Autoblog-Advies: Opvolger Golf 6 GTI voor maximaal 75k

Auteur: , 111 Reacties

Het werd al best gezellig op de redactie met die kunstsneeuw op de ramen, maar er miste nog iets. Iets met ballen. Daar zocht Niels ook naar, zo mailde hij ons. Hij wil een auto met ballen, en wij zo’n boom. Die versierde spar komt later wel, eerst een auto voor Niels!

Jaguar XE-S

Niels rijdt nu privé een Golf 6 GTI en kijkt om verschillende redenen uit naar een vervanger. Hij wil deze nu zakelijk gaan rijden en ervaart teveel onderhoudspunten aan zijn huidige auto. Hij geeft verder geen voorkeur aan voor een specifieke carrosserievorm. In zijn opgegeven gezinssamenstelling ontdekken we ook geen kinderen, honden of andere min of meer permanente gezinsleden. Alleen een vriendin. Dat geeft ons een bredere horizon: een dikke sedan, hothatch of superhatch. Want, niet onbelangrijk, we hoeven ons niet te beperken tot de koopjeshoek. Het budget reikt tot een ruimschootse € 75.000,-. We rijden Arie’s Autopaleis aan het eind van de straat dus maar voorbij. Onderweg checken we nog even de feiten:

Huidige /vorige auto's:
Golf 6 GTI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:65.000 - 75.000 euro
Jaarkilometrage:20.000 incl. privékilometers.
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Teveel onderhoudspunten en is privé auto, wil zakelijk gaan rijden.
Gezinssamenstelling:Vrouw
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes, Audi, BMW
No-go modellen / merken:Franse merken

Niels heeft dus een voorkeur voor de Duitse drie en, wij zien hier een causaal verband, niets met Franse voitures. Laten we daar dus maar beginnen, bij een aantal premium producten van onze oosterburen. Onderweg passeren we de nog wat nasmeulende geldautomaat waar Niels het budget voor ons pinde. We stoppen als eerste bij de BMW-dealer.

BMW 340i
Een Dicker Dreier: BMW 340i
De sub-topper in de Bayerische 3 serie, hij hoeft alleen de M3 nog voor zich te dulden. Binnen Niels’ budget is er veel mogelijk met deze 326 PK sterke, 3.0 liter twinturbo zescilinder: een vreselijk dik aangeklede “basis”uitvoering of een xDrive versie, waarbij het budget ook een M Sport Edition toelaat. Standaard is in ieder geval de zalige, onvervalste zescilinder roffel, uitstekende balans en geweldige wegligging. Freude am fahren, genau.

Mercedes A45 AMG
Heel stoer, weinig Stuttgart: Mercedes-Benz A45 AMG
Affalterbach is de magische stad waar de high-techneuten van AMG 381 PK uit een 2.0 liter viercilinder met turbo weten te peuteren. Minder dan 5 seconden zijn er nodig om 100 km/u op de klok te zetten. Veel minder ingetogen dan bovenstaande Bimmer brult deze AMG zijn fenomenale prestaties de wereld in. Met vierwielaandrijving ditmaal, maar zonder veel spektakel of listige overstuurkarakteristiek. Qua rijgevoel blijft het een schofterig snelle voorwielaandrijver, ondervond ook Wouter op een plakkerig Bilster Berg Driving Resort.

Audi TT-S
Bekende basis: Audi TT-S
Nu gebouwd op het MQB platform en al sinds de conceptfase een hit. Deze 3e generatie TT kenmerkt zich onder andere door het high-tech interieur. Het valt in eerste instantie niet eens op, maar de manier waarop bijvoorbeeld bedieningsknoppen van airco en verwarming in de roosters zijn verwerkt en de werking van de virtual cockpit zijn bijzonder mooi en clean.
Met zijn 2.0 liter turbo viercilinder sprint de TTS quattro-aangedreven ook in minder dan 5 seconden naar de 100 km/u, dankzij 310 Pk en een gewichtsverlies van 50 kg ten opzichte van de vorige versie. Afvallen is gezond.

Golf GTI Clubsport

Of toch maar wel: Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bekend terrein voor Niels, maar nu nog uitbundiger en sneller. Een waar pretpakket ter gelegenheid van de 40e verjaardag van VW’s GTI. Met het licht geknepen blok uit de Golf R, maar veel agressiever qua uiterlijk. De spoilers zitten er dit keer ook niet uitsluitend voor de show op: ze genereren daadwerkelijk meer downforce, zegt men in Wolfsburg. Waarschijnlijk niet in stadsverkeer, maar blazend op de buitenwegen en in combinatie met het elektronisch gestuurde sperdifferentieel maakt hij de uiterlijke beloftes absoluut waar. Daardoor voelt de Clubsport ook speelser aan dan de R, die iets meer vermogen en vierwielaandrijving heeft. Met recht de heftigste GTI tot nu toe. Maar wel weer een Golf.

Jaguar XE-S

Britse Gentleman’s Racer: Jaguar XE S
€ 45,- boven de begroting: hier valt nog wel wat te onderhandelen. Het vergt het uiterste van het budget, zelfs een euroknaller zit er die dag niet meer in, maar daar staat wel iets tegenover: een 3.0 liter supercharged, 340 PK sterke zescilinder sports sedan uit Solihull. De brute Brit etaleert bovengemiddeld goede rijeigenschappen, ook als het echt snel gaat, en blijft daarbij opmerkelijk comfortabel. Een knappe combinatie, mede mogelijk gemaakt door het hoogwaardige onderstel met dubbele draagarmen voor en Jag’s Integral Link achteras constructie. Smaken verschillen, natuurlijk, maar deze XE in S-trim ziet er veelbelovend krachtig en toch nog ingetogen uit. Lightning fast and utterly stylish, deze Djèèèègh. Zelfs als budgetvriendelijkere 240 PK viercilinder met alle opties aangekruist. Ook geen straf.

Peugeot RCZ R

YOLO! Veel beter dan je denkt: Peugeot RCZ R

Ja heus, we hebben het No-Go gedeelte goed gelezen. Maar Casper stelde op de Ring al vast dat deze snelste productie Peugeot ooit op meerdere vlakken on-Frans goed is. Hij werd door sommigen in deze R-trim zelfs een onderschat pareltje genoemd. Dus Go. En dat gaat uitstekend met zijn 270 PK, die via een Torsen differentieel de voorwielen aandrijven. Hij ligt met zijn aangepaste chassis 10 mm lager dan de overige RCZ’s en de vering is voor 14% en achter een aanzienlijke 44% stijver. De schijfremmen komen van Sebastian Loeb’s WRC rallymonster en gaan schuil achter 19 inch velgen. Die sleetse betuttel-titel “kappersauto” gaat hier echt niet meer op. Het is Peugeot Sport gelukt een snelle en serieus goed sturende voorwielaandrijver met een beweeglijke kont te bouwen. Betaalbare joie de vivre, chapeau.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



111 reacties

Koop een tweedehands E500 cabrio, eenmaal gewend en je Wilt nooit meer anders!
@henkhupelschoten: Toch mar naar specsavers toe.. Zakelijk, doe een C350e of die Volvo D6 awd. 7% en rete snel! 6 sec. Naar de 100, 250 km per uur top. ASV Veghel heeft ze volgensmij nog een aantal staan.
@henkhupelschoten: die c350e is dit jaar niet meer aan te komen. Ik ken meerdere mensen die er eentje zoeken en ze hebben allemaal geen geluk.
@lekbak: Wij zijn in oktober op zoek gegaan naar een c350e, hebben er nog een samen kunnen stellen. Levering volgende week. En er waren toen links en rechts bij dealers nog ingekochte modellen te koop
@lekbak: Smeets in Limburg heeft er nog een stuk of 7 staan! Allemaal full option.
@lekbak: of een gt-r
@henkhupelschoten: Volvo D6 plug-in hybrid? Haha ik denk dat hij wel van een potje sturen houdt en daar is de V60 phev totaal ongeschikt voor.
@riceaux90: dat valt reuze mee, doet echt niet onder voor die Mercedes.
@v60polestar: Interieur van de V60 is by far inferieur aan het C-klasse interieur; net zoals het geluidsniveau in de auto. Verder een superbak, daar niet van, maar het is echt niet gelijkwaardig.
@dawwg: klopt, maar ik had het over het rijgedrag en daar doet de v60 niks onder voor de mercedes
@v60polestar: Dat klopt :) Maarja, vrees dat geen enkele batterij-auto nog echt lekker zal sturen in de toekomst (comfy en snel weg, maar Lotus Elise of 80s GT-achtige hatchbacks of 3-serie gevoel niet meer vrees ik)
@v60polestar: dan is de Merc ook gewoon slecht kwa wegligging. Net zoals mijn Passat GTE. Deze auto’s rij je voor de lage bijtelling; het zullen nooit gescheurmonsters worden.
@henkhupelschoten: bij 230 houd die volvo toch echt op. Die 6.1sec is verder wel vet en je hebt er een best mannelijke auto staan verder
Of ga helemaal los met de Mercedes C450 amg sport. dikke 6 cilinder, weet de prestaties niet uit m’n hoofd maar je zit in alle luxe en pracht die je jezelf wensen kan. En dat voor 73000€, ik moet MB verkoper worden…
@henkhupelschoten: Ik las laatst de test, moet een fantastische wagen zijn, zeker voor dagelijks gebruik.
@henkhupelschoten: ik sluit me hierbij aan!
@henkhupelschoten: 2e hands kopen terwijl je zakelijk een auto aanschaft?? Je weet dat je bijtelling betaald over de nieuwwaarde van de auto, 2e hands zo’n auto kopen is dan alsnog duur.
@henkhupelschoten: carbio… Mag ik even kotsen? Hoe je de mooie lijnen in een klap kan verpesten
@henkhupelschoten: Waarom geen Cadillac ATS coupe ? Afgezien van de hoge afschrijving schijnt deze auto de wegligging op BMW-niveau te hebben.
@patrick_koning: De 1ste 10 000km misschien ja, daarna niet meer hoor. De zo opgehemelde CTS-V en Z06/ZR1 corvettes doen het ook hartstikke slecht in (Amerikaanse !) duurtests…
edit – Check, fixed! –
Ik zou een 2e hands gallardo doen, ook al is dat niet heel zakelijk
ik zie hier maar 2 zakelijke wagens tussen zitten en dat zijn de jag en de BMW. persoonlijk zou voor mij de voorkeur naar de XE S gaan, maar dan zit je echt wel heel erg aan de limiet qua kosten, en de restwaarde zal niet veel voorstellen.

Wat dacht je van een 440i of 430i gran coupe? ik zie ze geregeld rijden en ik vind ze echt ontzettend mooi, én chique genoeg om zakelijk te rijden. bovendien vind ik hem met recht een klasse hoger ogen dan een 3 serie
@meneer: Mwah…dat dacht ik eerst ook maar gezien de vraagstelling van Niels en zijn huidig vervoer schat ik in jaartje of 30, eigen bedrijfje in de IT. Dan hoeft het niet per se een ingetogen D segmenter te zijn maar mag een beetje hipper en jeugdiger ook wel. Hoewel die A45 op het plaatje wel iets te tupperwaretastisch is.
@meneer: dat dacht ik nou ook uit dit rijtje. En een 4 serie lijkt me ook geen verkeerde keuze! Misschien een cadillac ats overwegen? Zien er tegenwoordig ook goed uit.
Een tweedehands F-Type V6S Coupé? Die zijn volgens mij wel af en toe te vinden voor rond de 70k. Er valt IMO niets mooiers te krijgen qua geluid en looks dan die auto.
@jaguarjay: je ziet Aston Martin over het hoofd!;)
@jaguarjay: precies wat ik dacht!!!!
Volvo S60 T6 anders? 306pk is zeker geen straf, naar mijn mening (in wat luxere trim) een uiterst nette auto (tip: Flamenco Red i.c.m de 19″ LM-velgen, zonder R-design :P ). In Summum uitvoering met daadwerkelijke alle opties geselecteerd (incl. DAB+, stoelverwarming achter, verwarmd stuurwiel enz.) kom ik nog niet over de 71k heen
@kwatsjkop: ouwelullenbak die veel te duur is en gaat afschrijven als een jekko
@parker: ouwelullenbak? Dan vind ik de F30 eerder een ouwelullenbak dan de S60. Daarnaast afschrijving, snel autoscout kijken vind je ze terug voor +-€30000-35000. 335i kost met dezelfde leeftijd en kilometers hetzelfde. Om over de afschrijving van bovenstaande Jaguar dan nog maar te zwijgen.
Mijn voorkeur JAG of bmw de rest is het voor mij net niet. Al zijn er nog genoeg overige kandidaten waar hij uit zou kunnen kiezen binnen zijn budget.
Das een lekker budget zeg! Zou zelf voor de jag gaan omdat het zo’n ongelooflijk dikke bak is. Maar is deze ook niet ontzettend duur in onderhoud?
Leuke auto’s maar dat mag ook met zo’n budget. Ik zou als ik Niels was wel nog iets meer willen weten over de verschillende onderhouds-intervals en niet onbelangrijk de restwaarde. Hoezeer ik de Jaaag! ook waardeer daar zou ik me wel een beetje druk om maken.
Moet het dan een nieuwe zijn? Want met 75k scoor je 2dehands al snel wagens als maserati, audi rs, amg of //M
Lexus gs450h, bmw 5 serie, nieuwe passat, enzenz
@smoothoperator: Voor 75K een Passat kopen terwijl je voor hetzelfde geldt (b.v.) een C450 AMG Sport of Jaguar XE-S of F-Pace hebt ?
Er staat een paar Nissan GT-R’s rond die prijs op de verschillende tweede hands sites. En anders moet je gewoon voor de Jaguar gaan!
Ik zou op het moment , als ik in zon benijdbare positie was een ‘ shortlist’ maken en daar dan dus uitgebreid in gaan proefrijden. Uiteindelijk maakt je eigen echte indruk toch het meeste uit.

Op dat lijstje zou bovenaan ( net als bij AB) de Jaguar XE staan!
Hoewel ik al jaren geen echte fan van Golf GTI’s ben zou ik die misschien nu zelfs niet overslaan, want je leest wel heel veel echt goede berichten over diens rijeigenschappen. Persoonlijk vind ik bij de hatchbacks op het moment de 308 mooier.

Geen benzine.. en qua reikwijdte misschien geen optie, maar een vriend had recentelijk een Tesla S bij zich en dat is ook wel een heel erg indrukwekkende auto..
Die jag is een wagen waar je minstens nog twee maal naar omkijkt nadat je hem parkeert, zeker in metallic rood, njam :)
Audi RS3 Pro line +? Past het beste in het GTI straatje. Of anders de nieuwe A4 sedan 2.0 TFSI quattro sport? Je kan met dat budget ook een stapje groter gaan, 535i m sport, A6 3.0 TFSI quattro sport of wachten op de nieuwe E als je helemaal voor comfort wil gaan. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de RS3, dat is een auto die moet je een keer in je leven gereden hebben, ondanks z’n verbruik en minder zakelijke uitstraling. Dat zal je snel vergeten als je de wagen start en met een glimlach door elke tunnel heen rijdt.
Ik heb mijn Golf 6 GTI in oktober na 5 jaar en 155 000 km vervangen door een jonge tweedehands BMW M135i 5-deurs. Nog geen spijt van gehad!

Ik heb in tegenstelling tot Niels ook niet veel onderhoudskosten gehad aan de GTI. Het enige onvoorziene was het inlaatspruitstuk dat moest vervangen worden op 116 000 km (€ 676 BTWi bij VAG).
Ik ben eigenlijk altijd ook nieuwsgierig na dit soort artikelen welke auto het uiteindelijk geworden is, misschien leuk voor in de toekomst om daar iets van terugkoppeling of updates over te plaatsen?
@bazzelijn: Dat vraag ik me ook eigenlijk altijd af. Zou zeker leuk zijn dat ook te weten.
@bazzelijn: jup, en wat foto’s achteraf op autojunk
Mocht je comfort belangrijk vinden, en soepel en stijlvol van A naar B, dan zou je ook nog de volgende opties kunnen overwegen.

Audi A5 3.0 tfsi. Ook in de voller uitgeruste versies nog binnen budget, nog steeds stijlvol, maar draait wel al wat langer mee.

Mercedes-Benz C300 Coupe. Niet de krachtigste, maar die nieuwe C300 Coupe is wel chique. Over een paar jaar trouwens ook meer zichtbaar bij de lokale Caravan-bewoners. Dat is dan weer een nadeel.

Volvo T6 R-Design. Misschien niet zo Duits, maar wel meer PK’s dan bovengenoemde. En je hoeft je ondanks het grote vermogen, niet te verontschuldigen naar de baas of klanten. (voor zover je je daar iets van aantrekt).

Als tegenhanger van de 340i, zou je ook de M235i kunnen overwegen. 326pk in een kleine coupe. Stoer en ruig, maar niet over de top hard. Lichter ook, maar ook iets minder praktisch.

Hetzelfde geldt Mustang Fastback 2.3 EcoBoost. Sportieve coupe, maar nog wel inzetbaar voor dagelijks gebruik. Misschien niet helemaal het niveau van de Duitsers, maar dit laatste model komt wel aardig in de buurt. De handbak blijft ruim binnen budget. (zonder opties <50.000)

Wil je toch mega-super-hardcore gaan, dan kun je nog de Alfa 4C of een Lotus Elise S overwegen. Persoonlijk zou ik dan voor de Alfa gaan. Totaal niet praktisch, maarja: "Who cares". Als je gewoon elke dag met een big smile op je gezicht rond wil rijden, moeten er maar wat praktische eigenschappen onder lijden.
Elise S
Tesla!
Waarom laat de app de foto’s in ware grote zien en word het niet gepast naar de scherm formaat? Elke keer zie ik de helft van de foto’s.
@MAB: Vreemd, op mijn iPhone heb ik daar geen last van.
@viezefreddyw: ik heb ook een s6 en geen Iphone. Ik vind dat de Iphone app sowieso veel beter inelkaar steekt als de android app om een of ander reden.
@mab: nog een vraag, waarom kun je de Android app nog steeds niet afsluiten?! Daar wacht ik al sinds de app er is op…
Wat kost de M2? Dat is iets wat mij dan gelijk te binnen schiet.
Anders is de 340i een hele mooie optie, zeker met wat M opties.

Ik persoonlijk zou weg blijven van de Jaguar XE, dat is toch allemaal wat minder dan bij de 3 en C klasse naar mijn mening.
@Donstil: M2 gaat richting de 85k met wat opties.
@Donstil: m4 is nieuw met -20%. Zelfs exemplaren met 3000 km voor 80k te koop gezien
Dude, koop een Alfa romeo! Thank me later!
De jag!
Zo’n RCZ blijft een sexy auto me dunkt. Die lijnen, het klopt allemaal gewoon!
Porsche Boxster of Cayman is ook wel leuk, hoewel de S al buiten het budget valt.
Infiniti q50, q70 hybrid of de gs450h in luxe “alles erop” uitvoering.. Als je echt ballen hebt.
Als er een Jaguar in zo’n lijstje staat dan moet het wel heel raar er aan toe gaan wil je daar niet voor kiezen.
Er zijn echt te veel opties om een mooi advies te geven, plus dat ik momenteel geen tijd heb om een heel verhaal te gaan typen.
Aangezien je zakelijk wilt gaan rijden, wil je ook een auto die een beetje repre is. Voor jouw budget valt er genoeg te kiezen. Bij BMW kom je tot je trekken met een dikke 3, 4 Gran Coupe en een 5 serie. Maar zelfs een prachtige 6-Coupe of Gran Coupe kan je vinden voor dit geld. Als ik moest kiezen bij BMW zal het voor mij de 6 Gran Coupe worden. Blijft een van de mooiste auto’s in zijn segment.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274332518?asrc=st|as

Bij Audi valt er ook genoeg te vinden. Denk alleen al aan een dikke A6 of A8, maar met een A7 ben je helemaal het baasje. Persoonlijk zal mijn voorkeur uitgaan naar de Gran Coupe, maar binnen Audi vind ik dit de mooiste auto die ze bouwen.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279015572?asrc=st|as

Mercedes heeft natuurlijk ook genoeg te bieden. Met de C-Klasse heb je een prachtige auto die helemaal bij de tijd is met zijn schitterende interieur. De E-Klasse zal binnen korte tijd vervangen worden, en dat is nodig ook want het interieur kan niet meer mee.
Met een C400 kom je niks te kort qua vermogen, (333 PK) en luxe.
Dit exemplaar is helemaal fully loaded.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279492958?asrc=st|as

En toch zou ik voor geen van deze gaan als ik in jouw schoenen stond, want er is iets te vinden met dit budget dat exclusiever is.
De Maserati Quattroporte. Dit is een auto die tijdloos is, 10 jaar geleden was ie schitterend, nu is ie schitterend en over 20 jaar is hij dat nog steeds. Nee, het is op technisch vlak niet de allerbeste, maar dat zal mij niks uitmaken.
Binnen jouw budget is zelfs een GTS te vinden:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279290643?asrc=st|as

Wil je wat comfortabeler kan je nog altijd kijken naar deze:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/260851025?asrc=st|as

Ik wil je veel succes wensen bij je keuze, laat ons alsjeblieft weten wat het geworden is want dat mis ik bij alle adviesaanvragen die we hier voorbij hebben zien komen.
@viezefreddyw: Oke, grapje. Geen tijd om een heel verhaal te typen en toch doe ik het..
@viezefreddyw: Wat een prachtige bak die A7, alleen een 1.8 4 cilinder zou mij een beetje tegenstaan. Vraag me wel af hoe dit rijdt in een redelijk zware auto. Iemand ervaring daarmee?
@capogbe: @capogbe: Ik snap het, een 6 cilinder is vele male prettiger. Maar met 190 pk kom je absoluut niets te kort. Hij gaat in 8,2 seconden naar de 100 en haalt net geen 230. Tussenacceleraties zijn ook prima en je bevind jezelf in een schitterende auto. Ook is hij hagelnieuw. Ga een keer kijken en proefrijden zal ik zeggen. Zeker de moeite waard.
@viezefreddyw: Die Quattroporte GTS…

Voldoet ook aan alle eisen, zakelijk te rijden en nauwelijks onderhoud.

Niettemin… ik zou niet verder willen zoeken.
@baardmijt: Mijn voorkeur zou daar ook naar gaan. Het blijft absoluut de meest mooie sedan van de laatste 10 jaar. Hij is inderdaad heel duur om zakelijk te rijden, maar het past in zijn budget. Als ik zo’n budget had stond ie gister al bij mij op de stoep.
Pfoe, met zo`n budget word kiezen ook weer moeilijk. Maar ik heb een aantal opties.

Een dikke RS5 : eventueel nog budget over voor een uitlaatsysteem, chiptuning en andere onzin, houd wel rekening met een extreem brandstof verbruik

http://ww3.autoscout24.nl/classified/281009636?asrc=st|as

Mocht de RS5 niet snel genoeg zijn :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/266989174?asrc=st|as

Maar als het wat behoudender mag zijn :
iets boven budget, maar wat is het toch een dikkerd !

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279558475?asrc=pl|as


Mocht het geluid een heel belangrijke issue zijn :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/272616712?asrc=st|as

En een yolo advies :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/274367575?asrc=st|as

Mocht het brandstof verbruik van deze auto`s echt veel te hoog zijn, houd dan je Golf, en neem een van deze voor het weekend…..
@dutchdriftking: je naam doet wel eer aan je selectie AWD/4WD ;)
@arashrsf: Hij rijd nu een golf, het moet ook weer niet te spannend worden…..
@dutchdriftking: c63amg zowieso!
Of je wacht nog even. (een jaartje) Spaart wat extra budget bij elkaar en gaat voor Giulia QV
Nog een jaartje wachten op de Giulia? Weet je dat zeker?
M5? Makkelijk denk ik?
Ford Mustang. Unieker dan de zoveelste 3 coup
Ik zou gaan voor een Mercedes C450, een Porsche Cayman (want hatchback) of een #fuckit Honda Civic Type-R.
Er staat ‘zakelijk’. Bijtellen vanaf een cataloguswaarde van €50.000 of meer is niet echt handig. Dan is de bijtelling t.o.v. de BTW die je er op bespaart te weinig. Want vergeet niet dat je werkgever ook nog 2,7% van de catalogus waarde aan BTW per jaar moet betalen voor het privé gebruik van je auto als je die bijtelt. Je kunt beter in overleg met je werkgever een hoge kilometervergoeding (belast) gaan uitkeren en een black box monteren in je auto zodat je het percentage zakelijke kilometers kunt uitrekenen en daar naar rato BTW over kunt terugvorderen. Voor €800 euro bijtelling kun je veel opvangen privé, plus dat je zakelijke kilometers dan kan declareren tegen een hoger bedrag (norm lease bedrag wat je baas je geeft). Bekijk de rekenmodellen van de Belastingdienst maar eens.

Of koop anders voor 50.000 een 320i aut. met wat leuke opties. Scheelt in je portemonnee.
435gc
Eerstehands, ruimte maakt niet uit, groot budget en het liefst iets Duits. Dan scan je toch gewoon de sites van Audi, BMW en Mercedes af naar iets dat je leuk lijkt? Of loop gewoon de showroom van een dealer binnen, ook erg leuk. De keuze is nu wat te breed, je kunt voluit gaan in het C-segment, of een meer dan behoorlijke E-segmenter kopen. Een echt geweldig advies (ja dié auto moet je nemen) valt niet te geven.
Heb zelf in een aantal suggesties proefritten gemaakt. Mijn keuze is uiteindelijk op een M235i gevallen. Binnen budget, en als ze bij het stoplicht niet opletten rij je de gemiddelde Porsche zoek en staat op het circuit ook zijn mannetje. Naar mijn mening het leukste speelgoed op dit moment te koop bij BMW voor de komende maand/maanden. pro-tip rij bij aflevering gelijk door naar je lokale uitlaten boer want het geluid kan wel iets beter, m-performance uitlaat bijvoorbeeld scheelt al enorm.
Zou nog even wachten op de nieuwe e klasse en 5 serie. Voor 75 k een dik aangeklede halen.

Onderhoudt blijft tevens altijd bij dit soort auto’s
Jaguar F-Pace. Schitterende auto en Jaguar.
@timmieeee: pracht pak
Een Subaru Breezer met Stage 2.0 Cosworth Power Package, incl. alle toeters en bellen hooguit 55 mille.
Een tweedehands Aston Martin. DB9 of V8 Vantage. Toevallig vanochtend nog gekeken. Voor 60-65k heb je een hele nette en nog geld over voor het onderhoud. En dat zijn echte auto’s!
Gewoon.

Never nooit vijf-en-zeventig-ruggen aan een stuk blik kapotslaan.
Zeker niet als het een dertien-in-een dozijn ding is wat afschrijft als de neten.
En voor iets klassieks ben je te laat. Markt is gloeiend.

Slimmer om iets leuks voor ‘erbij’ en prive te nemen.

Vijfenzeventig ruggen stukslaan is er maar eentje die lacht : de fiscus !
@desjonnies


Kocht ooit met enige regelmaat een 911 van Porsha, toen ze alleen nog maar van die luchtgekoelde huilende weduwenmakers bouwden met een 13 liter olietankje!!! (’s winters werd’ie met moeite ietsie warrem) en zero comfort.

Maarre altijd wel chique, mooie kleur en Fuchs velgen niet schreeuwerig maar ingetogen.
Geen spoilerts xtralampen of een dikke reet op zo’n ding.
staat een fotootje van mijnlievelings 911 op autojunk als 911 bruin.

Was een leuke tijd samen met mevrouw desjonnies zo’n ding als dagelijks vervoer.
Ok; onderhoud is kostbaar, simpel, wil je het goed doen, maarre het waren leuke tijden zo’n ding
Dus qua gezinssamenstelling zou ik zoiets serieus overwegen.

En beetje naar je toe kopen heb je praktisch zero afschrijving en dat vind ikj altijd zo’n lekkertje !
Koop voor 45k een mooie 320i of 320d oid en hou de rest lekker in je zak. Waarom zou je 75k afschrijven in een paar jaar. Tering veel geld om zomaar door de plee te spoelen. Vind ik dan.
Het is voor zakelijk gebruik, dus de sportwagens laat ik derhalve links liggen. De meest logische keuzes staan er ook tussen.

Tip: kijk naar uitlopende modellen. Je geeft aan graag Duits te willen rijden, maar houd er rekening mee dat je qua opties er nogal kaal bij zit, daarbij zijn de opties prijzig. Eigenlijk onverkoopbaar, maar juist deze bedrijven zijn zeer succesvol. Paar om in de gaten te houden:

Audi A5 Coupe/Sportback. Een A5 Coupe Sport Edition 3.0 TFSI quattro Competition Plus (ja, zo heet ie) staat helemaal afgeladen op de inrit voor 70 mille, en daar kan heus nog wel wat vanaf. De 3.0 TFSI is een hele fijne motor en het rijdt prima. Niet spectaculair, maar het zijn wel heel erg fijne snelwegvreters.

Misschien niet de meest voor de hand liggende keuze is de Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 4×4. Ruime, comfortabele auto, rijdt zeer goed, zit goed in de spullen, is zeer vlot en ik vind het mooie auto’s om te zien. Voor 75 mille heb je er eentje, maar aangezien de Insignia op zijn einde loopt kan daar vast wel iets van af. Zakelijk vanwege zijn bumpers iets minder verantwoord, maar neem een zwarte en je rijdt redelijk incognito in gewoon een heel erg dikke auto.

De nieuwe E komt er aan, maar voor dat ie op de stoep staat ben je zo een jaar verder. Dus gaat de E in de uitverkoop, en de lekkerste in jouw budget is een Mercedes-Benz E400 Prestige. Daarom een lekkere volle E met dikke zescilinder. Niet de meest sexy keuze, maar zakelijk gezien reuze verantwoord. Luxe benzine E-klasses hebben gewoon wat chiques wat een A6 of 5-serie niet heeft. Zeker als je de verleiding kan weerstaan om het AMG pakket te kiezen.
Ok, nu even een raar advies, maar misschien zit er wat van je gading bij. Ik heb het over twee mormels welke BMW geschikt achtte om op de openbare weg los te laten, natuurlijk de BMW X4 en 3-Serie GT. Beide schijnen niet het succes te zijn van wat BMW had verwacht. Op zich raar want het zijn verschrikkelijk lelijke auto’s. Echter, slecht zijn ze zeer zeker niet en rijden doen ze opperbest. Er zullen vast een paar dealers zijn die een incourante zescilinder in de showroom hebben staan en daar bereid zijn wat extra’s voor te doen om plaats te maken voor de nieuwe 218i Active Nog Wat.

Andere leuke opties die iets minder saai zijn naast de Jaguar zijn de Caddilac ATS 2.0T Premium (EUR 63.245) en de Infiniti QX50 2.0T Sport Tech (EUR 55.800). Misschien niet zo goed als een 3-serie, C-klasse of A4, maar het zijn zeer zeker de moeite waard. Dankzij de 2.0 liter benzinemotoren prijzen ze zich niet uit de markt en zijn ze erg compleet. De Infiniti is wat meer een comfortabele auto terwijl de Caddilac juist de rijdersauto van de twee is. Voordeel: je kent hem op de parkeerplaats. Zo slecht als de verkoopcijfers doen vermoeden. Van de Infiniti is er nog een schofterig snelle hybride versie leverbaar, welke in de meest luxe uitovering nog steeds in budget is…

Verder is de spoeling nogal dun, aangezien je aangeeft Duits te willen rijden. Dit negeer ik natuurlijk compleet door een van de auto’s aan te raden welke ik denk ik zelf zou kopen, en dat is namelijk de Lexus GS450h Luxury Line. naast het feit dat het een heel nette auto is, met een weldadig schitterend interieur, rijdt het uitstekend en is het name een fijne cruiser. De 450h heeft in tegenstelling tot de 300h een lekkere V6. In combinatie met de elektromotor zorgt dat voor aansprekende prestaties: 0-100 in 5,9 seconden en een afgeregelde top van 250. Daarbij zit deze uitvoering helemaal vol met opties en kost ie je iets minder dan 72.000,-. Zakelijk verantwoord want het is een hybride en in de stad merk je dat zeker in het verbruik.

Yolo advies: Je kunt ook kijken hoeveel 911 je voor je geld kan krijgen, en ik kwam voor jouw op de deze uit, een hele late 997 Carrera 4 PDK. Automaat want dat is wel prettig als je ook moet bellen en door de stad rijden etc, de 4wd zodat je met elke weertype prima wegkomt en geen ‘S’ uitvoering want dat is zwaar overbodig: 4,8 naar 100 en 282km/h vmax moet meer dan voldoende zijn.

 

Succes met de keuze!
@gtwillem: Wat ben jij toch een held.

Vind deze Autoblog-advies topics altijd erg leuk. Maar het advies van Autoblog vaak matig.
Gelukkig ben jij daar de oplossing voor! Scroll altijd direct door om het advies van ome Willem te lezen.

Autoblog, ga eens aan tafel zitten met deze kerel! Zou een verrijking zijn voor het toch al goede Autoblog!
@reactief: ik scrolde ook door…. @gtwillem 4 president
@gtwillem: ik zou voor jouw yolo-advies gaan;)
@gtwillem:
Betreft die Opel hè, ik snap dat je de OPC er uit pikt om een beetje richting het budget te komen, maar is zo’n 2.0 met 4×4 niet veel interessanter? Die sleurt je ook gewoon richting de 250 kilometer per uur, voor 25k aan euro’s en een setje ordinaire bumpers minder… Gek is dat eigenlijk, ik vind de motorisering net onder de topmotorisering eigenlijk altijd begeerlijker… Maar dat terzijde.

Insignia dus. Ik vind het echt een fraai ding. Chique. Ook precies de juiste kleuren zijn te krijgen, precies de juiste wielen, precies het juiste interieur; idem voor de Cascada. En ze rijden toch ook gewoon goed? En ze zijn toch ook wel degelijk? Echt, vergeet al die BMW’s en Audi’s; haal die Opel. Ongelofelijk eigenlijk.
@Rob: Klopt, maar de OPC is rijker uitgerust en heeft een sterkere motor. Maar je hebt heel erg gelijk, de versie onder de topmotorisering is welke je eigenlijk wilt hebben, Ik heb ook veel liever een 550i dan een M5. Die kun je aankleden zoals je wenst, nog een beetje aanpassen, en nog houd je flink veel geld over.
@gtwillem: Heel mooi overzicht weer. Vooral de Infiniti is een heel goede keuze waar ik zelf niet zo snel aan zou denken. Ik denk echter dat met dit budget 2 auto`s een beter optie is. Een saaie comfortabele zakelijk, en dan iets leuks voor in het weekend.
@dutchdriftking: Je hebt weer eens volkomen gelijk. Ik zou een mooie ex-demo 320i Automaat zoeken voor 40k en een leuke gebruikte Impreza voor de weekend en vakantiekilometers… Ehhh. Oh.
@gtwillem: haha wou jij geen Mazda?
@gtwillem: de Infiniti en de Lexus Gs450h luxury line had ik ook getipt. De eerste gs450h heb ik gereden en ik was helemaal verkocht mbt de aandrijflijn.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/10/lexus-hybrid-drive-stille-kracht-of-goocheldoos
@w0o0dy: Heb jij ook voor AB gewerkt/geschreven? Dat wist ik niet! Ik heb ook de vorige GS450 destijds gereden (probeerde mijn Pa er in te praten), en was zéér onder de indruk van de aandrijflijn. Zijdezacht liep het het, heel bijzonder. En echt een partij snel. Niet sportief, maar dat vind ik juist een charme.
@gtwillem: ja, soort van ad hoc schrijver, dus als ik zin en tijd had. Er staan nog zo’n 45 artikelen op mijn naam online.
Erg leuk geschreven Lars! Dit leest lekker weg :)
Of binnenkort de M2? Lijkt me een leuke opvolger voor die GTI.
Nieuw?
De allerduurste Ssangyong Rexton, “met de W van Wereldklasse en van Werk van de meester” aldus Ssangyong. Behoeft geen verdere uitleg lijkt mij zo.

Een gebruikte?
Volvo V60 Polestar. Kan precies met 75k.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/266809400?asrc=st|as

Maar succes verder met het kiezen van een Audi, Mercedes of BMW..
Een xk coupe . Erg leuk ook
De nieuwe ford mustang? Ik ben er wel weg van.
Haal een 540i met lage KM stand uit duitsland van bouwjaar 1999/2000 en zet hem dit jaar op kenteken, youngtimer regeling. Je houdt zo ongeveer 60.000 over voor wat preventief onderhoud;)
Klassieke lijnen, goede kwaliteit leer(in tegenstelling tot nieuwe bmw’s) en houdt zijn waarde wel ongeveer. Je houdt grof geld over, en zoeft iedereen op koppel voorbij in je comfort stoelen.
owwwww mannakes wat is die Jag gruwelijk zeg.
Echt.. af gewoon.
OnFrans goed. So ein Quatsch! Ik zou dus lekker voor de Peus gaan. In het rood svp!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).