Jazeker, met deze Mercedes S600 Pullman kun je bij aan social distancing doen ín een auto.
Tom Cruise in het echt tegenkomen (Wat is ‘ie klein!), Lana Del Rey live zien (en horen) optreden of het starten van een Porsche 718 met viercilinder. Het zijn van die dingen nogal heel erg tegen kunnen vallen.
Zitten in een limousine hoort daar absoluut bij. Natuurlijk moet je het een keer gedaan hebben om het te ervaren. Het is een uniek type auto waar je eigenlijk alleen in zit tijdens een afstudeer- of vrijgezellenfeest. Misschien ook nog als volgauto in een rouwstoet, maar dat zijn de momenten. Nu kan het gek klinken, maar zitten in een standaard limousine valt eigenlijk echt heel erg tegen.
Deceptie
Het is een deceptie. We hebben het over limo’s op basis van de Chrysler 300C, Cadillac Seville/DTS en Lincoln Town Car. Dat soort auto’s. Ja, ze zijn lang en er is zit meer ruimte in, maar op basis daarvan is een een vrachtwagen een betere keuze dan een camper. Veelal is de afwerking niet al te best en het materiaalgebruik ook te wensen over. Voor een feestje is het wel geinig, maar echt luxe? Nee, daar is geen sprake van.
AMG
Dat is in deze Mercedes-Benz S600 Pullman occasion wel even anders. De auto staat bij Auto Leitner in Alkmaar. Waarschijnlijk als een soort aanvulling op een klassieke 600 Pullmann ‘Grosser’. Dit is namelijk een S-Klasse voor zes personen. In plaats van een aftermarket conversie zijn de heren van AMG er zelf mee aan de slag gegaan. AMG was rond deze periode net ingelijfd door Mercedes en met dit project konden ze laten zien wat ze in huis hadden. De Pullmann is aanzienlijk langer dan de standaard S-Klasse van de W220-generatie.
Enorme wielbasis
De wielbasis bedraagt namelijk meer dan vier meter: 4,06 meter om precies te zijn. Dat is zeventig centimeter meer dan de standaard S600 L. Die ruimte is natuurlijk helemaal en alleen voor de achterpassagiers. Deze moeten wel even kijken hoe ze elkaars knieën kunnen ontwijken, want de beschikbare ruimte moet even gedeeld worden. Maar dat maakt verder niet uit, het gaat om de luxe en die is in deze Mercedes véél beter voor elkaar dan een verlengde Amerikaan.
Twaalfcilinder
Onder de kap huist een 5.8 liter V12 met 36 kleppen in totaal. Jazeker een zogenaamde ‘drieklepper’. De W220 S600 was aanvankelijk niet heel erg krachtig: met 367 pk en 530 Nm zijn op zich geen verkeerde waarden, maar voor een twaalfcilinder was het niet echt heel erg veel. Zeker niet als je je bedenkt dat dit gevaarte minimaal 2.500 kilogram weegt.
Duur en goedkoop
Dit exemplaar wat in Nederland te koop staat, is niet heel erg goedkoop en toch ook weer wel. In absolute zin is 175.000 euro (dat is de vraagprijs) enorm veel geld. Maar de witte S600 is dan ook zo goed als nieuw. De auto ziet er niet alleen nieuw uit, hij is het ook bijna. De kilometerstand bedraagt slechts 300 km. Daarmee is het de perfecte aanvulling voor een collectie supercars of als alternatief voor een nieuwe Pullmann.
Koopje
Sterker nog, in vergelijking met een nieuwe Pullman zal 175.000 euro waarschijnlijk een koopje zijn voor deze Mercedes S600 Pullman. In vergelijking met de originele 600 Pullman is het sowieso een koopje, want die staat bij dezelfde garage te koop en moet 2.150.000 euro kosten. Moet het goedkoper? Een Cadillac DeVille volgauto heb je al vanaf zo’n 3 mille. Kun je de rest aan drank en snacks uitgeven.
henkp1 zegt
Niet mooi, maar toch wel geweldig als je je daarin kunt (laten) verplaatsen!
Interieur is wel fraai.
cossiekiller zegt
James gaat hem volgende week voor me halen.
banderas zegt
“Deze moeten wel even kijken hoe ze elkaars knieën kunnen ontwijken, want de beschikbare ruimte moet even gedeeld worden.”
Dus je wil zeggen dat de ruimte tegenvalt? Dus eigenlijk valt dit onder jouw decepties van je eerste alinea?
willeme zegt
@banderas: Nee. Dat maak jij ervan ;-).
banderas zegt
Jij zegt dat ze elkaars knieën moeten ontwijken?
Turbo S zegt
Ik heb een 718 Boxster gts gestart en gereden. Moet bekennen dat ik er erg hebberig van van werd @willeme
Loek zegt
@mercedesbenze350cdi: die vlieger gaat eigenlijk pas op als je ook een 981/987 hebt gereden. Porsche trekt miljoenen uit om van die 718 een geweldige sportwagen te maken, dat is het commentaar ook helemaal niet. Het commentaar is dat de 981 die heerlijke zescilinder heeft en die ontbreekt bij de 718 (behalve de GTS 4.0).
Turbo S zegt
@720s: het ging erom dat het starten van een 718 een van de dingen is die heel erg tegenvallen. Mijn persoonlijke ervaring zegt dat dit ondanks 4 cilinder niet waar is. Als je een keer met de 718 gts hebt gereden weet je wat ik bedoel. Als je er nooit mee hebt gereden kun je alleen meepraten wat anderen erover zeggen die er ook nooit mee hebben gereden. Ik kan je zeggen dat het een best klinkend bommetje is.
stuko zegt
Stel je wil een limousine en je hebt 175.000 tot je beschikking. Dan koop je toch een hagelnieuwe Audi A8L of zoiets?
Leuk zo’n 12 cilinder hoor. Een moderne V6 levert evenveel vermogen en rijcomfort.
davelepeef zegt
@stuko: als zulke bedragen rondstrooit (soit, het kan altijd gekker) zal rationeel kiezen niet altijd bovenaan staan.
Loek zegt
@davelepeef: mwah, niet helemaal waar. Sommige instanties (ik denk gelijk aan onze heer en meester Wim-Lex) betalen dat soort bedragen op zijn minst. Hij rijdt ook een zeer dikke A8 L maar om nou te zeggen dat hij die keuze met zijn hart maakte ;)
davelepeef zegt
@720s: daarom zeg ik ook “niet altijd” en “het kan altijd gekker” hè!
davelepeef zegt
@720s: disclaimers baby, disclaimers :P
mpgc zegt
Wat is die oorspronkelijke 600 toch mooi!
moveyourmind zegt
Kan niet eens in de schaduw staan van zo’n klassieke 600 Pullman. Dat was pas een limousine met uitstraling en klasse. Een wagen waarin de Mercedes Benz filosofie ‘Das beste oder nichts’ tot in het kleinste detail verwerkt was.
Een limousine die net zo ver van de auto’s voor het gewone volk af stond als degene die achterin zat van het gewone volk af stond. Je wist gelijk dat degene die hier achterin zat een invloedrijke persoon was. In veel gevallen misschien iets teveel en op een verkeerde manier invloedrijk, maar goed.
deVia zegt
2 miljoen voor een auto waar voor 3 miljoen aan versleuteld is… Doet me een beetje denken aan die Tigra’s met vleugeldeuren waar de eigenaar denkt 25k te kunnen vangen omdat ‘alleen de airbrush paint kost 8.000!!’
Jochempie zegt
Precies. Wie geeft er nou meer dan twee euro voor zo’n verkracht hok? Mensen die hun auto’s tunen vergeten vaak dat hun smaak waarschijnlijk uniek is, en dat ze hun hele auto in feite afschrijven met zo’n ingreep.
lolikbenbol zegt
@Jochempie: ja echt wat de f is er gebeurd daar binnen.
poes zegt
Zullen we gewoon even niks meer van deze toko plaatsen? Komt er een beetje teveel langs de laatste tijd. Laat ze er maar voor betalen. Kan van dat geld wellicht de AB app gefixt worden…
tenaci zegt
Trekhaakje, dikke Tabbert, koning van camping de Hooizolder in Schubbekutteveen
v6ti zegt
Er staat een lincoln towncar limo te koop op MP die toch wel wat langer is
mark383 zegt
De beenruimte achter valt voor twee tegenover elkaar zittende personen erg tegen IMHO. Wellicht dat het werkt in Italië of zo, maar voor Amerikanen veel te krap. En dat lijkt me nu net de markt voor zo’n auto? Niet gek dat hij nooit verkocht is dus…