• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari heeft wederom een topjaar achter de rug

Auteur: Loek, gepost 31 januari 2019 om 19:08 – 27 Reacties

Ferrari Portofino


In 2018 zat er groei in de verkoopaantallen.

Het is bijzonder dat Ferrari zijn huidige positie nog steeds heeft. Het al oude merk uit Maranello blijkt ieder jaar weer de tongen los te maken. Het blijft toch ook een deel status, iedereen kent Ferrari en weet waarvoor het staat. Of de emotie, want het blijven rasitalianen zonder Duits moederbedrijf boven het hoofd (voor een steeds kleiner wordend Amerikaans deel wel, maar goed). En waar Lamborghini en dergelijken hun verkopen aandikken met SUV’s, is Ferrari nog steeds old school cool. Oké, de V8-turbomotoren zijn wel wat minder emozione, maar helpen wel met het bereikbaarder maken van de ‘kleintjes’, te noemen de GTC4Lusso T, Portofino en 488 GTB. Bovendien kan je die motor nu ook met 720 pk krijgen in de 488 Pista. De reguliere GTC4Lusso en de 812 Superfast maken het gamma af.

Flink wat keuze dus, maar nog steeds geen SUV. Betekent het dan dat de Urus een gouden zet was en rivalen Lamborghini en McLaren zo voorbij zoeven? Nee. Beide merken blijven steken op ongeveer de helft van de stijgerende paarden die Ferrari dit jaar heeft gebouwd. Om precies te zijn 9.251 Ferrari’s rolden van de band in 2018. Dat is niet zo’n explosieve stijging als eerdergenoemde merken, maar met 10,2 procent extra toch een goede prestatie. De Nederlandse cijfers gaven al een kleine spoiler voor dit succes. Ook de nieuwe positie van Ferrari in de wereldmarkt is te danken aan het succes van 2018.

Opmerkelijk: zoals eerder gezegd bestaat het gamma van Ferrari voor het grootste deel uit modellen met V8. Toch waren het de V12-modellen waar de stijging het grootst was: 19,6 procent meer dan 2017! De 812 Superfast bleek een groot succes te zijn, maar ook de laatste LaFerrari Aperta’s werden dit jaar uitgeleverd.

Voor zo’n exclusief merk als Ferrari zijn de cijfers indrukwekkend. Wanneer de Ferrari SUV eindelijk komt is niet bekend, maar het doel is om de verkopen met die auto nog verder te boosten. Ferrari als volumemerk, het zou kunnen.

Ook interessant!

  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
    Video: glijden en gaan met de Ferrari F40

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Ferrari, geld, V12

Vorig bericht: « Mercedes V-Klasse is klaar voor de laatste jaren
Volgend bericht: Wil jij een Nederlands ‘sportwagenmerk’ bezitten? »

Lees Interacties

Reacties

  1. evdw zegt

    31 januari 2019 om 19:17

    Behalve in de Formule 1, daar hebben ze ruim naast het kampioenschap gegrepen.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      31 januari 2019 om 19:26

      @evdw: Daar deden ze het ook beter dan McLaren en Lambo.
      Ferrari moet geen SUV gaan maken, daarmee maak je het merk minder sterk.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        31 januari 2019 om 19:29

        @dees: ja, net zoals de Cayenne Porsche een stuk minder sterk heeft gemaakt ?

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          31 januari 2019 om 19:47

          @str8six: Porsche is geen Ferrari en Ferrari is geen Porsche.

          Ik kan me er ook niks bij voorstellen; SUV Ferrari.

          Login om te reageren
        • maferick74 zegt

          31 januari 2019 om 20:12

          @str8six: tja keuzes, maar porsche heeft hun cashcow wel naar de normale man gebracht, voor 8000 euro koop je nu een tweedehands cayenne, denk niet dat Ferrari zit te wachten op een uitvoering voor de gewone man. Willen vast toch iets exclusiever blijven. En Ferrari is toch al een sterk merk?

          Login om te reageren
  2. luckyluck zegt

    31 januari 2019 om 19:28

    Ik vind die portofino echt zo ontzettend mooi… Weet eigenlijk niet waarom, hij klopt gewoon ofzo. Terwijl ik helemaal niets had met die California…

    Login om te reageren
    • sleurs zegt

      31 januari 2019 om 19:35

      @luckyluck: Ik denk er precies hetzelfde over. Misschien zelfs wel de mooiste in het gamma

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        31 januari 2019 om 23:02

        @sleurs: nou, dat misschien kun je wel weglaten, de rest kan me gestolen worden.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      31 januari 2019 om 19:43

      @luckyluck: idem dito. De proporties zijn precies goed, een laag dak met een niet te steile afloop naar achter, de spitse neus die in 1 lijn overloopt in de iets hogere achterkant, de balans is perfect.

      Wat de Portofino echt een ‘class of its own’ maakt is het feit dat je niet kan zien dat het een cabrio is. Toen het eerste lekplaatje naar mij gestuurd werd (een al vaag plaatje die door WhatsApp nog vager werd) dacht ik dat het om een coupé onder de 488 GTB ging. Door de matige fotokwaliteit zag ik geen sluitnaden, waardoor ik niet doorhad dat het een cabrio, en daardoor de California-opvolger was.

      Het is misschien wel de mooiste sportauto uit recente jaren, al is het een close call met de DBS Superleggera. Beide zijn enorm mooi en laten zien dat elk tijdperk zijn toppers en floppers heeft.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        31 januari 2019 om 19:53

        @720s: amen, nog 1 toevoeging, hij is open en gesloten mooi en dat zijn er maar weinig

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          1 februari 2019 om 01:32

          @lekkerlinksrijden: dat was eigenlijk wat ik bedoelde met het niet zien dat het een cabrio is. Bijna elke cabrio, de California T incluis (en dan reken ik auto’s met de motor achterin niet mee, dat is meestal gewoon een stukje plaatwerk wat zo weg kan), hebben soms met de kap open, maar meestal met de kap dicht, een enorme verkwisting van de lijnen. De enige uitzonderingen komen van Mercedes (SL(K)), Volvo (C70), Ferrari (Portofino), Renault (Mégane Floride) en heel misschien Peugeot (206 CC en 308 CC zijn nog wel oké). Cabrio’s met een stoffen dak spannen de kroon, kijk maar naar de Mustang. Ik snap eigenlijk nooit wat men zo mooi vind aan cabrio’s met een stoffen dak. Een Mercedes-Maybach S 650 is één en al duur plaatwerk en chromen frutsels, maar als het regent mag een lapje stof je hele hachje redden. Huh?

          Login om te reageren
          • spec zegt

            1 februari 2019 om 13:02

            @720s: , *aloude, *ras- Italianen, *steigerende. Een taalfoutje mag best, maar je kan ook overdrijven.

            Login om te reageren
      • str8six zegt

        31 januari 2019 om 20:06

        @720s: meh, dit hele tijdperk van Ferrari is m.i. een grote flop en dan met name de modellen die het meest recent uitgebracht zijn. De 599 gto vind ik de laatste echt mooie Ferrari alhoewel de F12 Berlinetta er ook mag zijn.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          31 januari 2019 om 22:03

          @str8six: Vreemd, die twee vind ik juist helemaal niets.

          De Superfast vind ik daarentegen fantastisch.

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            1 februari 2019 om 08:16

            @karaya: o de Superfast vind ik juist de lelijkste Ferrari in jaren! Zo zie je maar weer hoe smaken verschillen, gelukkig :)

            Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        31 januari 2019 om 20:13

        @720s: ja dit ja

        Login om te reageren
      • hotze zegt

        31 januari 2019 om 23:04

        @720s: de 911/991 is ook erg geil.

        Login om te reageren
  3. cloverleaf zegt

    31 januari 2019 om 20:09

    Als ze straks een SUV maken steken ze nog Maserati en Alfa Romeo voorbij!!

    Bijzonder knap wat ze doen!

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      31 januari 2019 om 23:05

      @cloverleaf: en kruipt Italie uit de recessie.

      Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    31 januari 2019 om 20:30

    @720s: “want het blijven rasitalianen met geen Duits moederbedrijf boven het hoofd (deels Amerikaans wel, maar goed). ”

    Eerder Nederlands, maar goed…

    In October 2014 Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) announced its intentions to separate Ferrari S.p.A. from FCA; as of the announcement FCA owned 90% of Ferrari.[7][8][9] The separation began in October 2015 with a restructuring that established Ferrari N.V. (a company incorporated in the Netherlands) as the new holding company of the Ferrari group and the subsequent sale by FCA of 10% of the shares in an IPO and concurrent listing of common shares on the New York Stock Exchange.[10] Through the remaining steps of the separation, FCA’s interest in Ferrari’s business was distributed to shareholders of FCA, with 10% continuing to be owned by Piero Ferrari.[11] The spin-off was completed on 3 January 2016.[10]
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      31 januari 2019 om 21:25

      @rollingstoned: tsja, ik vind dat moeilijk. Zonder FCA zou Ferrari geen grote geldinjectie gehad hebben, hoe lang geleden dat ook is. Bovendien is tot en met het overlijden van Marchionne hij bij beide bedrijven CEO geweest, er zal dus sowieso een vorm van coöperatie geweest zijn tot medio 2018. Ik snap je punt, maar er is sowieso nog FCA-invloed bij Ferrari. Dat weet ik bijna zeker. Trouwens, ik zal de taalerror die je noemde ook even aanpassen ;)

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    31 januari 2019 om 21:41

    Heeft de Coltrui goed gedaan in zijn laatste jaar.

    Login om te reageren
  6. nopetrolnofun zegt

    31 januari 2019 om 22:40

    Sinds de komst van de Turbomotoren doet Ferrari mij helemaal los niks meer, de 812 en GTC4L blijven wel lekker ook al is het uiterlijk wat minder.

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    31 januari 2019 om 23:07

    Meechandise is 90% van de omzet!

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      31 januari 2019 om 23:29

      @ghost: voor de merchandise moet wel op iets begeerlijks te grondslag liggen. Het schijnt dat de merchandise cijfers van Dacia wat tegenvielen…

      Login om te reageren
  8. niex zegt

    1 februari 2019 om 05:41

    Ik lees liever dat het goed gaat met de normale merken, het is een slecht teken dat steeds minder mensen een normake aagen kunnen betalen (zeker nieuw particulier), maar dat er wel steeds meer superdeluxe wagens worden verkocht. De verschillen worden enkel groter. De rijken worden rijker, en wij mogen arbeiten voor een 2ehands fiesta…

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    1 februari 2019 om 07:51

    Als je de vele YouTubers en vloggers zo bezig ziet , zou men geloven dat Mac en Lambo de betere verkopen hebben. Vermoedelijk worden Ferrari’s door een ander soort publiek gekocht. Waar zit het verschil?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North