• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op deze 10 dingen let Nederland bij kopen van occassion

Auteur: Dizono, gepost 9 december 2015 om 15:56 – 92 Reacties

" title=


Wij Nederlanders, volk dat eensgezind het Sinterklaasfeest heeft gevierd en vluchtelingen onverdeeld welkom heet, wij vinden dit het belangrijkste bij het kiezen van een occasion. Aldus de ANWB.

We doen even een testje. Wat vindt jij het belangrijkste bij de aanschaf van een tweedehands auto? Ja, heb je het voor jezelf op een rijtje? Mooi, dan kun je dat nu gaan vergelijken met de tien factoren die volgens een ‘onderzoek’ van de ANWB meespelen bij aankoop van een auto. In volgorde van belangrijkheid:

    1. Kilometerstand
    2. Bouwjaar auto
    3. Rijcomfort
    4. Conditie van de auto (krassen, deuken, etc.)
    5. Model (passend bij gezinssituatie)
    6. Autotype dat lang meegaat zonder veel problemen
    7. Goede aanbieding (prijs)
    8. Vermogen, kracht van de auto
    9. Veiligheid gezinsleden
    10. (Favoriete) merk

Sturen jullie ook liever in een te dure auto die je eigenlijk verschrikkelijk vindt en die geen plaats biedt aan alle mensen in je gezin, maar wel lekker comfortabel is, een lage kilometerstand heeft en niet al te oud is? Het kan aan mij liggen, maar eigenlijk wil je toch dat je auto aan minstens 7 à 8 van bovenstaande punten voldoet? Waarbij kilometerstand, bouwjaar, conditie en vermogen nu juist die punten zijn waar eventueel nog op kan worden ingeboet als aan de overige punten wel voldaan wordt. Maar zijn er echt mensen die een auto gaan kopen en dan thuis komen met een auto die niet passend is bij de gezinssituatie maar door kilometerstand en bouwjaar over de streep werden getrokken?

Twijfelen

Gelukkig heeft Nederland ook twijfels bij de aankoop van Nederland, ik dacht dat ik de enige was. Dit zijn de belangrijkste, aldus de 1015 respondenten die voor Nederland moeten doorgaan.

    of de auto wel eerlijk geprijsd is (35%)
    of de auto wel in de staat is zoals deze door de verkoper is beschreven (19%)
    of de auto wel lang meegaat (18%)
    of de auto wel zuinig genoeg is (18%)
    of de auto wel prettig rijdt (14%)
    of de auto wel binnen het budget valt (14%)

Of een auto eerlijk geprijsd is, hangt natuurlijk helemaal af van het feit of de staat wel is zoals deze door de verkoper is beschreven. Wat dan weer deels samenhangt met de geschatte levensduur van de auto. Prettig rijden kun je testen, brandstofverbruik kun je opzoeken en als je twijfelt of de auto binnen het budget valt, dan valt de auto niet binnen het budget. Geen twijfel over mogelijk. Eigenlijk twijfelen we dus vooral over de staat van de auto, of er geen verborgen gebreken na aankoop aan het licht komen. Verrassende uitkomst.

Kom, laten we een even wetenschappelijk onderzoek doen als de ANWB, zonder dat we daar nog even aan toe voegen dat je van alle problemen af bent door bij ons te gaan privateleasen. Waar letten jullie op bij aankoop van een occasion?

Ook interessant!

  • Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
    Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
  • Auto-inbraken in Nederland gaan door het dak
  • beste nieuwe auto
    Is dit de beste nieuwe auto die je kunt kopen in Nederland?
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, lijstjes, occasion, onderzoek, top10

Vorig bericht: « Mercedes S400 Coupé: de nieuwe instapper met V6 is hier
Volgend bericht: Volgend jaar geen bijtelling betalen? Zo doe je dat »

Lees Interacties

Reacties

  1. maserati zegt

    9 december 2015 om 16:05

    Niet meer dan normaal wie wil er nu een auto met meer dan 300.000km

    Login om te reageren
    • jobberns zegt

      9 december 2015 om 16:07

      @maserati: iemand van 18 met €2000 op zak die een bak vermogen wilt maar te weinig geld heeft voor én vermogen én een ‘lage’ kilometerstand

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        9 december 2015 om 16:11

        @jobberns: vervolgens loopt hij failliet op het onderhoud. Dat was niet begroot!!!

        Login om te reageren
        • W115 zegt

          9 december 2015 om 16:14

          @xiran: inderdaad, al die malloten die voor een stilo Abarth gaan en denken dat dat een koopje is.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            12 december 2015 om 09:47

            @W115: met selespeed.

            Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          9 december 2015 om 18:03

          @xiran: Vergeet je de draaikolk in de tank niet waar ze ook failliet op gaan ?

          Login om te reageren
    • Tenck zegt

      9 december 2015 om 16:21

      @maserati: Ik. Paar maanden geleden een Volvo met 303k km op de tellert gekocht. Drie jaar daarvoor een Subaru Forester gekocht met 345k km gekocht, en daar 90k km zonder grote problemen mee gereden. Als je weet waar je op moet letten zijn hoge kilometerstanden bij bepaalde merken absoluut geen probleem.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        9 december 2015 om 16:28

        @Tenck: 1,5 maand geleden mijn tweede Volvo met meet dan 300.000 km op de teller gekocht. De vorige is er bij 365.000 km uit gegaan omdat ik meer vermogen wilde, de vervanger is van hetzelfde model met 320.000 op de teller met extra vermogen. Bij beide (nog) geen rare kosten gehad.

        Het blijft uiteindelijk gewoon een kwestie van de auto goed bekijken en een goede testrit maken.

        Login om te reageren
      • EFB zegt

        9 december 2015 om 17:23

        @Tenck: 2.5 jaar geleden een ’99 ford focus gekocht voor weinig met 330k op de teller (1.8 benzine) Staat nu op 395k, en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Hij heeft wel zo zijn dingetjes, maar je kan ook niet alles verwachten..

        Login om te reageren
      • xiran zegt

        9 december 2015 om 18:40

        @Tenck: dat is een andere doelgroep ;)

        Login om te reageren
    • escort77 zegt

      9 december 2015 om 16:24

      @maserati: een maserati met 3 ton zou ik niet aandurven, maar een Saab kan dit over het algemeen prima hebben hoor.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      9 december 2015 om 17:03

      @maserati: als een auto 2 jaar oud is en 300.000 km heeft afgelegd betekent het dat deze merendeel snelweg km’s gereden heeft. Dus weinig starts, weinig koude stukken rijden, weinig van je remmen vragen, weinig schakelen, minder gebruik schokbrekers veren enz. Ik heb zo een auto liever dan een auto van 8 jaar met maar “120.000” km bijv. Zeker als het betrouwbare merken (Volvo, Mercedes, Lexus, etc zijn).
      Ze hebben ooit wel eens wat testen gedaan bij de ADAC in dtslnd. Die hadden een Mercedes met 800.000 km (km’s binnen ik geloof 3 jaar) vergeleken met een BMW die 100.000 in 8 jaar. Van die BMW was veel meer aan vervanging toe dan van de Mercedes en de motorslijtage was ik geloof als ik het goed heb 7/8 x zo hoog tov de BENZ. Dus tja..verschil is er maar je moet er ook geluk mee hebben denk ik.

      Login om te reageren
      • rickieev zegt

        9 december 2015 om 17:10

        @tvr1974: 800.000km in 3 jaar ? Sodeju… Dat is een hoop.

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        9 december 2015 om 17:47

        @tvr1974:
        Stel dat ze 8 uur per dag rijden, 5 dagen in de week en dat 3 jaar lang. Dan zouden ze gemiddeld 127km/u moeten hebben gereden. Dat lijkt me toch vrij sterk.

        Login om te reageren
        • bokkepoot zegt

          9 december 2015 om 19:51

          @Original_Arnoud:
          Niet zo moeilijk, dat soort dikke taxi’s worden vaak voor lange ritten gebruikt en 2 diensten van 8 uur achter elkaar..

          Login om te reageren
        • tvr1974 zegt

          10 december 2015 om 11:57

          @Original_Arnoud: Ik weet dat het een (airport)taxi was, volgens mij luchthaven Frankfurt. en vrijwel niet stil stond. Kon het onderzoek niet snel vinden maar ik zal nog is zoeken. Die auto’s worden 7 dagen per week gebruikt en het liefst 24-uur per dag. Als ze gras staan te vreten kosten ze geld.

          Deze zijn trouwens ook leuk : http://www.theautonet.com/en/2014/02/28/10-cars-that-have-traveled-over-15-million-miles
          onder andere een stel dat 1.9 miljoen km’s af legt in 7 jaar… dat is dus nog meer km’s per jaar!

          Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 december 2015 om 17:04

      @maserati: Ik! Algehele conditie en onderhoudshistorie zijn voor mij vele malen belangrijker dan een kilometerstand.

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      9 december 2015 om 17:07

      @maserati: er is geen tussenweg?

      Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      9 december 2015 om 17:11

      @maserati: wat is er mis mee dan? Er zijn genoeg autos die probleemloos het dubbele halen. Er zijn er ook genoeg die 100.000 met veel problemen halen. Of die 300.000 niet eens halen :)

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      9 december 2015 om 17:37

      @maserati: Saabliefhebbers!

      Want een Saab is pas net ingereden bij twee ton op de teller en kilometerstanden van vier ton zijn een makkie voor een Saab!

      Bij de echte* Volvo’s, zoals de 240, 850, V/S 70 en de 940/960 gaat hetzelfde verhaal op.

      *te herkennen aan de koplampruitenwissers

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 december 2015 om 17:40

        @moveyourmind: Mijn reactie staat er een beetje verloren tussen, maar is het antwoord op de vraag van @Maserati wie er een auto van meer dan drie ton op de teller koopt.

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        9 december 2015 om 17:42

        @moveyourmind: niet elke Saab, zeker niet de Saabs met GM techniek. Die waren beduidend minder betrouwbaar!

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          9 december 2015 om 18:46

          @rufctr01: Mijn ervaring met de GM Saabs is anders, maar het zal wel toeval zijn dat ik vijf exemplaren heb weten uit te zoeken met minimaal twee ton op de teller die me altijd van a naar b hebben weten te brengen zonder noemenswaardige reparaties naast het reguliere onderhoud.

          Nu reed ik voor Saab Italiaans, drie stuks versleten. En ondanks dat die nieuw aangeschaft waren liep ik helemaal leeg op onderhoud. Dan vind je iedere auto daarna al snel goedkoop in onderhoud. Zelfs voor de Jag die ik nu rijd ben ik nog niet de helft aan onderhoud kwijt ten opzichte van de Alfa.

          Login om te reageren
      • ej20g zegt

        9 december 2015 om 17:46

        @moveyourmind: wat betreft de “echte Volvo’s”, de basis uitvoeringen van de modellen die jij opnoemt moesten de koplampwissers missen. Verder heb je inderdaad gelijk, al loopt een V70N of S60 van de eerste generatie normaal gesproken net zo makkelijk veel kilometers. Maar goed, die hadden (afhankelijk van de uitvoering) ook nog steeds koplampwissers.;)

        Login om te reageren
    • autofanaat zegt

      9 december 2015 om 17:40

      @maserati: Dat kan prima, als een auto gewoon goed onderhoud heeft gehad hoeft het helemaal geen probleem te zijn.

      Login om te reageren
    • borrelnoot zegt

      9 december 2015 om 20:55

      @maserati: Ik heb liever een auto met 300000km gelopen en perfect onderhoud gehad dan eentje met 200000km waar ik ernstige twijfels bij heb. Dan domme blindstaren op km standen heb ik nooit zo begrepen.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        10 december 2015 om 09:33

        @borrelnoot:

        Dat blindstaren snap ik eigenlijk wel. Het gros van de mensen heeft geen flauw benul van de techniek. En dus ook niet bij wat fatsoenlijk onderhoud is, of hoe je een auto het beste behandeld.

        Dan kunnen ze enkel quasi interessant tegen de banden aan schoppen, maar het enige “tastbare” wat ze hebben is dat getalletje op het dashboard (daarom is teller terugdraaien ook zo lucratief).

        Helemaal als je dat combineert met de suboptimale omstandigheden tijdens zo’n proefritje. Het liefst zou ik de auto uitgebreid onderzoeken, maar dat kost tijd en de gemiddelde verkoper zal het er niet mee eens zijn dat ik ga sleutelen.

        Ik heb laatste een xt600 gekocht (motor) met een vrij onwaarschijnlijke kilometerstand (9k in 22 jaar). Het liefst trek ik dan de kop van het blok af, of kijk ik even met een boroscoop door het bougiegat. Een compressie/lektest zou ook wel plezant zijn. Maar dat doe je niet even op de stoep onder het toeziend oog van de verkoper. En de vraagprijs was dusdanig interessant dat je ook niet te erg nazi kan spelen. Dan moet je het doen met een proefritje, als je dan een beetje weet wat het blokje zou moeten doen kun je al redelijk wat zeggen. Dat lukte prima, en inmiddels heb ik ook kunnen bevestigen dat het allemaal toppie is.

        Maar de gemiddelde consument heeft geen flauw idee van het reilen en zeilen van een auto. een falende cilinder is “hij schud wel wat”. Compleet verrotte schokdempers zijn nog wel te verkopen als “comfortabele vering”. Dan rest er niet zoveel meer dan kijken naar een kilometerstand. Dat dit lang niet zoveel zegt, daar moet je niet over beginnen. Het is allemaal al moeilijk genoeg

        Login om te reageren
    • yupyup zegt

      9 december 2015 om 21:38

      @maserati: ik rij mijn auto’s meestal ook tot 350.000 tot 400.000. Ik koop ze wel nieuw, dus ken de onderhoudsgeschiedenis. Maar een auto met 300.000+ km hoeft echt niks mis mee te zijn!

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    9 december 2015 om 16:05

    Joh, ik koop gewoon wat ik leuk vind nieuw en dat voldoet aan alle 10 van de bovenstaande punten….Maar nou ben ik ook geen Nederlander…

    Login om te reageren
  3. spykerboy zegt

    9 december 2015 om 16:10

    Bij mij is rwd, vermogen en looks het belangrijkste…. Maja ik ben dan ook geen gemiddelde nler

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    9 december 2015 om 16:14

    Heb zelf voorkeurmerk.
    En dan lekker in de opties, leer / automaat etc.
    km stand max 150.000 en niet meer dan 8000 euro.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      9 december 2015 om 19:56

      @Hubert: en waar kun je dan uit kiezen??

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        9 december 2015 om 20:46

        @davelepeef:
        Rij al weer volle tevredenheid in een V50

        Login om te reageren
  5. riddertevoet zegt

    9 december 2015 om 16:16

    Als ik op de snelweg om me heen koekeloer dan heb ik inderdaad de indruk dat het autotype niet bovenaan het lijstje staat.

    Login om te reageren
  6. escort77 zegt

    9 december 2015 om 16:23

    Ehhh, onderhoudshistorie?

    Een wat ouder bouwjaar, hoge kilometerstand, normale gebruikssporen, hogere prijs: valt misschien mee te leven als de auto wel gewoon goed is onderhouden.

    Login om te reageren
  7. fredderf zegt

    9 december 2015 om 16:23

    Fredje komt niet verder dan 2 van de tien.
    Conditie en prijs.
    Model Is ook belangrijk maar niet icm een gezinssituatie maar met persoonlijke wensen.

    Login om te reageren
  8. RickB zegt

    9 december 2015 om 16:24

    Mijn wensenlijst:
    – Golf 2
    – Wit

    De eerste op Marktplaats opgeslagen en gekocht. Dingen zijn net van Lego.

    Bij aankoop:
    https://c2.staticflickr.com/6/5574/18273951284_da5d97eda4_c.jpg

    Na ongeveer een maand:
    https://c2.staticflickr.com/6/5824/21277035006_b4ce3286a2_b.jpg

    Kan leuk uitpakken, zeker als je zelf een beetje handig bent en wat vrienden met kennis van zaken hebt kan je ver komen en spelen bovenstaande eisen niet echt een rol.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      9 december 2015 om 16:25

      @RickB:

      Kat in de zak gekocht??
      Hij is helemaal door z’n veren gezakt.

      Login om te reageren
      • 480turbo zegt

        9 december 2015 om 16:36

        @Hubert: of gewoon veels te hard verlaagd waardoor je als een mongool over de drempels moet. Verre van comfortabel ook.

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          9 december 2015 om 16:42

          @480turbo: Bewonder iemand zijn werk in plaats van er zo banaal over te spreken. Zou je sieren, jochie.

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            9 december 2015 om 16:52

            @RickB: hij staat mij persoonlijk te laag, maar ik moet zeggen dat hij er zo op de foto’s wel erg netjes bij staat. Zolang jij er blij mee bent heeft niemand daar iets mee te maken. Enjoy!

            Login om te reageren
          • 480turbo zegt

            10 december 2015 om 14:07

            @RickB: wauw jochie nog wel… Hoe oud was je ookal weer ? Jong genoeg om een petjes auto te rijden zo te zien :p het verpesten van een stance van een auto is moeilijk te bewonderen. Als het nou een subtiele verbetering was zoals 20mm ofzo om de wegligging te verbeteren begrijp ik nog. Maar hiermee irriteer je alleen maar anderen die wel normaal een drempel kunnen nemen. Dat is ook de reden waarom ik mijne niet heb verlaagt omdat ik in zon inex wijk woon met autohatende drempels. Ik blijf bij mijn mening.

            Login om te reageren
            • RickB zegt

              10 december 2015 om 14:19

              @480turbo: Nu die gewoon standaard is he, ben je dan sneller op school met de Volvo? Of mis je nu elke keer maar weer die verdomde Nederlandse les?

              Login om te reageren
              • 480turbo zegt

                10 december 2015 om 15:49

                @RickB: Ik zit niet op school ik ben afgestudeerd en werk gewoon. Minder aannames doen “jochie” maar dat leer je wel als je ouder word. Oh en als dat een aanval op mijn spelling is. Dat mag niemand is perfect maar ik maak van origineel een ossineel zoals ik in een andere post van jou zag. Hoorde je mij toch ook niet over? Zoek een leven ipv reageerders te gaan zeggen dat hun nederlands niet goed is.

              • 480turbo zegt

                10 december 2015 om 15:51

                @480turbo: haha xd ik maak inderdaad wat typfouten. Kut touch screen :p er moet een komma achter dat mag. En ik maak van origineel GEEN ipv een. Zelf reflectie is ook een kunst

              • RickB zegt

                10 december 2015 om 16:29

                @480turbo: Wordt*

              • 480turbo zegt

                10 december 2015 om 17:04

                @RickB: Wat goed zeg! Like anyone cares. Filter gelijk ff alle reacties op AB nu je toch bezig bent :D

        • ej20g zegt

          9 december 2015 om 16:50

          @480turbo: ondanks dat die Golf wel érg laag staat, moet je in Nederland al behoorlijk snel schuin over drempels heen. Mijn auto is niet extreem laag (ongeveer 1 á 1,5 cm tussen wielkastrand en band) maar toch moet ik 80% van de drempel schuin nemen. Daarnaast wordt het schuin nemen van drempels als gauw een soort tweede natuur, ik doe al niet anders meer na 1,5 maand.

          Login om te reageren
      • poeperman zegt

        9 december 2015 om 16:54

        @Hubert: haha like it centurion, like it, like it

        Login om te reageren
  9. e36italia zegt

    9 december 2015 om 16:54

    3mnd terug een volvo V70 R AWD uit 1999 gekocht… met 412.000km op de teller.
    Heeft een paar nieuwe schokbrekers nodig, airco ff vullen maar voor de rest werkt alles nog zoals die 15jaar geleden de fabriek uit kwam.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      9 december 2015 om 17:06

      @e36italia: zit de aandrijfas naar achteren er nog onder? Dat zou wel een unicum zijn namelijk.

      En verder ook niet onbelangrijk: welke kleur? Ik zet in op Saffron Pearl. Prachtige kleur.

      Login om te reageren
      • e36italia zegt

        9 december 2015 om 18:47

        @ej20g: check!
        kleur is Black Stone, had graag een laser blue gewild… maar die zijn in 265pk/5bak helemaal zeldzaam.
        dan maar een phase 3 in het zwart.. is ook goed :P

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          9 december 2015 om 19:04

          @e36italia: geniet ervan! Black Stone is een erg mooie kleur, mijn 850 T-5R draagt hetzelfde jasje net als de 20V die ik hiervoor had deed. En dat terwijl ik helemaal geen fan ben van zwart, het staat de bakstenen gewoon erg goed.

          Laser Blue is inderdaad de mooiste kleur voor een V70R. En eigenlijk is de 2.4 265 pk ook niet de motor die je wil, deze is gevoeliger voor gescheurde cilinderwanden dan de 2.3 (of 2.0 in mijn auto). Je miet er een beetje geluk mee hebben denk ik, ik zou in ieder geval safe gaan zitten.

          Als laatste: mag ik uit jouw reactie op maken dat de R handgeschakeld is? Dat hoor je niet vaak! Toch snap ik het wel, ik heb me ook rot gezocht naar een handgeschakeld exemplaar.

          Login om te reageren
          • e36italia zegt

            9 december 2015 om 20:29

            @ej20g: ik begreep dat de 2,5l / 300pk R’s juist van die probleem bakken waren (2003+).
            De mijne heeft nog nergens last van, al heeft de vorige eigenaar wel een keer de variable kleptiming moeten reviseren.. en na 4 ton zijn de zuigerveren ook wel wat versleten… gebruikt wat olie.. 1l op 6000km ofzo.
            Mss van de zomer die veertjes eens vervangen.

            Mijn R is een 5 versnellingen automaat, voor zo ver ik weet is er geen V70 R AWD met handbak vanuit de fabriek geleverd, S60R handbak swap komt wel voor.
            Mijn bak begint nu wel wat laat zijn 3de verzet te vinden, die begint wat lomp te worden.. autrans in lunteren was verbaasd over a: de 5 verzetten en b: de kilometers met een originele bak :D

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              9 december 2015 om 21:01

              @e36italia: de 2.5 uit de V70R en S60R is inderdaad de zwakste, de 2.4 die jij hebt is sterker. Maar ook daarvan zijn problemen bekend door de dunnere cilinderwanden van die motor. Maar ik zou me absoluut geen zorgen maken, na 4 ton zal er vast niks raars meer gebeuren, anders was er al iets voorgevallen.

              Verder is de 2.4 265 pk inderdaad alleen met 5-traps automaat verkocht, de 2.3 en 2.0 waren er echter wel als handgeschakelde AWD. Ik dacht dat je een 2.3 had omdat je geen Laser Blue 2.4 kon vinden, vandaar. Had er helemaal niet bij nagedacht dat de 2.4’s al in laat ’99 verkocht werden.

              Een olieverbruik van 1 op 600 valt nog mooi binnen de marge, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Mijn 2.5 20V die ik hiervoor had verbruikte ook 1 op 5000 maar was verder gezond.

              Het is wel altijd goed om te horen dat de automaatbakken lang mee kunnen gaan, ze hebben nogal een reputatie om na zo’n 3 ton moeilijk te gaan doen. Dat geldt vooral voor de 5-traps automaat. Maar hé, die van jouw doet het!

              Over versnellingsbakken gesproken: de kans bestaat dat er ooit een M66 in de T-5R komt, gewoon omdat het kan. Het schijnt op wat kleine dingetjes na een makkelijke swap te zijn.

              Zodra de financiën het toelaten gaan we eerst maar eens naar een 19T turbo en bijbehorende goodies. Die 19T zit er bij jouw auto standaard op dus er is nog wat potentiëel.

              Sorry voor de lange reactie, ik kan er uren over door gaan.:)

              Login om te reageren
    • tmenges zegt

      9 december 2015 om 17:55

      @e36italia: Dat ” airco effe vullen ” kan weleens tegenvallen aangezien de aircoinstallatie van de 850/s/v70 over het algemeen een zwak punt is bij die auto’s maar ach, lekker een raampje open zetten dan hoor je die dikke 5 cilinder turbo ook iets beter!!

      Login om te reageren
      • e36italia zegt

        9 december 2015 om 18:49

        @tmenges: merk het volgende zomer wel.. voorlopig staat de kabel nog aan :)

        Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      12 december 2015 om 09:13

      @e36italia: vliegwiel nog heel?

      Login om te reageren
  10. bimmert zegt

    9 december 2015 om 17:01

    Mensen die een auto van meer dan 10 jaar oud willen kopen en dan vervolgens gaan zaniken om een kilometerstand die iets te hoog is moeten ze echt neerknuppelen.
    Als je een beetje verstand van auto`s hebt weet je dat onderhoud en algemene staat veel belangrijker is dan 150k of 250k op de teller, behalve als je hem snel weer wilt doorverkopen.

    Login om te reageren
  11. ej20g zegt

    9 december 2015 om 17:04

    Wat ik belangrijk vond bij het zoeken naar een andere auto:
    – goede technische staat
    – lange geldige APK zodat ik rustig de nodige puntjes aan kan pakken, het is toch mijn dagelijkse auto
    – de staat van het in- en exterieur is niet té slecht
    – goed rijgedrag
    – auto moet me een goed gevoel geven, anders loopt ik weg

    Wat betreft de lijst heb ik het denk ik best aardig gedaan:

    1. Kilometerstand: bijna 320.000 bij aanschaf, maar het is een goed onderhouden Volvo.
    2. Bouwjaar auto: 1995, de T-5R is nou eenmaal alleen in laat ’94 en in ’95 gemaakt.
    3. Rijcomfort: hard maar niet té hard dankzij een KW schroefset.
    4. Conditie van de auto (krassen, deuken, etc.): heeft wat aandacht nodig maar niks raars voor een auto van 20 jaar oud.
    5. Model (passend bij gezinssituatie): nope, zit voornamelijk alleen in de auto. Maar ik hou dan ook niet van kleine auto’s.
    6. Autotype dat lang meegaat zonder veel problemen: check!
    7. Goede aanbieding (prijs): chance of a lifetime dit exemplaar.
    8. Vermogen, kracht van de auto: genoeg, wordt zo snel mogelijk opgekrikt.
    9. Veiligheid gezinsleden: dat zit wel snor. ABS, TRACS (voor in de sneeuw of zware regenval, géén tractiecontrole), passagiersairbag, zij-airbags, extra sterke A-stijlen.
    10. (Favoriete) merk: één van mijn twee favoriete merken, dat zit dus goed.

    Login om te reageren
    • e36italia zegt

      9 december 2015 om 18:49

      @ej20g: cream yellow?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        9 december 2015 om 19:09

        @e36italia: ik heb het hier boven net ook doorgegeven maar ik doe het toch nog eens: helaas niet, Black Stone. Maar ik heb ‘m voor een prikkie gekocht (ongeveer een derde van wat een nette T-5R normaal doet) van een liefhebber die wel van plan was ‘m geel te spuiten. De auto ging weg omdat de beste man er nog een aantal had (T-5R’s en 850R’s) maar bijna niet meer kon koppelen. Dus moest de auto snel weg, lucky me.

        Login om te reageren
  12. freezzr zegt

    9 december 2015 om 17:04

    Ben wel benieuwd in hoeverre die uitkomst verschilt van kopers in andere landen.

    Login om te reageren
  13. gerjan zegt

    9 december 2015 om 17:07

    Ten eerste moet hij 4×4 functie hebben. Moet hij een trekhaak hebben. Benzine zijn. Hoge auto zijn. Liefst donker groen van kleur. Geen led verlichting. Lampen die je helemaal kan uit doen minimaal trekgewicht van 1600 kilo. Geen zware auto. Hoeft geen luxe op te zitten. En eentje die nooit stuk is. Laat ik nu al 5 jaar in zo’n auto rijden. Suzuki grand vitara 1.6

    Login om te reageren
    • yupyup zegt

      9 december 2015 om 21:48

      @gerjan: 4×4, geen led’s, verlichting die helemaal uit kan, donkere lak. Klinkt alsof jij ’s nachts stiekeme dingen doet in het bos;)

      Login om te reageren
  14. simonderuiter zegt

    9 december 2015 om 17:10

    Ik vind het vooral belangrijk dat de tank vol zit bij het ophalen.

    Login om te reageren
  15. m550d zegt

    9 december 2015 om 17:24

    Hangt af van de reden van aankoop. Mijn primaire auto (de M550d) is gekozen obv comfort, vermogen, brandstof en betrouwbaarheid. Allemaal niet zo spannend.

    Bij oudjes gaat het me voornamelijk om het model zelf. Daarna komt de (onderhouds)historie, kilometerstand maakt me niet uit zolang ie maar goed onderhouden is. Bij een restauratieproject liever een onaangeraakte auto zodat ik weet wat ik eraan heb.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    9 december 2015 om 17:28

    Hmmm, ik denk dat de meeste voor zuinig/goedkoop.ruim/lage km`s/bouwjaar gaan, en dan ook in die volgorde. Behalve de mensen op AB natuurlijk. Die selecteren op rwd, veel pk`s, minimaal 6 cilinders, en een heel dik uiterlijk.

    Login om te reageren
  17. tmenges zegt

    9 december 2015 om 17:58

    5 cilinders, zweeds merk, km-stand mag laag zijn maar hoeft niet, goed onderhouden en moet er binnen en buiten netjes uit zien,dan ben ik al een mooi eind op weg met de eisen!

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      9 december 2015 om 18:52

      @tmenges: Precies, dat waren mijn criteria. :)
      Uiteindelijk een Volvo S40 uit 2007 met een 2.4i. Slechts 37.000km op de teller. Jaartje later staat er 55k op. Heerlijke auto.

      Login om te reageren
  18. VeniVidiVici zegt

    9 december 2015 om 18:00

    Bij een youngtimer liggen de puntjes toch wat anders denk ik…

    Kleine correctie van de eerste zin van dit stukje… ‘Vluchtelingen’ moet ‘Gelukszoekers’ zijn!

    Login om te reageren
  19. moveyourmind zegt

    9 december 2015 om 18:05

    Emotie!

    Dat staat bij mij bovenaan. Een auto moet vooral heel erg leuk zijn, iets eigens hebben en een soort van begeerlijkheid uitstralen.

    De meeste auto’s weten bij mij die gevoelige snaar niet te raken, zeker het moderne spul niet. Maar er zijn ook heel wat auto’s die dat wel doen, oldtimers, youngtimers, terreinwagens, cabrio’s, sportwagens en grote zakenauto’s. Ik kan er zelf geen peil op trekken, enige overeenkomst is dat grote auto’s de voorkeur hebben.

    Om tot een shortlist te komen kan ik uren op Marktplaats, Autotrader en andere verkoopsites doorbrengen. En mezelf al een half jaar van tevoren verheugen op mijn nieuwe aanschaf. En langzaamaan wordt voor mezelf duidelijk welk model het moet gaan worden in welke uitvoering en begin ik op fora te kijken welke aandachtspunten er zijn en wat de sterke/zwakke punten van de verschillende motoruitvoeringen zijn.

    En zodra het moment daar is kan ik het aanbod op de sites van het model naar keuze zowat dromen en pik ik er een paar uit waar ik naar ga kijken, een stuk of twee, drie is meestal voldoende, want als ik ergens een hekel aan heb is langs autoverkopers gaan. Als na een uitgebreide proefrit de auto ik met een blij gevoel uitstap laat ik hem op de brug zetten, controleer ik de auto op de aandachtspunten voor zover ik kan en kijk ik de boekjes na en is de koop in een vloek en een zucht gesloten.

    En ga ik de deur uit met het heerlijke gevoel heel impulsief een auto te hebben gekocht, terwijl er maandenlange voorbereidingen aan hebben gezeten.

    En zodra de auto er is begint na een paar maanden het hele feest overnieuw, er staat hier nog wel eens wat anders op de oprit.

    Login om te reageren
    • EdGaR zegt

      9 december 2015 om 18:48

      @moveyourmind: dit is zo herkenbaar! :-)

      Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      9 december 2015 om 19:56

      @moveyourmind: aaaaah ja dit is em! Vooral anderhalf jaar lang shortlists maken, fora lezen, lijstjes aanpassen en uitkijken naar het moment dat er iets gekocht gaat worden! Ik denk dat heel veel autoliefhebbers dit herkennen.

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 december 2015 om 20:09

      @moveyourmind:
      Hehehe, die zoekmachines doorspitten ken ik. Alleen weet ik het maximaal een weekje vol te houden. Dan zit ik weer op amfibievoertuigen te zoeken ipv die Britse sportwagen van vorige week…. Ik denk dat ik wel een boek kan vullen met auto’s die ik ooit als ‘beste auto ooit. Voor altijd.’ heb bestempeld.

      Slechts één auto komt altijd terug. En dat is die verdomde Jackpot XJ40…… Moet ‘em gewoon halen, maar ik durf niet…. Ik ga dan ook absoluut geen proefritje maken. Want dan staat ie op de stoep….

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 december 2015 om 20:45

        @Rob: Amfibivoertuigen, geniaal!

        Zelf dwaal ik ook regelmatig af, ik zie mezelf nog wel eens in een Daf YA328 naar de supermarkt rijden omdat ik in een opwelling zo’n ding heb gekocht en niet weet wat ik ermee moet…

        Vooral niet doen die XJ40… Vooral wachten tot je overal milieuzones hebt… of de benzine niet meer te betalen is… of niet eens meer verkrijgbaar is aan de pomp omdat het tankstation alleen nog maar stroom levert…

        Bij mij is de opvolger voor de S-type al bekend! Dat wordt een echte Jag! Nou ja, eigenlijk een Daimler… En liefst de Super-eight, met licht, leer, groen tapijt en liefst in het groen. Nog een half jaartje, ofwel pak ‘m beet 183 nachtjes slapen… En daarna, dan komt ie er toch echt, de XJK…

        Login om te reageren
  20. polak zegt

    9 december 2015 om 18:11

    Ik let vooral op de functie van de auto. Kilometrage maakt mij geen ene f**k uit. Hoe meer kilometer, hoe goedkoper.
    Ik rij zelf ruim 50.000 km per jaar, dus weinig km heeft geen enkele zin voor mij. En voor een nieuwe heb ik geen geld.
    Daarnaast heb ik altijd een lijstje met wensen zoals uitrusting, kleur, motorisering enzo. En de auto die daar het dichts bijkomt, die koop ik!

    Login om te reageren
  21. tjorque zegt

    9 december 2015 om 19:52

    Pk’s
    Wegligging / sportiviteit
    Staat
    Prijs
    Bruikbaarheid / prakticaliteit
    Uitrusting
    Verbruik

    Login om te reageren
  22. davelepeef zegt

    9 december 2015 om 20:02

    Voor mij toch zeker km-stand belangrijk. Mensen denken snel alleen aan de motor maar vergeet niet dat álles in je auto tonnen aan km’s voor de kiezen krijgt. Zoals rubbers, lagers, denk aan steenslag… Vervolgens leeftijd, liever minder dan 5 jaar. Gezinssituatie krijgt praktisch hoofdrol. Moet eigenlijk ’n Ford zijn. Budget komt ook kijken. En zo wordt ’t een Focus :)

    Login om te reageren
  23. Rob zegt

    9 december 2015 om 20:02

    Huidige auto moest goedkoop zijn. In alles. Rest maakte me niet. Eerste de beste hit uit de zoekmachine even gebeld. Zeggen dat ik vandaag rondje wil rijden. Bevalt ie, betaal ik direct cash. Zie je me nooit meer.

    Zo geschiede. Koste me alles bij elkaar nog geen halve dag. Waar mensen allerlei vergelijkingen, adviezen, testritten, rekenmodellen of andere toestanden voor nodig hebben…., ik snap het niet….

    Geen idee hoe ik het de volgende keer ga doen. Als ik mijn huidig gebakje zat ben, zie ik wel weer hoe de vlag erbij hangt. Maar testrit die bevalt = koop. Ik ga mijn tijd niet verdoen bij allerlei autoverkopers. Als ik iets niet leuk vind….

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      9 december 2015 om 22:03

      @Rob: als ie goed is, is ie goed.

      Login om te reageren
  24. davelepeef zegt

    9 december 2015 om 20:03

    Grappig trouwens, zie weinig de prijs op nr 1. Als dat niet het meest belangrijk is dan zit je er wel warmpjes bij…

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 december 2015 om 20:13

      @davelepeef:
      Denk dat 99% gewoon een maximum budget heeft. Dat is niet belangrijk, dat is gewoon een gegeven. Kun je verder niks belangrijks aan vinden, je hebt het er maar mee te doen…

      Login om te reageren
  25. koeckenbacker zegt

    9 december 2015 om 21:53

    Vroeger:
    Fun factor, beetje pk’s, lekker sturen. Zwart.

    Anderhalf jaar geleden:

    Vrouw Koeckebacker’s lupo eruit, Koeckebakker’s clio rs eruit want we wilde iets meer ruimte, en ondergetekende kan met de batavus naar zijn werk.
    Dus, 5 deuren, beetje koffer, en moet lekker rijden en degelijk zijn. Super tevreden met de 1er. Zwart uiteraard! En ik kon het natuurlijk ook niet laten om eibach veertjes en 18″ te monteren. Die eibach veren waren wel de moeite waard, zo hoort zo’n ding te rijden!

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      9 december 2015 om 21:56

      @koeckenbacker: vergeet ik wat. De km stand, dat ik over een jaar of 4/5 niet met een onverkoopbare auto zit. Dus ook een gewild modelletje was een voorkeur. En de prijs was het budget van de clupo-rs en klein beetje spaarvarken.

      Login om te reageren
  26. postzegel zegt

    9 december 2015 om 22:02

    Staat van onderhoud is belangrijkste. Maar als t een model / uitvoering is die ik per-se wil hebben maakt ook dat geen ruk uit.

    4 sleetse maar wel dezelfde merkbanden zie ik dan weer liever dan 4 verschillende redelijk nieuwe kwitfit/profile/euromaster/brezan huismerk banden

    Login om te reageren
  27. reistje zegt

    9 december 2015 om 22:05

    Kilometerstand en bouwjaar bovenaan. Dat verbaasd mij niets, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Buiten dat mijn ervaring is dat mensen zich er te blind op staren, zie ik auto’s die de helft jonger zijn en de helft minder hebben gelopen maar op de een of andere manier toch 3x zo verroest zijn…. Ik ben sowieso nogal sceptisch over kilometerstanden behalve als het een origineel Nederlandse auto is met boekje en correcte NAP.

    Conditie van de auto en is het een goed (degelijk) model staan bij mij erg hoog. Gevolgd door aantrekkingskracht.

    Login om te reageren
  28. volvo850t5r zegt

    9 december 2015 om 23:58

    Ik vraag me af hoeveel rekening de gemiddelde autoblogger houdt met het feit of een auto ex-lease is of particulier. Zijn er mensen die per definitie ex-lease links laten staan?

    Login om te reageren
  29. erwh zegt

    10 december 2015 om 01:20

    Een lage kilometerstand is zo overgewaardeerd. Een auto met 300k km op de teller kan in een aanzienlijk betere (technische) staat zijn dan eentje met 100k km. Daarnaast zijn van veel merken de motoren van voor het downsizen prima in staat om zonder veel problemen 5 ton te lopen of nog veel meer. Helaas is er door het eeuwige terugdraaien van tellerstanden nog altijd een perceptie dat een auto bij 2 ton “op” is.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      10 december 2015 om 08:33

      @erwh: lage km’s is niet overgewaardeerd, is per definitie beter mits het onderhoud en gebruik normaal zijn geweest. Een auto met 300k vs één met 75k is gewoon 4x zoveel in gebruik geweest, dus buiten de aandrijflijnlijn om heeft alles 4x zoveel te verduren gehad. Het verschil zit ‘m in hoe de km’s gemaakt zijn, maar daar houdt het ook wel op

      Login om te reageren
  30. gregorius zegt

    10 december 2015 om 08:41

    Crap in; crap out.
    Als je een onderzoek fout opstelt, zal je onzin als antwoord hebben. Zie ANWB.
    Kan ’t ze verder niet kwalijk nemen: je kan een aap je belastingaangifte laten doen; jouw probleem. Maar we snappen allemaal dat wat ie doet, niet veel soeps zal zijn.

    Login om te reageren
  31. alleswat zegt

    10 december 2015 om 10:10

    Ik heb nog nooit een auto van meer dan €2000 gekocht. Dan kijk je alleen na de technische staat. Scheelt bij mij wel dat we een auto spuitert in de familie hebben voor het optische. De km standen waren/zijn vaak +250.000. Mijn mazda 323 uit 1996 staat op 273.000 km. Me broertje kocht zijn e36 318 Ti compact voor €900 met 217.000 km. Nu 3 jaar later en probleemloos op 365.000 en gaande..
    Tuurlijk heb je iets meer onderhoud maar dat is klein en nooit ernstig geweest ( ff afkloppen)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North