Deze acht waggies beloofden teveel

Auteur: , 75 Reacties

Je kent het wel, een merk zet op een autoshow een bloedmooie auto neer en je kan niet wachten totdat je het productiemodel kan kopen. Maar dan komt dat productiemodel en is het slappe hap...

Ik zat me er laatst weer enigszins aan te ergeren toen ik door de enorme berg beeldmateriaal aan het worstelen was van de nieuwe BMW 6-serie GT. Diep verscholen tussen alle deerniswekkende plaatjes zaten er ook nog de originele concept-schetsen bij.

Concept-6-serie-GT

Juist ja. Nu kennen we dat principe natuurlijk van alle fabrikanten. De designers hebben een droom, maar dan komen alle andere departementen langs met hun eisen en verwatert een episch design al snel in generieke droevigheid. Tenslotte komen de bonentellers nog even langs en blijft er onder de streep droevigheid met zachte plastics, of met harde plastics over. De keuze is afhankelijk van hoeveel bonen merk X wil uitgeven aan Model Y en van de prijs waarvoor Model Y uiteindelijk in de markt wordt gezet.

Vaak worden de eerste tekeningen zodoende al snel afgeschoten voordat ze het fysieke concept-stadium bereiken. Ook in het geval van de 6-serie GT is dat het geval, getuige dit fysieke concept dat er wel kwam.

6-serie-klei

Jammer alleen dat ze de definitieve versie niet van klei maken. Dan hadden we tenminste nog wat kunnen kneden.

Soms komen de mooie tekeningen van designers echter wél een stadium verder en wordt er een heus concept gebouwd dat bijna klaar is voor productie. Het frustrerende is alleen dat ook in die gevallen veelbelovende designs alsnog vermoord kunnen worden voordat ze daadwerkelijk op de markt komen. Vergelijk het met een zwik jonge schildpadjes die de zee proberen te halen.

Deze jonge Stoffel’s werden door een meeuw van het strand geplukt vlak voor het bereiken van het ruime sop:

Alfa Romeo Brera:
Brera
Misschien wel een van de bekendste voorbeelden van hoe een productiemodel uiteindelijk teleur kan stellen na het showen van een episch concept. Oké, de productie-Brera heeft nog altijd wel een bepaalde charme, maar het concept was nog veel mooier. Het feit dat het concept RWD had, terwijl het productiemodel baseerde op hetzelfde platform als de 159, leidde onder andere tot een ontiegelijk lange frontoverhang en twijfelachtige proporties.

Ook los van de looks en de FWD-basis had de Brera wat issues. De auto was behoorlijk zwaarlijvig en de V8-power van het concept werd ingeruild voor maximaal een V6. Maar het grootste blok was niet eens de beste keus, want de aloude Busso werd ingeruild voor een blok van General Motors. Bovendien was de zespitter bijna altijd gekoppeld aan AWD. Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar het maakte de toch al zware Brera nóg zwaarder.

Uiteindelijk is de Brera daarmee, net als de andere modellen in de lijst, een herinnering aan wat had kunnen zijn. Oké, als het concept in productie genomen was dan was het waarschijnlijk een niche-product geworden zoals de latere 8C. De keuze om de Brera een bereikbare droom te maken heeft dus ook voordelen. Maar aan de andere kant zegt het begrip ‘bereikbare droom’ eigenlijk voldoende. Het is niet de échte droom.

Subaru WRX concept

Wrx
In 2013 leek het er heel even op dat Subaru eindelijk een mooie auto op de markt zou brengen. Ricers stonden in drommen te kwijlen bij het zien van de WRX Concept. Maar uiteindelijk kwam het productiemodel en dat was weer een onooglijk saai ding, zoals alle Subaru’s. Bij Fuji Heavy Industries werd maar weer gewoon besloten een uiterst generieke Japanse sedan te maken, daar een taartschep op te plakken en dat moest het dan zijn.

Porsche Boxster
Boxster
Jazeker! Ook van de eerste generatie Boxster was er ooit een concept dat wat toffer oogde dan het productiemodel van Harm Lagaay. De verschillen lijken op het eerste gezicht niet zo groot. Ook het concept had al min of meer de spiegelei-koplampen. Maar toch oogt het originele ontwerp net wat strakker en sportiever.

Suzuki Kizashi concept
Kizashi
The Giant Suzuki! Ooit werd die term gebruikt voor veel kleinere Suzuki’s, maar de Kizashi was de echte giant Suzuki. Alleen sommige SUV’s/offroaders van het merk waren nog groter. Nadat de naam Kizashi aan twee concepts gehangen werd die leken op een crossover, kwam Suzuki uiteindelijk op de proppen met een concept van een sedan met de naam Kizashi. Helaas maakten ze van het productiemodel dezelfde generieke Japanse sedan als bovenstaande WRX, zij het net wat groter. Waarom die keuze werd gemaakt is ons volstrekt onduidelijk.

Mercedes Vision GST –> R Klasse
R-klasse
In 2002 was daar opeens de Mercedes Vision GST (Grand Sport Tourer). Het idee was destijds vernieuwend en gaaf. Een soort station van de S-Klasse? Gerne. Maar het productiemodel was hoger, de raamlijn aanzienlijk minder sportief en de neus stomper. Het werd dan ook geen succes, die R-Klasse.

BMW CS concept –> 6 Serie Gran Coupé

6-serie
In 2007 showde BMW de CS concept aan het grote publiek. De chique grote sedan was een voorbode van de uiteindelijke 6-serie Gran Coupé. Nou willen we niet zeggen dat de 6-serie Gran Coupé een lelijke auto is, maar persoonlijk vind ik het jammer dat de auto zo duidelijk een 6-serie met twee extra deuren is. Styling met iets meer eigen smoel was leuk geweest, zeker als er veel elementen van de CS in zouden zitten.

Kia SportSpace –> Optima Sportswagon:
Kia
De Kia Optima Sportswagon mag dan de mooiste station van het moment zijn, maar het concept was mooier.

Chrysler Crossfire

Chrysler-Crossfire
Misschien wel de grootste overtreder in de lijst naast de Alfa. En wederom het bewijs dat mooie styling cues niks zijn zonder goede proporties. Doordat de Crossfire op het platform van de eerste generatie SLK moest staan, waren de verhoudingen van het concept ver te zoeken. De auto leek daardoor op een poepende hond.

Zo, dat waren een paar gemiste kansen. Maar welke auto was voor jou de grootste teleurstelling?



75 reacties

Auto’s zijn gemaakt om zelf aan te passen tot ze naar jouw idee perfect zijn ..

Alleen sneue kneuzen nemen genoegen met wat een fabriek ze te bieden heeft ..
@lincoln: volgens mij zijn auto’s gemaakt om sneller van A naar B te komen dan met de fiets…
@eetvlagetmoney:

Nee .. dat zijn treinen ..
Auto’s worden gemaakt om mee rond te paraderen ..
Dingen behoren (zoals in het artikel staat) meer te suggereren dan te kunnen ..
Op de Kia en MB na zijn het allemaal onhandige sukkelige handtasjes ..
@lincoln: Een trein gaat van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn, op een tijdstip wat je niet uit komt…
@eetvlagetmoney:

Een trein gaat van A naar B ..
Ga maar lekker fietsen als je van H naar P wil ..
@lincoln: fabrikanten geven miljarden uit om een auto zo goed mogelijk te maken.
@lekbak:

En ??
zijn ze beter dan 10 jaar geleden ..
Of 20 ..
@lincoln:
Daar ben ik het volledig mee eens!
@lincoln: ben benieuwd wat jij met jouw auto hebt uitgevoerd dan. Olifant tegenaan laten hangen zeker.
@drdre1: race pookknop
@hplh: spatlappen
@lincoln: Hulde
De citroen C6 had dit probleem ook. In t jaar kruik een prachtige concept, vele jaren later een mooie auto maar. … tsja.
De nieuwe Renault Alpine. Na alle prachtige concepts worden we afgescheept met een anonieme coupeetje waar ze met een goedkoop retro sausje nog wat smaak aan proberen te geven.
@harrie: Vind je dat? Ik vind de nieuwe Alpine wel een leuk ding hoor. Inderdaad retro maar het ziet er in mijn ogen goed uit. Ik ben bemoeid hoe het karretje rijd.
@harrie: de verschillen met de concept zijn minimaal te noemen.
@720s:
Ik heb het over die beauty van de hand van vd Acker die ze samen met Caterham aan het ontwikkelen waren, niet dat gebakje wat het uiteindelijk geworden is.
@harrie: als je de A110-50 bedoelt: daar zijn nooit productieplannen voor geweest volgens mij. Daarop volgde een concept versie van de Alpine met sterkere productieplannen, en dat was letterlijk wat het nu geworden is met stickers en oranje koplampen.
En over smaak valt niet te twisten maar gezien de minimale productiekans van een auto als de A110-50, vind ik “gebakje” een ongepaste term. Het is wat mij betreft een superleuke auto geworden.
De Citroën Cactus ..

Zou een 800 kilo wegende no-nonsense auto worden met zwengelraampjes ..

En wat werd het ??
Just another aircondition yuppie scum “kijk mij eens eenvoudig zijn met een mattenset op de deuren geplakt” kutkar die werkelijk nix toe te voegen had ..

Wat een deceptie ..
@lincoln: nou ik heb een Cactus en die raampjes achter kunnen inderdaad niet open..

Wat super kut was voor de bijrijders toen we weg gingen bij het strand.. dus toch best wel no-nonse voor mij en mijn yuppie scum vrienden..

Mattenset op de deuren is superhandig, kan je lekker overal je deur keihard tegenaan smijten..
@lincoln: je moet je misschien eerst even inlezen in de Cactus C4 en het concept.
@lincoln: en dan ineens is daar de Passat GTE!
@toyotaprius: precies! Weet hij veel. B-)
Helemaal eens met Harrie: Die nieuwe Renault Alpine is vreselijk! Komt niet in de schaduw van de oude uit de jaren 60/70. Alfa heeft met de 4C wel een geweldig mooie auto gemaakt. Laat dat maar aan die Italianen over…
Sommige van die concepts waren idd fantastisch mooi, maar het productiemodel moet er in het geval van de 6GC zeker niet voor onder doen. De Brera vind ik trouwens ook nog steeds een knap design.
Doe dit nou niet. Ben in de markt voor een Brera. Shut up!
@str8six: de Brera V6 is op het laatst ook met alleen fwd geleverd. Zijn er niet veel maar zijn er wel. Als je iets meer wilt besteden; ga op zoek naar een 1750. Is absoluut de fijnste.
@spideriv: als je het biet erg vind om het stuur aan de andere mant te hebben, is de Brera S by Prodrive de allerlekkerste. Die hebben een compleet herzien onderstel.
@willeme: Staat op het moment eentje te koop op Alfaowners.com voor een scheet en drie knikkers. De eigenaar komt er niet vanaf.
@lemster: tsja, wie knikkert er dan ook nog vandaag de dag?
BMW CS concept en 6 GC vind ik niet helemaal opgaan. Het was de bedoeling dat er daadwerkelijk een op zich zelf staande model boven de 7 serie zou komen. Daar was ook een mule voor gebouwd. Dit model is echter gekilld toen de crisis hard toesloeg. Model was vooral bedoeld voor China en het MO.

Om toch een vierdeurs coupe in het gamma te hebben om te kunnen concurreren met de CLS heeft men de 6 serie GC bedacht.
@Rick-dos: je bent me voor! inderdaad, de CS is niet de voorbode geweest voor de 6 gran coupe. Het idee erachter wel natuurlijk maar eigenlijk was er maar één juiste onrechtstreekse conceptcar en dat was die bijna productierijpe 6 serie coupe.
het kan ook andersom… en is wellicht nog zeldzamer… de Alfa Romeo Montreal werd in 71ofzo getoond als concept met een 1600cc viercilinder… en daarna voor real gemaakt met een dry sump V8…
@hans75: dat vind ik wel een leuk lijstje, concepten die laag werden geacht maar uiteindelijk heel gaaf werden.
Ik vind dat Boxster-concept en het uiteindelijke productiemodel eigenlijk als twee druppels water op elkaar lijken. Beetje raar om die in dit rijtje te noemen…
@henrie:
Op deze foto’s van de voorkant is het wat lastig te zien.
Maar de conceptcar staat in het Porsche museum, een sexy curved beauty in het eggie waar het productie model me niet zoveel doet.
@henrie: @harrie: wat harrie zegt. Ik kon helaas geen copyright-vrij materiaal vinden van de achterkant. Lijkt een beetje op de Stola van een tuner die later kwam en baseerde op de productie-boxster. Meta-level!
Ik weet nog dat ik die Suzuki concept in een of ander autoblad zag staan en toen voor het eerst dacht dat ze een serieuze kans gingen maken. Een paar jaar later kwam ik de uiteindelijke versie tegen op straat en dat was een giga teleurstelling
Ik vind het dus echt onzin dat de Brera minder mooi dan de concept car zou zijn. Vind die concept er juist heel raar uitzien, de Brera is gewoon heel erg fraai!
De concept van de A7 wil ik er nog graag aan toevoegen. Die was zo fraai. En toen kwam het productiemodel. Ik heb wel eens moeite auto’s gezien.
Eerste generatie SLK…
Wie wil er nou een merc vision GTST? 😉
Niet met je eens over de Brera (was een beauty en is dat gewoon voor velen nog steeds), maar het artikel is weer super. De huidige BMW 3-serie vind ik enorm op de vorige lijken, terwijl de design studies veel gaver en gedurfder waren. Idem voor de nieuwe A5 Sportback.
Moet je de 6-serie Gran Coupé niet vergelijken met de BMW Concept Gran Coupé uit 2010? Die lijkt er een stuk meer op en met die in het achterhoofd stelt de 6-serie GC ook minder teleur.
Gaat dit artikel nu over de looks of het uiteindelijke vermogen ? De brera zier er uiteindelijk bijna hetzelfde uit op die velgen na maar das te verhelpen. Als we het dan over het vermogen/motor hebben dan moet de Jaguar XJ220 ook zeker in dat lijstje , V12 beloven en uiteindelijk een V6 je met turbo’s en een aantal mensen die hun geld terug wilden
@cabrioot: ga nog eens googelen naar plaatjes van de Brera en diens concept. Echt compleet andere verhoudingen, vooral en profile heel goed te zien.
SEAT Salsa concept. Super stoer ding! In het overigens prachtige rijtje conceptcars: Salsa, Salsa Crossover, Tango en Altea. Allemaal spot-on!

Uiteindelijk waren de productiewagens van SEAT ook best wel OK en lekker origineel vormgegeven, maar toch. Zo intimiderend als de Salsa op de wielen stond, dat is geen enkele Leon ooit gelukt.
@Rob: ik heb bij de buren met dat papieren magazine ooit eens een blogje geschreven over mijn teleurstelling nadat Seat met de IBZ concept kwam, en daarna de Ibiza ST die het werd. Ik geloof dan ik de vergelijking maakte met een bord heerlijke tapas en een bruine boterham met kaas 😋
Eigenlijk hoort Mitsubishi ook in dit lijstje. Zowel van de laatste Colt als de Lancer kregen we heel dikke concepts voorgeschoteld en een opgewarmde magnetronmaaltijd haalde uiteindelijk de showrooms.
Cadillac Voyage en Solitaire concepts, eind jaren 80. Uiteindelijk kregen de mid-jaren 90 Cadillacs wel wat stijlelementen van die concepts mee, maar die twee hadden zóóóvééél potentie….

Kijk dan, dit was toch direct een stijlicoon geworden? Had Cadillac daar niet een hele generatie auto’s op kunnen baseren?
https://www.supercars.net/blog/wp-content/uploads/2016/03/1988_Cadillac_VoyageConcept2.jpg
@rob:

Om in 1992 met de laatste serie van de Eldorado op de proppen te komen ..

Echt heeeeeel fout hebben ze het niet gedaan dan ..
@lincoln:
Lang niet slecht voor een negentiger jaren mobiel. Maar mis de duikende neus, het vloeiende dak en de ronde raamstijlen. Tis allemaal strak getrokken met een liniaal.

Trouwens, dit is wel een fraaie uiteenzetting over de Eldorado uit 92, de moeite waard:
http://autosofinterest.com/2013/08/09/design-notes-1992-cadillac-eldorado-part-1/
De conceptversie van de 1e Volvo XC60 was ook veel mooier dan het uiteindelijke model. Niet dat die lelijk is maar had wat meer gehoopt toen hij op de Rai stond
Over Audi zou ik niet zo snel zeggen dat ze concepts onbenut laten, over het algemeen lijken ze prima aan te voelen wat wel en wat niet, maar de Rosemeyer….Ik blijf nog altijd flabbergasted door het ding….
Hadden ze er daar niet een handjevol van kunnen bouwen?
@rob: iets te retro naar mijn smaak maar ben het met je eens, deze had ik graag wel eens willen zien rijden: https://www.topgear.nl/thumbs/hd/2016/08/audi-rosemeyer-5.jpg

Eigenlijk zijn alle concepts die uiteindelijk niet zijn uitgevoerd ergerlijker dan alles wat niet goed is gelukt.

https://www.supercars.net/blog/wp-content/uploads/2016/04/1991_Audi_SpyderConcept1.jpg
De laatste versie van de Renault Twingo kan er ook wel bij. Terwijl de conceptversie een bommetje op wielen was met een knipoog naar het Renaultje 5, is de huidige versie een te hoge en te smalle auto geworden. Ik had ook meer verwacht van de achterwielaandrijving.
“brera heeft nog bepaalde charme”… say again?!
Fles azijn voor fris aangezien ofzo? Knetters wat een negatief, ongefundeerd stuk tekst…
Profielfoto van Rob rob via Android app
@dreke:
Niet iedereen wordt enthousiast van een onhandige variant van de 159, met dikke botox billen.
Daarbij verkocht Alfa de super goed gelukte 147 GT. Subtiel en chique coupeetje. Dan valt de Brera inderdaad behoorlijk tegen…
@rob: volgens mij zijn het niet de looks die de Brera zwak doen afsteken tegen de concept versie… hij is korter, maar nog steeds bloedmooi… maar de praktische uitvoering is niet echt goed..
Ik heb zelf op het punt gestaan er een te kopen, maar heb toen toch een GT gekocht.. de GT is in alles beter… meer ruimte, beter sturen, sneller (in busso 3.2 uitvoering)…een veel functionelere auto.
Mijn kids waren ongeveer 10 jaar en konden prima achterin de GT zitten… de Brera heeft een achterbank, maar daar kan je helemaal niets mee… de Brera had iets langer moeten zijn als een 2+2 of gewoon iets korter als 2persoons ala 370Z of zo…nu is het vlees nog vis… maar om te zien vind ik de Brera absoluut mooier dan de GT..
het is net als een tinderdate
Honda SSMS2000
Kia, mooiste station?? Hap hap… ik ben niet echt onder de indruk eigenlijk.
Wat is de Brera toch lelijk. Italiaanse Scirocco, standaard 4 pijpen. Kom er meerdere keren per week eentje tegen, een zwarte. Vers van de import. Ligt niet goed op de ogen.
Om op de vraag te antwoorden,vind ik de subaru toch de grootste misser concept is kicken.
Alles uit duitsland.
@v6ti: er is niet veel Duits aan de Suzuki en de Subaru.
De BMW 6GC is voor mij zowat de mooiste vierdeurs coupe op de markt. Ik vond de Brera ook niet mis tot ik er eens mee gereden had, wat een slechte auto is me dat zeg. Mercedes R is zowat de lelijkste Merc ooit.
De Mercedes-Benz A-klasse had hier toch zeker wel bij gemoeten. Wat een domper is dat geworden. Van een mooi geproportioneerde sportieve concept tot een gedrongen pad.
Gebruik a.u.b. nooit meer het woord: ‘waggies’.
Jaguar xj220 concept….. concept was Licht en met korte overhang. uiteindelijke auto te lang, zwaar en met andere motor ….
BMW 8 serie (E31). het concept was bedoeld als sportwagen en werd als dusdanig gepresenteerd. De productieversie was een zwaarlijvige GT. Wel een heerlijke, dat wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).