• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes R-klasse FIRST EDITION

Auteur: evo, gepost 24 september 2007 om 21:21 – 51 Reacties

Mercedes R-klasse


We wisten al dat het met de verkopen van de Mercedes R-klasse niet geweldig ging. Om die reden werd de bloedstollende maar volstrekt zinloze R63 AMG uit het gamma geschrapt, kwamen er ook modellen met alleen achterwielaandrijving en kreeg de toch wel erg misvormde R-klasse een broodnodige maar helaas onzichtbare facelift. Dat deze getroffen maatregelen niet tot het gewenste verkoopresultaat hebben geleid, kun je afleiden uit de introductie van het FIRST EDITION pakket.

Dit pakket bestaat uit metallic lak, een exterieur chroompakket, PARKTRONIC, COMAND APS, telefoonvoorbereiding en het rokerspakketje. Het pakket is leverbaar voor de achterwielaangedreven R280 en de R280 CDI zowel in normale als in de lang uitvoering. Volgens Mercedes zou dit pakketje normaal €7.455,- kosten, maar nu hoef je slechts €2.900,- af te tikken.

Goed, we zullen even kijken wat kopers van de nog steeds misvormde R-klasse FIRST EDITION voor andere Benz hadden kunnen kiezen van het geld dat ze betaald hebben. Mercedes levert ook nog zoiets als een E-klasse Combi, de grootste Estate uit z’n segment. Omdat we het toch wel over heftige afmetingen en massa hebben, verkiest het merendeel de 190 pk sterke 3 liter V6 CDI. Een R280 CDI FIRST EDITION komt dan uit op €69.350,-. Een E280 CDI Elegance Combi heb je voor precies 100 euri minder. Een R-klasse is dan toch wel weer een flinke klap groter (4,92m x 1,92m x 1,66m, 2030 kg) dan een E Combi (4,85m x 1,82m x 1,50m, 1770 kg) en al helemaal als je kiest voor de 5,16 meter lange ‘R-klasse lang’. Welke van de twee (E-klasse of R-klasse) zouden jullie kiezen?

Mochten trouwens ook deze FIRST EDITION uitvoeringen niet aanslaan, dan heb ik alvast een tip voor Mercedes Benz Nederland: noem de nog luxere versie gewoon de R-klasse SECOND EDITION… Hoe origineel!

UPDATE: en noem ‘m maar ‘LAST EDITION’ als je ‘m inzet als lijkwagen (met dank aan TomRS6 voor de comment!)

Mercedes R-klasse

Ook interessant!

  • Autoblog-lezer spot Mercedes met camouflage
    AB-lezer komt toevallig Mercedes A-klasse facelift tegen
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • De Mercedes CLS facelift is gearriveerd
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, r-klasse

Vorig bericht: « Detroit going down: GM staakt!
Volgend bericht: Na smurfenblauw komt smurfenblauw parelmoer! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jonas zegt

    24 september 2007 om 21:22

    Het is en blijft prachtige wagen :)

    Login om te reageren
  2. Chris zegt

    24 september 2007 om 21:23

    Het is en blijft helaas een lelijke Mercedes. Ik weet dat smaken verschillen maar dit is toch echt een kansloos model.

    Login om te reageren
  3. Bart zegt

    24 september 2007 om 21:23

    Ik vind de R echt een vette kar, en ik heb niet het idee dat de wagen in NL slecht verkoopt zie ze regelmatig rijden.

    Login om te reageren
  4. Adriaan zegt

    24 september 2007 om 21:23

    als je ruimte wilt neem je een R-klasse

    als je niet voor lul wilt rijden neem je een E-klasse combi toch?

    Login om te reageren
  5. Jos zegt

    24 september 2007 om 21:23

    het blijft een lelijk gedrocht. maar de R63 AMG die ik op vakantie gezien heb is dan wel weer VET, niet mooi wel wreed

    Login om te reageren
  6. AJ zegt

    24 september 2007 om 21:44

    Wat een lelijk ding..

    Login om te reageren
  7. Floryn zegt

    24 september 2007 om 21:46

    ik rij m af en toe en vind m geweldig!!!

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    24 september 2007 om 21:48

    R-klasse is zeer ruim, mijn nonkel heeft er eentje, maar vind het een lelijke bak. mercedes is sowieso mijn ding niet

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    24 september 2007 om 21:48

    “R-klasse SECOND EDITION”

    Shoot dat was dus een open doel…… ;)

    Login om te reageren
  10. carsofcoolhaven.nl zegt

    24 september 2007 om 21:52

    Het zal vast lekker rijden, maar dit is toch wel een van de lelijkste Mercedessen die er zijn, denk ik. En dat zegt toch wel wat, uit de mond van een Mercedes hater ;)

    Login om te reageren
  11. Rob zegt

    24 september 2007 om 21:58

    Wellicht is een verlengde versie als lijkenwagen een idee…

    Login om te reageren
  12. Luc zegt

    24 september 2007 om 22:02

    vind de r-klasse wel mooi, tot nu toe twee keer gezien

    alleen jammer dat hij nogal prijzig is

    Login om te reageren
  13. Alwood zegt

    24 september 2007 om 22:02

    hmm liever een R dan een E station… maar dan toch vooral liever een V70R! ha! :P die zijn niet eens zoveel duurder geloof ik en o zo veel fijner.

    Login om te reageren
  14. TomRS6 zegt

    24 september 2007 om 22:06

    Geen verstand van dit model maar hopelijk komt er snel een ‘Last Edition’.

    @Rob, daar wil je toch niet inliggen;). Hij heeft wel de ‘grauwe neutrale’ uitstraling van een lijkwagen, dus inderdaad, ook al bedoelde je het als grap, geen slecht idee.

    Dan is de naam ‘Last Edition’ ook wel aardig van toepassing…

    Login om te reageren
  15. dekster zegt

    24 september 2007 om 22:08

    Noem het toch gewoon de “Last Edition”…

    Login om te reageren
  16. Jordey zegt

    24 september 2007 om 22:09

    Het is maar hoe je het bekijkt,
    ik vindt de auto persoonlijk iets te groot. maar best een mooie auto. voorkant vindt ik een beetje gebaseerd op de fantasieen van bassie en adraan maargoed.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    24 september 2007 om 22:11

    Ik zou de R nemen. Die vind ik mooier (op de koplampen na). En dat is zo’n beetje mijn volledige argumentatie! :P

    Login om te reageren
  18. Paul zegt

    24 september 2007 om 22:18

    @TomRS6: we kunnen hem dan ook de ‘funeral edition’ noemen. Kan die gelijk met de kist de grond in :)

    Login om te reageren
  19. joep zegt

    24 september 2007 om 22:23

    De R heeft toch ook een plekkie meer als de E (combi)?

    Login om te reageren
  20. Thomaz zegt

    24 september 2007 om 22:27

    En toch vind ik m wel wat hebben…

    Login om te reageren
  21. Thompson zegt

    24 september 2007 om 22:35

    Ze kunnen beter voor de beoogde doelgroep een (verlengde?) ML op de markt brengen met een extra zitrij.. (of doen ze dat al..?)

    Login om te reageren
  22. TomRS6 zegt

    24 september 2007 om 22:38

    @ paul,

    Haha ja inderdaad, pakken we wat hout van de zijkant van een oude Mini Clubman en een paar handgrepen van een Peugeot 404. :)

    Login om te reageren
  23. Mr. R zegt

    24 september 2007 om 23:15

    Het blijft toch een fraaie bak, zeker na de minimale facelift. Alleen zo jammer dat ie op het platform van de ML staat. Ik kan niet om het idee heen dat ie daardoor veel minder scherp rijdt dan had gekund.

    Toch koop ik er over een paar jaar nog eentje, als ze leuk hebben afgeschreven. Met dikke motor moet dit wel de ideale gezinsbak zijn.

    Login om te reageren
  24. binkie zegt

    24 september 2007 om 23:38

    Dan loopt je gezin wel trauma’s voor het leven op. En de omgeving ook als ze zo’n hondslelijk hok zien.

    Login om te reageren
  25. GezondVerstand zegt

    24 september 2007 om 23:44

    Goed voor de Dela, Monuta, Yarden e.d.
    Te lelijk voor het dagelijks verkeer.
    Weer een echte smaken verschillen discussie.
    Nu vind ik de meest MB’s lelijk, maar deze spant echt de kroon.
    Vormgeving van MB zit wat mij betreft zowieso in een neerwaartse lijn.
    Nwe S, C en M vind ik echt lelijker dan hun voorgangers

    Login om te reageren
  26. Juri zegt

    25 september 2007 om 00:28

    Alle mensen die negatief zijn op dit forum over de R, tevens de autoblogger. Zullen nog nooit een dikke R in het echt hebben gezien.

    ik vindt de standaard uitvoering met die kleine velgjes een lelijke auto…..

    MAAAAR toevallig heb ik een R320 CDI, de lange uitvoering, AMG-pakket, 21-inch AMG velgen en ik heb hem laten tunen door Brabus..

    ….eerlijk gezegt vinden veel mensen het een mooie auto, ik wordt regelmatig op straat aangesproken door mensen die vragen wat voor een auto het is en daarna hun goedkeuring geven…

    PS:
    Natuurlijk heb ik een paar mooie pics en een filmpje, ook een acceleratiefilmpje van 0-160 km/h. Ik zou het leuk vinden om die in te sturen op autoblog. Eens kijken of de meningen veranderen van de R-klasse……

    Login om te reageren
  27. evo zegt

    25 september 2007 om 01:34

    @Juri;

    Klinkt goed! Wat let je om e.e.a. up te loaden op Autojunk?;)

    Login om te reageren
  28. d_vdm zegt

    25 september 2007 om 02:08

    Lijkt me geen slechte auto……..alleen die vormgeving…. Audi bewijst met de Q7 hoe je bij een auto van dat formaat de proporties WEL goed krijgt.

    Login om te reageren
  29. meam zegt

    25 september 2007 om 03:43

    Wacht maar af: de R63 AMG gaat een van de meest gewilde en meest exotische klassiekers van de toekomst worden. Al was het alleen maar omdat er zo weinig van zijn verkocht.

    Wie een zak geld heeft: nu een mooie jong gebruikte uit Duitsland importeren, zuinig mee omgaan…WAT EEN VETTE BAK!

    Login om te reageren
  30. denny zegt

    25 september 2007 om 08:18

    De R-klasse is echt een geweldige auto. Ik snap niet dat iedereen er zo op loopt te mopperen, het is niet zo’n lompe ML, maar ook niet een E-klasse die je overal als taxi tegenkomt. Je zit lekker hoog en hebt toch de voordelen van 4wd en tien keer meer ruimte dan in zo’n suffe E.

    Login om te reageren
  31. MxM zegt

    25 september 2007 om 08:24

    Ik denk dat ze beter de FIRST-EDITION kunnen veranderen in SECOND-OPINION !

    Login om te reageren
  32. meam zegt

    25 september 2007 om 08:55

    Nog beter: importeren uit USA… met de huidige wisselkoers zijn ze daar onverslaanbaar goedkoop.

    Login om te reageren
  33. SugarFree zegt

    25 september 2007 om 09:21

    Hahahaa, hoe kun je je clientèle voor de gek houden: my first edition R-klasse.
    First Edition?
    Het ding bestaat al veel te lang, en dan komen met een First Edition.
    Tsja, hoe wanhopig kun je zijn?

    Login om te reageren
  34. RScosworth zegt

    25 september 2007 om 10:37

    Die R vind ik nog steeds lelijk. Doe mij dus maar een E en als ik dan moet dieselen de 320CDI in een volledige Designo trim: de mooiste station ooit gemaakt!

    Login om te reageren
  35. Juri zegt

    25 september 2007 om 12:19

    Mensen,

    Ik heb net plaatjes geupload op Autojunk van mijn R, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken: http://www.autojunk.nl/pix/view/133256

    Login om te reageren
  36. Juri zegt

    25 september 2007 om 13:40

    En filmpje 1: http://www.autojunk.nl/clips/view/133259

    Login om te reageren
  37. Juri zegt

    25 september 2007 om 14:55

    En filmpje 2: http://www.autojunk.nl/clips/view/133261

    Login om te reageren
  38. merc R driver zegt

    25 september 2007 om 16:52

    hou allemaal eens op met dat uikotsen van deze auto
    schitterende auto en ik moet er niet eens aan denken first edition. Ik heb zelf de officiele first edition, namelijk de eerste serie voor de facelift. En dan volgooien met opties. zo kom je leuk uit en dan is deze auto echt ontzettend luxe. Verder heb ik de R350 en me vader de R320(zakelijk rijder) en ze zijn echt niet verkeerd kwa rij eigenschappen. de R320 is wel traag in optrekken(nou is de R350 ook niet te snel maar toch) mijn oom heeft de R500 en dat trekt toch veel aardiger. Het enige jammere vind ik dat ze niet de R klasse 4 zitter hebben gemaakt. de 5 zitter mist namelijk de middenconsole die de 6 zitter wel heeft en die console is het einde opbergruimte waar je u tegen zegt en een mega armsteun voor lange reizen altijd heerlijk.
    mijn tip spaar eerst het geld bij mekaar en probeer het zelf en dan het commentaar erop los laten. je moet inderdaad wennen aan het uiterlijk maar daarna ga je hem mooi vinden. en met de 19″ amgtjes erop maakt het toch al best wel een stoere bak hoor. verder weinig mensen die hem hebben dus het exclusief cijfer is hoog;)

    Login om te reageren
  39. Romeo zegt

    25 september 2007 om 16:59

    Iemand vond hier de Q7 mooi. Dat is pas een lelijk gedrocht. De Q7 ziet er niet uit als een SUF, niet als een normale people carrier, niet als een terreinauto…De bandjes die eronder staan zijn te klein en hij staat te hoog op zijn poten…

    Een R-klasse ziet er stukken imposanter uit en naar mijn smaak mooier en vele malen exclusiever.

    Login om te reageren
  40. Chief_S5 zegt

    25 september 2007 om 17:05

    @ Romeo: Jep, ik vind de Q7 geweldig. :) Ziet er gewoon te gek uit. En het interieur is prachtig (zelf heb ik in eentje gezeten die bij Audi Exclusive was geweest). Stoere bak.

    On-Topic: Tja, de standaard R ziet er idd wel zielig uit, in tegenstelling tot die van Juri. :) Dan ziet het er wel chique uit. Vooral van binnen.

    Login om te reageren
  41. Romeo zegt

    25 september 2007 om 17:16

    Chief, wees eens specifieker…wat vind je “gewoon te gek” aan de Q7? Is het interieur van de R-klasse lelijk? Niet stoer genoeg? Wat maakt die van Juri chique? Velgen die je voor een redelijke prijs kunt fixen bij de plaatselijke velgenboer?

    Feit blijft dat de R-klasse stukken imposanter en exclusiever (en daarmee mooier/aantrekkelijker) dan elk ander SUF, niet ? Is dat nou niet niet de reden dat mensen hier geilen op de RS6 ?? Of zeg eerlijk, gewoon omdat er 4 ringen op de neus zitten?

    Login om te reageren
  42. The R6 Tornado zegt

    25 september 2007 om 17:56

    Lelijk en slecht rijgedrag. Mercedes had hier nooit in moeten investeren, veel te lomp

    Login om te reageren
  43. bm2*v zegt

    25 september 2007 om 19:07

    ik weet niet hoe de verkoop in nederland is maar in belgie zie ik hem toch veel rondrijden en een sportieve wagen is het niet maar iemand die een stijlvolle
    volume wagen wil is deze een mooie wagen

    Login om te reageren
  44. Base zegt

    25 september 2007 om 22:23

    Ik zeg: R-klasse is Vito voor omhoog gevallen ploegbaasjes

    Ik snap dat er markt voor is (in de US), ik snap ook best dat-ie rijdt als een paleisje, maar het ding klopt gewoon niet.
    Lampjes inderdaad te klein, wieltjes te klein, poging om de bestelbus-daklijn te maskeren door de achterste zijruitjes a-la coupé af te laten lopen is het ook nèt niet…

    Ik denk niet dat MB een opvolger van R gaat maken, is ietwat te controversieel.

    Login om te reageren
  45. Merc R driver zegt

    25 september 2007 om 22:46

    je maakt een aantal foutjes, 1 er komt een opvolger voor de mercedes R sterker nog die stond al in frankfurt namelijk de mercedes F500 weliswaar een concept maar lijkt 100% op de R
    ten tweede 21″ velgen te klein? hmm ik weet niet wat heb je zelf onder je auto 15? beetje apart

    Login om te reageren
  46. Base zegt

    26 september 2007 om 00:08

    De F500 werd al in 2003 gepresenteerd, ik zou bijna zeggen dat dat de aanloop was naar de huidige R.

    En als het werkelijk 21″ is wat er standaard onder een R ligt dan is het ding echt errug fout ontworpen: alleen een monster kan dergelijke langspeelwielen klein laten lijken…

    (en wat ik zelf voor wieltjes heb doet er niet toe, de paus heeft het ook over sex…)

    Login om te reageren
  47. Merc R driver zegt

    26 september 2007 om 08:52

    de mercedes R wordt inderdaad niet standaard met 21″ geleverd maar dat moet je der wel onder leggen.
    Verder werd de F500 inderdaad in 2003 gepresenteerd, De mercedes R ook. daardoor werden ze gelijk gepresenteerd. De R is eerder het voorbeeld voor de F namelijk dat de R de grote al in productie broertje is.de F 500 mind werd gemaakt als hybrid concept….
    raare metafoor over de paus trouwens..

    Login om te reageren
  48. karl heurckmans zegt

    21 januari 2008 om 13:44

    ongelovelijk, zulk een negatieve comentaar op de R klasse van Mercedes, ik denk dat veel mensen er nog niet hebben mee gereden. Het confort van een kleine mercedes, luxueze afwerking, ongelovelijk rijcomfort. ik denk dat veel mensen alleen hier comentaar geven uit jaloerzie. een waarheid is de prijs niet goedkoop maar een middeklasser met opties is ook niet meer de basisprijs

    Login om te reageren
  49. Maurice Dhondt zegt

    10 april 2008 om 18:31

    De R klasse is super moooi!!!
    Dat hij slecht verkoopt geloof ik niet echt, ik zie hem wekelijks rondrijden.
    Eerst vond ik hem afstotelijk maar nadat ik er een beetje gewoon aan werd vond ik hem geniaal mooi ik verkies de lange versie met geblindeerde ruiten. Hij valt zeker goed op.

    Login om te reageren
  50. Bollé Frank zegt

    31 augustus 2008 om 23:00

    Hallo,

    Heb hem eindelijk tweedehands aangekocht in Duitsland, 2j en 3maand jong.

    R staat voor ronduit subliem : rijgedrag, muziek soundsyst., de kracht, 6plaatsen en de afwerking !!!! ongeloofelijk

    rij er eens mee en je weet het.

    greets

    Login om te reageren
  51. Guy zegt

    24 november 2009 om 22:50

    heb hem nu 5 maand en 25000km achter de kiezen. Nog nooit zo een cruser gehad. Kom nooit vermoeid uit mijn wagen. blijf een gemiddelde van 9,4l/100 houden, veel km in de ardennen. Kan gerust naar Eindhoven met een gemiddelde van 7,8. Kom van BMW (120 000km en het leder van de zetels is reeds doorgesleten – electronica is wel up-to-dater tov mercedes) terug naar Mercedes. Welkom thuis zegt de mercedes R
    :D :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North