Dit zijn de 14 duurste voorwielaandrijvers van Nederland

Auteur: , 81 Reacties

Zoveel euro's en nog steeds moeten de voorwielen alles oplossen.

Audi A5 Cabriolet '18

Volgens sommige auteurs (en toegegeven: velen anderen) is achterwielaandrijving het meest premium wat je maar kan overkomen. Achterwielaandrijving is voor hen het antwoord op alles. Elke auto wordt beter van achterwielaandrijving. Echter, in veel gevallen wegen de beperkte voordelen van RWD niet op tegen die van voorwielaandrijving.

Met name de Mini toonde aan dat er enorm veel te winnen was op het gebied van voorwielaandrijving. Dan zijn de motor, de aandrijving en de transmissie aan de voorkant, de rest van de ruimte kun je gebruiken voor inzittenden en hun bagage. Niet handig als je wil gaan driften, wel als je dagelijks een auto nodig hebt voor praktische doeleinden. Onlangs maakten we een lijstje met vooral goedkope achterwielaandrijvers. Dat was drie keer niets: geen uitrusting en geen uitstraling. Het allerergste was nog dat je nauwelijks voldoende vermogen had om de voordelen van achterwielaandrijving te kunnen bemerken.

We trappen (totaal niet willekeurig) af bij 64.000 euro:

Volvo V90 T5 Geartronic Inscription
64.015 euro
Vroeger stond ‘T5’ voor een epische klinkende vijfcilinder, stoere huisvaders en bakken onderstuur. Tegenwoordig kun je die motor wegschrappen. De huidige T5 klinkt niet meer zo goed als voorheen, maar slecht is het zeker niet. Het is gewoon ‘een motor’. Wel eentje die meer vermogen en koppel levert dan zijn iconische voorganger, en zuiniger is. De Inscription uitvoering zit lekker ruim in zijn spulletjes. Als je kijkt naar de prijs-kwaliteit-prestatie ratio dan is de Volvo V90 een solide aanbieding. Stiekem ook een gaaf ding om te zien. Er zijn ook auto’s die níet uit Duitsland afkomstig zijn.

Volvo V90 T5 Inscription '18

Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI S-Tronic design (B9)
65.290 euro
We moeten niet alles terug rekenen naar de jaren ’90. Zowel qua cilinders als qua guldens. De Audi A5 Cabrio kost namelijk 143.880 guldens. Dan heb je een niet eens een compleet uitgeruste Audi A5, maar een uitvoering met crisis-wielen en begrotingstekort-bekleding: Twin Leder. Dat moet eruit zien als leer en is ‘net zo mooi en net zo goed’. Juist. Daarom staan ‘Milano’ leder en Alcantara/leder in de optielijsten. Verder is het op zich best een aardige auto, maar bij de concurrentie krijg je de aandrijving op de goede wielen, terwijl de Audi A5 zijn krachten over de voorwieltjes moet zien kwijt te raken.

Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI (B9) '18

Kia Sorento 2.2 CRDi 2WD ExecutiveLine (UM)
66.020 euro
Een vreemde eend in de bijt die we nog gaan tegenkomen. De Kia Sorento van de derde generatie is eigenlijk een prima bak. Als je in een land leeft waar de belastingtarieven niet compleet uit zijn verband zijn gerukt, dan heb je voor een relatief laag bedrag een grote crossover met een zeer ruime uitrusting en een hoge mate van betrouwbaarheid. Omdat de auto op papier een hoge uitstoot heeft, wordt de auto dermate zwaar belast dat het geen zin heeft ernaar te kijken. Je spekt vooral de staatskas met het aanschaffen van een Kia Sorento. Om de auto iets voordeliger te maken is er een ‘2WD’-uitvoering, maar ook die is duur genoeg om dit lijstje terecht te komen.

Kia Sorento 2.2 CRDi (UM)  '18

Audi TT Roadster 2.0 TFSI Competition (8S)
68.730 euro
De reden waarom we begonnen zijn met het lijstje. De Audi TT van de eerste generatie was een briljante auto. De TT zag er geweldig uit, had een beeldschoon interieur, veel vermogen en was relatief betaalbaar. De huidige TT Roadster is een prima opvolger, maar bijna 70 mille voor een auto die op een Golf-basis staat, voelt gewoon niet goed. Zeker niet omdat er nog met gemak 10-15 mille aan opties op kunnen die best standaard hadden mogen zijn. Ook heb je maximaal een viercilinder, dus een auditief genoegen (pon intended) is het ook niet. Dit lijstje haalt ‘ie wel.

Audi TT Roadster Competition (8S) '18

Citroën Jumpy SpaceTourer XL BlueHDi 150 Business Lounge
69.299 euro
Dit is een aparte categorie in Nederland. Ondanks de redelijke luxe aankleding, is het geen MPV. Het is een busje dat voorzien is van een paar banken voor personenvervoer. Alleen voor taxibedrijven zijn dit soort auto’s interessant, want zij kunnen de BPM terugvorderen. Althans, als ze snel zijn. De overheid wil hier óók BPM over gaan heffen onder de noemer milieumaatregel. Dat er nog geen milieuvriendelijke alternatieven zijn en dit soort auto’s nauwelijks verkocht wordt, maakt niet uit. PAK DE PERSONENBUSJES AAN!!!! Daardoor kunnen wij niet genieten van de drievingerige strandeend. De Citroen Jumpy is het blikgeworden kwaad voor ons verwoeste milieu.

Citroen Spacetourer '18

Land Rover Discovery Sport eD4 E-Capability HSE Luxury
69.470 euro
Land Rover is toch het merk van ‘The Best 4x4xFar’. Helaas gaat die pet niet altijd meer op. Het zal waarschijnlijk als een enorme schok binnenkomen, maar deze auto’s worden dus bijna niet voor offroad-activiteiten gebruikt. Sterker nog, deze auto’s doen bijna nooit waar ze voor ontworpen zijn. Althans, als je de folder mag geloven. Stiekem zijn deze auto’s er gewoon om semi-trieste huisvrouwen te vervoeren van geitenkeutel-koffieboon-barista naar yoga-instructeur. Daar heb je geen vierwielaandrijving voor nodig. Kies je de HSE-uitvoering bij deze Discovery ‘Sport’, dan heb je de geknepen ‘eD4’-motor met een hoop uitrusting. Voor 70 mille heb je dan een redelijke auto voor de deur staan. Wie koopt/least/huurt dit? Een voorwielaangedreven Land Rover is een Patatje Met zónder mayonaise. Het hoort niet.

Land Rover Discovery eD4 HSE '18

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 2WD Premium (TM)
70.026 euro
Bij deze auto is het een beetje gelijk aan die van de Kia Sorento. Niet alleen omdat het een Aziatische crossover is met een grote viercilinder dieselmotor en voorwielaandrijving, maar vooral omdat het dezelfde auto is, eigenlijk. De Hyundai is 4 mille duurder en ietsje nieuwer, dit model is namelijk net geïntroduceerd. De tijden dat ‘Hyundai’ een betere naam had dan ‘Kia’, liggen alweer ver achter ons, toch? De Kia ziet er eigenlijk stoerder uit en is dus goedkoper, maar nog altijd te duur. Wie dus gekozen heeft voor de Hyundai zal waarschijnlijk de verkoopdirecteur zijn bij, eh, een grote Hyundai dealer.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi '18

Hyundai Nexo FCEV Plus Pack
73.142 euro
Ondanks dat het een lijstje is met de duurste voorwielaandrijvers, is de Hyundai Nexo FCEV ook een ‘goedkoopste van Nederland’. het is namelijk de goedkoopste auto met brandstofcel. Er is een hoop discussie of het nu wel of niet de brandstof van de toekomst is, maar het is weer een stapje vooruit. Met de ix35 (Tuscon) was Hyundai overigens al hevig aan het experimenteren met een dergelijke aandrijflijn.

Hyundai Next FCEV Plus '18

Audi A7 45 TSI
€ 74.170
Een Land Rover zonder vierwielaandrijving is dus nicht im frage, eigenlijk. Maar hoe zit het met een grote, hoog in de markt staande Audi. Als je kijkt naar de concurrenten van de Audi A7 zijn ze allemaal uitgerust met aandrijving op de achterwielen. Zelfs de Kia Stinger is een achterwielaandrijver. Als zij het kunnen, waarom Audi niet? Simpel, omdat de Audi A7 gewoon een A6 liftback is en het ze niet uitmaakt. Laat klanten er een S-Line pakketje opzetten en ze zijn blij met hun auto. Het maakt de mensen niet uit. Of dat het automotive failliet betekent van het gefortuneerde clientèle of dat er kwaadaardige genieën aan het werk zijn bij Audi is niet duidelijk, misschien is het een combinatie van die twee.

Audi A7 Sportback '18

Peugeot Traveller LWB 2.0 BlueHDI 180 Business VIP
74.729 euro
De Peugeot wat? Ja, deze lijst zorgt ervoor dat de personenwagen-uitvoeringen van busjes goed vertegenwoordigd zijn. De Traveller is de personenwagen-variant van de Peugeot Expert. Dit is de meest luxe uitdossing met de dikste motor. De 2.0 diesel is goed voor 177 pk en zorgt ervoor dat de auto 185 km/u weet te halen. Dan moet je wel de versie met de achttrapsautomaat hebben. Aan luxe komt het je niets tekort in deze auto, maar kom op hé, mag het voor 75 mille?

Peugeot Traveller '18

Ford Tourneo Custom L2H1 170 pk Titanium
75.404 euro
Jazeker. Wéér een busje. De Tourneo Custom is de personenwagenversie van de Transit Custom. Die auto staat bekend als een van de beter sturende busjes. Nu is dat een vrij laag doel om te stellen, maar toch. Er is zelfs een ‘Sport’-uitvoering geweest met racestrepen. Veeg ons maar af. Als B.A. Barracus nu nog huuropdrachten deed, was dit het A-Team busje geweest. Mocht je niet weten wat het ‘A-Team’ is, kijk even dit filmpje.

Ford Tourneo Custom '18

Toyota Proace Verso Long 2.0 D-4D Executive
76.030 euro
Vroeger was er altijd een duidelijke afscheiding: Europese busjes die op zich wel goed waren en de Toyota busjes die gemaakt waren om enkele oorlogen en Apocalypsen te overleven. Das war einmal. Tegenwoordig is het net als de Aygo, een product dat in samenwerking wordt gebouwd met Peugeot en Citroen. Met andere woorden, wij zijn hier woorden aan het invullen om aan te geven dat de ProAce niets meer of minder is dan een Peugeot Traveller. Je hebt er verder niets aan om het te weten, geen weldenkend mensen zet immers zijn handtekening onder het koopcontract van een dergelijke auto.

Toyota Proace '18

Toyota Mirai FCV Executive
79.990 euro
De Toyota Mirai is een bijzonder vehikel. Ten eerste omdat de auto er gewoon is. Elke fabrikant heeft wel een voorbeeld van een concept waarin ze iets milieuvriendelijks doen. Dat is net zoiets als een autowebsite voor petrolheads die een ‘EV-10-daagse’ gaat houden. Dan is er aandacht aan besteed en kunnen we weer over tot op de orde van de dag. De Mirai wordt gewoon gebouwd (in de fabriek waar de Lexus LF-A ook vervaardigd werd) en kan besteld worden voor een redelijk hoog bedrag. Dat de auto niet meer milieusubsidie krijgt, is ons een raadsel.

Toyota Mirai '15

Fiat Ducato Panorama L2H2 35 3.0 Natural Power
90.591 euro
Nog zo’n auto die alleen interessant is voor vervoerbedrijven. De Fiat Ducato Panorama is al sinds jaar en dag de personenauto-variant van de middelgrote besteller. Nou ja, middelgroot. De extra lange (L2) en extra hoge (H2) Ducato is gewoon deugdelijk vervoer voor als je veel mensen moet meenemen. Ondanks de schone intenties van de aandrijving (hoe schoon klinkt ‘Natural Power’?) is de auto behept met een beetje BPM. Dus mocht je enorm vruchtbaar zijn: je bent gewaarschuwd! Je zult financieel moeten bloeden om je kroost naar de GGZ-afspraak te rijden in een busje.

Fiat Ducato Panorama '18

Volkswagen Multivan L1H1 2.0 TDI 204 pk Highline
94.590 euro
Wederom een slachtoffer van de belastingdienst. Er wordt zo veel geld geheven op deze auto, dat deze in principe onverkoopbaar is. Dat doel is dan bereikt, want de kans is groot dat de auto wel in de prijslijsten staat, maar nooit en te nimmer op kenteken gezet zal worden. Als je bijna een ton stuk gaat slaan op een VW-busje, dan moet je stemrecht je eigenlijk ontnomen worden. Dan heb je ze niet meer op een rijtje. Toch, dankzij de komedianten bij de overheid (of de Nederlandse VW-importeur) staat deze auto wel bijna op de hoogste positie in dit lijstje.

Volkswagen Multivan '18

BONUS: Die Audi A7 van net, maar dan met álle* opties
heel veel euro’s
De vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk, zo kunnen we concluderen. Die busjes gooien nogal roet in het eten (en volgens de overheid ook heel veel in de lucht). De meeste andere auto’s staan behoorlijk hoog in de prijsrange, met navenante uitrusting. Stap in de Kia Sorento of Volvo V90 en het zal je niet snel ergens aan ontbreken. Bij de Audi’s is dat een ander verhaal. We zijn allemaal bekend met hoe krankzinnig duur een Audi kan worden. Enerzijds omdat ze schrijven met een vork (een vinkjes resulteert in vier vinkjes), anderzijds omdat er zo ontiegelijk veel mogelijk is. Of je er wat aan hebt is een ander verhaal. Zelf kwamen we uit op een prijs van een kleine 140 mille voor een viercilinder met voorwielaandrijving.

Audi A7



81 reacties

Ik viel van de ene in de andere verbazing…
@papa: precies dat. Valt mij erg op dat Hyundai er relatief vaak tussen staat. Daar denk ik nou niet al eerste aan als ik denk aan premium en prijs. Hetzelfde voor een Volkswagen bus van een ton. Hoeveel?! Ja een ton..
@densk: ze zouden bij VW iets met hun software moeten doen zodat die uitstoot waarden minder lijken.
@densk: Audi betitelen als Volkswagen daar kan ik nog wel om glimlachen…maar om de A7 nou een bus te noemen…
@jaapiyo: Waar noemt hij dan de A7 een bus.
Jezus Christus te paard, een ton voor een Vw. What a time to be alive.
@baklava: is al lang zo met de Pheaton hoor
@wildewesten: maar dat was eigenlijk een Bentley
@baklava: Een Fiat busje voor bijna een ton. Dat is pas bizar…
@renegade: of een Peugeot voor 75k… jooooooo
Onlangs zat ik bij iemand in de auto; een heuse Kia Picanto van 2014 met amper opties. Ik heb mij na afloop van die rit nog nooit zo ongelooflijk genaaid gevoeld. De picanto had inklapbare spiegels, dimmende binnenspiegel, getinte ruiten achter, key-less go, etc. En het ergste is, dat heb ik allemaal niet op mijn A180d Business Solution, waar ik zeker 2 van die Picanto’s als niet wellicht wel 3 of 4 van had kunnen kopen..
@ghost: maar je rijdt wel rond met een driepuntige swastika voorop.
@johnwaters: en daar gaat het om
@moewat: mooi leevn
@ghost: als dat het enige is dat je opmerkt, dan zou men je verplichten om in een picanto te moeten rijden… Om niet te spreken over motor, comfort, baanligging, veiligheid, prestige, etc… Mijn vriendin heeft ook een picanto, ik rij wat anders. Giga verschil op elk gebied. Maar voor 10-12k (belgie) is dat wel een heel complete auto.
On topic: ik haat voorwielaangedreven autos! Vreselijk… Dat koop ik nooit meer
@unknown32: ging om de metafoor, niet om alles wat jij beschrijft..tuurlijk is het het appels met peren verhaal.
@unknown32: absoluut, ik vind bijna alle FWD auto’s vreselijk rijden. Voorwielen zijn om te sturen… Sommige AWD systemen vind ik dan wel weer goed.
@racerx: ik rij het liefst met awd.
@ghost:
Je loopt nou wel heel erg met je eigen domheid te koop 🤦🏼‍♂️
@stationcar: gelukkig trek ik me niks aan van andermans mening, fijn dat je die hebt. Ik had tot op daarvoor nooit in een picanto gereden, lekker boeiend ook verder.
@ghost: van alle A segment wagentjes is de Picanto de beste; voelt redelijk degelijk/robuust aan en heeft een fijne aandrijving. Het verschil met bv een 108 is niet normaal.
@ghost: hear hear, en de picanto is nog een stuk betrouwbaarder.. Inmiddels hebben wij euvel nr 19 ontdekt (probleem loopwerk cd speler, die wij voor de 3e keer gebruiken) mbt onze Mercedes.
In dezelfde zin genoemd worden als dat vreselijke misbaksel van een Mirai. Nee die LFA verdient beter…
Euh @willeme, volgens mij leeft BA nog hoor…
@shibby: haha, ja, dat klopt. Het is natuurlijk Hannibal die er niet meer is (voor de zekerheid even checken ;-)). Is aangepast, thanks!
@willeme: the faceman is ook gevallen. Murdock zal nog wel leven, die gekke mallerd.
@jaapiyo: volgens wiki leeft Face nog?
Honderdveertigduizend voor een voorwielaandrijver met een 4 cilinder.

Teutoonse hoogmoedswaanzin.
@karaya: BMW heeft er eentje met 3 cilinders.
@fouadski: ja maar die heeft achterwielaandrijving!!!
@tjorque: dus? Dan is die hoge prijs wel ok volgens jou?
@fouadski: tuurlijk! Niet…

Ik vind eigenlijk alle auto’s die all show no go zijn pure geldverspilling… maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke menig.

Er zullen wel mensen zijn die het belangrijker vinden dat iedereen weet dat ze “zo rijk” zijn dat hun auto zelfs de optie kont vegen heeft, maar het feit dat de auto ook daadwerkelijk vooruit komt minder belangrijk vinden… showen met je auto doe je op de parking en aan traag tempo doorheen de wijk “heb je me gezien?” Hoef je geen echte motor voor te hebben.
@fouadski: Dat is dan nog een rijdende concept car, iets heel wat bijzonderders dan een A7.
@karhengst: een rijdende concept auto?? Dus al die mensen die nu een i8 rijden zijn eigenlijk testpersonen?
Elke auto wordt beter van RWD? Dat is toch wel het domste statement van 2018. De lokale kindertuin heeft duidelijk nog nooit met een Ford Taunus, VW Kever of Lada 1200 gereden. Lang leve de millennials, de wereld bestaat pas vanaf hun geboortedatum.
@johnwaters: Dat ligt eerder aan het onderstel dan aan de aandrijving op de achterwielen.
@karaya: er staat nochtans ELKE auto. Ik denk het niet!
@johnwaters: kan je nagaan hoe die auto’s hadden gereden als ze voorwielaandrijving hadden gehad..
@johnwaters: Dus een auto met een slecht onderstel kan je beter voorwielaandrijving geven?

Daar is Audi al jaren geleden achter gekomen.
@karaya: mij geen woorden in de mond leggen!
@karaya: top conclusie! soort “voorsprong ……. in camoufleren”
Had om eerlijk te zijn nooit verwacht dat de v90, A5 en A7 voorwielaandrijving hadden. Achterwielaandrijving lijkt mij toch wel een ‘must’ als het gaat om dit soort premium segmenten.
@qwerty1234: audi heeft helemaal geen rwd.
@gerjanm: oh jawel hoor, je zal ze alleen niet zo snel zien rijden in de buurt
@gerjanm: r8:-)
@unknown32: die hebben AWD aan boord volgens mij…
@ikrijdouderommel: mooi, een special in beperkte oplage…

Je hebt gelijk, maar het is natuurlijk geen serieproductie model.
@qwerty1234: gewoon veel achteruit rijden, heb je ook RWD.
@racerx: en meesturende achterwielen…
Bii de bonus van die Audi dat de optielijst bijna net zo duur is als de basis uitvoering. Ik schrok mezelf kapot
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar degene die de A7 heeft geconfigureerd heeft in ieder geval een goede smaak qua kleur en velg keuze
Ikzelf heb trouwens liever twinleder dan échte dierenhuid, écht leder is niet diervriendelijk én ziet er slechter uit na een aantal jaren.
@mcshine: geen koe wordt geslacht om zijn huid. Leder is een afvalproduct van de vleesindustrie.

Twinleder is een synthetisch product (pvc). Ook geen lekker spul
@alloallo: Poging 2 ;): Da’s gewoon niet waar, daar is onderzoek genoeg naar gedaan. Ik ben geen veganist of vegetariër maar vind bijv ook alcantara mooier dan echt leder. In mijn volgende wagen géén écht leder meer!
Over smaak valt niet te twisten! Maar leder blijft een product uit restafval. Vlees heeft een hogere economische waarde! Alcantara is zeker een mooi product, maar is zeer zeker niet een wondermateriaal. Pilling was altijd enorm probleem bij Alcantara @mcshine:
@mcshine: in mijn volgende zeker wel
@mcshine: alcantara wordt in veel gevallen nog van leer gemaakt
@djohnson: Nee. Dan is het namelijk geen alcantara.
Ik schrok ook zo toen die Lancia Fulvia in de prijslijsten kwam. Wat een vreselijke auto blijf ik dat vinden. Voorwielaangedreven, prestaties van het niveau van een blok zeep, en reteduur..
@denniss00: beetje zoals Alfa maar dan anders.
Ondanks de T5 uit de V90 sterker is dan de iconische T-5 van vrùùger. Komt dat er toch niet helemaal uit bij de nieuwe T5. Wat voelt dat blok maakt niet uit in welk model traag aan zeg. Zou me niets verbazen als ze de 200pk nog niet halen op de vermogensbank
@kennone: gewicht lijkt me voor de nieuwe een “zware last”. (K heb t niet opgezocht maar zou kunnen). Oôversnellingsbakverhoudingen maken een auto trager dan zou moeten. Allemaal die milieuregeltjes….
Wat een artikel zeg echt bizarre prijzen die totaal.niet in verhouding staan met wat je krijgt. Stuk voor stuk prima wagens maar allemaal debiel duur
Snap niet dat iemand zoveel geld in een halve Suv steekt.. 😅
Audi’s zijn dus helemaal geen premium auto’s die concurreren met Benz en BMW… De alternatieven voor een Audi zijn een paar Koreaanse SUV’s, een handvol bestelbussen en een gekke Toyota die op Bar-le-Duc rijdt.
Toen ik de titel las, dacht ik aan de Renault Espace. De duurste uitvoering fully loaded komt op een kleine 70 mille; die staat er geeneens bij! Wat een rare wereld leven wij toch in. En Nederland op z’n smalst met die belachelijke CO2-tax! Wat gebeurt er eigenlijk met dat geld??
@henkp1: als daarmee de jongens van de overheid naar de hoeren gaan, dan wordt er in jullie heel wat afgeneukt! Gelukkig moet je je dan niet als enige genaaid voelen…
@henkp1: de zakken van de grote ondernemingen moeten ook gevuld worden. Waar moet je anders heen na afloop van je politieke carrière?
Net weer in een Carrera S gereden. En toch merk je dat als het nat is en gas geeft het echt even duurt voordat je volledig grip hebt.
En dan nu de goedkoopste achterwielaandrijvers. Veel relevanter voor iedere autoliefhebber. Ik denk dat ik het vrij aardig doe met mijn Volvo 340.
@mgmgb: Als we dan naar nieuw kijken, doet Renault zeker mee: Twizy en Twingo!
@henkp1:
Zeker! Hopelijk gaan anderen daar een voorbeeld aan nemen.
Busjesblog.nl
Wat een hilarische zin om de eerste generatie TT roadster te combineren met het woord briljant. Ik heb destijds zowel de TT als de boxster op circuit zolder gereden. Wat een onderstuur had de TT zeg, bibberend bij elke bocht. Als je dan over stapt in de boxster dan weet je wie de echte sportwagens bouwt.
De TT was wel een briljante kappersauto.
Zoveel geld voor een auto waarmee op een natte weg flink moet oppassen en zeker niet vol gas kunt geven.. Als je eenmaal een 4wd gewend bent wil je nooit meer terug.
@focusrs1: een voorwiel aangedreven rijd toch beter in de regen dan rwd?
@fouadski: ja iets
Denk dat 90 % niet weet of hun auto voor of achterwiel aangedreven is. Ik vind wel dat het niets te maken heeft met premium welke wielen er worden aangedreven. Misschien dat de liefhebbers van achterwiel aandrijvingop zondag met hun vrouw e kroost gaan driften? Ik ga op zeker voor 4wd.
@dijan: premium is sowieso een belabberde term, maar als je die kant toch op wilt gaan: alle suffe goedkope stadskoekblikken hebben zo’n beetje FWD. Oh ja, en audi. Voor een meerprijs laten ze de achterwielen ook nog een beetje meedoen, maar het basis ontwerp gaat uit van FWD. Ik vind dat bijzonder voor een merk dat pretendeert meer te bieden dan de gemiddelde Ford of Mazda. Dan moet je wel heel erg van een strak interieur houden, qua rijden kun je beter een Mazda 6 kopen dan een A4 met FWD.

Een voorwielaangedreven auto vind ik gewoon niet bijzonder en ook nog eens minder lekker rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).