• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaakt

Auteur: RubenPriest, gepost 12 juni 2016 om 17:48 – 79 Reacties

Afbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaaktAfbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaaktAfbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaaktAfbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaaktAfbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaaktAfbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaaktAfbeelding Mercedes SL73 AMG: zo worden ze niet meer gemaakt

SL73 AMG
Zie hier de basis van de Pagani Zonda.

Naja, wat er zich onder die motorkap begeeft bedoel ik dan. De Mercedes SL73 AMG was in alle opzichten een unieke auto. Het was de enige en de laatste AMG die het label ’73’ meedroeg. In tegenstelling tot tegenwoordig, stond het cijfer drieënzeventig daadwerkelijk voor het aantal liter. De SL had namelijk een 7,3 liter V12 aan boord met 525 pk en 750 Nm aan koppel. Bizarre waarden voor een cruiser uit 1995. Er werden 85 stuks gebouwd van de Merc.

De twaalfcilinder werd niet zomaar ontwikkeld. Ditzelfde blok zagen we later terug in de Pagani Zonda C12S 7.3 uit 2002. In de Italiaan leverde de V12 toen 555 pk. In 2005 werd de AMG motor verbeterd en debuteerde een nieuwe versie van de twaalfcilinder in de Zonda F met 602 pk en 759 Nm. Zelfs de moderne Zonda’s zoals bijvoorbeeld de 760 Kiryu hebben nog steeds die felbegeerde 7,3 onder de kap.

In de SL73 AMG klinkt het blok wat meer bescheiden, maar wanneer je deze start en je sluit de ogen voel je toch het Pagani-gevoel borrelen. De Duitser heeft waarschijnlijk een stadsverbruik van 1 op 1 en met zijn ouderwetse maffia uiterlijk scoor je ook geen punten bij de meeste dames, maar wat maakt het uit. Wij willen ‘m.

Ook interessant!

  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Cabrio, Mercedes, pagani, SL, sl73

Vorig bericht: « Formule 1-techniek: alles over Turbulent Jet Igniton
Volgend bericht: Formule 1: praat mee over de Grand Prix van Canada 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. autokieker zegt

    12 juni 2016 om 17:50

    Heel gaaf, super dit soort artikels. Nog nooit gehoord van dit model maar ik ben verliefd

    Login om te reageren
  2. uselessblogger zegt

    12 juni 2016 om 17:51

    iemand die het verbruik hier echt van kent?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      12 juni 2016 om 18:21

      @uselessblogger: 15.9L /100km gemiddeld volgens onderstaand artikel.
      24.5L/100km in de stad, dan ga je niet lopen patsen in het centrum van Rotterdam ?

      http://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-sl-73-amg-r129-1999.html

      Login om te reageren
      • elias zegt

        12 juni 2016 om 18:33

        @awesome: ?

        Login om te reageren
      • granlusso zegt

        12 juni 2016 om 18:41

        @awesome: Haha 378 gram CO2 per kn

        Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      12 juni 2016 om 22:51

      @uselessblogger: mijn r129 500 rijdt al 1:5 in de stad..

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    12 juni 2016 om 17:53

    Nooit geweten dat deze motor ooit in een Merc geleverd is. Geeft je wel borsthaar deze auto!

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      12 juni 2016 om 17:57

      @gulli: Zonder borsthaar, mooie gouden ketting en hoge boorden overhemd wordt je niet als rechtmatige eigenaar beschouwd ;-) Stiekeme Guilty Pleasure deze SL73..

      Login om te reageren
      • aadnus zegt

        12 juni 2016 om 18:26

        @roberto: Jij denkt aan een 300sl met aanlopende sterwielen zonder het eigenlijke typeplaatje.

        Login om te reageren
  4. suheyl zegt

    12 juni 2016 om 17:53

    Heerlijke sound, wat een bak!

    Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    12 juni 2016 om 17:56

    Toen alles nog oké was en boomknuffelaars niets te zeggen hadden..

    Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      12 juni 2016 om 18:22

      @misterdrogba: precies, waar blijft die tijd!

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        13 juni 2016 om 02:29

        @nopetrolnofun: die is vertrokken met de zure regen…

        Login om te reageren
  6. jorden zegt

    12 juni 2016 om 17:57

    Het hoe en waarom van dit blok is mij een vraagteken. Maar wat een heerlijk apparaat! Jammer dat zoiets nu bij bijna als misdaad wordt gezien.

    Login om te reageren
  7. kilum zegt

    12 juni 2016 om 17:59

    Is ook geleverd in de S-klasse als S73. Ook compleet gestoord.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 juni 2016 om 18:46

      @kilum: dat was een BRABUS en geen AMG

      Login om te reageren
      • deora zegt

        12 juni 2016 om 19:17

        @mopar: de 7.3 en 7.0 zijn ook door AMG geleverd. De 7.0 in de normale W140, de 7.3 alleen in de W140 station die speciaal gebouwd is voor de sultan van Brunei.

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          12 juni 2016 om 19:22

          @deora: Maar dat zei ik toch ook, er bestaat geen reguliere S73 AMG, alleen een S73 BRABUS. Dat misbaksel voor die koning van Brunei dat was een special order en die tel ik derhalve dus niet mee als productiewagen. Er bestaat alleen een W140 S70 AMG. AMG leverde de 7.3 motor alleen in de R129.

          Login om te reageren
          • deora zegt

            12 juni 2016 om 19:27

            @mopar: de S70 was ook een special order. Als je goede connecties had (lees geld) dan wilde AMG wel 1 voor je bouwen. Dat maakt deze modellen van AMG ook zo mooi. Het is bijna mysterieus.

            Login om te reageren
            • mopar zegt

              12 juni 2016 om 19:31

              @deora: goed, alles was special order…

              Login om te reageren
  8. lamborghinilp7504 zegt

    12 juni 2016 om 17:59

    De enige en de laatste? Ik denk de eerste en de laatste:)

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    12 juni 2016 om 18:06

    In Dld een te koop die door de vrienden van Brabus is verbeterd; http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=225158210

    Dezelfde firma heeft trouwens ook een SL70 staan. Iemand nog 90k aan Duitse Eckermänncher liggen?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      12 juni 2016 om 18:33

      @Gulli:
      En ook nog eens van een oud vrouwtje geweest………………

      Login om te reageren
    • beefcake zegt

      12 juni 2016 om 22:55

      @gulli: kanonnen wat een lelijke wielen!

      Login om te reageren
  10. giulio zegt

    12 juni 2016 om 18:07

    Mijn ‘favoautojournalist’ Harry Metcalfe heeft eentje staan, check YouTube maar eens voor een uitgebreide reportage/ rit in de auto..

    Login om te reageren
    • appelvis zegt

      12 juni 2016 om 18:27

      @giulio: Dat is een SL600, geen SL73

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      12 juni 2016 om 18:30

      @giulio: die is idd ook leuk,
      Maar das een 600.
      Ook al hartstikke gaaf, maar nog even niet zo uniek als deze.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      12 juni 2016 om 19:52

      @giulio: Een SL600 is dat zoals al gezegd wordt, en vergeleken met de SL73 is de SL 600 een Fiat Panda.

      Login om te reageren
  11. rijnounsdoor zegt

    12 juni 2016 om 18:09

    Ik heb op t punt gestaan 800 km te rijden om zo’n ding 2ehands te kopen voor 50k. Niet gedaan, stom. Wat kosten die krengen nu?

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 juni 2016 om 18:47

      @rijnounsdoor: bijna het driedubbele

      Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    12 juni 2016 om 18:10

    90 in Duitsland zo te zien, mag je ze nog invoeren ook

    Login om te reageren
  13. willeme zegt

    12 juni 2016 om 18:13

    Was een leuk project van AMG begin 2000. Ze waren net ingelijfd door MB en hadden een project op gezet om naast de bestaande AMG modellen een kleine gelimiteerde serie AMG’s te maken.

    Deze SL73 AMG was daarvan het absolute pronkstuk. Andere modellen waren de W202 C55 AMG, CLK55 AMG Cabriolet, CL63 AMG (ook V12), G55 AMG (nog zonder Kompressor), E55 AMG Combi 4-Matic en S63 AMG.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      12 juni 2016 om 18:22

      @willeme: Begin 2000? De SL73 komt uit 1995

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        12 juni 2016 om 18:35

        @Donstil: nee. De SL73 is van 2000-2002. Evenals de SL55 AMG

        De SL70 van 96 tot 98. De SL60 AMG ook rond die tijd.

        Login om te reageren
        • tonyvds zegt

          12 juni 2016 om 19:45

          @willeme: De 73 AMG is eerst in 1995 uitgebracht, dan even stilgelegen en na de facelift in 2000 opnieuw met enkele aanpassingen verkocht. Dus jullie hebben beiden gelijk ;)

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            12 juni 2016 om 19:54

            @tonyvds: Heb je daar een link, site of bron van?

            Volgens mijn informatie is de SL73 AMG enkel gebouwd van 1999 tot 2001 (model jaar 2000-20002).

            Halverwege de jaren 90 had je wel de SL70 AMG, maar geen 73.

            Login om te reageren
            • tonyvds zegt

              12 juni 2016 om 20:00

              @willeme: Ik meende mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat ze in 2 aparte periodes verkocht werden, kan nu niet precies terug vinden waar..

              Wel kwam ik daarnet deze link tegen van een SL73 AMG uit 1995 waar er nog wat uitleg bij staat: http://www.carandclassic.co.uk/car/C746585

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                13 juni 2016 om 23:32

                @tonyvds: Interessant! Dus er waren 8 stuks in 1995, en de rest in 2000. Nog altijd opmerkelijk, daar de SL70 daar dan tussenin heeft gezeten. Ik kan het ook nergens anders zo snel vinden. Ik heb hier nog een Auto, Motor Und Sport liggen met de Limited Edition series van AMG en die is van 2001. Daar wordt verder niet gerept van een serie er vóór.

                Aan de andere kant: AMG heeft in de jaren ’90 wel meer verschillende one-offs gemaakt. Altijd leuk, die speciale oplages van AMG!

    • MrShifra zegt

      12 juni 2016 om 18:26

      @willeme: Eerlijk gezegd, had ik dit artikel van jou verwacht haha.

      Login om te reageren
    • deora zegt

      12 juni 2016 om 19:23

      @willeme: stuk voor stuk modellen die ik nog eens op de foto wil zetten. Was laatst al erg blij toen ik een R129 SL60 en G36 tegenkwam.

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      13 juni 2016 om 02:10

      @willeme: je had ook nog de G63 AMG volgens mij

      Login om te reageren
  14. Graafke zegt

    12 juni 2016 om 18:20

    Wat een enorm blok zo onder de motorkap!

    Login om te reageren
    • aadnus zegt

      12 juni 2016 om 18:34

      @Graafke: Dr bovenop paste niet. Vandaar.

      Login om te reageren
      • Graafke zegt

        12 juni 2016 om 20:13

        @aadnus: scherp ?

        Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    12 juni 2016 om 18:24

    Standaard is en blijft dit een ontzettend gave bak.

    Een tikje fout, maar in vergelijking met de foute auto’s die tegenwoordig in de mode zijn bij neppe gangsters, echte gangsters en wittenboordencriminelen is het bijna een sierlijke ingetogen verschijning.

    En met zo’n 7,3 liter blok helemaal geweldig, alleen al dat geluid.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    12 juni 2016 om 18:28

    Deze generatie SL is de mooiste. En de SL73 blijft dan wel de overtreffende trap. Al is een 500 ook al geniaal.

    Login om te reageren
  17. C220AMG zegt

    12 juni 2016 om 18:31

    Het motorblok is ook behoorlijk geliefd bij de Sultan van Brunei, die heeft ze namelijk bij “bosjes”… Zo zijn er een aantal S-klasse T combi’s gemaakt voor hem met dit blok, en heeft hij een SL600 flink onderhanden laten nemen door ondermeer de motor te vervangen maar ook door de body van een honda eromheen te bouwen, deze is beter bekend als de Mercedes Argento Vivo

    Login om te reageren
  18. e1000bmw zegt

    12 juni 2016 om 18:34

    Een van de weinige auto’s van das Haus waar ik een zwak voor heb.

    Login om te reageren
  19. mrmiyagi1982 zegt

    12 juni 2016 om 18:41

    Idd een bazen auto. Dik!

    Login om te reageren
  20. mopar zegt

    12 juni 2016 om 18:45

    Grappig is dat er rond deze tijd ook nog een W140 S73 BRABUS bestond (en ook nog een S70 AMG).

    Weliswaar werd door BRABUS zelf de 6.0 motor uit de 600SEL uitgeboord maar de S73 leverde vergelijkbare prestaties als deze SL73: http://www.benzworld.org/forums/attachments/w140-s-class/516049d1368915613-few-shots-going-mods-photocrop_2013-05-18_05-41-01-pm.jpg

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 juni 2016 om 18:48

      @mopar: klopt. Brabus had een 6.9, 7.0 en 7.3 conversie.

      Bij Vaeth kon je hem opboren naar 7.2 liter.

      De mooiste was nog de Carlsson SL74, inderdaad: 7.4 liter uit de M120.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        12 juni 2016 om 19:26

        @willeme: die 100cc’s extra doen het hem ;) Hoewel AMG destijds wel een S70 leverde.

        De W140 is een guiltly pleasure voor me, ben erg geneigd m’n 560SEL in te ruilen op een 600SEL maar zal er op bouwkwaliteit toch iets op achteruit gaan en zo’n W126 is toch een stuk tijdlozer.

        Login om te reageren
      • hartman zegt

        24 juli 2017 om 19:43

        @willeme: Heb jij informatie over een Brabus 7 liter?

        Login om te reageren
  21. eefie zegt

    12 juni 2016 om 19:01

    Wat een vermogen voor toentertijd, maar nu ook nog

    Login om te reageren
  22. Breinstein zegt

    12 juni 2016 om 19:05

    Maar als je 760pk in een zonda kan, wil ik wel een upgrade van mijn sl73 ?

    Login om te reageren
  23. ocda zegt

    12 juni 2016 om 19:10

    Blijft een heerlijk model de 129, mocht je in de markt zijn de facelift modellen vanaf 96 zo uit het hoofd zijn aanmerkelijk beter dan die er voor. ff off topic feli @norge weer n jaar ouder enneh Hyundai wint vandaag van VW in WRC

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 juni 2016 om 21:17

      @ocda: Dat facelift gebeuren heeft naar mijn weten meer invloed op de W140 dan de R129. Pre-facelift 140’s (<1996) hebben een kabelboom die kan breken door gebruik van slechte plastic omhulsels van de kabels. Het gevolg is allerhande elektrische storingen en een rekening van ver in de 4 cijfers omdat het hele interieur incluis dashboard gedemonteerd moet worden om de boom te vervangen.

      De facelift modellen hebben een andere kabelboom die dat euvel niet heeft. Helaas is Mercedes juist in 1996 begonnen met op de kleintjes te letten zodat er een duidelijk verschil is in de bouwkwaliteit van de facelift W140 en R129 in vergelijking met de non facelift versies. Ik heb beide versies gereden en het verschil is duidelijk merkbaar, in de facelift versies zit meer en goedkoper plastic in het interieur.

      Dus is een beetje gokken, wil je dat solide Mercedes gevoel hebben dan moet je voor een non facelift versie gaan en maar hopen dat je geen problemen krijgt.

      Login om te reageren
  24. jochempie zegt

    12 juni 2016 om 19:12

    Hele gave bak, maar deze auto is perfect als SL500.

    Login om te reageren
  25. scottishcarspotter2000 zegt

    12 juni 2016 om 19:12

    Even zeiken: ‘naja’ kan echt niet

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    12 juni 2016 om 19:25

    Ideale auto voor autospotterlokkers ..

    Login om te reageren
  27. sjaterantekomen zegt

    12 juni 2016 om 19:34

    Dikste SL waar ik ooit in meereed was de Brabus van Dennie Christian 318 km/h in een poep en een scheet, deze zou ik graag ff willen vloeren.

    Login om te reageren
  28. Rob zegt

    12 juni 2016 om 19:50

    Zo’n beetje alles wat niet mijn smaak is, en dat gecombineerd in één auto. Bewonderenswaardig ding dus….

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 juni 2016 om 21:01

      @Rob:

      Adriaan wou deze .. Bassie vond em te duur ..
      Prelude werd het compromis ..

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        12 juni 2016 om 22:43

        @lincoln:
        LOL!

        Uiteindelijk heeft Adriaantje toch een beetje zijn zin gekregen blijkt:
        http://www.mercedesforum.nl/forum/download/file.php?id=100109

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          12 juni 2016 om 22:44

          @Rob:
          Of is dat stiekem @lekbak die op vakantie gaat? ;-)

          Login om te reageren
  29. bofkont zegt

    12 juni 2016 om 19:54

    OMG heerlijk!! zeer uniek en zeer zeldzaam, het beste van das haus.
    Tegenwoordig ben je bijna strafbaar als je zoiets rijdt.

    Login om te reageren
  30. a45edition1 zegt

    12 juni 2016 om 19:57

    Toch ook gespot hier op NL-platen of is dat een andere?

    Login om te reageren
  31. gezondverstand zegt

    12 juni 2016 om 20:19

    Oude MB is steevast een campers- of turken-bak.
    (de nieuwe trekken trouwens ook veel ordi’s en patsers aan, maar die hebben er wel het geld voor).

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 juni 2016 om 21:24

      @gezondverstand: jouw droomauto dus?

      Login om te reageren
  32. e1000bmw zegt

    12 juni 2016 om 20:34

    Hier een filmpje over de wagen: https://youtu.be/LFNc3ouxQiA

    Login om te reageren
  33. gokartmozart zegt

    12 juni 2016 om 20:40

    absolute klassieker. elegant en lichtvoetig en het “foute” imago al lang voorbij. wat rijpt deze auto mooi

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 juni 2016 om 20:51

      @gokartmozart:

      Whahaha .. Ding weegt 2 ton ..

      deze “sportlich leicht” is net zo wendbaar als een 1957er Buick ..

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 juni 2016 om 21:31

        @lincoln: Nissan gtr, een lichtvoetig zwaargewicht. Het kan wel.

        Login om te reageren
  34. rufctr01 zegt

    12 juni 2016 om 21:00

    Stadsverbruik van 1:1????

    Login om te reageren
  35. roaldr zegt

    12 juni 2016 om 21:01

    Potjandorie wat een lelijk hok.

    Login om te reageren
  36. roadronner zegt

    12 juni 2016 om 21:13

    Bij Meilenwerk in Düsseldorf stond vorig jaar een zwarte. Hele gave kar:
    http://i66.tinypic.com/35ko17a.jpg

    Login om te reageren
  37. shicomm zegt

    12 juni 2016 om 21:32

    Horacio ; please laat de volgende pagina weer zo klinken !
    God wat een pornosound heeft dit blok !

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 juni 2016 om 21:37

      @shicomm:

      Ja hoor meid ..
      Wil jij nepsex geluid uit je vagina ..
      Dan regelt ouwe horacio dat wel voor je ..

      Login om te reageren
  38. toyotafortuner zegt

    13 juni 2016 om 03:45

    7.3 liter V12 (!) in je cabrio, hoe on-Duits! En wat een sound!

    Doet je denken aan de Amerikanen van de 70s en eerder met zo’n enorme blok in het vooronder… Oké, vintage Murica bood geen V12 maar een V8… Aan t end van de rit zijn de 7 liter + V8 (cabrio) Amerikanen wel weer bereikbaarder vs 15 stuks SL73…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North