• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes wil scoren met hypermoderne bus

Auteur: verschurenmark, gepost 18 juni 2017 om 20:31 – 34 Reacties

Afbeelding Mercedes wil scoren met hypermoderne busAfbeelding Mercedes wil scoren met hypermoderne busAfbeelding Mercedes wil scoren met hypermoderne busAfbeelding Mercedes wil scoren met hypermoderne busAfbeelding Mercedes wil scoren met hypermoderne bus

Mercedes bus van de toekomst
Met de bus gaan was nog nooit zo leuk.

Mercedes is lekker bezig met het ontwikkelen van zelfstandig rijdende voertuigen. Na verschillende personenvoertuigen en een truck, is het nu de beurt aan een bus. Sterker nog; als het aan Mercedes ligt, kunnen we rond 2025 al inchecken in deze hypermoderne bus. Het voertuig heeft de toepasselijke en geheel originele naam: ‘Future Bus’.

Vorig jaar werd het systeem al getest is ons eigen land. De bus reed toen een route van 20 kilometer tussen Schiphol en Haarlem. Het voertuig moest onder andere rekening houden met stoplichten, tunnels en fietsers en natuurlijk moest de bus zich ook houden aan alle verkeersregels en keurig stoppen bij iedere halte. De test zonder bestuurder verliep toen gelukkig volledig zonder ongelukken. Wel zat er iemand achter het stuur tijdens de rit als back-up voor het geval dat de techniek uit zou vallen. Ongelukken met autonome auto’s komen namelijk toch nog vaak voor.

Volgens Mercedes zijn zelfstandig rijdende bussen de oplossing voor de toekomst, aangezien steden groeien en meer mensen met het openbaar vervoer gaan. De ‘Future Bus’ is ook geprogrammeerd om met uiterste precisie te stoppen. Het City Pilot systeem kan namelijk minder dan 10 centimeter tussen de bus en de stoep overhouden, zodat passagiers makkelijker kunnen uitstappen.

Op dit moment haalt de bus een snelheid van maximaal 70 kilometer per uur en hij kan alleen rijden op busbanen omdat het verkeer daar minder complex in elkaar zit. Hoewel het een erg indrukwekkend systeem is, moet er toch nog altijd iemand achter het stuur zitten om de omgeving rond het voertuig in de gaten te houden. Deze persoon is ook verantwoordelijk voor het voertuig als er iets zou gebeuren en daarom kan hij op ieder moment het systeem overnemen.

Ook interessant!

  • tweede generatie eSprinter
    Wanneer is de elektrische bus gemeengoed?
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Maandenlang gratis tanken komt vrouw duur te staan
    Blijf weg van dure benzinepompen. Ik herhaal…
  • Echt helemaal niemand wil een handbak
  • Dit is de echte reden dat Horner ontslagen is bij Red Bull
  • Het is zwart, weegt 2684 kilo en de vloermatten trillen. Rara, wat is dat?
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, bus, Mercedes

Vorig bericht: « Deze acht waggies beloofden teveel
Volgend bericht: Gecrashte F4-coureur bewijst dat alles mogelijk is »

Lees Interacties

Reacties

  1. ruben83 zegt

    18 juni 2017 om 20:57

    Dus eigenlijk een tram zonder rails. Hier is eigenlijk de rails door een detectiesysteem vervangen vind ik. Echt fantastisch is het nou ook weer niet. Straks heb je geen bestuurder nodig en heb je weer een veel mensen zonder baan. En het bedrijf meer geld natuurlijk

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 juni 2017 om 21:46

      @ruben83: en goedkopere prijzen voor consumenten… Beter een werklozen een uitkering betalen als het zinloos werk te laten verrichten

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        18 juni 2017 om 22:01

        @flutterby: beter een werkloze een uitkering betalen als’zinloos’ werk?? Dacht ’t niet. Laat ze maar wat doen voor hun centen; als ze thuis zitten vervelen ze zich en gaan ze weer rottigheid uithalen wat de maatschappij nóg meer geld kost. Dus werken met je luie donder

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          19 juni 2017 om 08:22

          @406_v6: ik zie iemand van 50+ die ontslagen is bij V&D geen rottigheid uithalen, overigens ook niet iemand van 20. Het zijn er maar een paar die de noodzaak hiertoe voelen om deze rottigheid uit te halen. Jammer dit generaliserend denken.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          19 juni 2017 om 08:55

          @406_v6: als het rendabel is om je werk te automatiseren, dan ja is je werk zinloos.

          Overigens is het verdwijnen van banen van alle tijden. Het enige probleem is het tempo, mogelijk is een revolutie nodig qua sociaalstelsel, maar we kunnen het niet tegenhouden.

          Login om te reageren
      • b0z4 zegt

        19 juni 2017 om 03:12

        @flutterby: haha goedkopere prijzen? Nog zo een idioot die erin geloofd..

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          19 juni 2017 om 08:52

          @b0z4: nog nooit van een Europese aanbesteding gehoord zeker? Ja, goedkoper. In iedergeval voor de overheid, maar die betaald momenteel al 2/3 van jou treinkaartje.

          Login om te reageren
    • Erik zegt

      19 juni 2017 om 00:58

      @ruben83: zo achterhaald dit ….

      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Phileas_(bustype)

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        19 juni 2017 om 12:11

        @erik2907: Ja maar dat was geen groot succes (veel problemen) en moest bovendien op een speciale baan. Dit systeem zou gewoon over de normale weg moeten werken. Neemt niet weg dat de Phileas zijn tijd (te) ver voorruit was.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          19 juni 2017 om 23:58

          @sketcher: ik heb de testen van zeer dichtbij meegemaakt op de voormalige Luchtmachtbasis de Peel te Vredepeel, het project kwam inderdaad te vroeg.

          Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      19 juni 2017 om 01:11

      @ruben83: iemand moet dan toezien op het inchecken dus wordt de chauffeur een conducteur.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        19 juni 2017 om 08:42

        @dieselaer: poortjes net als op de NS stations

        Login om te reageren
    • granlusso zegt

      19 juni 2017 om 07:49

      @ruben83: Tja, die automatisering blijft doorgaan natuurlijk, daar kun je als buschauffeur maar beter op anticiperen in plaats van je oogkleppen opzetten en later lopen klagen.

      Login om te reageren
  2. meneer zegt

    18 juni 2017 om 20:59

    Wat is precies het nut als er nog wel iemand achter het stuur moet zitten?

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      18 juni 2017 om 22:35

      @meneer: Ter geruststelling van de passagiers. Zelfde truc als jaren geleden toegepast op de metro in Lille. Reed volledig autonoom, wat ook makkelijk kon bij zo’n treintje, maar de passagiers vonden het eng. Sindsdien zat er een werkloze in de cabine die helemaal niets te doen had en dat ook nadrukkelijk niet kon. Weet niet of het nog zo is; de vakbonden waren het er uiteraard ook niet mee eens.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        19 juni 2017 om 09:18

        @oxymoron: die angst is inderdaad behoorlijk ongegrond. Zo’n systeem maakt minder fouten dan mensen. Twee jaar geleden in Kopenhagen geweest. Daar rijden alle metro’s volledig zonder personeel. Geen vertragingen, alles veilig (perrons hebben glazen wanden met deuren die alleen openen als de metro voor het perron staat, je kan dus nooit op het spoor komen) en erg leuk om helemaal voorin te zitten.

        Login om te reageren
  3. Dizono zegt

    18 juni 2017 om 21:06

    Die meneer achter het stuur heeft ook een busbaan.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    18 juni 2017 om 21:09

    Die van Wubbo ging zo snel dat ie van de aardkloot is verdwenen ..

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      18 juni 2017 om 21:19

      @lincoln: De bus of Wubbo?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        18 juni 2017 om 21:45

        @simonmc:

        Beide ..

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      18 juni 2017 om 22:40

      Hè @lincoln: als de trein van A naar B gaat, en de fiets van P naar H, van waar naar waar gaat de bus dan? Dat ie er te laat aan komt doet niet ter zake.

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    18 juni 2017 om 21:29

    Straks meer stoelen, iets minder fancy looks met kapotte ruiten, beslagen ramen en vol met mensen die net zoals ik ook een migratie achtergrond hebben. Een soort rijdende fightclub als de deuren sluiten waar de buschauffeur nu nog een soort van controle overheeft maar dan niet meer omdat deze niet aanwezig is.
    Wel spectaculair als je een autonoom brandend gevaarte voorbij ziet rijden straks. Ik zie dit uiteraard allemaal zonnig tegemoet.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 juni 2017 om 21:45

      @faalhaas:

      Whahaha ..
      Er komen uiteraard busregiseurs voor terug die fulltime voor boxbal mogen fungeren ..
      En om mensen met een grote smoel wel gratis mee te laten rijden ..

      Login om te reageren
    • autodrop zegt

      18 juni 2017 om 21:50

      @faalhaas: Persoonlijk ga ik er van uit dat de problematiek die jij schetst (terecht weliswaar) opgevangen wordt door meer (camera)surveillance.

      Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    18 juni 2017 om 21:49

    Geweldig.
    Er wordt met geen woord gerept over de aandrijving.
    Gewoon een Diesel dus.

    Login om te reageren
    • intimrasiert zegt

      18 juni 2017 om 22:58

      @desjonnies: idd terwijl juist bij de vaste, beperkte busroutes zo goed om de beperkingen van elektrische aandrijving heen gepland kan worden. Is mij een raadsel waarom er nog stinkdieselbussen in de steden rondrijden.

      Login om te reageren
      • caferacer zegt

        18 juni 2017 om 23:30

        @intimrasiert: in Leuven (BE) rijden hybride bussen rond. Dit is ideaal, lekker stil door de stad en geen muffe dieselstank bij lage snelheden. De bus “kent” de route waardoor deze zeer efficient werkt, niet onnodig op diesel draait en de accu’s op de juiste momenten worden bijgeladen. Bijzonder dat dit in Nederland nog niet wordt toegepast, aangezien Nederland erom bekend staat pionier te zijn op het gebied van milieuverbetering.

        Login om te reageren
        • intimrasiert zegt

          19 juni 2017 om 18:26

          @caferacer: Oh heeft Nederland een goede reputatie op milieugebied? Weet niet hoe die dan verdiend is. Snorfietsen zonder helmplicht die hun fijnstof midden tussen de voetgangers uitstoten: het mag in NL. Vuilverbranding: kom maar naar NL vanuit heel Europa. Roken, mijn persoonlijk grootste ergernis omdat het zo dichtbij en giftig is: wordt niets aan gedaan. Mag op alle terrassen en pal naast gebouwen. LPG en CNG: meer belast dan benzine. Fijnstof in de steden: ergste van Europa. The list goes on… schone bussen zouden een begin zijn…

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 juni 2017 om 08:01

        @intimrasiert: het is nog maar relatief kort dat de techniek zo ver is dat een bus fatsoenlijk op elektrisch kan rijden. Wel heeft een bus een levensduur van soms wel 20 jaar. Gelukkig worden ze tegenwoordig langzaam maar zeker wel toegepast.

        Aardas, heel veel gebruikt inmiddels, is een hele goede tussenweg trouwens. Vrij schoon en toch toegankelijk.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 juni 2017 om 09:33

          @lekbak: in Arnhem rijden de bussen al sinds 1949 electrisch. Inmiddels is de accu techniek een eind op weg waardoor het ook al zonder bovenleiding kan.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 juni 2017 om 14:31

            @mashell: uiteraard, ik bedoelde ook accu’s. Maar het is nog maar sinds een paar jaar dat bussen op accu’s mogelijk zijn. En zelfs nu zijn ze nog beperkt (op het platteland kan die enkele bus nog steeds lastig op accu’s rijden). Maar ze doen tegenwoordig een hoop proeven met die dingen dus ze komen vanzelf.

            Login om te reageren
  7. simonvb zegt

    18 juni 2017 om 21:50

    Die bus reed vorig jaar al een dag door door Hoofddorp
    (Foto’s “Mercedes bus”) op auto junk

    Login om te reageren
  8. martinus.tussengas zegt

    18 juni 2017 om 22:16

    Hopelijk niet in elke wijk, dat zou zonde zijn. Zo’n bus moet je niet stenigen.

    Login om te reageren
  9. Loek zegt

    19 juni 2017 om 05:13

    Het kan aan mij liggen maar het concept “bus” hoeft zich niet compleet opnieuw uit te vinden.
    Bovendien snap ik niet dat Mercedes dat probeert te doen: Nederland is niet de enige die voor 90% Mercedes bussen gebruikt.
    Al die 50 plussers die het leuk vinden om een grotere te hebben dan het gros van het verkeer kunnen dus zo met pensioen omdat zelfs een snotneus hun baan nu kan overnemen.
    Wat betreft de aandrijving, ja oke, maak die dingen elektrisch ofzo. Maar voor de gemiddelde consument is een bus al autonoom, en degene die rijdt heeft toch niks beters te doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North