Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaakt

Auteur: , 79 Reacties

Zie hier de basis van de Pagani Zonda.

Naja, wat er zich onder die motorkap begeeft bedoel ik dan. De Mercedes SL73 AMG was in alle opzichten een unieke auto. Het was de enige en de laatste AMG die het label ’73’ meedroeg. In tegenstelling tot tegenwoordig, stond het cijfer drieënzeventig daadwerkelijk voor het aantal liter. De SL had namelijk een 7,3 liter V12 aan boord met 525 pk en 750 Nm aan koppel. Bizarre waarden voor een cruiser uit 1995. Er werden 85 stuks gebouwd van de Merc.

De twaalfcilinder werd niet zomaar ontwikkeld. Ditzelfde blok zagen we later terug in de Pagani Zonda C12S 7.3 uit 2002. In de Italiaan leverde de V12 toen 555 pk. In 2005 werd de AMG motor verbeterd en debuteerde een nieuwe versie van de twaalfcilinder in de Zonda F met 602 pk en 759 Nm. Zelfs de moderne Zonda’s zoals bijvoorbeeld de 760 Kiryu hebben nog steeds die felbegeerde 7,3 onder de kap.

In de SL73 AMG klinkt het blok wat meer bescheiden, maar wanneer je deze start en je sluit de ogen voel je toch het Pagani-gevoel borrelen. De Duitser heeft waarschijnlijk een stadsverbruik van 1 op 1 en met zijn ouderwetse maffia uiterlijk scoor je ook geen punten bij de meeste dames, maar wat maakt het uit. Wij willen ‘m.



79 reacties

Heel gaaf, super dit soort artikels. Nog nooit gehoord van dit model maar ik ben verliefd
iemand die het verbruik hier echt van kent?
@uselessblogger: 15.9L /100km gemiddeld volgens onderstaand artikel.
24.5L/100km in de stad, dan ga je niet lopen patsen in het centrum van Rotterdam 😂

http://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-sl-73-amg-r129-1999.html
@awesome: 😵
@awesome: Haha 378 gram CO2 per kn
@uselessblogger: mijn r129 500 rijdt al 1:5 in de stad..
Nooit geweten dat deze motor ooit in een Merc geleverd is. Geeft je wel borsthaar deze auto!
@gulli: Zonder borsthaar, mooie gouden ketting en hoge boorden overhemd wordt je niet als rechtmatige eigenaar beschouwd ;-) Stiekeme Guilty Pleasure deze SL73..
@roberto: Jij denkt aan een 300sl met aanlopende sterwielen zonder het eigenlijke typeplaatje.
Heerlijke sound, wat een bak!
Toen alles nog oké was en boomknuffelaars niets te zeggen hadden..
@misterdrogba: precies, waar blijft die tijd!
via iPhone app
@nopetrolnofun: die is vertrokken met de zure regen…
Het hoe en waarom van dit blok is mij een vraagteken. Maar wat een heerlijk apparaat! Jammer dat zoiets nu bij bijna als misdaad wordt gezien.
Is ook geleverd in de S-klasse als S73. Ook compleet gestoord.
@kilum: dat was een BRABUS en geen AMG
@mopar: de 7.3 en 7.0 zijn ook door AMG geleverd. De 7.0 in de normale W140, de 7.3 alleen in de W140 station die speciaal gebouwd is voor de sultan van Brunei.
@deora: Maar dat zei ik toch ook, er bestaat geen reguliere S73 AMG, alleen een S73 BRABUS. Dat misbaksel voor die koning van Brunei dat was een special order en die tel ik derhalve dus niet mee als productiewagen. Er bestaat alleen een W140 S70 AMG. AMG leverde de 7.3 motor alleen in de R129.
@mopar: de S70 was ook een special order. Als je goede connecties had (lees geld) dan wilde AMG wel 1 voor je bouwen. Dat maakt deze modellen van AMG ook zo mooi. Het is bijna mysterieus.
@deora: goed, alles was special order…
De enige en de laatste? Ik denk de eerste en de laatste:)
In Dld een te koop die door de vrienden van Brabus is verbeterd; http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=225158210

Dezelfde firma heeft trouwens ook een SL70 staan. Iemand nog 90k aan Duitse Eckermänncher liggen?
@Gulli:
En ook nog eens van een oud vrouwtje geweest………………
@gulli: kanonnen wat een lelijke wielen!
Mijn ‘favoautojournalist’ Harry Metcalfe heeft eentje staan, check YouTube maar eens voor een uitgebreide reportage/ rit in de auto..
@giulio: Dat is een SL600, geen SL73
@giulio: die is idd ook leuk,
Maar das een 600.
Ook al hartstikke gaaf, maar nog even niet zo uniek als deze.
@giulio: Een SL600 is dat zoals al gezegd wordt, en vergeleken met de SL73 is de SL 600 een Fiat Panda.
Ik heb op t punt gestaan 800 km te rijden om zo’n ding 2ehands te kopen voor 50k. Niet gedaan, stom. Wat kosten die krengen nu?
@rijnounsdoor: bijna het driedubbele
90 in Duitsland zo te zien, mag je ze nog invoeren ook
Was een leuk project van AMG begin 2000. Ze waren net ingelijfd door MB en hadden een project op gezet om naast de bestaande AMG modellen een kleine gelimiteerde serie AMG’s te maken.

Deze SL73 AMG was daarvan het absolute pronkstuk. Andere modellen waren de W202 C55 AMG, CLK55 AMG Cabriolet, CL63 AMG (ook V12), G55 AMG (nog zonder Kompressor), E55 AMG Combi 4-Matic en S63 AMG.
@willeme: Begin 2000? De SL73 komt uit 1995
@Donstil: nee. De SL73 is van 2000-2002. Evenals de SL55 AMG

De SL70 van 96 tot 98. De SL60 AMG ook rond die tijd.
@willeme: De 73 AMG is eerst in 1995 uitgebracht, dan even stilgelegen en na de facelift in 2000 opnieuw met enkele aanpassingen verkocht. Dus jullie hebben beiden gelijk ;)
@tonyvds: Heb je daar een link, site of bron van?

Volgens mijn informatie is de SL73 AMG enkel gebouwd van 1999 tot 2001 (model jaar 2000-20002).

Halverwege de jaren 90 had je wel de SL70 AMG, maar geen 73.
@willeme: Ik meende mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat ze in 2 aparte periodes verkocht werden, kan nu niet precies terug vinden waar..

Wel kwam ik daarnet deze link tegen van een SL73 AMG uit 1995 waar er nog wat uitleg bij staat: http://www.carandclassic.co.uk/car/C746585
@tonyvds: Interessant! Dus er waren 8 stuks in 1995, en de rest in 2000. Nog altijd opmerkelijk, daar de SL70 daar dan tussenin heeft gezeten. Ik kan het ook nergens anders zo snel vinden. Ik heb hier nog een Auto, Motor Und Sport liggen met de Limited Edition series van AMG en die is van 2001. Daar wordt verder niet gerept van een serie er vóór.

Aan de andere kant: AMG heeft in de jaren ’90 wel meer verschillende one-offs gemaakt. Altijd leuk, die speciale oplages van AMG!
@willeme: Eerlijk gezegd, had ik dit artikel van jou verwacht haha.
@willeme: stuk voor stuk modellen die ik nog eens op de foto wil zetten. Was laatst al erg blij toen ik een R129 SL60 en G36 tegenkwam.
@willeme: je had ook nog de G63 AMG volgens mij
Wat een enorm blok zo onder de motorkap!
@Graafke: Dr bovenop paste niet. Vandaar.
@aadnus: scherp 😂
Standaard is en blijft dit een ontzettend gave bak.

Een tikje fout, maar in vergelijking met de foute auto’s die tegenwoordig in de mode zijn bij neppe gangsters, echte gangsters en wittenboordencriminelen is het bijna een sierlijke ingetogen verschijning.

En met zo’n 7,3 liter blok helemaal geweldig, alleen al dat geluid.
Deze generatie SL is de mooiste. En de SL73 blijft dan wel de overtreffende trap. Al is een 500 ook al geniaal.
Het motorblok is ook behoorlijk geliefd bij de Sultan van Brunei, die heeft ze namelijk bij “bosjes”… Zo zijn er een aantal S-klasse T combi’s gemaakt voor hem met dit blok, en heeft hij een SL600 flink onderhanden laten nemen door ondermeer de motor te vervangen maar ook door de body van een honda eromheen te bouwen, deze is beter bekend als de Mercedes Argento Vivo
Een van de weinige auto’s van das Haus waar ik een zwak voor heb.
Idd een bazen auto. Dik!
Grappig is dat er rond deze tijd ook nog een W140 S73 BRABUS bestond (en ook nog een S70 AMG).

Weliswaar werd door BRABUS zelf de 6.0 motor uit de 600SEL uitgeboord maar de S73 leverde vergelijkbare prestaties als deze SL73: http://www.benzworld.org/forums/attachments/w140-s-class/516049d1368915613-few-shots-going-mods-photocrop_2013-05-18_05-41-01-pm.jpg
@mopar: klopt. Brabus had een 6.9, 7.0 en 7.3 conversie.

Bij Vaeth kon je hem opboren naar 7.2 liter.

De mooiste was nog de Carlsson SL74, inderdaad: 7.4 liter uit de M120.
@willeme: die 100cc’s extra doen het hem ;) Hoewel AMG destijds wel een S70 leverde.

De W140 is een guiltly pleasure voor me, ben erg geneigd m’n 560SEL in te ruilen op een 600SEL maar zal er op bouwkwaliteit toch iets op achteruit gaan en zo’n W126 is toch een stuk tijdlozer.
@willeme: Heb jij informatie over een Brabus 7 liter?
Wat een vermogen voor toentertijd, maar nu ook nog
Maar als je 760pk in een zonda kan, wil ik wel een upgrade van mijn sl73 😉
Blijft een heerlijk model de 129, mocht je in de markt zijn de facelift modellen vanaf 96 zo uit het hoofd zijn aanmerkelijk beter dan die er voor. ff off topic feli @norge weer n jaar ouder enneh Hyundai wint vandaag van VW in WRC
@ocda: Dat facelift gebeuren heeft naar mijn weten meer invloed op de W140 dan de R129. Pre-facelift 140’s (<1996) hebben een kabelboom die kan breken door gebruik van slechte plastic omhulsels van de kabels. Het gevolg is allerhande elektrische storingen en een rekening van ver in de 4 cijfers omdat het hele interieur incluis dashboard gedemonteerd moet worden om de boom te vervangen.

De facelift modellen hebben een andere kabelboom die dat euvel niet heeft. Helaas is Mercedes juist in 1996 begonnen met op de kleintjes te letten zodat er een duidelijk verschil is in de bouwkwaliteit van de facelift W140 en R129 in vergelijking met de non facelift versies. Ik heb beide versies gereden en het verschil is duidelijk merkbaar, in de facelift versies zit meer en goedkoper plastic in het interieur.

Dus is een beetje gokken, wil je dat solide Mercedes gevoel hebben dan moet je voor een non facelift versie gaan en maar hopen dat je geen problemen krijgt.
Hele gave bak, maar deze auto is perfect als SL500.
Even zeiken: ‘naja’ kan echt niet
Ideale auto voor autospotterlokkers ..
Dikste SL waar ik ooit in meereed was de Brabus van Dennie Christian 318 km/h in een poep en een scheet, deze zou ik graag ff willen vloeren.
Zo’n beetje alles wat niet mijn smaak is, en dat gecombineerd in één auto. Bewonderenswaardig ding dus….
@Rob:

Adriaan wou deze .. Bassie vond em te duur ..
Prelude werd het compromis ..
@lincoln:
LOL!

Uiteindelijk heeft Adriaantje toch een beetje zijn zin gekregen blijkt:
http://www.mercedesforum.nl/forum/download/file.php?id=100109
@Rob:
Of is dat stiekem @lekbak die op vakantie gaat? ;-)
OMG heerlijk!! zeer uniek en zeer zeldzaam, het beste van das haus.
Tegenwoordig ben je bijna strafbaar als je zoiets rijdt.
Toch ook gespot hier op NL-platen of is dat een andere?
Oude MB is steevast een campers- of turken-bak.
(de nieuwe trekken trouwens ook veel ordi’s en patsers aan, maar die hebben er wel het geld voor).
@gezondverstand: jouw droomauto dus?
Hier een filmpje over de wagen: https://youtu.be/LFNc3ouxQiA
absolute klassieker. elegant en lichtvoetig en het “foute” imago al lang voorbij. wat rijpt deze auto mooi
@gokartmozart:

Whahaha .. Ding weegt 2 ton ..

deze “sportlich leicht” is net zo wendbaar als een 1957er Buick ..
@lincoln: Nissan gtr, een lichtvoetig zwaargewicht. Het kan wel.
Stadsverbruik van 1:1😳😳😳😳
Potjandorie wat een lelijk hok.
Bij Meilenwerk in Düsseldorf stond vorig jaar een zwarte. Hele gave kar:
http://i66.tinypic.com/35ko17a.jpg
Horacio ; please laat de volgende pagina weer zo klinken !
God wat een pornosound heeft dit blok !
@shicomm:

Ja hoor meid ..
Wil jij nepsex geluid uit je vagina ..
Dan regelt ouwe horacio dat wel voor je ..
7.3 liter V12 (!) in je cabrio, hoe on-Duits! En wat een sound!

Doet je denken aan de Amerikanen van de 70s en eerder met zo’n enorme blok in het vooronder… Oké, vintage Murica bood geen V12 maar een V8… Aan t end van de rit zijn de 7 liter + V8 (cabrio) Amerikanen wel weer bereikbaarder vs 15 stuks SL73…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).