
Niet dat je een Maybach komt voor trackdays, maar een beetje power is welkom. Deze Mercedes Maybach S450 is de sloomste Mercedes-Maybach ter wereld.
Het is natuurlijk een kwestie van zout voor slakken leggen. Een Maybach afrekenen op zijn snelheid in rechte lijn. Maar pak alle gegevens er maar bij: Maybachs zijn serieus krachtig. De 57 en 62, de geflopte Maybachs, hadden een V12 met minimaal 550 pk. De huidige Mercedes Maybach S-Klasse is er als S560 (469 pk) en S650 (630 pk).
Mercedes-Maybach S450
Toch is de auto die je op de afbeeldingen zit een échte Maybach, maar gebaseerd op de S450 4Matic. De reden is vrij simpel: het is een model uit China en daar zijn dikke motoren minder in trek dan extreme luxe, mede dankzij de daar geldende belastingen. Deze S450 is nog langzamer, want het is de S450 Collector’s Edition. Deze is nog completer (en dus zwaarder) dan de ‘gewone’ S450 Maybach.

Sterker nog, volgens CarNewsChina zullen de S580 en S680 (zo heet de S650 in aldaar) binnenkort niet meer leverbaar zijn in China. Dankzij de belastingen waren ze dusdanig duur, dat niemand ze kocht. In Nederland zijn de S560 en S650 juist de enige twee die leverbaar zijn, terwijl de belastingen hier ook niet mals zijn.

Zes-in-lijn
De motor is een 3-liter zes-in-lijn met turbo én 48V-ondersteuning. Het systeemvermogen is 367 pk, terwijl de maximale hoeveelheid trekkracht 500 Nm bedraagt. De motor is standaard gekoppeld aan een negentraps automaat, die de krachten verdeeld over alle vier de wielen. In principe meer dan voldoende, maar de Maybach 57 in 2002 had 900 Nm tot zijn beschikking.

20″-velgen
Je kan de Mercedes Maybach S450 4Matic Collectors Edition aan de bicolor 20″-velgen. Deze zijn overigens helemaal nieuw en uniek voor dit type. Verder krijg je Designo lak en Maybach instapverlichting. De grille lijkt ook anders, maar op sommige markten is dit de grille die je krijgt op een Mercedes-Maybach S-Klasse.

Meer gadgets dan de MediaMarkt
In het interieur heb je meer gadgets dan de MediaMarkt kan aanbieden. Verder is er overal zacht Designo-leder. Het Designo-gedeelte is de lichtbruine en zwarte kleurstelling. Speciaal voor deze Mercedes Maybach S450 Collectors Edition krijg je speciale vloermatten, voetsteunen en hoofdsteunen. Alles is uiteraard voorzien van een Maybach-logo. Eerlijk is eerlijk, het interieur ziet er nog altijd briljant uit, terwijl deze generatie al een tijdje meeloopt, lijkt ie de tand des tijds uitstekend te kunnen weerstaan.
Cool, dat 4 Matic logo op de zijkant…
En ben je meteen van de twee gaatjes af die in het zijscherm zitten op de plek waar eigenlijk het V12 logo op had moeten zitten.
Belangrijkste spec staat er niet bij: wat doetie van 0-100
@vondick: “Snel genoeg” zullen ze wel zeggen…
@joostbin: in feite waar
@vondick: Meer dan 6 seconde, dus lekker belangrijk.. zal prima over de weg glijden met 107 als vmax..
@fmgarcia: minder dan 6 mag ik hopen. En 149 is de vmax.
@vondick: precies, als je in de titel zegt de traagste… dan wil ik ook cijfers zien.
Lijken net aftermarket wielen. Verder wel een erg chique bak.
Ik heb de positionering nooit zo goed gesnapt eigenlijk. Als je zoveel geld uitgeeft wil je toch liever geen auto die op een andere auto, die veel goedkoper is, lijkt? Toch?
@mp014: Dan moet je toch ook geen M, amg of Rs willen tegenwoordig. Begrijp je punt wel, maar denk dat de S klasse wel een uberlabel als deze verdient. Net als de 418i toch!
Of geen enkel audi/bmw/mercedes boven de a5/4 serie/c klasse
@mp014: juist wel. Niet iedereen laten zien dat je veel geld hebt kan ook handig zijn…
Stumper
Tuurlijk is 367pk genoeg, maar voor een Maybach vind ik wel erg mager. Zal waarschijnlijk alleen in China leverbaar blijven, want anders brengen zij het (sub)merk Maybach schade toe
Zou me veel beter lijken om de 400d te gebruiken heeft 700nm bij 1200 toeren.
Het klinkt misschien wat mager, maar de S600 W220 had ook 367 pk, en zal qua koppel deze niet evenaren vanwege de mild-hybride. Tijden veranderen, maar dit lijkt mij erg fijn rijden, ook al is het een instapper. De 6 in lijn zal ook erg trillingsvrij lopen, en bij het verkeerslicht wellicht niet als eerste weg, maar wel als 2e of 3e, vlot genoeg.
@rrk147: het zijn gekke tijden, de gemiddelde lease wagen in 2019 doet 0..100 in minder dan 5s.
Ik heb in Azië een paar keer een Maybach zien rijden, altijd met een chauffeur en langzaam cruisend op de rechter baan. Dit is meer dan voldoende vermogen.
Dat gezeur over snel accelereren altijd. In het dagelijkse verkeer trekt de gemiddelde automobilist niet sneller op naar 100 dan in 15 seconden ofzo. Zal met deze bak ook wel lukken. Zet maar hier voor de deur, ik zou er blij mee zijn.
Alsof kopers dit soort auto’s kopen om snel van de ene stoplicht naar het andere te kunnen racen.
Achterbank geen losse stoelen? Heb toch s klasses gezien die er luxer uitzagen.