
Met deze simpele oplossing gaan meer PHEV-rijders opladen.
Zoals op meerdere vlakken kunnen we trots melden dat Nederlanders het goede voorbeeld geven. Hier hangt meer dan de helft van de mensen met een plug-in hybride regelmatig hun auto aan de lader. Daar kunnen ze in Amerika wel wat van leren. Nog geen 20 procent van de Amerikaanse PHEV-rijders laadt zijn auto minstens één keer per week op. Hoog tijd dus om die Amerikanen eens op te voeden, vindt Toyota.
Onderzoekers van de grootste autofabrikant ter wereld hebben de opdracht gekregen om een reden te vinden voor de PHEV-rijders die vooral op benzine rijden om toch regelmatig te gaan opladen. De oplossing blijkt niet te liggen bij een gebrek aan laadpalen of de kosten van opladen.
Maak er een spelletje van
Nee, de oplossing is een app genaamd ChargeMinder waarin een heleboel vondsten zijn verwerkt. Simpel gezegd herinnert de app de PHEV-rijder eraan om de auto op te laden, maar maakt er ook een spel van. Zo houdt de app bij hoelang de reeks aan dagen is waarop je dagelijks hebt opgeladen. Voor de millenials: een beetje zoals Snap-streaks.

Daarnaast krijgen gebruikers een pushmelding op de beste momenten om hun PHEV op te laden wanneer de laadprijzen het goedkoopst zijn. Je kunt in de app ook oplaaddoelen voor jezelf zetten, quizjes spelen over PHEV-techniek en krijg je ”bemoedigende berichten” wanneer je lekker bezig bent.
Het resultaat? Het laadgedrag van Amerikaanse PHEV-rijders ging met 10 procent omhoog. In Japan lag de nadruk op het opladen op piekuren van de zon. Maar liefst 59 procent ging dat wél doen na gebruik van ChargeMinder. Kortom, goede ontwikkelingen en dus gaat Toyota verder met de app.

Overigens staat ChargeMinder voorlopig nog niet in de appstore. Toyota werkt aan een uitbreiding van het onderzoeksprogramma en gaat eerst nog wat nieuwe scenario’s bij nieuwe doelgroepen testen. Dikke kans dat, als ook daar positieve resultaten uit komen, ChargeMinder zomaar wel eens in de Apple en Play Store terechtkomt. Helaas zal de app te laten komen voor nieuwe Priussen in Nederland.
Bron: Medium Toyota Research via MotorTrend





Als je in een stad woont, appartement, niet zo gek dat je de accu van je SUV niet op gaat laden voor die paar kilometer elektrisch rijden.
Bij mij in de wijk zie ik de mensen met een oprit en PHEV netjes stekkeren hoor. Zeker als je zo’n Prius hebt, of zo’n nieuwe 1.4 TSI PHEV, die komen echt ver op een acculading. Met een boot als een Mazda CX60 ofzo heeft het weinig zin. Die verbruiken al snel 25 kwh/100km, als het niet meer is.
Wonen in een stad? Check
Appartement? Check
SUV? NOPE, Volvo S60 T8 met polestar tuning
Straatladen gecombineerd met 35km woon-werk en laden op de zaak. Verbruik 2,0/100km.
Dus t kan prima. Maar wel na elke rit laden.
Laat ze erst maar eens duidelijk maken wat het laden kost, bij willekeurig welke laadpaal of laadstation, zonder dat je eerst een van de vele apps moet raadplegen die men daarvoor in het leven heeft geroepen. Gewoon, met een digitaal prijskaartje bijvoorbeeld.
Ik stel voor vanuit de overheid een naheffing op bpm als je niet structureel de phev laadt. In mijn ogen kan dat worden gezien als een economisch delict. Je hebt financieel voordeel vanwege mindere uitstoot en lapt jouw deel van de overeenkomst aan je laars.
Dit kun je makkelijk checken met een obd2 lezen tijdens een apk controle of iets dergelijks.
Er is geen overeenkomst of deel daarvan dat je aan je laars kunt lappen. Het is slechts de overheid die de bpm bepaalt op basis van het normverbruik. Als dat normverbruik niet overeenkomt met de realiteit, is dat niet jouw probleem. Daarbij, ga je dan ook hardrijders en mensen die niet langzaam genoeg optrekken of te laat opschakelen een naheffing geven, omdat hun auto ook meer uitstoot?
Millennials zijn van 1980 tot 1996, dus nu 30 tot 45 jaar. Niemand van die leeftijd geeft iets om snapchat. Ik denk dat je de genZ-ers bedoelt.
Ik ben dan een millennial en heb geen snapchat of wat dan ook dus het boeit mij niet nee. Wel een phev.
Ook heb ik een rekenmachine:
-Met 2 euro benzine kom ik ~15km ofwel 13.3 cent per km.
-Met 1 kWh van 30 cent (publieke laadpaal) kom ik ~5km ofwel 6 cent per km.
Dus ik stekker braaf want rendabel (en spaar de ice voor korte ritjes).
Maar wat nu als je in Friesland €0,68 per kWh betaalt? En een liter bij de Tango €1,82 kost. Doe het rekensommetje dan nog maar een keer.
Wanneer er te weinig laadpalen in een gebied staan is het erg irritant als een PHEV staat te laden als zelf een lege EV hebt, respect voor de mensen die daar rekening mee houden
Mijn Mercedes PHEV rijdt zoveel lekkerder met een geladen batterij dat hij thuis (op de oprit) aan de laadpaal staat
Tja, ik zou een phev ook niet opladen persoonlijk, geef niks om de EV aandrijving, zou er bij mij puur inzitten als verplichting van EU of de werkgever…..
@petroldrinker: open vraag, helemaal niet vervelend bedoeld, maar trekt jouw anti-EV-sentiment ook door naar auto’s als de 918, LaFerrari en P1? Ik zie mezelf in die prijsklasse ook niet zo snel kiezen voor een Rimac of Battista maar één van dat drietal vind ik juist wel iets OMDAT de combinatie van ICE en EV zorgt voor zowel beleving als enorme vermogens. Als ik een 918 zou rijden, zou ik zeker allebei de brandstofvormen gebruiken.
@loek Ik zou lekker een Carrera GT, Enzo/MC12 of een SLR kopen ipv de 3 die jij noemde….
Ik stel voor, om voor jou de “China-punten” te introduceren. Niet genoeg aan de lader met je auto? Strafpunten. Niet op tijd naar bed gegaan? Strafpunten. Te veel koffie gedronken? Strafpunten. Teveel WC-papier gebruikt? Strafpunten.
Apart dat mijn reactie op Jeroen ergens anders in het draadje belandt.
Je klanten opvoeden. Altijd een succesformule
Voor de meesten is een plugin hybride een auto met brandstofmotor en een fiscaal voordeel. Als ik mijn X3 een uur insteek kan ik een 4 a 5 km elektrisch rijden. ’s Nachts heb ik geen laadpunt in de buurt. Dus dan maar de tankkaart gebruiken…
Je zou gewoon geofencing moeten toepassen. Dat een PHEV binnen de grenzen van Nederland alleen elektrisch mag rijden, en daarbuiten mag de motor aan. Dan gaan mensen vanzelf wel hun PHEV opladen.
Ik hou de X5 ook vol (gewoon via de laadpaal op straat), kan je alle ritjes in en om de stad elektrisch doen. En het kost ook nog eens de helft van op benzine rijden dus win win.
Ik haal zo’n 40% elektrisch met m’n M5. Ik zie in de BMW app dat de “community” (geen idee wat dat is: alle M5 rijders? Alle 5 serie bestuurders? Alle BMW plug in eigenaren?) rond de 33% zit.
Nederlanders stekkeren dus echt wel (zeker de particulier). )
Als ik een keer naar bijvoorbeeld Bolsward ga, en ik vergelijk de prijzen aan de laadpaal en aan de pomp en zet dat af tegen het verbruik, dan is elektriciteit ineens bijna een euro per 100 km duurder. Dat zou op jaarbasis zomaar € 200,- schelen. Kan je toch een keer leuk van uit eten.
Weet je wat ik niet snap? Als je je PHEV niet iedere keer netjes oplaad, dan kan je hem ook niet opladen via het rijden. Ik zag een test van de VW Tayron e-Hybrid 1.5 van 272 pk en die kan 110 km op de accu, maar als de accu leeg is en de motor slaat aan dan laad de motor de accu niet bij. Dat moet thuis aan de stekker, waarom kan dat niet tijdens het rijden? Kan het ook andersom? Kan je ook op de benzine motor rijden als de accu vol is en je zegt ik wil dat bewaren tot in de stadskern, nu rij ik gewoon op de motor?