• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

12 jaren ’80 coupé’s met achterwielaandrijving

Auteur: willeme, gepost 23 maart 2020 om 21:00 – 62 Reacties

coupe's met achterwielaandrijving - Porsche 944 S

Jazeker, we hebben we een shortlistje gemaakt. Ditmaal van de gaafste ‘betaalbare’ coupe’s met achterwielaandrijving.

We gaan weer terug naar een specifieke tijd. Ditmaal de jaren ’80. In die tijd waren er nog niet zoveel sportpaketten, snelladers en crossovers om de blits mee te maken. Nee, in de jaren ’80 was het nog pure mannelijkheid waarmee je ‘indruk’ dacht te kunnen maken.

Dit betekende wel dat het wagenpark er anders uit zag. De families reden rond in hatchbacks, grote families in stationwagons. Een sedan was een zakenauto. Alleen de viriele, bronstige en behaarde oermens ging voor een coupé.

Het was goed voor je libido, goed voor je ego en goed voor begerige blikken door de winkelstraten. We kijken naar de gaafste coupé’s met achterwielaandrijving. Voor nu kijken we naar de relatief betaalbare ‘coupeetjes’ tussen de 150 en 200 pk. Dat was destijds het minimale vermogen dat benodigd was om de Michelin TRX bandjes te doen spinnen en de bevallige deernes ervan te overtuigen dat jij als bestuurder uitermate goed geschikt bent voor eventuele voortplanting.

Alpina C1 2.3 (E21)

1980

Alpina C1 2.3 (E21) '80

Tegenwoordig maakt Alpina alleen maar topmodellen. De sterkste BMW in de lineup krijgt dan meer luxe en power. Dat is niet altijd zo geweest. De Alpina C1 2.3 is daar een voorbeeld van. Zelfs toen BMW de 323i zelf ging leveren, bleef de Alpina C1 in productie. Nou ja, productie: het was in feite een tuning-kit, je kocht zelf een 3 Serie en bracht ‘m naar Alpina toe. Pas later, met de E30, toen Alpina een fabrikanten-status kreeg, werd de C1 gebouwd bij Alpina zelf. De 2.3 liter grote zes-in-lijn was in dit model goed voor 170 pk. Waarschijnlijk een van de langzaamste Alpina’s ooit gebouwd met een topsnelheid van 208 km/u. Er was overigens ook een sterkere Alpina op basis van de E21, de B6 2.8 met 200 pk.

Alpine A310 V6

1981

coupé's met achterwielaandrijving

Aanvankelijk dachten we aan de Renault Fuego, een schattig autootje met een zeer origineel koetswerk, maar die was een tikkeltje te langzaam voor dit overzicht. Vandaar dat we een trapje hoger kijken. De Renault Alpine A310 V6 is eigenlijk al iets te duur en prestigieus, maar als voorganger van de Autoblog Auto van het Jaar wilde wij ‘m jullie niet onthouden. De Alpine A310 is een soort Franse combinatie tussen een Lotus en een Porsche. Lichtgewicht en met de motor achter de achteras.

Maserati Biturbo Coupé (AM331)

1982

Maserati Biturbo Coupé (AM331) '82

Een Maserati in het lijstje? Die zijn toch enorm prijzig? Nou, nee. De Biturbo moest het eigenlijk gaan opnemen tegen de luxe en krachtige middenklassers met een premium badge. De BMW 3 Serie, bijvoorbeeld. Ondanks de exotische techniek, exotische badge en exotische betrouwbaarheid, was de Biturbo compact en relatief betaalbaar: iets boven 325i-niveau. De 2.5 V6 achtienklepper (drie per cilinder) was goed voor zo’n 190 pk. Deze versie met carburatoren waren niet al te best. pas na diverse facelifts en technische updates kwam het potentieel naar boven, maar werd de auto extreem veel duurder. Tweedehands zijn deze auto’s spotgoedkoop.

Toyota Corolla Levin GT-Apex 2-door (AE86)

1983

coupé's met achterwielaandrijving

Dit is een legende die op zich eigenlijk geen nadere introductie behoeft, maar we hebben ‘m wel voor je. Er zijn meerdere modellen van de AE86: de Sprinter Trueno (klapkoplampen) en Corolla Levin (normale koplampen). Vervolgens was er keuze uit een driedeurs liftback of tweedeurs coupé. De Corolla Levin werd een icoon, mede dankzij Initial D, Gran Turismo en de Japanse driftsport. De 4A-GEU motor is met 130 pk eigenlijk te weinig voor dit lijstje, maar dat maakte de Corolla Levin meer dan goed met een waanzinnige wegligging en een laag gewicht. Ook deze motor was relatief eenvoudig te voorzien van meer vermogen.

Alfa Romeo GTV6 2.5 Grand Prix (116)

1985

Alfa Romeo GTV6 2.5 Grand Prix (116) '85

Als het gaat om relatief betaalbare coupe’s met achterwielaandrijving, dan mag de Alfa Romeo GTV6 gewoon niet ontbreken. Er is iets zeldzaams perfects aan zo’n GTV6 2.5. De auto tikt alle boxen aan voor de puristische petrolhead: styling van Giugiaro, achterwielaandrijving, transaxle, een Busso V6, een optreden in een James Bond-film (Octopussy). De Grand Prix uitvoering deed daar een bodykit (van Zender) en luxer interieur bovenop. Naar hedendaagse maatstaven zijn de prestaties niet bijster indrukwekkend, maar de balans en het geluid is dat wel. Wil je een moderne Hot Hatch met scheetjes of een Busso V6 door RVS? Dan maar wat langzamer. Kun je er ook langer van genieten.

Ford Mustang SVO

1985

coupé's met achterwielaandrijving

Ja, er was een Ford Capri in de jaren ’80. Dat was echter maar tot 1984. In de jaren ’80 was de ‘Fox Body’ Mustang de coupé waar het om ging. De Mustang is immers één van de bekendste (relatief) betaalbare coupé’s met achterwielaandrijving. Ondanks de keuze voor diverse achtcilinders (Windsors) was de snelste Mustang een, jawel, viercilinder! De huidige Ecoboost is dus niet zo misplaatst, want in de jaren ’80 zagen de ingenieurs bij Ford in dat je met de 2.3 viercilinder en een turbo heel veel kon bereiken. De Mustang SVO (Special Vehicle Operations) was niet alleen voorzien van een 175 pk sterke 2.3, maar ook een upgrade voor het onderstel, de remmen, wielen en banden. Tevens kreeg je een sperdifferentieel. Latere modellen hadden zelfs 205 pk en 330 Nm!

Nissan Silvia RS-X Turbo (S12)

1986

Nissan Silvia RS-X Turbo (S12) '86

Denk je aan een compacte, achterwielaangedreven tweedeurs, dan denk je meteen aan een Nissan Silvia. Althans, de gehele driftscene in Japan en Australië. De Nissan Silvia vergaarde deze populariteit niet door een uitmuntende roestpreventie. De wegligging, gewichtsverdeling, betrouwbaarheid en potentie van de SJ20ET-motor droegen wel bij aan de naam. De RS-X Turbo was het topmodel voor de Japanse markt. Het was de laatste Nissan Silvia met de FJ20ET motor. Deze motor komt oorspronkelijk uit de Skyline (R30) en is eigenlijk de motor waarmee het allemaal begon, als het gaat om de tuningscene en betrouwbaarheid. Al in de jaren ’80 wisten Japanse tuners er met gemak 300 pk of meer uit te halen. De Silvia S12 was de voorbode voor de 200SX.

Porsche 944 S

1986

coupé's met achterwielaandrijving

In veel gevallen betekent de toevoeging ’S’ bij Porsche daadwerkelijk iets. In dit geval is dat ook het geval. De 944 S was de eerste 944 met vier kleppen per cilinder, een heuse zestienklepper dus. In principe was het de halve motor van de 928 S4. Het resultaat was een 2.5 16v motor met 190 pk. Hiermee was een topsnelheid van 232 km/u mogelijk, enorm snel in die tijd. Volgens @Jaapiyo is de Porsche 944 zonder S veel beter. De achtklepper heeft een beter koppelverloop, wat beter bij de bak past. Voor de liefhebbers van een ouderwets schop in de rug kon je nog doorsparen voor de 944 Turbo.

Mitsubishi Starion Turbo EX

1987

Mitsubishi Starion Turbo EX '87

Een van de meest typische jaren ’80 coupé’s met achterwielaandrijving was de Mitsubishi Starion. Een auto die overigens werd opgevolgd door een typische jaren ’90 auto: de Mitsubishi Eclipse. De Starion moest echter een rol in The Fast & The Furious documentaire ontberen, waardoor deze helaas niet zo bekend is. De leukste is deze Japanse Starion Turbo EX, compleet met widebody en de potente 4G63 motor die later furore zou maken in de Mitsubishi Lancer Evolution. De Amerikaanse Starion (ESI) zijn ook cool, maar hebben een grotere en wat luiere 2.6 4G54-motor.

Pontiac Fiero GT (G97)

1987

coupé's met achterwielaandrijving

Ok, met 140 pk komt deze Pontiac net even 10 pk te kort voor dit lijstje met coupé’s met achterwielaandrijving, eigenlijk. De Pontiac was niet bovengemiddeld snel noch gezegend met een briljante wegligging. Toch is de Fiero een bewijs dat het daar niet alleen om gaat. Stijl en uitstraling zijn ook van groot belang. De Fiero GT zag er zonder meer duurder en sneller uit dan dat ‘ie was. Je kon dat effect vergroten door er het koetswerk van een andere (liefst Italiaanse) supercar over te doen. Ga wel voor de V6, want de viercilinder heeft minder dan 100 pk en dat is écht te weinig voor een auto met middenmotor. Heel erg fout kan stiekem best wel goed zijn.

BMW 320is Coupé (E30)

1988

BMW 320is Coupé (E30) '88

De BMW M3 kennen we allemaal. De BMW 325i ook. De BMW 320is is een soort tussenmodel. Deze bijzondere uitvoering is geleverd in Portugal en Italië. De reden is eenvoudig, daar werden auto’s erg streng belast met een cilinderinhoud van meer dan 2 liter. De 320is heeft de S14 motor uit de BMW M3, maar met een kortere slag. Het resultaat: minder dan 2 liter inhoud. Qua power had je met de 320is niet eens zo gek veel minder: 196 pk. Ze zijn wel zeldzaam, in drie jaar tijd zijn er 2.542 van gebouwd.

Mazda RX-7 Turbo-II (FC3S)

1989

coupé's met achterwielaandrijving

We sluiten de jaren ’80 af met de Japanse Porsche 944, namelijk de Mazda RX-7. Het was vrij duidelijk te zien waar de Mazda-ontwerpers hun ‘inspiratie’ vandaan haalden. Zelfs de Cabriolet was bijna een directe kopie. In technisch opzicht was het anders. Zo had de 944 wel de beschikking over roestpreventie. De RX-7 was uiteraard voorzien van een tweeschijfs rotatiemotor. Na de laatste facelift in 1989 was de rotatiemotor voorzien van een sequentiële turbo. In 1989! Ondanks dat de RX-7 van de jaren ’90 een pareltje eerste klas was, koste die auto simpelweg te veel geld. Dit was de laatste stoere jaren ’80 coupe met achterwielaandrijving die nog een beetje betaalbaar was.

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
    Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
  • Brabus 800 Rocket Coupé is niet de coupé die je hoopt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 944, a310, ae86, Alfa Romeo, alpina, alpine, biturbo, BMW, Busso, c1, corolla, Coupe, e21, e30, fiero, Ford, GTV6, lijstjes, Maserati, Mitsubishi, mustang, Nissan, pontiac, Porsche, rx-7, silvia, starion, Toyota, turbo, v6, youngtimer

Vorig bericht: « Mercedes Maybach S450 is de traagste Maybach
Volgend bericht: Met je Porsche Cup auto over Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. knapzuur zegt

    23 maart 2020 om 21:15

    Ik heb nog altijd een zwak voor de 944 en de GTV6.. maar ja geen schuur/garage dus die gaan het hem niet meer worden want de prijzen voor een fraai model stijgen al redelijk de pan uit.. en ik moet ook nog sparen voor een schuur/garage..

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 maart 2020 om 07:04

      Dat wordt een race tegen de klok. Of beter gezegd een race tegen je generatie-genoten die al wel hard aan het sparen zijn. Die kunnen ze kopen en zorgen voor stijgende prijzen…

      Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    23 maart 2020 om 21:18

    Feitelijk horen de E21 en E30 hier niet tussen te staan. Voor BMW waren die modellen gewoon tweedeurs sedans. Pas bij de E36 werden er officieel coupés gemaakt van de drie serie.

    Blijft onverlet dat ik het nog steeds prachtige modellen vind waar ik blij van word om te zien zo in quarantaine dus het is vergeven…

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      24 maart 2020 om 06:59

      @Rick-dos: ik hoor wel eens mensen een 2-deurs VW Jetta uit deze tijd een coupé noemen. Ik heb het nooit zo begrepen.

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      24 maart 2020 om 07:29

      @Rick-dos: je was me voor. Een E21 Coupé of een E30 Coupé bestaan simpelweg niet.

      Login om te reageren
    • fordnut zegt

      24 maart 2020 om 08:12

      Inderdaad, dat zijn geen coupés. Ik had eerder de Opel Manta en de Ford Capri erbij verwacht. Dat waren echte coupés.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 maart 2020 om 10:52

      Tja, een coupe is een natuurlijk ook gewoon een 2 deurs sedan. De E30 werd inderdaad door BMW geen coupe genoemd maar was het wel. BMW ging bij de volgende generatie vol op de premium toer en de wagens duurder maken en de 2 deurs variant coupe noemen.

      Login om te reageren
      • coupedriver zegt

        24 maart 2020 om 12:28

        Een E30 tweedeurs heeft een exact dezelfde voor- en achterkant dan de sedan, zelfs de daklijn verschilt. Bij de E36 coupé zijn alle koetswerk panelen verschillend, ook de achterlichten en knipperlichten vooraan zijn anders van vorm om de lijn sportiever en eleganter te maken. Dus een echte coupé.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 maart 2020 om 17:08

          Klopt helemaal dat BMW er bij de E36 coupe veel werk van gemaakt heeft. Dat was niet nodig om er coupe van te maken, maar wel om er een aardige meerprijs ten opzichte van een gewone drie serie sedan voor te kunnen vragen. Voorheen waren 2 deuren goedkoper dan 4 deuren en met de E36 coupe was dat opeens andersom. Overigens is een mooie originele (echt helemaal originele) E36 coupe nog steeds een erg mooie auto.

          Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      25 maart 2020 om 20:18

      Een tweedeurs sedan zoals de E30 “coupe” en VW Jetta “coupe” wordt een COACH genoemd.

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    23 maart 2020 om 21:38

    Mazda RX7 blijft wel een favorietje voor mij

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      24 maart 2020 om 07:22

      @lekkerlinksrijden: die heb ik gehad ergens rond 2002-2003. Ook weer zo’n auto waar ik spijt van heb die te hebben verkocht. Zelfs nog mee op de Ring gereden, met meukbanden in de regen. Wat was ik denkende? Ben blij dat ik hem heel thuis heb gebracht.

      Die wankelmotor en het geluid was verslavend. Weggedrag uitdagend maar dat lag voornamelijk aan de banden en het onderstel.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        24 maart 2020 om 08:41

        @stephane8200: je hebt er in ieder geval goed herinneringen aan, dat neemt niemand je meer af

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          24 maart 2020 om 08:42

          @lekkerlinksrijden: goed=goede

          Login om te reageren
  4. degrotemuis zegt

    23 maart 2020 om 21:46

    Mooi lijstje hoor! Allemaal gave wagens! En jeugdsentiment. De Alfa GTV, Starion en RX7 maakten toen echt indruk op me. Net als de BMW M635CSI echt wagens met iets bijzonders. De E21 heb ik nooit echt gezien als coupe, maar ook de 323i was erg gaaf.

    Maar geen Celica in de lijst? Er was een 160 pk GTi eind jaren 80, volgens mij ook hier leverbaar Of de US mk1 MR2 supercharged? Die kwam ook net aan 150 pk. Nooit in gereden, maar de mk1 mr2 1.6 was al gaaf, geweldige balans!

    Dan nog 2 tekst opmerkinkjes over de intro tekst: viriele in plaats van virale mannen en je gebruikt 2 keer achter elkaar voor nu, met de tweede keer een o ervoor, vast niet zo bedoeld?

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      23 maart 2020 om 22:14

      @degrotemuis: celica is fwd of 4wd..

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        23 maart 2020 om 23:51

        @kle500 & @fanboy
        Helemaal waar, het model tot halverwege jaren 80 was rwd, die ik in gedachten had was natuurlijk fwd (behalve de gt four). Oeps.

        Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    23 maart 2020 om 22:14

    Eind jaren 80 Celica was al voorwielaandrijving. 150pk motor.

    De mr2 mk1 is mooi (heb hem zelf) maar de Corolla staat er al in en past beter in het lijstje. Verder zelfde motor.

    Login om te reageren
  6. mpgc zegt

    23 maart 2020 om 22:19

    Wow WillemE dit is wat mij betreft het gaafste lijstje ever. Allemaal helden uit mijn jeugd! Weet niet wat mijn favoriet zou moeten zijn de A310, de Toyota of toch 2 liter M3 ?

    Login om te reageren
  7. volvo480gtt zegt

    23 maart 2020 om 22:27

    Oef zo’n Alfa Romeo GTV6 is toch wel een pareltje. Voor mij liever een zonder die bodykit. Vind ‘m dan nog mooier.
    O en eigenlijk mis ik een beetje de Datsun 240/260Z. Ook zeer gave bakken.

    Login om te reageren
  8. beefcake zegt

    23 maart 2020 om 22:29

    De virale man is meer van deze tijd. Ik denk dat je de viriele man bedoelt.

    OT: zo worden ze niet meer gemaakt. Wat een heerlijk beestachtige bakken!

    Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    23 maart 2020 om 22:45

    Dank dat je weer eens even Initial D hebt aangehaald @willeme! Als auto en animefan is t eigenlijk verplichte voer voor mij! Maar ik heb t al jaren in mijn watchlist geparkeerd, zonder er iets aan te doen. T wordt hoog tijd dat k t eens ga kijken!

    OT: gave lijst weer!

    Login om te reageren
  10. tourannetje zegt

    23 maart 2020 om 22:57

    Valt de Renault Fuego niet ook af omdat deze voorwielaandrijving had?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      23 maart 2020 om 23:41

      @tourannetje: de Fuego is gebouwd op het platform van de Renault 18 en inderdaad een voorwielaangedreven coupé. Maar wel een hele fraaie, zeker als je beseft dat het model al in 1980 aan de wereld werd voorgesteld.

      Login om te reageren
  11. autopet zegt

    23 maart 2020 om 23:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. karaya zegt

    23 maart 2020 om 23:12

    Jaren geleden kwam er een GTV6 op de markt die van een Duitse Opel Dealer was geweest. Die had ‘m hagelnieuw helemaal vol met tectyl gespoten en ‘m vervolgens weggezet.

    Ging toen al voor 20K euro’s als ik het me goed herinner.

    Autodelta heeft er een paar geproduceerd met een V8 Montreal motor. In de VS kon je ‘m af dealer in een Callaway Turbo uitmonstering krijgen.

    Login om te reageren
  13. peterv zegt

    23 maart 2020 om 23:32

    Merkwaardig lijstje. De BMW een coupe? Maar nog vreemder is dat wellicht een van de beste ontbreekt. De Mercedes-Benz W124 .

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 maart 2020 om 07:05

      Waarom zou de Maser wel een coupé zijn en de BMW niet? Ik kan ze niet uit elkaar houden!

      Login om te reageren
  14. Erik zegt

    23 maart 2020 om 23:59

    Waar zijn de Honda Prelude, Honda Accord Coupé en de Honda Legend Coupé?

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      24 maart 2020 om 20:29

      @erik2907: RWD coupés

      Login om te reageren
  15. kennone zegt

    23 maart 2020 om 23:59

    Ik mis de Cossie

    Login om te reageren
  16. stupendo zegt

    24 maart 2020 om 01:48

    Ik heb nog nooit in mijn leven een GTV6 in de Grand Prix – uitvoering gezien. Zelfs foto’s zijn zeldzaam. Ik ga even zoeken hoeveel er van gebouwd zijn.

    Overigens:

    TVR 400? Of is die te duur?

    https://www.youtube.com/watch?v=WK5JqexMznc

    Login om te reageren
  17. 9000cse zegt

    24 maart 2020 om 04:12

    En omdat smaken nou eenmaal verschillen voeg ik mijn eigen lijstje maar toe als het om een coupé uit die jaren zou gaan. Oké! Er zitten dus 2 voorwielaandrijvers bij, maar daar maal ik niet om! Coupés uit die jaren vind ik auto’s om heerlijk mee te cruisen en niet om mee te jakkeren. Ik ben immers ook (nog) niet viraal!
    1) Honda Legend 2.7i coupé
    2) Volvo 780 2.8 Bertone
    3) Peugeot 504 V6

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      24 maart 2020 om 09:37

      De Peugeot is meer een jaren zeventig auto als ik me niet vergis.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        24 maart 2020 om 17:03

        Klopt wat je zegt. Maar hij werd begin jaren 80 ook nog nieuw verkocht en voor mij past hij daarom uitstekend bij coupés die ik zou willen.

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      24 maart 2020 om 09:59

      Twee FWD? Alleen de Legend hoor, de 780 en 504 zijn beide RWD!

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        24 maart 2020 om 17:05

        Je hebt gelijk! Slip of the pen! Mea culpa! Mea culpa! Mea maxima culpa! Of zou ik toch al een beetje viraal zijn?

        Login om te reageren
  18. redneckdarian zegt

    24 maart 2020 om 06:58

    ‘betaalbaar’. Als je genoeg geld hebt is alles betaalbaar ja. Dit zijn toch wel allemaal voorbeelden van auto’s die gestaag duurder worden en in mijn ogen het stadium betaalbaar al gepasseerd zijn…

    Login om te reageren
    • rikv99 zegt

      24 maart 2020 om 07:01

      Die Foxbody mustangs zijn nog wel te behappen.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 maart 2020 om 08:15

      De Mustang, 944, GTV6, Fiero en RX-7 kun je allemaal wel vinden voor een rooitje of 5. Soms zelfs goedkoper. Zijn dan geen concoursstaat auto’s maar ze zijn er wel. Vind ik wel betaalbaar/haalbaar.

      Login om te reageren
      • ko4n zegt

        24 maart 2020 om 13:14

        @E34M5Touring: zoek jij even een rijdende 944 voor 5 rooitjes of minder. Dat aanbod is inmiddels heeeeeel erg klein geworden. Een beetje 924 vinden voor dat geld is al lastig.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          24 maart 2020 om 13:59

          1 sec op marktplaats levert er al een aantal op. Dus wellicht eerst zelf even kijken en dan pas roepen… Daarbij zeg ik duidelijk dat je dan geen concoursstaat moet verwachten. Maar dat geldt voor elke ouwe ‘premium’bak voor dat geld.

          Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    24 maart 2020 om 07:35

    De pontiac de Nissan en de rx7 wat zou ik die graag in de straat zetten hier

    Login om te reageren
  20. Escudo zegt

    24 maart 2020 om 07:56

    Nog altijd spijt van de verkoop van mijn 944 S2… Wat een heerlijke bak was dat, tegenwoordig niet meer zo betaalbaar als 8 jaar geleden helaas.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      24 maart 2020 om 09:39

      Perfecte lay-out, die les schijnt Porsche vergeten te zijn.

      Login om te reageren
    • Boomer zegt

      24 maart 2020 om 13:30

      Ik heb precies hetzelfde. Nog voordat hij de straat uit was wist ik al dat ik een fout gemaakt had.

      Login om te reageren
  21. racerx zegt

    24 maart 2020 om 08:05

    Erg leuk artikel @willeme, thanks! Helaas allemaal auto’s van voor mijn generatie, de enige coupé die ik gehad heb is een Z4. Uit dit lijstje zou ik graag die 320is eens proberen, korte slag motor klinkt interessant. Om in de schuur te zetten kan ik niet kiezen tussen de Alpina, Alpine en GTV6. Wát een gave auto’s zijn dat.

    Login om te reageren
  22. Jansen zegt

    24 maart 2020 om 08:32

    Ik mis de Matra Murena…

    Login om te reageren
  23. ericbmw2000 zegt

    24 maart 2020 om 08:40

    Viriele man met borsthaar.. ik dacht eigenlijk wel de Manta GSI (in het wit) hier aan te treffen… Had volgens mij 150pk en zeker achterwielaandrijving

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      24 maart 2020 om 10:09

      @ericbmw2000: Manta’s hadden sowieso achterwielaandrijving, vermogen van 60-144 PK, waarbij de laatste alleen in de 400 kwam, en met diverse tuningstages tot 272 PK kon gaan.
      @willeme: waarom missen we de Manta??

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 maart 2020 om 10:18

      De GSi kwam niet verder dan 110. De 400 rally homologatie special had 144. Beide dus niet echt kandidaten.

      Login om te reageren
  24. sr20det zegt

    24 maart 2020 om 08:46

    Ik ben nu al een tijdje aan het kijken om een Levin/Trueno aan te schaffen, maar die krengen zijn verdorie duur zeg!

    Login om te reageren
  25. martingtv zegt

    24 maart 2020 om 10:06

    Heb zelf een GTV6 in de garage staan. Als ie naast mijn Giulietta staat, valt op hoe groot auto’s van tegenwoordig zijn geworden.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      24 maart 2020 om 14:42

      De Renault fuego is een GT met voorwielaandrijving en max 132pk.
      De A310 ( geweldige auto!) is meer van de jaren ‘70 (hoewel geproduceerd tm 1983), beter passend in deze rij is de opvolger Alpine GTA/V6 Turbo. Mijn nummer 1. Andere modellen op mijn lijstje: AR GTV, Maserati Biturbo, 944S2, RX7.

      Login om te reageren
  26. mashell zegt

    24 maart 2020 om 10:54

    De Porsche, de BMW E30 en de Mazda hebben wel iets aantrekkelijks, de rest laat vooral zien hoe troosteloos de jaren 80 waren als het op autodesign aan kwam.

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      24 maart 2020 om 13:17

      @mashell: over smaak valt niet te twisten is wel weer duidelijk haha;)
      RX7 wat een lelijk hok in mijn ogen. E30 vind ik dan wel weer mooi oud geworden.

      Login om te reageren
  27. Paul58 zegt

    24 maart 2020 om 13:04

    De GTV6 of de 944 voor mij! Jeremey Clarkson bezit ook een rode GTV6 (toch wel de juiste kleur voor deze auto).

    Login om te reageren
  28. michaelcorleone zegt

    24 maart 2020 om 14:33

    Nissan Silvia RS-X (S12) en Toyota Corolla Levin GT-Apex (AE86) heb ik nog steeds een zwak voor. Juist die simpele, basic lijnen in deze auto’s spreken mij enorm aan.

    Login om te reageren
  29. phaeton zegt

    24 maart 2020 om 19:19

    @willeme: “De halve motor van de (944) S4” ? Die had geen V8 of hoe bedoel je de halve motor?

    Login om te reageren
    • woertquattro zegt

      24 maart 2020 om 19:58

      @phaeton: de 928 had een V8 . De porsche motor in de 944 was een V8 door de helft , dus 4 in lijn. Gebaseerd op de 928

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        24 maart 2020 om 20:23

        @woertquattro: Ik heb over 928 heen gelezen. Zou zweren dat er alleen S4 stond, maar dat zal wel niet gezien de oudheid van het artikel

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 maart 2020 om 07:35

      @phaeton: de V8 in de 928 S4 was in feite twee 944-motoren. Feitelijk andersom. Sinds de 924 S, zijn de viercilinders in de 924 S (en hoger) en alle 944’s een halve 928 motor. Enig verschil is dat de 944 viercilinders er wel met turbo waren en de 928 motor niet. Maar de kop en het blok (plus een hoop andere delen) zijn gewoon identiek.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North