Maar goed dat die Volvo’s zo veilig zijn, anders lag de autonome piloot nu wellicht in het ziekenhuis.
De crash deed zich voor in de Amerikaanse Staat Arizona. Om linksaf te slaan in haar Honda CR-V, moest Alexandra Cole daar niet één, niet twee, maar drie rijstroken oversteken. Precies het soort gevaarlijke manoeuvre dat voorkomen kan worden met de Diverging Diamond Interchange.
De eerste rijbaan lukte nog, de tweede ook, maar toen: KABLAM! Op de derde rijstrook reed een autonoom opererende Volvo XC90 (rijtest) van taxidienst Uber. Alexandra zag de Volvo te laat om nog te remmen. Tegenover The Washington Post verklaart Cole dat de Zweedse SUV met hoge snelheid de kruising op boenderde.
“As far as I could tell, the third lane had no one coming in it so I was clear to make my turn. Right as I got to the middle lane about to cross the third, I saw a car flying through the intersection but couldn’t brake fast enough to completely avoid collision.”
Na de touché knalde de XC90 tegen een auto van de verkeerspolitie aan, flipte hij op zijn kant en raakte daarna nóg twee auto’s. Bizar genoeg kondigde Uber eerder al aan dat hun auto’s waarschijnlijk betrokken zouden raken bij ongelukken. De schuldvraag is gezien de schade, zeker in ‘Murica, een heet hangijzer.
De claim dat de Volvo ‘vloog’ zal waarschijnlijk vrij makkelijk ontkracht kunnen worden, daar de automatische piloot zich (waarschijnlijk) netjes aan de snelheid houdt. Maar ook binnen de limieten van de wet kan een auto wellicht wat harder rijden dan je verwacht. De Uber-Volvo’s zijn bijvoorbeeld zo geprogrammeerd dat ze soms door ‘oranje’ kunnen blazen. Volgens Uber gebeurt dat echter alleen als de techniek inschat dat de auto zonder te accelereren het stoplicht kan passeren voordat het rood wordt.
Hoe dan ook is dit incident koren op de molen van de autonoom-haters. Voor deze groep hebben we overigens goed nieuws: Jochen Haab van Mercedes gaf onlangs aan het Australische CarAdvice dat volledig autonome auto’s in hun ogen nog minimaal tien jaar verwijderd zijn van marktintroductie.
“To have that level of automation where you sit into the car at point X and tell it to go to point Y and maybe even pre-program it, and then you get in the car and – lets imagine it as a driverless taxi – and tell the car to take me to Melbourne airport, do your emails and then the car says ok get ready to get out… to do that in that level of high automation, I think it’s at least a decade away.”
Jochen geeft aan wat precies de moeilijkheden zijn om volledig autonome auto’s tot realiteit te maken:
“It’s the what ifs… what if you had a breakdown in the cellular phone network, what if you had intensive fog and if you had a car that had no controls, what if you lost connection, what would that car do? You would be in a piece of metal. You need redundancies and making things work even with very limited information, it is a very tough task.”
Tenslotte antwoordt Haab op de notie dat Tesla en andere partijen al eerder denken volledig autonome auto’s werkend te hebben dit:
“It’s a good idea to design systems on the basis of statistics, but it’s a bad idea to design them to statistics alone. Our brand slogan is best or nothing, I would not like it to be all-or-nothing on autonomous, and just believe that it would work.”
Kortom, we kunnen waarschijnlijk zelf nog wel even het stuur in handen houden.
Image-Credit: Mark Beach, Fresco News via Twitter.
sracert zegt
Zonde van de CRV!.
niek1411 zegt
De vraag die vaak wordt vergeten in dit soort gevallen: Had de crash voorkomen kunnen worden als de bestuurder zelf reed en het autonoom rijden was uitgeschakeld. Had het mens van vlees en bloed wel op tijd kunnen remmen, dat is nog maar de vraag. 3 rijstroken oversteken is nou eenmaal een moeilijke manoeuvre
robert110 zegt
@niek458: Op de vraag kan je op basis van theorie altijd ja beantwoorden, andersom ook. Dus met die vraag kom je niet echt verder.
niek1411 zegt
@robert110: En dat was precies mijn punt. De autonoom-haters hebben niet echt een sterk punt, omdat het niet zeker is dat een bestuurder van vlees en bloed het ongeluk had kunne voorkomen.
kennone zegt
@niek458: Ik ben van mening,, als deze Volvo met een 5 cilinders of meer geleverd was, dat dit nooit heeft kunnen gebeuren.
lekbak zegt
@niek458: ik ken natuurlijk de exacte omstandigheden niet. Maar een mens zal een auto die al twee rijstroken is opgeschoven wellicht anders interpreteren dan een computer. En dus anders anticiperen (iets wat een computer eigenlijk helemaal niet kan).
Uiteraard ook de reden dat het zo lang duurt voordat dit soort auto’s er massaal komt.
trustmeiamanengineer zegt
Oud nieuws, en volledig buiten de schuld van de autonome Volvo.
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer: Bron?
henkhupelschoten zegt
Lijkt wel of die XC90 op zn kant is gaan liggen, zie vrijwel geen flinke schade al zal die er vast en zeker zijn..
tarquesh zegt
Niets van waar.
Niks schuld Volvo, niks schuld Honda.
Maar………….DE OVERHEID.
Simpel gezegd, alle auto’s autonoom of alle auto’s self drive.
De overheid moet autonoom verbieden totdat alle auto’s autonoom zijn.
Her en der door elkaar rijden werkt niet.
bierbuik zegt
@tarquesh: dus dan moet iederen op een en dezelfde dag een nieuwe auto kopen?
luuktb zegt
@tarquesh: Inderdaad dicht met de grenzen ! Dit is de schuld van de islamisering !!
Wat een domgel*l als we niet een beetje risico hadden genomen zaten we nog op paard en wagen.
piebepost zegt
@tarquesh: Jij bent zeker niet zo slim hè?
fijnkonijn zegt
@piebepost: Understatement…
rufctr01 zegt
Het zal allemaal wel terug te halen zijn uit de Volvo, wie, wat, waar en hoe hard heeft gereden
onnes zegt
Dit “nieuws” is een week oud volgens mij
phaeton zegt
Is dit nou dezelfde XC90 als degene die vorige week al in het nieuws was? Beetje laat, jongens.
E34M5Touring zegt
3 banen over… Ik zou daar eens beginnen met het onderzoek…
trust zegt
Ik blijf altijd maar zeggen: zolang alle treinen nog niet autonoom zijn, dan zijn auto’s dat bij lange na nog niet.
piebepost zegt
@trust: Afgezien van dat het één weinig connecties met het ander heeft zou dat volledig kloppen ja!
pinut187 zegt
Vrouw achter het stuur, zegt genoeg toch? Drie banen ineens..
mrrallycross zegt
Kan gebeuren