Mercedes' hoogste baas maakt een einde aan de geruchten..
Omdat Aston Martin al enige jaren als klein merk moet zien te overleven in een automarkt waar grote concerns steeds meer marktaandeel pakken, ligt het voor de hand dat het Britse bedrijf vroeg of laat word opgekocht. Mercedes werd daarbij veelvuldig als droomkandidaat genoemd, aangezien AMG net een motorendeal met de Britten hebben gesloten en Mercedes haar aandeel in Aston Martin van 4 naar 5 procent uitbreidde.
Binnen de top van Mercedes is voor een overname animo genoeg, zo luiden de geruchten. Toch heeft Dieter Zetsche, de tapgrage CEO van het Duitse merk, op de autoshow van Parijs aan Britse pers laten weten dat een take-over er niet in zit. Zetsche is juist van mening dat het “niet in Aston Martins voordeel zou zijn om onder een groot concern te vallen.” Bovendien zou het een té grote afleiding kunnen zijn voor Mercedes:
“Aston is only 4000 units a year so there is also a danger we would be distracted from our core business. The deal [5 procent aandeel, -red] is a perfect fit for both brands as it allows Aston to remain independent but also benefit from outside technology. There are no plans to increase our stake or take over.
Kortom, Mercedes houdt de boot af. Voor nu althans, want we weten dat dergelijke uitspraken van automotive CEO’s doorgaans een houdbaarheidsdatum hebben.
20 reacties
Kunnen ze er later altijd op teerug komen. Aan de andere kant: Aston Martin is niet een van de meest winstgevende proposities. Alleen in de periode van 2000-2010 hebben ze lichte winst weten te boeken volgens mij. Tot 2003 is het nog nooit winstgevend geweest. Zetsche wil daar vooralsnog zijn vingers niet aan branden, denk ik. En terecht.
@michiel1 nee, am staat toch gelijk aan een bentley ? am kost alleen een stuk meer, en een bentley is een stuk sneller..
Dat hoor/lees ik alleen hier, uitgesproken/geschreven door mensen die hem zelf nooit zullen kunnen betalen.
Gelukkig zijn er genoeg mensen met budget die liever een Aston dan een Ferrari rijden, gewoon omdat ze Aston Martin waarderen voor wat het is.
Niet de snelste, niet de schreeuwerigste maar zo ontzettend mooi en met liefde gemaakt.
Nu moet ik wel bekennen dat als mijn budget het zou toestaan, er hier een Vantage voor de deur had gestaan. Gewoon een V8 met een stoffen dakkie..
Zij die roepen dat ze geen AM willen vanwege gebrek aan snelheid, begrijpen niet wat een AM inhoudt en daarom is het maar beter dat die mensen geen AM kopen.
AM verdient een concern dat ze de mogelijkheid biedt om zich door te ontwikkelen..
Nou, daar zijn wel een paar dingetjes over te zeggen. Ten eerste ligt daar afzet van motoren, een kwakkelend Aston Martin betekent minder verkochte motoren. Ook heeft Mercedes een (klein) belang in Aston Martin, een kwakkelend Aston Marting betekent een lagere winstuitkering en een lagere waarde van het aandeel. En niet te vergeten: Als Aston op de fles gaat is Mercedes het aandeel kwijt en zit het met een productiefaciliteit die lang niet optimaal draait (wegens gebrek aan afzet).
Dus, misschien is de tijd nu nog niet rijp, maar zodra het scheef lijkt te gaan aan de andere kant van de Noordzee grijpt Mercedes als eerste in.
De vergroting van het aandelenbelang dient geen ander doel dan het versterken van het samenwerkingsverband, maar dat wil niet zeggen dat er een serieuze overname in het achterhoofd wordt gehouden. Daarnaast is, zoals ik al zei, aandelen verkopen met beperkt verlies nog altijd beter dan een bedrijf overnemen dat een aantal jaren geld kosten in plaats van oplevert, waarna het alsnog verkocht moet worden.
Neemt niet weg dat ik van mening ben dat Das Haus een goede kandidaat is voor een eventuele overname en uiteraard zal Daimler ook een winstgevende toko weten te maken van AM (door middel van uitwisselen van platforms, motoren e.d.). Sleutelwoord hierin “toekomst”. Als de expansiedrift van de Duitse Drie een beetje tempert en er stabiliteit komt in het modellengamma (dus na de komende vereenvoudiging van opties, modellen e.d.), is de kans veel groter dat het huidige standpunt in twijfel wordt genomen.
Kortom, na een heel verhaal sluit ik me aan bij jouw laatste alinea: de tijd is nog niet rijp.