• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Volkswagen geeft rivalen toegang tot MEB-platform”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 31 januari 2019 om 17:31 – 24 Reacties


Open- en eerlijkheid, je verwacht het niet.

Volkswagen mag tegenwoordig misschien nog steeds de zure nasmaak van het dieselschandaal in zijn mond hebben, het laat zich erdoor niet van weerhouden om met een positieve blik naar de toekomst te kijken. Sterker: de plannen van het Duitse autoconcern zijn zo mogelijk nog groter dan ooit. Naar verluidt wil Volkswagen namelijk dat zijn modulaire MEB-platform, waar elektrische voertuigen op grote schaal gebouwd moeten worden, de industriestandaard wordt.

Nu is dit sowieso een ambitie die door verschillende partijen gedeeld zal worden, maar uit een interview van Der Tagespiegel met Volkswagen’s hoofd van strategieën is gebleken dat het concern ook daadwerkelijk stappen aan het zetten is om dit te verwezenlijken. Michael Jost, de strategiebaas, vertelde o.a. dat het MEB-platform ook door merken buiten de Volkswagen Group – rivalen, dus – gebruikt zal mogen worden. Volgens Jost is Volkswagen al in vergevorderde discussies met concurrenten, en dan met name concurrenten die op grote schaal willen produceren.

Hoewel het natuurlijk grootspraak kan zijn vanuit de Volkswagen Group, dragen de woorden wel degelijk gewicht. Immers, recentelijk kondigde Volkswagen een nauwere samenwerking aan met Ford. De beide bedrijven beginnen aanvankelijk met het delen van de productie en ontwikkeling van bedrijfsauto’s en pickups, maar op termijn zullen zij samen ook elektrische en autonome auto’s willen maken, en wel op het MEB-platform.

Overigens begint Volkswagen zelf relatief snel met het bouwen van auto’s op zijn nieuwe modulaire platform. De volledig elektrische I.D. Hatchback moet namelijk tegen het einde van het jaar in productie worden genomen in de gerenoveerde fabriek in Zwickau.

Ook interessant!

  • Volkswagen van Ford
    Volkswagen van Ford is onderweg en arriveert snel
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, duitsland, Elektrisch, fabriek, Ford, meb, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze Ford Sierra is groener dan een Tesla
Volgend bericht: Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jaren »

Lees Interacties

Reacties

  1. torsen zegt

    31 januari 2019 om 17:42

    Weet niet precies wat ik nou lachwekkender vind aan die foto.
    Dat pak dat kijkt alsof ie moet poepen, of de ‘MEB’ letters op de zijkant door de handarbeid juf van groep 5.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 januari 2019 om 18:43

      @torsen: Nou nou. Iets meer begrip voor een bedrijf dat nog maar net met elektrische auto’s is begonnen :P

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      31 januari 2019 om 18:54

      @torsen: Herr Flick vraagt zich af waar Helga blijft.

      Login om te reageren
    • momo zegt

      1 februari 2019 om 01:25

      @torsen: kijkt eerder alsof hij naar een piemel snakt

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    31 januari 2019 om 17:47

    Ziet er nogal lomp en zwaar uit?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      31 januari 2019 om 18:53

      @dutchdriftking: auto met bierbuik. Wen er maar aan, die accupakketten moeten toch ergens heen.

      Login om te reageren
    • marinepower zegt

      31 januari 2019 om 23:04

      @dutchdriftking: wel eens een Tesla Model X gezien?

      Login om te reageren
  3. W115 zegt

    31 januari 2019 om 17:57

    Weten we ook ik hoe het dashboard eruitziet

    Login om te reageren
    • g60gti zegt

      31 januari 2019 om 18:19

      @w115: er staat platform?

      Login om te reageren
      • W115 zegt

        31 januari 2019 om 18:42

        @g60gti: op de achtergrond hangt het dashboard, evolutie van de 7 dash

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          31 januari 2019 om 18:48

          @w115: jij kan aan een vaag plaatje van een dashboard zien voor welk model die ontworpen is? Knap!

          Login om te reageren
          • ukbob zegt

            31 januari 2019 om 19:16

            @potver7: das gewoon het huidige Golf 7 dashboard toch? Ik kijk doordeweeks namelijk op t zelfde uit.

            Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    31 januari 2019 om 19:29

    Hmmm, wat zit hier achter… ?

    Login om te reageren
  5. 440i zegt

    31 januari 2019 om 20:03

    Man, man.
    Wat een totaal infantiele reacties toch.
    Soms (?) lijkt het hier wel een kinderspeelplaats.
    Ik zal het nog even proberen vol te houden.

    Maar, wat een geniaal idee van VAG.
    De ontwikkeling van elektroplatformen koste miljarden.
    En de idee om dit ook aan anderen te verkopen die er dan een eigen jasje omheen kunnen hangen is ongehoord slim (en overigens in vele andere branches usance).
    Er zullen plenty partijen zijn die zelf de poen niet hebben om een platform te ontwikkelen maar wel een leuke koets eromheen kunnen bouwen.
    En zeg nou zelf, de mogelijkheid om onderscheidend te zijn zal bij EV een stuk minder zijn dan eigen motoren leveren.
    Wie wordt er opgewonden van wat accu’s en elektromotoren?
    Het enige onderscheidende wordt vermogen, actieradius en snelheid van laden maar dan is het wel klaar.

    Hier gaan we nog veel over horen.
    Top VAG.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      31 januari 2019 om 20:23

      @440i: Lol, vag medewerker?

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      31 januari 2019 om 23:08

      @440i: het is hier ook een kinderspeelplaats..

      We zijn (bijna) allemaal nog een klein kind met een voorliefde voor auto’s..snap dat dan!

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      1 februari 2019 om 01:05

      @440i: Platformen delen is toch gewoon een beproefd concept binnen de auto-industrie?
      Hoe kan het dan nu ineens een ‘geniaal idee’ zijn of ‘ongehoord slim’ omdat er een andere aandrijving in ligt?

      Er is alweer een paar weken bekend dat VW en Ford, naast de samenwerking op gebied van bedrijfswagens, in onderhandeling zijn over het delen van technologie m.b.t. elektrische aandrijflijnen. De enige mogelijke nieuwswaarde van dit artikel is dat het mogelijk méér dan één concurrent is waarmee ze ‘om de tafel zitten’ en ‘serieuze gesprekken’ mee hebben.
      Gezien ze toch al om de tafel zitten is het niet zo’n vergezocht idee dat er méérdere partijen benaderd zijn.
      Dat hadden we met z’n allen toch ook voor dit artikel kunnen bedenken, denk ik dan.

      Ik vond persoonlijk de begeleidende foto, en dan vooral dat mensen bij de PR afdeling van VW deze foto een goed idee vonden, interessanter dan het ‘Autoblog boulevard’ artikel wat eronder staat.

      P.S.
      Kleine tip. Als je op de ‘Antwoord’ knop klikt bij berichten waar je op wilt reageren dan komt je reactie direct onder de reactie waar je op reageert te staan inclusief de aanhef richting de persoon op wie je reageert.
      Die persoon krijgt dan ook te zien dat je een reactie achter gelaten hebt.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      1 februari 2019 om 10:34

      @440i: Het is wel een goed idee hoor. Maar hoezo kosten elektroplatformen miljarden? De accufabrieken, dat kost miljarden. De auto zelf is verder vrij simpel.
      Neem eens een elektrische Mitsubishi, dat accu pakket (in de bodem) zit mooi in elkaar, maar ook simpel. Ze hebben zelf een BMS ontwikkelt uiteraard. Maar volgens mij is het simpeler dan een nieuwe brandstofmotor ontwikkelen bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
  6. 440i zegt

    31 januari 2019 om 20:28

    Nee, ondernemer in een hele andere branche en (ex Audi) BMW rijder.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      1 februari 2019 om 06:44

      @440i: aaah een echte stroombespaarder, dus super groen bezig. Richting aangeven is namelijk niet belangrijk :) #stereotypering, #geintje. OT: delen is inderdaad enorm kostenbesparend en ben blij dat Ford binnengesleept is. Die lopen toch achter op sleutelgebied daarnaast kunnen ze wat frivoliteit aan het suffe Vag geven. En vergeet niet de verbeteringen van rijgedrag aan die kibbelende geitjes.

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        1 februari 2019 om 06:45

        @jpoers: sleutelgebied?? Elektrogebied moet dat zijn. Sorry autocorrectie

        Login om te reageren
  7. 440i zegt

    31 januari 2019 om 23:19

    Prima.
    Maar geef dan op z’n minst inhoudelijk commentaar op een prima artikel i.p.v. slap geblaat zonder enige inhoud.

    Login om te reageren
  8. stationcar zegt

    1 februari 2019 om 10:41

    Mooi, dus we zijn weer terug bij af, terug naar de tijd dat autofabrikanten vooral een chassis leverden en de koetsenbouwers er een mooie carrosserie op maakten. Dat is natuurlijk erg leuk, ik ben voor, kom maar door met die creativiteit!! Hoewel het waarschijnlijk niet zo zal gaan, het is natuurlijk gewoon een nadere toelichting op de samenwerking met Ford. Maarja, je moet wat te dromen hebben…

    Login om te reageren
  9. henkhekje zegt

    2 februari 2019 om 08:54

    Wauw straks rijden we allemaal in neutraal sturende auto’s dat wil toch iedereen? Haha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North