Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jaren

Auteur: , 43 Reacties

De mooiste bus ter wereld mag er nog even tegenaan.

De mooiste bus ter wereld, seriously? De Mercedes-Benz V-Klasse heeft het wel in zich om dat te zijn. De Volkswagen Multivan, Ford Tourneo Custom en Peugeot Traveller zijn uit hetzelfde hout gesneden, toch valt op dat – vooral in het interieur – je niet het gevoel hebt van bijna 80 mille aan auto. Nou is en blijft de V-Klasse eveneens een Vito met ramen, maar door grotere velgen, LED-koplampen en voornamelijk een geheel nieuw interieur te gebruiken, oogt de V-Klasse een stuk luxueuzer. Hij is net als bovenstaande voorbeelden ook een flink stuk duurder dan de Vito, maar je kunt in ieder geval zien dat er voor zowel de bestuurder als de zes tot acht passagiers, geld noch moeite bespaard is. Het resultaat is een soort privé-jet voor de weg. Dat blijkt een schot in de roos te zijn, met wereldwijd 209.000 verkochte V-Klasses sinds 2014. Voordat een compleet nieuwe V-Klasse over een paar jaar het stokje mag overnemen, wordt de auto nogmaals gefacelift.

Qua uiterlijk verandert er weinig. Never change a winning team, toch? Het is vooral onderhuids waar Mercedes het nodige heeft gedaan met de V. Wat er wél verandert aan het uiterlijk: de voorbumper wordt opgewaardeerd, terwijl de AMG-Line een nieuwe grille krijgt, de welbekende Diamond Grille. Mercedes adverteert de AMG-Line als de manier om een ‘sportieve ondertoon’ te geven aan een dieselbus die van 0 naar 100 km/u optrekt in ongeveer 9,5 seconden. Vergeef ons het cynisme, het is vooral moeilijk te begrijpen waarom iemand een AMG-pakket op zijn V-Klasse wilt. Het is echt niet nodig.

V-Klasse

De V-Klasse komt ook alleen als diesel. De instapper is een V 250d met 190 pk en 440 Nm, de hogere stap is de nieuwe V 300d met 239 pk en 500 Nm. Het is beide de OM 654 viercilinder. 240 pk in een bus is netjes, dan gaat de acceleratie ook ineens naar beneden tot ongeveer 7,9 seconden. Ook heeft de 300d een ‘overboost’ functie, die voor korte tijd tot 30 Nm extra kan leveren. Let wel: elke V-Klasse is achter- of vierwielaangedreven, dus met de V 300d kom je dichter bij een sportbus dan ooit.

Ook zit er een slimmer cilindersysteem in de nieuwe V-Klasse, waardoor zonder gebruik van elektrische aandrijving er een brandstofbesparing van 13 procent wordt gerealiseerd. Ook de omstreden emissie van dieselmotoren wordt keihard afgestraft door Mercedes, met behulp van nieuwe SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysatoren. En even over die elektrische aandrijving: de V-Klasse wordt klaargestoomd voor het zogenaamde [email protected] van Mercedes. De eVito en de binnenkort beschikbare eSprinter zijn de volledig elektrische bussen van Mercedes, van de V-Klasse zal er binnenkort eenzelfde variant komen.

V-Klasse

Wat betreft veiligheidsfeatures is de nieuwe V-Klasse ook weer een stapje verder. Crosswind Assist is nu standaard, zodat je niet omwaait. Active Braking Assist werkt beter dan ooit en ook de High Beam Assist wordt geïntegreerd in de LED-koplampen. Voor liefhebbers van het ‘oude’ Mercedes-Benz interieur: de V-Klasse krijgt nog niks mee wat betreft digitaal instrumentarium, enkel twee analoge tellers met een ‘iPad’ in het midden van het dashboard. De integratie van het welbekende Comand-touchpad is goed gedaan.

Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend, de prijzen van de huidige V-Klasse variëren van zo’n 35.000 euro voor de instapper, tot 65.000 euro voor de Executive.



43 reacties

Ken maar weinig mensen die voor hun grotere gezin een busje koopt i.v.m. een SUV waar je uiteindelijk toch ook te krap in zit. Helemaal geen gek idee eigenlijk, zeker niet in zo’n V.
@hamerhaai: Mensen met een groot gezin kopen tweedehands. Mensen die nieuw kopen/huren hebben die grote auto niet omdat ze die nodig bben maar omdat ze die willen. Dan is het praktische niet van belang. De tweedehands koper is de dupe van deze gekheid.
@hamerhaai: Het lijkt mij ook meer een wagen die door taxibedrijven gekocht wordt. En dan niet die busjes die minder validen rondrijden, maar de high-end sector die beroemdheden en ander vermogend volk van het vliegtuig naar het hotel rijden
@Edge: er is ook nog een tussenweg: in regio Rijnmond, maar ook in andere zeehavens zijn er meerdere taxi bedrijven die de loodsen, scheepsbemanningen inspecteurs etc. met V-klasse busjes rond rijden. Captain Seats (hence the word), leder interieur, zelfsluitende deuren, privacy glass etc.
@hamerhaai: busjes zijn duur. Vroeger werden ze wel ingezet als “refo-container” maar dat is niet meer te betalen.
Die prijzen van de huidige V-klasse zijn denk ik ex. BPM?

OT: Prachtige bus hoor, vind het qua interieur en algehele uitstraling nog altijd de topper in het segment. Zo zie je maar dat ook in dit segment merkbeleving van belang is :)
@granlusso: jup, en de toegevoegde bedragen zijn voor zo’n zwaar ding niet mals lijkt me ;)
@720s: Haha, maar dan kun je wel zeggen dat je in een Mercedes van meer dan 100.000 euro rijdt :p
@granlusso: wij hebben er op het werk een. 98k kost dat ding. Is ook nog maar een 250D.
@berlinetta:
De 250 is/was het topmodel.
En dan nog dien mensen minderwaardig als je zo’n bus rijdt. Ik heb zelf in 2004, een van de eerste, een luxe vw t4 bus gereden. En dat was echt de perfecte vakantie wagen. De scottelbraai en tuinstoelen gingen zo achterin. En de zit was heerlijk met 2 armsteunen. Ja en dan is dit vele malen de overtreffende trap.
Ik graaf em wel. Zet maar voor de deur. Weinig zo lekker als een goeie bus.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@raceface: ja idd, je hebt zelfs een besparing van 100% benzine!
Oei, ik zal dit bericht maar niet aan mijn werkgever laten lezen… Zijn nieuwe V-klasse AMG wordt over 2 weken geleverd.
Jammer dat ze hem niet meer met de 320CDI motor leveren. Dan had je echt een beest van een bus. Totaal onnodig maar wel erg leuk. Misschien dat Brabus die nwe 400CDi er in krijgt. Al is dat nu natuurlijk wel een 6lijn motor.
@E34M5Touring: eeuwig zonde inderdaad. Zo’n 4 cilinder rijdt gewoon echt een stuk minder in zo’n bus. Zo’n 6 cilinder zou de ideale optie zijn voor ombouw naar grijs kenteken (geen bpm/btw).
V250 cdi 197 pk ofso, chippe. Naar 230pk. Heerlijke busjes
Blijft toch de Mercedes onder de busjes
In het zwart met geblindeerde blijft is best een chique verschijning, voornamelijk bij luxe taxi’s en shuttles van luxe hotels (niets mis mee). Zou er best eentje willen hebben
Heeft een V ook niet standaard luchtvering?
@jack_abarth: nee ze hebben geen luchtvering ook niet als optie.
De viano had dat maar alleen op de achteras
Gaaf en ondergewaardeerd spul dit. We hebben een paar jaar geleden eens een rondrit door Athene gehad in een v-klasse. De chauffeur die perfect engels sprak reed super soepel door de chaos, met die heerlijke v6 in het vooronder. Hij heeft ons nog bijna tot bovenop de akrapolis gereden. Wij waren zogenaamd “een belangrijk iemand van de Nederlandse overheid en z’n gezin” dus we mochten bij ieder poortje weer verder rijden. Toch gek hoe zo’n ervaring ervoor kan zorgen dat je die busjes zo gaat waarderen. Een paar dagen later hadden we een gewone vito taxibus als vervoer naar het vliegveld. Een kale rammelende herriebak, alsof je een alto vergelijkt met een s-klasse.
@lekbak: idd als.het ook betaalbaar was voior particulier ivm wegenbelasting zou er meer.op straat zijn. In turkije voor heel.weinig vip stoelen tv etc
@lekbak: ik begrijp wat je bedoeld het zijn erg fijne busjes maar helaas hebben ze geen v6 meer de nieuwe vito en v klasse hebben alleen nog maar 4 cilinders die toch net wat minder soepel zijn
De natte droom van iedere stukadoor.
Blijft een busje (komt zo).
Vind die v-klasse er zo ongelofelijk fout uitzien juist als ie “chic” is uitgevoerd. Een buske moe gewoon wit zijn en er uit zien als een busje.
@1audi1: koop je een Vito..
Mooi merk toch he, dat Mercedes.
Als ik opeens 5 kinderen zou hebben dan zou dit de keuze wel zijn.
Liever de nieuwe Zafira.
Ik mis nogsteeds de V6. Verder een mooi taxi busje
Is dit dus de Mercedes Metris van de USA die daar als MPV wordt behandeld? De Youtube review erover van DougDeMuro was niet mals.
@msfiorentina: nee, de Metris is compleet anders. Die staat voor de prijs van een V-Klasse in de prijslijsten maar is ook niks meer dan een Vito met (matige) achterbanken en ramen. Het interieur is één en al plastic, het infotainment komt uit het jaar 0, etc. De grootste grap is dat je daar ook auto’s als de Odyssey of Toyota Sienna kunt krijgen, veel groter, slimmer, handiger en gelijk geprijst of misschien 3 mille duurder. Dus inderdaad, Doug brandde hem compleet af, maar dat kwam door de prijs/kwaliteit verhouding. Voor 25-30 mille is die Metris een prima familiehok. Voor 45 mille kun je beter een klein beetje doorsparen en een Odyssey Elite kopen.
Niet echt vernieuwend dus… Trouwens de duurste versie was toch iets van een 95K zonder bijkomende opties? Prijs in belgie dan nog…
Qua uitstraling is dit meer iets voor “je laatste ritje” van voor “de laatste jaren”.
Psst. Mercedes er zit nog een oud stuur in.
Maar wat is zo’n Marco Polo toch gaaf.
Als instapper een v250d met190pk?! Hoezo lekkere instapper?!😁👌🏼
@ghost: ik had op een andere site begrepen dat de 200 en 220 nog zouden blijven.
Jammer want die passen nog minder bij de auto.
De 250 is al wat te min zonder chip tenminste.
Hoop dat de 300 vergelijkbaar zal zijn met de v6 van de viano want dan ruil ik de mijne direct in
@rrfm: zou mooi zijn idd!
Enkel in NL is de transit en vw zo duur.
Leuke hond ! Busje is niks mis mee mooi volwaardig intrieur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).