Jazeker, we hebben we een shortlistje gemaakt. Ditmaal van de gaafste ‘betaalbare’ coupe’s met achterwielaandrijving.
We gaan weer terug naar een specifieke tijd. Ditmaal de jaren ’80. In die tijd waren er nog niet zoveel sportpaketten, snelladers en crossovers om de blits mee te maken. Nee, in de jaren ’80 was het nog pure mannelijkheid waarmee je ‘indruk’ dacht te kunnen maken.
Dit betekende wel dat het wagenpark er anders uit zag. De families reden rond in hatchbacks, grote families in stationwagons. Een sedan was een zakenauto. Alleen de viriele, bronstige en behaarde oermens ging voor een coupé.
Het was goed voor je libido, goed voor je ego en goed voor begerige blikken door de winkelstraten. We kijken naar de gaafste coupé’s met achterwielaandrijving. Voor nu kijken we naar de relatief betaalbare ‘coupeetjes’ tussen de 150 en 200 pk. Dat was destijds het minimale vermogen dat benodigd was om de Michelin TRX bandjes te doen spinnen en de bevallige deernes ervan te overtuigen dat jij als bestuurder uitermate goed geschikt bent voor eventuele voortplanting.
Alpina C1 2.3 (E21)
1980
Tegenwoordig maakt Alpina alleen maar topmodellen. De sterkste BMW in de lineup krijgt dan meer luxe en power. Dat is niet altijd zo geweest. De Alpina C1 2.3 is daar een voorbeeld van. Zelfs toen BMW de 323i zelf ging leveren, bleef de Alpina C1 in productie. Nou ja, productie: het was in feite een tuning-kit, je kocht zelf een 3 Serie en bracht ‘m naar Alpina toe. Pas later, met de E30, toen Alpina een fabrikanten-status kreeg, werd de C1 gebouwd bij Alpina zelf. De 2.3 liter grote zes-in-lijn was in dit model goed voor 170 pk. Waarschijnlijk een van de langzaamste Alpina’s ooit gebouwd met een topsnelheid van 208 km/u. Er was overigens ook een sterkere Alpina op basis van de E21, de B6 2.8 met 200 pk.
Alpine A310 V6
1981
Aanvankelijk dachten we aan de Renault Fuego, een schattig autootje met een zeer origineel koetswerk, maar die was een tikkeltje te langzaam voor dit overzicht. Vandaar dat we een trapje hoger kijken. De Renault Alpine A310 V6 is eigenlijk al iets te duur en prestigieus, maar als voorganger van de Autoblog Auto van het Jaar wilde wij ‘m jullie niet onthouden. De Alpine A310 is een soort Franse combinatie tussen een Lotus en een Porsche. Lichtgewicht en met de motor achter de achteras.
Maserati Biturbo Coupé (AM331)
1982
Een Maserati in het lijstje? Die zijn toch enorm prijzig? Nou, nee. De Biturbo moest het eigenlijk gaan opnemen tegen de luxe en krachtige middenklassers met een premium badge. De BMW 3 Serie, bijvoorbeeld. Ondanks de exotische techniek, exotische badge en exotische betrouwbaarheid, was de Biturbo compact en relatief betaalbaar: iets boven 325i-niveau. De 2.5 V6 achtienklepper (drie per cilinder) was goed voor zo’n 190 pk. Deze versie met carburatoren waren niet al te best. pas na diverse facelifts en technische updates kwam het potentieel naar boven, maar werd de auto extreem veel duurder. Tweedehands zijn deze auto’s spotgoedkoop.
Toyota Corolla Levin GT-Apex 2-door (AE86)
1983
Dit is een legende die op zich eigenlijk geen nadere introductie behoeft, maar we hebben ‘m wel voor je. Er zijn meerdere modellen van de AE86: de Sprinter Trueno (klapkoplampen) en Corolla Levin (normale koplampen). Vervolgens was er keuze uit een driedeurs liftback of tweedeurs coupé. De Corolla Levin werd een icoon, mede dankzij Initial D, Gran Turismo en de Japanse driftsport. De 4A-GEU motor is met 130 pk eigenlijk te weinig voor dit lijstje, maar dat maakte de Corolla Levin meer dan goed met een waanzinnige wegligging en een laag gewicht. Ook deze motor was relatief eenvoudig te voorzien van meer vermogen.
Alfa Romeo GTV6 2.5 Grand Prix (116)
1985
Als het gaat om relatief betaalbare coupe’s met achterwielaandrijving, dan mag de Alfa Romeo GTV6 gewoon niet ontbreken. Er is iets zeldzaams perfects aan zo’n GTV6 2.5. De auto tikt alle boxen aan voor de puristische petrolhead: styling van Giugiaro, achterwielaandrijving, transaxle, een Busso V6, een optreden in een James Bond-film (Octopussy). De Grand Prix uitvoering deed daar een bodykit (van Zender) en luxer interieur bovenop. Naar hedendaagse maatstaven zijn de prestaties niet bijster indrukwekkend, maar de balans en het geluid is dat wel. Wil je een moderne Hot Hatch met scheetjes of een Busso V6 door RVS? Dan maar wat langzamer. Kun je er ook langer van genieten.
Ford Mustang SVO
1985
Ja, er was een Ford Capri in de jaren ’80. Dat was echter maar tot 1984. In de jaren ’80 was de ‘Fox Body’ Mustang de coupé waar het om ging. De Mustang is immers één van de bekendste (relatief) betaalbare coupé’s met achterwielaandrijving. Ondanks de keuze voor diverse achtcilinders (Windsors) was de snelste Mustang een, jawel, viercilinder! De huidige Ecoboost is dus niet zo misplaatst, want in de jaren ’80 zagen de ingenieurs bij Ford in dat je met de 2.3 viercilinder en een turbo heel veel kon bereiken. De Mustang SVO (Special Vehicle Operations) was niet alleen voorzien van een 175 pk sterke 2.3, maar ook een upgrade voor het onderstel, de remmen, wielen en banden. Tevens kreeg je een sperdifferentieel. Latere modellen hadden zelfs 205 pk en 330 Nm!
Nissan Silvia RS-X Turbo (S12)
1986
Denk je aan een compacte, achterwielaangedreven tweedeurs, dan denk je meteen aan een Nissan Silvia. Althans, de gehele driftscene in Japan en Australië. De Nissan Silvia vergaarde deze populariteit niet door een uitmuntende roestpreventie. De wegligging, gewichtsverdeling, betrouwbaarheid en potentie van de SJ20ET-motor droegen wel bij aan de naam. De RS-X Turbo was het topmodel voor de Japanse markt. Het was de laatste Nissan Silvia met de FJ20ET motor. Deze motor komt oorspronkelijk uit de Skyline (R30) en is eigenlijk de motor waarmee het allemaal begon, als het gaat om de tuningscene en betrouwbaarheid. Al in de jaren ’80 wisten Japanse tuners er met gemak 300 pk of meer uit te halen. De Silvia S12 was de voorbode voor de 200SX.
Porsche 944 S
1986
In veel gevallen betekent de toevoeging ’S’ bij Porsche daadwerkelijk iets. In dit geval is dat ook het geval. De 944 S was de eerste 944 met vier kleppen per cilinder, een heuse zestienklepper dus. In principe was het de halve motor van de 928 S4. Het resultaat was een 2.5 16v motor met 190 pk. Hiermee was een topsnelheid van 232 km/u mogelijk, enorm snel in die tijd. Volgens @Jaapiyo is de Porsche 944 zonder S veel beter. De achtklepper heeft een beter koppelverloop, wat beter bij de bak past. Voor de liefhebbers van een ouderwets schop in de rug kon je nog doorsparen voor de 944 Turbo.
Mitsubishi Starion Turbo EX
1987
Een van de meest typische jaren ’80 coupé’s met achterwielaandrijving was de Mitsubishi Starion. Een auto die overigens werd opgevolgd door een typische jaren ’90 auto: de Mitsubishi Eclipse. De Starion moest echter een rol in The Fast & The Furious documentaire ontberen, waardoor deze helaas niet zo bekend is. De leukste is deze Japanse Starion Turbo EX, compleet met widebody en de potente 4G63 motor die later furore zou maken in de Mitsubishi Lancer Evolution. De Amerikaanse Starion (ESI) zijn ook cool, maar hebben een grotere en wat luiere 2.6 4G54-motor.
Pontiac Fiero GT (G97)
1987
Ok, met 140 pk komt deze Pontiac net even 10 pk te kort voor dit lijstje met coupé’s met achterwielaandrijving, eigenlijk. De Pontiac was niet bovengemiddeld snel noch gezegend met een briljante wegligging. Toch is de Fiero een bewijs dat het daar niet alleen om gaat. Stijl en uitstraling zijn ook van groot belang. De Fiero GT zag er zonder meer duurder en sneller uit dan dat ‘ie was. Je kon dat effect vergroten door er het koetswerk van een andere (liefst Italiaanse) supercar over te doen. Ga wel voor de V6, want de viercilinder heeft minder dan 100 pk en dat is écht te weinig voor een auto met middenmotor. Heel erg fout kan stiekem best wel goed zijn.
BMW 320is Coupé (E30)
1988
De BMW M3 kennen we allemaal. De BMW 325i ook. De BMW 320is is een soort tussenmodel. Deze bijzondere uitvoering is geleverd in Portugal en Italië. De reden is eenvoudig, daar werden auto’s erg streng belast met een cilinderinhoud van meer dan 2 liter. De 320is heeft de S14 motor uit de BMW M3, maar met een kortere slag. Het resultaat: minder dan 2 liter inhoud. Qua power had je met de 320is niet eens zo gek veel minder: 196 pk. Ze zijn wel zeldzaam, in drie jaar tijd zijn er 2.542 van gebouwd.
Mazda RX-7 Turbo-II (FC3S)
1989
We sluiten de jaren ’80 af met de Japanse Porsche 944, namelijk de Mazda RX-7. Het was vrij duidelijk te zien waar de Mazda-ontwerpers hun ‘inspiratie’ vandaan haalden. Zelfs de Cabriolet was bijna een directe kopie. In technisch opzicht was het anders. Zo had de 944 wel de beschikking over roestpreventie. De RX-7 was uiteraard voorzien van een tweeschijfs rotatiemotor. Na de laatste facelift in 1989 was de rotatiemotor voorzien van een sequentiële turbo. In 1989! Ondanks dat de RX-7 van de jaren ’90 een pareltje eerste klas was, koste die auto simpelweg te veel geld. Dit was de laatste stoere jaren ’80 coupe met achterwielaandrijving die nog een beetje betaalbaar was.
knapzuur zegt
Ik heb nog altijd een zwak voor de 944 en de GTV6.. maar ja geen schuur/garage dus die gaan het hem niet meer worden want de prijzen voor een fraai model stijgen al redelijk de pan uit.. en ik moet ook nog sparen voor een schuur/garage..
Jochempie zegt
Dat wordt een race tegen de klok. Of beter gezegd een race tegen je generatie-genoten die al wel hard aan het sparen zijn. Die kunnen ze kopen en zorgen voor stijgende prijzen…
Rick-dos zegt
Feitelijk horen de E21 en E30 hier niet tussen te staan. Voor BMW waren die modellen gewoon tweedeurs sedans. Pas bij de E36 werden er officieel coupés gemaakt van de drie serie.
Blijft onverlet dat ik het nog steeds prachtige modellen vind waar ik blij van word om te zien zo in quarantaine dus het is vergeven…
pa045 zegt
@Rick-dos: ik hoor wel eens mensen een 2-deurs VW Jetta uit deze tijd een coupé noemen. Ik heb het nooit zo begrepen.
e38ossie zegt
@Rick-dos: je was me voor. Een E21 Coupé of een E30 Coupé bestaan simpelweg niet.
fordnut zegt
Inderdaad, dat zijn geen coupés. Ik had eerder de Opel Manta en de Ford Capri erbij verwacht. Dat waren echte coupés.
mashell zegt
Tja, een coupe is een natuurlijk ook gewoon een 2 deurs sedan. De E30 werd inderdaad door BMW geen coupe genoemd maar was het wel. BMW ging bij de volgende generatie vol op de premium toer en de wagens duurder maken en de 2 deurs variant coupe noemen.
coupedriver zegt
Een E30 tweedeurs heeft een exact dezelfde voor- en achterkant dan de sedan, zelfs de daklijn verschilt. Bij de E36 coupé zijn alle koetswerk panelen verschillend, ook de achterlichten en knipperlichten vooraan zijn anders van vorm om de lijn sportiever en eleganter te maken. Dus een echte coupé.
mashell zegt
Klopt helemaal dat BMW er bij de E36 coupe veel werk van gemaakt heeft. Dat was niet nodig om er coupe van te maken, maar wel om er een aardige meerprijs ten opzichte van een gewone drie serie sedan voor te kunnen vragen. Voorheen waren 2 deuren goedkoper dan 4 deuren en met de E36 coupe was dat opeens andersom. Overigens is een mooie originele (echt helemaal originele) E36 coupe nog steeds een erg mooie auto.
Homer55 zegt
Een tweedeurs sedan zoals de E30 “coupe” en VW Jetta “coupe” wordt een COACH genoemd.
lekkerlinksrijden zegt
Mazda RX7 blijft wel een favorietje voor mij
stephane8200 zegt
@lekkerlinksrijden: die heb ik gehad ergens rond 2002-2003. Ook weer zo’n auto waar ik spijt van heb die te hebben verkocht. Zelfs nog mee op de Ring gereden, met meukbanden in de regen. Wat was ik denkende? Ben blij dat ik hem heel thuis heb gebracht.
Die wankelmotor en het geluid was verslavend. Weggedrag uitdagend maar dat lag voornamelijk aan de banden en het onderstel.
lekkerlinksrijden zegt
@stephane8200: je hebt er in ieder geval goed herinneringen aan, dat neemt niemand je meer af
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: goed=goede
degrotemuis zegt
Mooi lijstje hoor! Allemaal gave wagens! En jeugdsentiment. De Alfa GTV, Starion en RX7 maakten toen echt indruk op me. Net als de BMW M635CSI echt wagens met iets bijzonders. De E21 heb ik nooit echt gezien als coupe, maar ook de 323i was erg gaaf.
Maar geen Celica in de lijst? Er was een 160 pk GTi eind jaren 80, volgens mij ook hier leverbaar Of de US mk1 MR2 supercharged? Die kwam ook net aan 150 pk. Nooit in gereden, maar de mk1 mr2 1.6 was al gaaf, geweldige balans!
Dan nog 2 tekst opmerkinkjes over de intro tekst: viriele in plaats van virale mannen en je gebruikt 2 keer achter elkaar voor nu, met de tweede keer een o ervoor, vast niet zo bedoeld?
kle500 zegt
@degrotemuis: celica is fwd of 4wd..
degrotemuis zegt
@kle500 & @fanboy
Helemaal waar, het model tot halverwege jaren 80 was rwd, die ik in gedachten had was natuurlijk fwd (behalve de gt four). Oeps.
fanboy zegt
Eind jaren 80 Celica was al voorwielaandrijving. 150pk motor.
De mr2 mk1 is mooi (heb hem zelf) maar de Corolla staat er al in en past beter in het lijstje. Verder zelfde motor.
mpgc zegt
Wow WillemE dit is wat mij betreft het gaafste lijstje ever. Allemaal helden uit mijn jeugd! Weet niet wat mijn favoriet zou moeten zijn de A310, de Toyota of toch 2 liter M3 ?
volvo480gtt zegt
Oef zo’n Alfa Romeo GTV6 is toch wel een pareltje. Voor mij liever een zonder die bodykit. Vind ‘m dan nog mooier.
O en eigenlijk mis ik een beetje de Datsun 240/260Z. Ook zeer gave bakken.
beefcake zegt
De virale man is meer van deze tijd. Ik denk dat je de viriele man bedoelt.
OT: zo worden ze niet meer gemaakt. Wat een heerlijk beestachtige bakken!
toyotafortuner zegt
Dank dat je weer eens even Initial D hebt aangehaald @willeme! Als auto en animefan is t eigenlijk verplichte voer voor mij! Maar ik heb t al jaren in mijn watchlist geparkeerd, zonder er iets aan te doen. T wordt hoog tijd dat k t eens ga kijken!
OT: gave lijst weer!
tourannetje zegt
Valt de Renault Fuego niet ook af omdat deze voorwielaandrijving had?
Robert zegt
@tourannetje: de Fuego is gebouwd op het platform van de Renault 18 en inderdaad een voorwielaangedreven coupé. Maar wel een hele fraaie, zeker als je beseft dat het model al in 1980 aan de wereld werd voorgesteld.
autopet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
karaya zegt
Jaren geleden kwam er een GTV6 op de markt die van een Duitse Opel Dealer was geweest. Die had ‘m hagelnieuw helemaal vol met tectyl gespoten en ‘m vervolgens weggezet.
Ging toen al voor 20K euro’s als ik het me goed herinner.
Autodelta heeft er een paar geproduceerd met een V8 Montreal motor. In de VS kon je ‘m af dealer in een Callaway Turbo uitmonstering krijgen.
peterv zegt
Merkwaardig lijstje. De BMW een coupe? Maar nog vreemder is dat wellicht een van de beste ontbreekt. De Mercedes-Benz W124 .
Jochempie zegt
Waarom zou de Maser wel een coupé zijn en de BMW niet? Ik kan ze niet uit elkaar houden!
Erik zegt
Waar zijn de Honda Prelude, Honda Accord Coupé en de Honda Legend Coupé?
tmenges zegt
@erik2907: RWD coupés
kennone zegt
Ik mis de Cossie
stupendo zegt
Ik heb nog nooit in mijn leven een GTV6 in de Grand Prix – uitvoering gezien. Zelfs foto’s zijn zeldzaam. Ik ga even zoeken hoeveel er van gebouwd zijn.
Overigens:
TVR 400? Of is die te duur?
https://www.youtube.com/watch?v=WK5JqexMznc
9000cse zegt
En omdat smaken nou eenmaal verschillen voeg ik mijn eigen lijstje maar toe als het om een coupé uit die jaren zou gaan. Oké! Er zitten dus 2 voorwielaandrijvers bij, maar daar maal ik niet om! Coupés uit die jaren vind ik auto’s om heerlijk mee te cruisen en niet om mee te jakkeren. Ik ben immers ook (nog) niet viraal!
1) Honda Legend 2.7i coupé
2) Volvo 780 2.8 Bertone
3) Peugeot 504 V6
karaya zegt
De Peugeot is meer een jaren zeventig auto als ik me niet vergis.
9000cse zegt
Klopt wat je zegt. Maar hij werd begin jaren 80 ook nog nieuw verkocht en voor mij past hij daarom uitstekend bij coupés die ik zou willen.
Dizono zegt
Twee FWD? Alleen de Legend hoor, de 780 en 504 zijn beide RWD!
9000cse zegt
Je hebt gelijk! Slip of the pen! Mea culpa! Mea culpa! Mea maxima culpa! Of zou ik toch al een beetje viraal zijn?
redneckdarian zegt
‘betaalbaar’. Als je genoeg geld hebt is alles betaalbaar ja. Dit zijn toch wel allemaal voorbeelden van auto’s die gestaag duurder worden en in mijn ogen het stadium betaalbaar al gepasseerd zijn…
rikv99 zegt
Die Foxbody mustangs zijn nog wel te behappen.
E34M5Touring zegt
De Mustang, 944, GTV6, Fiero en RX-7 kun je allemaal wel vinden voor een rooitje of 5. Soms zelfs goedkoper. Zijn dan geen concoursstaat auto’s maar ze zijn er wel. Vind ik wel betaalbaar/haalbaar.
ko4n zegt
@E34M5Touring: zoek jij even een rijdende 944 voor 5 rooitjes of minder. Dat aanbod is inmiddels heeeeeel erg klein geworden. Een beetje 924 vinden voor dat geld is al lastig.
E34M5Touring zegt
1 sec op marktplaats levert er al een aantal op. Dus wellicht eerst zelf even kijken en dan pas roepen… Daarbij zeg ik duidelijk dat je dan geen concoursstaat moet verwachten. Maar dat geldt voor elke ouwe ‘premium’bak voor dat geld.
rob5nismo zegt
De pontiac de Nissan en de rx7 wat zou ik die graag in de straat zetten hier
Escudo zegt
Nog altijd spijt van de verkoop van mijn 944 S2… Wat een heerlijke bak was dat, tegenwoordig niet meer zo betaalbaar als 8 jaar geleden helaas.
karaya zegt
Perfecte lay-out, die les schijnt Porsche vergeten te zijn.
Boomer zegt
Ik heb precies hetzelfde. Nog voordat hij de straat uit was wist ik al dat ik een fout gemaakt had.
racerx zegt
Erg leuk artikel @willeme, thanks! Helaas allemaal auto’s van voor mijn generatie, de enige coupé die ik gehad heb is een Z4. Uit dit lijstje zou ik graag die 320is eens proberen, korte slag motor klinkt interessant. Om in de schuur te zetten kan ik niet kiezen tussen de Alpina, Alpine en GTV6. Wát een gave auto’s zijn dat.
Jansen zegt
Ik mis de Matra Murena…
ericbmw2000 zegt
Viriele man met borsthaar.. ik dacht eigenlijk wel de Manta GSI (in het wit) hier aan te treffen… Had volgens mij 150pk en zeker achterwielaandrijving
406_v6 zegt
@ericbmw2000: Manta’s hadden sowieso achterwielaandrijving, vermogen van 60-144 PK, waarbij de laatste alleen in de 400 kwam, en met diverse tuningstages tot 272 PK kon gaan.
@willeme: waarom missen we de Manta??
carmasterr zegt
De GSi kwam niet verder dan 110. De 400 rally homologatie special had 144. Beide dus niet echt kandidaten.
sr20det zegt
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken om een Levin/Trueno aan te schaffen, maar die krengen zijn verdorie duur zeg!
martingtv zegt
Heb zelf een GTV6 in de garage staan. Als ie naast mijn Giulietta staat, valt op hoe groot auto’s van tegenwoordig zijn geworden.
henkp1 zegt
De Renault fuego is een GT met voorwielaandrijving en max 132pk.
De A310 ( geweldige auto!) is meer van de jaren ‘70 (hoewel geproduceerd tm 1983), beter passend in deze rij is de opvolger Alpine GTA/V6 Turbo. Mijn nummer 1. Andere modellen op mijn lijstje: AR GTV, Maserati Biturbo, 944S2, RX7.
mashell zegt
De Porsche, de BMW E30 en de Mazda hebben wel iets aantrekkelijks, de rest laat vooral zien hoe troosteloos de jaren 80 waren als het op autodesign aan kwam.
Paul58 zegt
@mashell: over smaak valt niet te twisten is wel weer duidelijk haha;)
RX7 wat een lelijk hok in mijn ogen. E30 vind ik dan wel weer mooi oud geworden.
Paul58 zegt
De GTV6 of de 944 voor mij! Jeremey Clarkson bezit ook een rode GTV6 (toch wel de juiste kleur voor deze auto).
michaelcorleone zegt
Nissan Silvia RS-X (S12) en Toyota Corolla Levin GT-Apex (AE86) heb ik nog steeds een zwak voor. Juist die simpele, basic lijnen in deze auto’s spreken mij enorm aan.
phaeton zegt
@willeme: “De halve motor van de (944) S4” ? Die had geen V8 of hoe bedoel je de halve motor?
woertquattro zegt
@phaeton: de 928 had een V8 . De porsche motor in de 944 was een V8 door de helft , dus 4 in lijn. Gebaseerd op de 928
phaeton zegt
@woertquattro: Ik heb over 928 heen gelezen. Zou zweren dat er alleen S4 stond, maar dat zal wel niet gezien de oudheid van het artikel
willeme zegt
@phaeton: de V8 in de 928 S4 was in feite twee 944-motoren. Feitelijk andersom. Sinds de 924 S, zijn de viercilinders in de 924 S (en hoger) en alle 944’s een halve 928 motor. Enig verschil is dat de 944 viercilinders er wel met turbo waren en de 928 motor niet. Maar de kop en het blok (plus een hoop andere delen) zijn gewoon identiek.