en innovatie in het premium segment te blijven staan.

Vandaag werd de aero-akoustische windtunnel officieel in gebruik genomen. Hij is gebouwd naar het ‘Göttinger design’, wat inhoudt dat de lucht na het meettraject weer wordt teruggevoerd naar de blower. Met een maximum snelheid van 265 km/u bij een venturiedoorlaat van 28 m2 is het de snelste ter wereld. (Bij gewone windtunnels zijn hogere snelheden geen uitzondering.)

Ook is hij de stilste. Naast het meten van de luchtweerstandscoëfficiënt, worden er binnen en buiten de testauto ook metingen naar het windgeruis gedaan. Voor het gebruik als akoestische tunnel zijn er daarom een heleboel geluiddempende functies geïnstalleerd. Zelfs bij 140 km/u stroomt de lucht bijna geluidloos door het testtraject. Zo hoor je alleen de geluiden veroorzaakt door de auto; niet door de tunnel zelf.

Misschien nog wel het belangrijkste onderdeel van het 20 meter lange meettraject van de windtunnel is het ‘vijf-banden-systeem’ van zo’n 90 ton dat verschillende wegomstandigheden simuleert. Met een draaischijf (12 meter in doorsnede) kan de testauto worden gedraaid, zodat bijvoorbeeld ook de zijwind kan worden gemeten.

Vooral de nieuwe elektrische en hybride modellen van Mercedes zullen in de aero-akoustische windtunnel komen te staan. Bij een lagere luchtweerstand wordt er minder energie verbruikt en neemt de actieradius toe.

Ook interessant!

  • Laat Mercedes straks je banden leeglopen?
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes laat de eCitan alvast zien
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, Techniek, windtunnel

Vorig bericht: « Lezersvraag: wanneer zijn velgen “not done”?
Volgend bericht: Monaco-afficionado maakt zijn eigen ‘speciale’ Ferrari 458 »

Lees Interacties

Reacties

  1. marokkaanseheld zegt

    5 september 2013 om 19:43

    Ik ben blij dat ik in Europa woon, en niet in Afrika.
    Ooit mijn mede-Autobloggers, ga ik iets uitvinden, waardoor jullie mij allemaal dankbaar zullen zijn!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 september 2013 om 19:48

      @marokkaanseheld:

      Dat was je in afrika idd nooit gelukt. Het uitvindt gedeelte allemaal geen probleem maar dat dankbaar zijn aan een afrikaan is idd een probleem.

      Login om te reageren
      • marokkaanseheld zegt

        5 september 2013 om 19:52

        @Hupke: Ben ik degelijk met je eens, gelukkig lijkt ik op een Hollander, heb alleen Marokkaans bloed in me!

        Login om te reageren
        • fritsie zegt

          5 september 2013 om 21:17

          @marokkaanseheld: ach ja, iedere gek z’n gebrek

          Login om te reageren
        • alassad zegt

          6 september 2013 om 14:20

          @marokkaanseheld: ik heb ook marokkaans bloed…

          Op mijn voorbumper welteverstaan ;)

          Login om te reageren
    • barrrry zegt

      5 september 2013 om 23:37

      @marokkaanseheld:

      Dat roepen alle uitkeringstrekkers…

      Login om te reageren
  2. germancarsftw zegt

    5 september 2013 om 19:49

    Das beste oder nichts, zo simpel is het.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      5 september 2013 om 20:26

      @germancarsftw: Das beste oder nichts… dat zijn sommige Duitse merken ook wel eens vergeten.

      Login om te reageren
      • germancarsftw zegt

        6 september 2013 om 00:23

        @rufctr01: En in het bijzonder het merk dat nogal nauw verwant is met het getal 4, isn’t it? ;)

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          6 september 2013 om 07:38

          @germancarsftw: dat ook, Mercedes ook, er rijden modellen rond die verschrikkelijk slecht zijn.

          Login om te reageren
    • v12biturbo zegt

      5 september 2013 om 20:54

      @germancarsftw: Ik wou net zeggen das beste oder nichts! Mercedes hé.

      Login om te reageren
      • v12biturbo zegt

        5 september 2013 om 20:59

        @v12biturbo: @AB edit-knop aub, Mercedes staat niet zomaar bekent om zijn comfortmobiliteit.

        Login om te reageren
        • germancarsftw zegt

          6 september 2013 om 00:29

          @v12biturbo: Inderdaad, comfort staat bij Mercedes hoog in het vaandel! Ik heb gelukkig al een keer in een E klasse mogen rijden, en dat rijdt echt heerlijk. Als een tapijt over de weg, maar toch ook verbonden met het wegdek.

          Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        5 september 2013 om 21:31

        @v12biturbo: alleen is Mercedes dit ook wel eens vergeten of niet nagekomen!

        Login om te reageren
        • germancarsftw zegt

          6 september 2013 om 00:19

          @rufctr01: Dit is ook wel waar. De E klasse van 2 generaties terug (w211 als ik me niet vergis) had nogal wat last van problemen met de elektronica en de introductie van elektronische systemen in de w220 S klasse ging ook niet helemaal lekker. Toch zijn ze alweer een tijdje goed bezig. Ik vind dat Mercedes erg mooie auto’s maakt, die bovendien ook steeds eleganter zijn dan hun voorgangers.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            6 september 2013 om 07:39

            @germancarsftw: mee eens! Ik vind ze ook erg mooi en ze zijn idd goed bezig!

            Login om te reageren
  3. michelinman zegt

    5 september 2013 om 20:07

    Meen je nu dat er echt zo’n lijnen uit dat ding komen? xD

    Login om te reageren
    • exotic zegt

      5 september 2013 om 20:57

      @michelinman:
      Wat is daar zo grappig/nieuw aan?

      Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      5 september 2013 om 20:59

      @michelinman: waarom niet? Ik denk dat dat nog wel de meest simpele functie is van het bouwwerk

      Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      6 september 2013 om 09:00

      @michelinman: jazeker komen er zulke lijnen uit! Aan de voorkant van de tunnel staan in dit geval vier rokende Duitsers.

      Login om te reageren
      • FlighTom zegt

        6 september 2013 om 09:02

        @FlighTom: ..en een met een normaal safje.

        Tellen is moeilijk :p

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North