Mercedes SLS AMG sterft in 2014?

Auteur: , 35 Reacties

Speculatief bericht: de hegemonie van de SLS AMG komt volgend jaar al ten einde.

Opvallend, want de gevleugelde supersporter van Mercedes is nog niet eens bijster lang onder ons. De productiestart was in januari 2010 en vanaf maart dat jaar werden de eerste SLS AMG’s op kenteken gezet. Gevolgd door een Roadster, GT en Black Series. Een einde van deze auto in 2014, zoals in de Duitse media wordt gespeculeerd, lijkt dan ook wat vroeg.

Fanblog Mercedes-Benz Passion claimt echter dat er in maart 2014 een wisseling van de wacht plaatsvindt. De fabriek in het Duitse Sindelfingen waar de SLS AMG momenteel nog wordt gebouwd zou plaats maken voor de aangekondigde baby-SLS, betere bekend als de SLC, en intern aangeduid als C190. Dit wordt overigens geen directe opvolger, maar meer een concurrent voor de Audi R8 en Porsche 911. Een auto die trouwens meermaals bevestigd is en waar Mercedes zelf al een serie geënsceneerde spyshots van uitdeelde.

Over de motorisering van de SLC: er schijnt gekozen te worden voor een 4.0-liter V8 met 500 pk, maar een instap-V6 schijnt ook overwogen te worden. Hij krijgt in ieder geval geen liefde van Groen7.

Gelukkig hebben we de beelden nog. Oh, en Mercedes zelf bevestigt het bericht trouwens niet, dus dit houdt nog wel even het predicaat ‘automotive speculatie’.



35 reacties

Geeft niet, was toch al niet van plan om er één te kopen.
Zonde, toch wel 1 van de mooiere sportwagens..
@darkpluisje: zeer mee eens! Ze moeten ze beide gaan produceren!
C190 D? Konings.
Ga hem niet missen.
Broodje aap of niet, Mercedes heeft wel vaker voortijdig ergens de stekker uitgetrokken als de verkopen tegenvielen.
Of de verkopen echt tegenvallen durf ik niet te beweren (ik zit niet in de “board”), maar ze zijn daar niet van “trekken aan een dood paard” zoals bij Bugatti.
@tupperware: De Vaneo en R hebben het ook lang uitgehouden terwijl MB zelf vaak aangaf dat die series niet verkochten. Met de SLR speelt dat, ondanks dat de beoogde 3500 niet gehaald werden (in totaal met alle versies tussen 2000 en 2500 denk ik), de SLR wel ongeveer 7 jaar in productie was. Vind ik zelf nog niet zo heel slecht voor een GT van ruim een half miljoen die z’n verkoopdoel niet haalt…
@HDM:
Bij Smart hadden ze geen enkele moeite om de stekker uit de 4four en de Roadster te trekken, dat was ook best een verliespost.
Waar ik op doel is dat ze geen oneindig aantal “speciale” versies tot in lengte van jaren blijven uitbrengen in de hoop er nog een paar te slijten.
@HDM: Geen idee of het loopt naar wens/verwachting van de hoge heren, maar om een beetje perspectief te geven: Alleen in Amerika en Canada samen zijn al 3.197 SLS’en de weg op gegaan. Kan met niet voorstellen dat dit veel minder is in landen/regio’s waar ze echt geld als water hebben. Dit zal niet echt onderdoen voor merken als Ferrari en Lamborghini…

Je ziet overigens wel een (lichte) neerwaartse trend, dus misschien willen ze een langzame dood vermijden zoals hier al iemand opperde…

En daarnaast, een collega van mij heeft er recent nog een ‘verkocht’, €290.000,- euro inclusief BTW en BPM op de prijskaart, hij is voor €145.000,- euro exclusief BTW en €65.000,- euro BPM vertrokken… reken maar uit wat daar voor korting op zat…
Please houdt die 6.2liter blok er in!!!
Hoeveel versies zijn er van de SLS? En is de GT de ‘standaardversie’ ?
@bigcar: nee
@bigcar: Zonder alle tjoeners erbij te halen:
SLS AMG Coupé
SLS AMG Roadster
SLS AMG GT Coupé
SLS AMG GT Roadster
SLS AMG Black Series
SLS AMG GT3

”GT” is niet de standaardversie maar een opgewaardeerde ”basis” SLS, en in de grootste markten worden GT’s naast de gewone geleverd, dus niet ”in plaats van”.
@HDM: Thnx!
@HDM: in de grootste markten? In de USA is de GT de vervanger van de reguliere SLS.
@HDM: ben er nog 3 vergeten: GT3 45th Anniversary, de SLS AMG E-Cell concept en zijn sterkere ”productievariant” SLS AMG Electric Drive.
Doet de SLS eigenlijk ook wel recht aan. Door hem maar 4 jaar te maken zal hij geen langzame dood sterven. Ook geen gezeik met updates die er gewoon niet zo goed uitzien als het origineel.
De SLS is een speciale bak. Qua coolheid gaat hij voor mij regelrecht de geschiedenisboeken. Maar goed: als je zoveel geld over hebt dat een SLS bij de mogelijkheden behoort… dan zou ik m toch niet (nieuw) kopen. Dan een Ferrari, of een Lambo of Aston Martin. Of misschien wel een track-day auto met een race-licentie.
Misschien een goede zaak want ik was geen fan van de kont van de SLS. Al bij al een fijne auto die lekker brult. Ander en beter, hoop ik.
Kan geen kwaad moest hier na 4-jaar de stekker uit getrokken worden.
Ze zaten met die SLS sowieso al in dezelfde vijver te vissen als hun S-coupe, SL, S-cabrio (als die er gaat komen), …
En die vleugeldeuren blijven ook niet eeuwig nieuw.

Overigens zijn er er genoeg gebouwd om er eentje te pakken te kunnen krijgen als klassieker als zo’n sls echt je ding is. Verder is er ondertussen terug een viper moest je graag willen racen met iets waar je niet het middelpunt van de wagen bent.
@Hupke: S-Coupé en S-Cabrio (die 100% zeker komt, als 2-deurs softtopper) zijn totaal verschillende auto’s t.o.v. SLS dus dat zie ik even niet.
@HDM:

Heel verschillend in de manier waarop ze rond een bocht gaan.
Heel gelijk qua prijs en status.

Ondanks wat de automagazines ons willen doen geloven is het vooral het 2e waarvoor we evenveel geld aan een wagen uitgeven als aan een kleine woning.
Wat een negatieve berichten over die SLS zeg!

mijn god ziet nu echt niemand in wat een unieke en prachtige wagen dit wel niet is? Jaa tuurlijk, Ferrari’s en Lambo’s zijn sneller in de bochten, maar dat boeit mij totaal niet! Ik ben een liefhebber van exclusieve automobielen en dan maakt het je echt niet uit of deze nou een rondje maakt van 3 min of van 82 min.

De SLS is al vanaf het begin een van mijn favoriete wagens geweest. Helaas zijn de meeste eigenaren zo saai en verkiezen ze hem het liefst in dodelijk grijs ipv geel, rood of zelfs blauw.

Ik zou het persoonlijk heel jammer vinden als deze nu al uit productie gaat. De SLS is hoe je het ook keert of draait, iets unieks. En unieke dingen hoeven niet (zo vroeg) verloren te gaan!
@wolfssjrd: Volgens mij werd de SLS nooit in het geel geleverd…
@e550: de Black wel ;) maar in ieder geval gaat om het idee
Blijft die lekker exclusief, goed voor de verzamelaar. Prachtige auto mijn inziens waarmee men in tegenstelling tot een Lamborghini, Ferrari makkelijk 2000 km mee kan doen zonder met rugklachten uit te stappen.
Zou wel goed zijn voor de exclusiviteit van deze wagen en dat verdient ie ook. Prachtige auto.
Jammer, ziet er echt tijdloos uit!
Misschien om de verkopen op te krikken? Mensen die nog een SLS willen gaan er sneller één kopen.
sukkels zijn die mensen daar bij Mercedes. hoe kun je zo’n pracht van een auto laten uitsterven met slechts een duur van 4 jaar?? alleen maar omdat er een SLC komt moet de SLS het veld ruimen, Nee ze kunnen de SLS gewoon blijven produceren en SLC zal zeker de verkopen niet wegnemen aangezien de SLC een andere doelgroep heeft (mensen met een budget van rond 120-150.000 euro) in plaats van 262.000 euro van de SLS
Zeer jammer!
Een pracht van een auto!!! En nu al een klassieker. Moet zeker niet uit productie gehaald worden. Als het schip nog eens bij mij aankomt koop ik hem zeker.
Zouden de ontwikkelingskosten op 4 jaar al volledig terugverdiend zijn + hebben ze alle mogelijke winst al gehaald uit dit model? De verkopen vallen heus niet tegen dus ik betwijfel het. Ik denk eerder aan een facelift zodat hij er weer even tegenaan kan.
Mooiste auto! Vooral dankzij de gescheidenis!
Been there, done that. NEXT!
De SLC wordt de concurrent van de R8 en de 911. Mja, is de SLS dat niet ook al? Het verschil tussen SLS en SLC zie ik hoewel beiden met V8 wel, maar dit is geen goed gekozen positionering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).