Mercedes S400 Coupé: de nieuwe instapper met V6 is hier

Auteur: , 54 Reacties

U wilde wel een dikke S-klasse coupé, maar u moet kokhalzen bij de gedachte aan V8- en V12-motoren? Wacht niet langer.

Mercedes S400 Coupé 4Matic

Mercedes heeft vandaag namelijk de nieuwe instapper met V6 gepresenteerd. Het blok is nog steeds goed voor stevige cijfers. Vermogen? 367 pk. 0-100 km/u? 5,6 tellen. De top is uiteraard afgeregeld op 250 km/u, het koppel bedraagt 500 Nm. Meer dan voldoende dus voor een bloedstollend ritje Autobahn.

Door de introductie van de S400 4Matic bestaat de range van S-klasse coupés intussen uit zes versies, te weten de S500 en S500 4Matic, de S63 en de S63 4Matic (rijtest) en als grote klapper de S65 AMG. Overigens is de V6 gekoppeld aan een 7-traps automaat en zou je -mits je invoegt met 75 km/u en een zak gummieberen onder het gaspedaal legt- een verbruik van ongeveer 1:12 moeten halen. Haha.

Wel leuk nieuws is dat de (kale) S400 Coupé in Duitsland zal worden verkocht voor minder dan 100.000 euro. In Nederland blijft de prijs uiteraard niet onder de ton. Hier kun je een uitgeklede S400 4Matic meenemen voor 121.200 euro. Da’s 24.000 euro goedkoper dan een S500 en 40.000 euro goedkoper dan een S500 4Matic. Daar lever je dan wel weer zo’n 80 pk op in. Keuzes, keuzes.

Update: aanvankelijk gaf Mercedes de 0-100 acceleratie in haar officiële berichtgeving foutief op als 4,6 seconden. Later is dit – zonder de pers op de hoogte te stellen – stilletjes aangepast naar 5,6 s. Deze nieuwe waarde is nu in ons artikel overgenomen.



54 reacties

Voor mij nog steeds geen reden om een S coupe te nemen. Nog steeds niet mooi genoeg.
Prima cijfers die PK’s, koppel en tijden, maar wat een belachelijk berg geld vragen ze er voor hier in Nederland. Dan zou voor mij de keuze makkelijker zijn. Een dik aangeklede C-Coupe, ook een schitterende auto.
@viezefreddyw: voor 120.000 kun je een heule dikke c-coupe samenstellen
Als je dan bedenkt dat je voor de dubbele aantal cilinders, drie keer zoveel moet achterlaten bij MB…

En dan een vooruitgang in 0-100 tijd van 0,1/0,3 (zie overal een andere tijd staan)

Vind ik het eigenlijk best schandalig van MB dat er zon klein verschil tussen zit. Kunnen ze nu echt niet meer uit die V12
@mb10: Ik snap je, maar bekijk het eens van de andere kant. De mensen kopen een S63 of S65 AMG Coupe omdat ze dat kunnen kopen. Ze kopen het niet om zo snel mogelijk op de 100 te komen, of dat ze hopen om een Porsche, Ferrari of Lamborghini te verschalken. Maar ze kopen dit om in ultieme luxe te shinen met hun V12 op de boulevard in Cannes, Monaco of door de P.C. Hooftstraat.
@viezefreddyw: ja, je hebt gelijk dan koop je wel wat sportievers.
@mb10: het gaat ook niet zozeer om de 0-100 tijden (tractie zal de eerste meters de beperkende factor zijn bij RWD) maar om de acceleratie op hogere snelheden. Vergeet niet dat niet alleen de motor anders is, maar ophanging, remmen, differentiëlen en standaard uitrusting ook verschillen ;)
@aventadorrr: volgens mij heb je bij s65 en s63 ook 4matic ofniet?
@mb10: alleen bij S63, de S65 is vooralsnog enkel als achterwielaandrijving beschikbaar
@mb10: ga eerst is de prijzen zonder belasting opzoeken voordat je gaat huilen bij Mercedes, voor schandaligheid moet je bij de overheid zijn.
@lambo4all: Amen.
@lambo4all: haha wat is dit nou weer voor reactie, je zoekt toch de prijs op die je moet betalen en niet het deel wat je aan mercedes geeft.
@lambo4all: Huilebalk.
367pk was het vermogen van de CL600 in 1999-2002, de semi range topper. De CL55 AMG kwam op 360pk. De enige die sterker was, was de CL63 AMG, met 444pk.

Dus meer dan die CL400 zul je nooit nodig hebben. Temeer omdat deze net als de 500 gelukkig niet zo’n vulgair AMG pakket heeft :-).
@gtwillem: Je kan tegenwoordig op elke MB AMG pakketten bijbestellen (ala Audi S-line) met slechts optiek (meestal 1 interieur pakket en 1 exterieur pakket); zal hier dus ook wel een optie worden … maar ik deel je mening over vulgaire bumperkits en dergelijke volledig :)
@dawwg: Het zou juist mooi zijn als je een amg kon bestellen zonder asobumperkit.
Hoelang zou het duren voor we een S65 AMG coupé zien en het blijkt er eentje met een V6je te zijn?
@moondustfocus: ik hoop niet dat je serieus bent? Die is er al een hele tijd hoor
@gillesss123: lijkt me stug, de V6je wordt hierboven voor het eerst aangekondigd 😉
@moondustfocus: sorry, ik dacht dat je bedoelde of er al een S65 was, had namelijk niet verder gelezen 😉
@moondustfocus: haha echt he net zoals met de cl500. Op vrijwel elke die ik zie in het echt en op internet zitten toch echt cl65 badges 🙈
@nvn1993: Is altijd goed voor aanzien van familie
:(
Snel! Gewoon M5 cijfers
@dutchcorvette: Vanwege de 4,6 sec en de top van 250? 4WD en begrenzers vertroebelen je beeld een beetje.
@dutchcorvette: M5 cijfers?
Nou nee, doe mij de sedan maar
Ik wacht wel op de diesel.
Komt deze ook nog zonder 4matic op de markt en zo ja wat zou dat qua prijs schelen?
Waarschijnlijk wel de versie die ik zou kopen, mocht ik er voor in de markt zijn. Snel genoeg en je komt ook nog eens de straat uit voor je tank leeg is.
0-100 tijd is 5,6 seconden*
Ach waarom ook niet, met 367pk en 500Nm hoef je je weinig te schamen. Ook snap ik niet zo goed dat hij alleen met 4Matic komt.

Wel apart dat ze niet wachten tot in 2017 en hem dan uitbrengen met de nieuwe 3L 6 in lijn uit het bericht van vanmorgen.
Zelfde vermogen als een RS3, ongeveerd zelfde sprint naar de 100, echter geen 4wd, en ook nog eens een stukje zwaarder. Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het is sowieso wel vreemd…..
@dutchdriftking: Hij heeft wel 4WD en zoals @digitaltoilet zegt: het moet 5,6 sec naar de 100 zijn. Ik vond het ook al absurd snel.
@berlinetta: Er zijn nu 6 varianten. S400, S400 4-matic, S500, S500 4-matic, de S63 en de S63 4Matic, verschil in sprint tussen de gewone en de 4-matic word niet aangegeven. Het staat wel een beetje krom in de tekst, dat is waar.
@dutchdriftking: Je vergeet de S65. Dus volgens mij is er alleen een S400 4matic.
Die 4,6sec naar de 100 lijkt me een beetje te geutig. Zoveel gewicht maak je niet alleen goed met 4wd. Zou betekenen dat ie met ruim 200pk minder een wat extra gewicht maar 0,2 sec langzamer is dan een S63 AMG coupe. Wel erg optimistisch.
Waarom vind ik Mercedes het ‘statige’ missen van vroeger! Ik vind ze er werkelijk waar echt niet uitzien. Het lijken wel goedkope Hyundai’s met overal lijntjes en hupjes en frutsels en inkepinkjes en narigheidjes en lelijkheidjes in het bodywork. Geloof echt dat Mercedes de plank volledig misslaat!
@baap: maar daarvoor in de plaats heeft Mercedes nu iets wat we elegantie noemen. Ik kan er niks aan doen: de nieuwe Mercedes modellen, S, C, S-coupe, C-coupe vind ik erg geslaagd.
@mashell: heb de C-coupé 2 weken geleden in het echt gezien tijdens een “exclusieve” voorpremiere op het hoofdkantoor in Utrecht; en inderdaad het is een schitterende wagen in het echt maar alsjeblieft neem m niet in 1 van de tig grijs/zwart tinten…gewoon lekkere kleur er op.
@406_v6: Eensch, blauw of cognac doet het er echt prima op. Zwart, de 5 grijstinten en 2 wittinten kunnen echt niet, vallen alle lijnen weg …
mooi. Maar waarom geen diesel? Ik zou de overstap zeker overwegen..
@bmw535dxdrive: op een handje vol Europeanen na, koopt niemand een diesel coupé.
Mocht ik het geld hebben zou ik de S400 Coupe serieus overwegen. Deze auto koop je niet, voor het geluid of vanwege het scherpe stuurgedrag.
Ten eerste vind ik de S-Coupe prachtig, verder zal het heerlijk comfortabel cruisen zijn. Een van de mooiste Coupés van het moment naar mijn mening.
Wordt tijd dat BMW en Audi met een tegenhanger komen.
Dat maakt ‘m een behoorlijk stuk betaalbaarder. Helaas nog steeds niet echt in de buurt van wat ik kan betalen. Anders lijkt me dit een prima combinatie. Dit lijkt me trouwens dan dezelfde motor die in de C 450 AMG ligt. De C400 heeft ‘maar’ 333pk. Wel verwarrend dat ze verschillende naampjes gaan geven terwijl ze dezelfde motor gebruiken.
Erg jammer. Dit was de crème de la crème, en met een 500 als instapper was de auto niet voor iedereen weg gelegd. Nu wordt ie een stuk minder speciaal en zul je ze meer zien. Zeker in Nederland, waar je de 500 bijna nooit ziet.
Erg apart dat deze 400 word genoemd, terwijl dit in andere types de 450 word genoemd, daarnaast 4.6 seconden naar de 100 deed de oude CL600 met 6.0 V12 en 512pk, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat deze dat ook doet.
Ben ik de enige die de vorm van de s-coupe op een allstars schoen vind lijken?
Het ziet er niet uit.Niet als instapper,niet als AMG of alles wat er tussenin zit.Net als z’n grotere afgeleide en kleine broers en zusters is het qau design helemaal niks.De enige mooie Mercedes is in mijn ogen een net niet te dikke zwarte E Estate.De rest is imo van het padje af.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).