Mercedes wil scoren met hypermoderne bus

Auteur: , 34 Reacties

Met de bus gaan was nog nooit zo leuk.

Mercedes is lekker bezig met het ontwikkelen van zelfstandig rijdende voertuigen. Na verschillende personenvoertuigen en een truck, is het nu de beurt aan een bus. Sterker nog; als het aan Mercedes ligt, kunnen we rond 2025 al inchecken in deze hypermoderne bus. Het voertuig heeft de toepasselijke en geheel originele naam: ‘Future Bus’.

Vorig jaar werd het systeem al getest is ons eigen land. De bus reed toen een route van 20 kilometer tussen Schiphol en Haarlem. Het voertuig moest onder andere rekening houden met stoplichten, tunnels en fietsers en natuurlijk moest de bus zich ook houden aan alle verkeersregels en keurig stoppen bij iedere halte. De test zonder bestuurder verliep toen gelukkig volledig zonder ongelukken. Wel zat er iemand achter het stuur tijdens de rit als back-up voor het geval dat de techniek uit zou vallen. Ongelukken met autonome auto’s komen namelijk toch nog vaak voor.

Volgens Mercedes zijn zelfstandig rijdende bussen de oplossing voor de toekomst, aangezien steden groeien en meer mensen met het openbaar vervoer gaan. De ‘Future Bus’ is ook geprogrammeerd om met uiterste precisie te stoppen. Het City Pilot systeem kan namelijk minder dan 10 centimeter tussen de bus en de stoep overhouden, zodat passagiers makkelijker kunnen uitstappen.

Op dit moment haalt de bus een snelheid van maximaal 70 kilometer per uur en hij kan alleen rijden op busbanen omdat het verkeer daar minder complex in elkaar zit. Hoewel het een erg indrukwekkend systeem is, moet er toch nog altijd iemand achter het stuur zitten om de omgeving rond het voertuig in de gaten te houden. Deze persoon is ook verantwoordelijk voor het voertuig als er iets zou gebeuren en daarom kan hij op ieder moment het systeem overnemen.



34 reacties

Dus eigenlijk een tram zonder rails. Hier is eigenlijk de rails door een detectiesysteem vervangen vind ik. Echt fantastisch is het nou ook weer niet. Straks heb je geen bestuurder nodig en heb je weer een veel mensen zonder baan. En het bedrijf meer geld natuurlijk
@ruben83: en goedkopere prijzen voor consumenten… Beter een werklozen een uitkering betalen als het zinloos werk te laten verrichten
@flutterby: beter een werkloze een uitkering betalen als’zinloos’ werk?? Dacht ’t niet. Laat ze maar wat doen voor hun centen; als ze thuis zitten vervelen ze zich en gaan ze weer rottigheid uithalen wat de maatschappij nóg meer geld kost. Dus werken met je luie donder
@406_v6: ik zie iemand van 50+ die ontslagen is bij V&D geen rottigheid uithalen, overigens ook niet iemand van 20. Het zijn er maar een paar die de noodzaak hiertoe voelen om deze rottigheid uit te halen. Jammer dit generaliserend denken.
@406_v6: als het rendabel is om je werk te automatiseren, dan ja is je werk zinloos.

Overigens is het verdwijnen van banen van alle tijden. Het enige probleem is het tempo, mogelijk is een revolutie nodig qua sociaalstelsel, maar we kunnen het niet tegenhouden.
@flutterby: haha goedkopere prijzen? Nog zo een idioot die erin geloofd..
@b0z4: nog nooit van een Europese aanbesteding gehoord zeker? Ja, goedkoper. In iedergeval voor de overheid, maar die betaald momenteel al 2/3 van jou treinkaartje.
@ruben83: zo achterhaald dit ….

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Phileas_(bustype)
@erik2907: Ja maar dat was geen groot succes (veel problemen) en moest bovendien op een speciale baan. Dit systeem zou gewoon over de normale weg moeten werken. Neemt niet weg dat de Phileas zijn tijd (te) ver voorruit was.
@sketcher: ik heb de testen van zeer dichtbij meegemaakt op de voormalige Luchtmachtbasis de Peel te Vredepeel, het project kwam inderdaad te vroeg.
@ruben83: iemand moet dan toezien op het inchecken dus wordt de chauffeur een conducteur.
@dieselaer: poortjes net als op de NS stations
@ruben83: Tja, die automatisering blijft doorgaan natuurlijk, daar kun je als buschauffeur maar beter op anticiperen in plaats van je oogkleppen opzetten en later lopen klagen.
Wat is precies het nut als er nog wel iemand achter het stuur moet zitten?
@meneer: Ter geruststelling van de passagiers. Zelfde truc als jaren geleden toegepast op de metro in Lille. Reed volledig autonoom, wat ook makkelijk kon bij zo’n treintje, maar de passagiers vonden het eng. Sindsdien zat er een werkloze in de cabine die helemaal niets te doen had en dat ook nadrukkelijk niet kon. Weet niet of het nog zo is; de vakbonden waren het er uiteraard ook niet mee eens.
@oxymoron: die angst is inderdaad behoorlijk ongegrond. Zo’n systeem maakt minder fouten dan mensen. Twee jaar geleden in Kopenhagen geweest. Daar rijden alle metro’s volledig zonder personeel. Geen vertragingen, alles veilig (perrons hebben glazen wanden met deuren die alleen openen als de metro voor het perron staat, je kan dus nooit op het spoor komen) en erg leuk om helemaal voorin te zitten.
Die meneer achter het stuur heeft ook een busbaan.
Die van Wubbo ging zo snel dat ie van de aardkloot is verdwenen ..
@lincoln: als de trein van A naar B gaat, en de fiets van P naar H, van waar naar waar gaat de bus dan? Dat ie er te laat aan komt doet niet ter zake.
Straks meer stoelen, iets minder fancy looks met kapotte ruiten, beslagen ramen en vol met mensen die net zoals ik ook een migratie achtergrond hebben. Een soort rijdende fightclub als de deuren sluiten waar de buschauffeur nu nog een soort van controle overheeft maar dan niet meer omdat deze niet aanwezig is.
Wel spectaculair als je een autonoom brandend gevaarte voorbij ziet rijden straks. Ik zie dit uiteraard allemaal zonnig tegemoet.
@faalhaas:

Whahaha ..
Er komen uiteraard busregiseurs voor terug die fulltime voor boxbal mogen fungeren ..
En om mensen met een grote smoel wel gratis mee te laten rijden ..
@faalhaas: Persoonlijk ga ik er van uit dat de problematiek die jij schetst (terecht weliswaar) opgevangen wordt door meer (camera)surveillance.
Geweldig.
Er wordt met geen woord gerept over de aandrijving.
Gewoon een Diesel dus.
@desjonnies: idd terwijl juist bij de vaste, beperkte busroutes zo goed om de beperkingen van elektrische aandrijving heen gepland kan worden. Is mij een raadsel waarom er nog stinkdieselbussen in de steden rondrijden.
@intimrasiert: in Leuven (BE) rijden hybride bussen rond. Dit is ideaal, lekker stil door de stad en geen muffe dieselstank bij lage snelheden. De bus “kent” de route waardoor deze zeer efficient werkt, niet onnodig op diesel draait en de accu’s op de juiste momenten worden bijgeladen. Bijzonder dat dit in Nederland nog niet wordt toegepast, aangezien Nederland erom bekend staat pionier te zijn op het gebied van milieuverbetering.
@caferacer: Oh heeft Nederland een goede reputatie op milieugebied? Weet niet hoe die dan verdiend is. Snorfietsen zonder helmplicht die hun fijnstof midden tussen de voetgangers uitstoten: het mag in NL. Vuilverbranding: kom maar naar NL vanuit heel Europa. Roken, mijn persoonlijk grootste ergernis omdat het zo dichtbij en giftig is: wordt niets aan gedaan. Mag op alle terrassen en pal naast gebouwen. LPG en CNG: meer belast dan benzine. Fijnstof in de steden: ergste van Europa. The list goes on… schone bussen zouden een begin zijn…
@intimrasiert: het is nog maar relatief kort dat de techniek zo ver is dat een bus fatsoenlijk op elektrisch kan rijden. Wel heeft een bus een levensduur van soms wel 20 jaar. Gelukkig worden ze tegenwoordig langzaam maar zeker wel toegepast.

Aardas, heel veel gebruikt inmiddels, is een hele goede tussenweg trouwens. Vrij schoon en toch toegankelijk.
@lekbak: in Arnhem rijden de bussen al sinds 1949 electrisch. Inmiddels is de accu techniek een eind op weg waardoor het ook al zonder bovenleiding kan.
@mashell: uiteraard, ik bedoelde ook accu’s. Maar het is nog maar sinds een paar jaar dat bussen op accu’s mogelijk zijn. En zelfs nu zijn ze nog beperkt (op het platteland kan die enkele bus nog steeds lastig op accu’s rijden). Maar ze doen tegenwoordig een hoop proeven met die dingen dus ze komen vanzelf.
Die bus reed vorig jaar al een dag door door Hoofddorp
(Foto’s “Mercedes bus”) op auto junk
Hopelijk niet in elke wijk, dat zou zonde zijn. Zo’n bus moet je niet stenigen.
Het kan aan mij liggen maar het concept “bus” hoeft zich niet compleet opnieuw uit te vinden.
Bovendien snap ik niet dat Mercedes dat probeert te doen: Nederland is niet de enige die voor 90% Mercedes bussen gebruikt.
Al die 50 plussers die het leuk vinden om een grotere te hebben dan het gros van het verkeer kunnen dus zo met pensioen omdat zelfs een snotneus hun baan nu kan overnemen.
Wat betreft de aandrijving, ja oke, maak die dingen elektrisch ofzo. Maar voor de gemiddelde consument is een bus al autonoom, en degene die rijdt heeft toch niks beters te doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).