• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jaren

Auteur: Loek, gepost 31 januari 2019 om 18:02 – 43 Reacties

Afbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jarenAfbeelding Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jaren

V-Klasse facelift
De mooiste bus ter wereld mag er nog even tegenaan.

De mooiste bus ter wereld, seriously? De Mercedes-Benz V-Klasse heeft het wel in zich om dat te zijn. De Volkswagen Multivan, Ford Tourneo Custom en Peugeot Traveller zijn uit hetzelfde hout gesneden, toch valt op dat – vooral in het interieur – je niet het gevoel hebt van bijna 80 mille aan auto. Nou is en blijft de V-Klasse eveneens een Vito met ramen, maar door grotere velgen, LED-koplampen en voornamelijk een geheel nieuw interieur te gebruiken, oogt de V-Klasse een stuk luxueuzer. Hij is net als bovenstaande voorbeelden ook een flink stuk duurder dan de Vito, maar je kunt in ieder geval zien dat er voor zowel de bestuurder als de zes tot acht passagiers, geld noch moeite bespaard is. Het resultaat is een soort privé-jet voor de weg. Dat blijkt een schot in de roos te zijn, met wereldwijd 209.000 verkochte V-Klasses sinds 2014. Voordat een compleet nieuwe V-Klasse over een paar jaar het stokje mag overnemen, wordt de auto nogmaals gefacelift.

Qua uiterlijk verandert er weinig. Never change a winning team, toch? Het is vooral onderhuids waar Mercedes het nodige heeft gedaan met de V. Wat er wél verandert aan het uiterlijk: de voorbumper wordt opgewaardeerd, terwijl de AMG-Line een nieuwe grille krijgt, de welbekende Diamond Grille. Mercedes adverteert de AMG-Line als de manier om een ‘sportieve ondertoon’ te geven aan een dieselbus die van 0 naar 100 km/u optrekt in ongeveer 9,5 seconden. Vergeef ons het cynisme, het is vooral moeilijk te begrijpen waarom iemand een AMG-pakket op zijn V-Klasse wilt. Het is echt niet nodig.

V-Klasse

De V-Klasse komt ook alleen als diesel. De instapper is een V 250d met 190 pk en 440 Nm, de hogere stap is de nieuwe V 300d met 239 pk en 500 Nm. Het is beide de OM 654 viercilinder. 240 pk in een bus is netjes, dan gaat de acceleratie ook ineens naar beneden tot ongeveer 7,9 seconden. Ook heeft de 300d een ‘overboost’ functie, die voor korte tijd tot 30 Nm extra kan leveren. Let wel: elke V-Klasse is achter- of vierwielaangedreven, dus met de V 300d kom je dichter bij een sportbus dan ooit.

Ook zit er een slimmer cilindersysteem in de nieuwe V-Klasse, waardoor zonder gebruik van elektrische aandrijving er een brandstofbesparing van 13 procent wordt gerealiseerd. Ook de omstreden emissie van dieselmotoren wordt keihard afgestraft door Mercedes, met behulp van nieuwe SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysatoren. En even over die elektrische aandrijving: de V-Klasse wordt klaargestoomd voor het zogenaamde eDrive@VANs-model van Mercedes. De eVito en de binnenkort beschikbare eSprinter zijn de volledig elektrische bussen van Mercedes, van de V-Klasse zal er binnenkort eenzelfde variant komen.

V-Klasse

Wat betreft veiligheidsfeatures is de nieuwe V-Klasse ook weer een stapje verder. Crosswind Assist is nu standaard, zodat je niet omwaait. Active Braking Assist werkt beter dan ooit en ook de High Beam Assist wordt geïntegreerd in de LED-koplampen. Voor liefhebbers van het ‘oude’ Mercedes-Benz interieur: de V-Klasse krijgt nog niks mee wat betreft digitaal instrumentarium, enkel twee analoge tellers met een ‘iPad’ in het midden van het dashboard. De integratie van het welbekende Comand-touchpad is goed gedaan.

Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend, de prijzen van de huidige V-Klasse variëren van zo’n 35.000 euro voor de instapper, tot 65.000 euro voor de Executive.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, facelift, geneve-2019, Mercedes, v-klasse

Vorig bericht: « “Volkswagen geeft rivalen toegang tot MEB-platform”
Volgend bericht: Ferrari heeft wederom een topjaar achter de rug »

Lees Interacties

Reacties

  1. hamerhaai zegt

    31 januari 2019 om 18:05

    Ken maar weinig mensen die voor hun grotere gezin een busje koopt i.v.m. een SUV waar je uiteindelijk toch ook te krap in zit. Helemaal geen gek idee eigenlijk, zeker niet in zo’n V.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      31 januari 2019 om 18:45

      @hamerhaai: Mensen met een groot gezin kopen tweedehands. Mensen die nieuw kopen/huren hebben die grote auto niet omdat ze die nodig bben maar omdat ze die willen. Dan is het praktische niet van belang. De tweedehands koper is de dupe van deze gekheid.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      31 januari 2019 om 19:29

      @hamerhaai: Het lijkt mij ook meer een wagen die door taxibedrijven gekocht wordt. En dan niet die busjes die minder validen rondrijden, maar de high-end sector die beroemdheden en ander vermogend volk van het vliegtuig naar het hotel rijden

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        31 januari 2019 om 22:18

        @Edge: er is ook nog een tussenweg: in regio Rijnmond, maar ook in andere zeehavens zijn er meerdere taxi bedrijven die de loodsen, scheepsbemanningen inspecteurs etc. met V-klasse busjes rond rijden. Captain Seats (hence the word), leder interieur, zelfsluitende deuren, privacy glass etc.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 januari 2019 om 23:05

      @hamerhaai: busjes zijn duur. Vroeger werden ze wel ingezet als “refo-container” maar dat is niet meer te betalen.

      Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    31 januari 2019 om 18:12

    Die prijzen van de huidige V-klasse zijn denk ik ex. BPM?

    OT: Prachtige bus hoor, vind het qua interieur en algehele uitstraling nog altijd de topper in het segment. Zo zie je maar dat ook in dit segment merkbeleving van belang is :)

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      31 januari 2019 om 19:03

      @granlusso: jup, en de toegevoegde bedragen zijn voor zo’n zwaar ding niet mals lijkt me ;)

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        31 januari 2019 om 20:03

        @720s: Haha, maar dan kun je wel zeggen dat je in een Mercedes van meer dan 100.000 euro rijdt :p

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          31 januari 2019 om 20:23

          @granlusso: wij hebben er op het werk een. 98k kost dat ding. Is ook nog maar een 250D.

          Login om te reageren
          • rrfm zegt

            31 januari 2019 om 21:44

            @berlinetta:
            De 250 is/was het topmodel.

            Login om te reageren
  3. rotasaxal zegt

    31 januari 2019 om 18:25

    En dan nog dien mensen minderwaardig als je zo’n bus rijdt. Ik heb zelf in 2004, een van de eerste, een luxe vw t4 bus gereden. En dat was echt de perfecte vakantie wagen. De scottelbraai en tuinstoelen gingen zo achterin. En de zit was heerlijk met 2 armsteunen. Ja en dan is dit vele malen de overtreffende trap.

    Login om te reageren
  4. superfred zegt

    31 januari 2019 om 18:26

    Ik graaf em wel. Zet maar voor de deur. Weinig zo lekker als een goeie bus.

    Login om te reageren
  5. raceface zegt

    31 januari 2019 om 18:27

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      31 januari 2019 om 19:00

      @raceface: ja idd, je hebt zelfs een besparing van 100% benzine!

      Login om te reageren
  6. ArnoldH zegt

    31 januari 2019 om 18:28

    Oei, ik zal dit bericht maar niet aan mijn werkgever laten lezen… Zijn nieuwe V-klasse AMG wordt over 2 weken geleverd.

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    31 januari 2019 om 18:32

    Jammer dat ze hem niet meer met de 320CDI motor leveren. Dan had je echt een beest van een bus. Totaal onnodig maar wel erg leuk. Misschien dat Brabus die nwe 400CDi er in krijgt. Al is dat nu natuurlijk wel een 6lijn motor.

    Login om te reageren
    • matter zegt

      1 februari 2019 om 08:06

      @E34M5Touring: eeuwig zonde inderdaad. Zo’n 4 cilinder rijdt gewoon echt een stuk minder in zo’n bus. Zo’n 6 cilinder zou de ideale optie zijn voor ombouw naar grijs kenteken (geen bpm/btw).

      Login om te reageren
  8. ozzytrk zegt

    31 januari 2019 om 18:35

    V250 cdi 197 pk ofso, chippe. Naar 230pk. Heerlijke busjes

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    31 januari 2019 om 18:43

    Blijft toch de Mercedes onder de busjes

    Login om te reageren
  10. pindakoning zegt

    31 januari 2019 om 18:53

    In het zwart met geblindeerde blijft is best een chique verschijning, voornamelijk bij luxe taxi’s en shuttles van luxe hotels (niets mis mee). Zou er best eentje willen hebben

    Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    31 januari 2019 om 18:54

    Heeft een V ook niet standaard luchtvering?

    Login om te reageren
    • rrfm zegt

      31 januari 2019 om 21:45

      @jack_abarth: nee ze hebben geen luchtvering ook niet als optie.
      De viano had dat maar alleen op de achteras

      Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    31 januari 2019 om 18:56

    Gaaf en ondergewaardeerd spul dit. We hebben een paar jaar geleden eens een rondrit door Athene gehad in een v-klasse. De chauffeur die perfect engels sprak reed super soepel door de chaos, met die heerlijke v6 in het vooronder. Hij heeft ons nog bijna tot bovenop de akrapolis gereden. Wij waren zogenaamd “een belangrijk iemand van de Nederlandse overheid en z’n gezin” dus we mochten bij ieder poortje weer verder rijden. Toch gek hoe zo’n ervaring ervoor kan zorgen dat je die busjes zo gaat waarderen. Een paar dagen later hadden we een gewone vito taxibus als vervoer naar het vliegveld. Een kale rammelende herriebak, alsof je een alto vergelijkt met een s-klasse.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      31 januari 2019 om 20:06

      @lekbak: idd als.het ook betaalbaar was voior particulier ivm wegenbelasting zou er meer.op straat zijn. In turkije voor heel.weinig vip stoelen tv etc

      Login om te reageren
    • rrfm zegt

      1 februari 2019 om 18:29

      @lekbak: ik begrijp wat je bedoeld het zijn erg fijne busjes maar helaas hebben ze geen v6 meer de nieuwe vito en v klasse hebben alleen nog maar 4 cilinders die toch net wat minder soepel zijn

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    31 januari 2019 om 18:57

    De natte droom van iedere stukadoor.

    Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    31 januari 2019 om 18:58

    Blijft een busje (komt zo).

    Login om te reageren
  15. 1audi1 zegt

    31 januari 2019 om 18:58

    Vind die v-klasse er zo ongelofelijk fout uitzien juist als ie “chic” is uitgevoerd. Een buske moe gewoon wit zijn en er uit zien als een busje.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      31 januari 2019 om 19:17

      @1audi1: koop je een Vito..

      Login om te reageren
  16. 2wheeler zegt

    31 januari 2019 om 19:00

    Mooi merk toch he, dat Mercedes.

    Login om te reageren
  17. Pordon zegt

    31 januari 2019 om 19:25

    Als ik opeens 5 kinderen zou hebben dan zou dit de keuze wel zijn.

    Login om te reageren
  18. toniominestrone zegt

    31 januari 2019 om 19:31

    Liever de nieuwe Zafira.

    Login om te reageren
  19. kennone zegt

    31 januari 2019 om 19:37

    Ik mis nogsteeds de V6. Verder een mooi taxi busje

    Login om te reageren
  20. MetalLaires zegt

    31 januari 2019 om 19:50

    Is dit dus de Mercedes Metris van de USA die daar als MPV wordt behandeld? De Youtube review erover van DougDeMuro was niet mals.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 februari 2019 om 18:13

      @msfiorentina: nee, de Metris is compleet anders. Die staat voor de prijs van een V-Klasse in de prijslijsten maar is ook niks meer dan een Vito met (matige) achterbanken en ramen. Het interieur is één en al plastic, het infotainment komt uit het jaar 0, etc. De grootste grap is dat je daar ook auto’s als de Odyssey of Toyota Sienna kunt krijgen, veel groter, slimmer, handiger en gelijk geprijst of misschien 3 mille duurder. Dus inderdaad, Doug brandde hem compleet af, maar dat kwam door de prijs/kwaliteit verhouding. Voor 25-30 mille is die Metris een prima familiehok. Voor 45 mille kun je beter een klein beetje doorsparen en een Odyssey Elite kopen.

      Login om te reageren
  21. unknown32 zegt

    31 januari 2019 om 20:04

    Niet echt vernieuwend dus… Trouwens de duurste versie was toch iets van een 95K zonder bijkomende opties? Prijs in belgie dan nog…

    Login om te reageren
  22. kees66 zegt

    31 januari 2019 om 20:58

    Qua uitstraling is dit meer iets voor “je laatste ritje” van voor “de laatste jaren”.

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    31 januari 2019 om 23:08

    Psst. Mercedes er zit nog een oud stuur in.
    Maar wat is zo’n Marco Polo toch gaaf.

    Login om te reageren
  24. ghost zegt

    31 januari 2019 om 23:11

    Als instapper een v250d met190pk?! Hoezo lekkere instapper?!???

    Login om te reageren
    • rrfm zegt

      1 februari 2019 om 18:32

      @ghost: ik had op een andere site begrepen dat de 200 en 220 nog zouden blijven.
      Jammer want die passen nog minder bij de auto.
      De 250 is al wat te min zonder chip tenminste.
      Hoop dat de 300 vergelijkbaar zal zijn met de v6 van de viano want dan ruil ik de mijne direct in

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        1 februari 2019 om 18:41

        @rrfm: zou mooi zijn idd!

        Login om te reageren
  25. boomhauwer zegt

    1 februari 2019 om 10:15

    Enkel in NL is de transit en vw zo duur.

    Login om te reageren
  26. agdesigns zegt

    1 februari 2019 om 15:35

    Leuke hond ! Busje is niks mis mee mooi volwaardig intrieur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North