
Crossovers en SUV’s nekken de oer-hybride.
Het doek gaat vallen voor de Toyota Prius in Nederland. Wie dat pak hem beet vijftien jaar geleden had geschreven, zou vierkant zijn uitgelachen. Nu lijkt het toch echt de harde realiteit te zijn. Het gaat al langere tijd niet goed met de hybride voorloper, maar nu lijkt Toyota daar ook naar te handelen.
De vriendelijke collega’s van Autoweek weten te melden dat de Nederlandse importeur gaat stoppen met het leveren van de Prius. In augustus zou je nog een nieuwe Prius kunnen bestellen, maar vanaf september moet je het doen met een voorraadmodel. Of met een hybride uit het buitenland, want buiten Nederland blijft de Toyota Prius (voorlopig?) wel leverbaar.
De reden achter het vertrek van de Prius in Nederland kun je wel raden: ons verlangen naar een hoge zit. Toyota heeft er een boel in de showroom staan die potentiële Prius-klanten lokken naar auto’s als de bZ4X en C-HR. Daarnaast ziet de importeur dat steeds meer zakelijke klanten de Corolla Touring verkiezen boven de oer-hybride.
De Prius in Nederland
Al in 1997 ging de eerste hybride Prius in serieproductie. Als innovatieve hybride stelde het elektrische component niet veel meer voor dan een motortje dat hielp bij het wegrijden, maar toch: de Prius was een van de eerste hybrides. Er zouden hoogtijdagen volgen, met name door de derde generatie en zijn herkenbare achterkant.

Na de komst van die nieuwe generatie schieten de Nederlandse verkopen door het dak. Tussen 2009 en 2015 zijn er ruim 31.000 van verkocht. Dat komt mede door de introductie van de eerste plug-in hybride Prius in 2011. De hype neemt al wat af bij de vierde generatie. Ook de nieuwe vijfde generatie weet het tij niet te keren.
Huidige Prius scoort voor geen meter
De tijden zijn veranderd. De Prius is niet meer het lelijke eentje, maar één van de vele hybride opties. Een nieuwe denkwijze in de styling moet de Prius alsnog laten opvallen. Dat lukt, maar het verkoopsucces blijft uit. In het debuutjaar 2022 verkoopt Toyota er maar 51 van. De jaren erna gaat het niet veel beter (64 in 2023 en 154 in 2024). Ook dit jaar komt de Prius nog niet van de grond met in het eerste half jaar 43 verkopen.





Dus is het tijd voor het Hollandse pensioen. Hoewel er in Nederland niet veel verkocht zijn, gaan we de nieuwe Prius missen.





Vergeet ook niet dat ze jarenlang echt spuuglelijk waren
Vergeet ook niet dat ze jarenlang als leasewagen spotgoedkoop te rijden waren.
Alleen om die reden wist Toyota er zo veel van te verkopen. Samen met de Honda Hybrid (destijds nr.2 in de verkoopstatistieken – anno 2025 vrijwel volledig uit het straatbeeld verdwenen) konden ze tussen de genoemde jaartallen van 2009 en 2015 de leasemarkt bijna met z’n tweeën verdelen. Pas met de komst van de Outlander PHEV werd de concurrentie ook wakker geschud.
Nou ja er waren nog wel meer auto’s met lage bijtelling he. Audi, BMW, Volvo diesels met 14 of 20% bijtelling bijvoorbeeld.
Zet er s.v.p. de juiste foto bij. De hoofdfoto laat niet het huidige model zien.
Dit is het vorige model, nieuwe ziet er veel fraaier uit….. . Nog steeds een enorm succes in Japan en Usa, niet aan te slepen. Ben zelf erg benieuwd naar de nieuwe CHr+ dat lijkt wel een heel aantrekkelijk alternatief te worden.
Toyota organiseert een Touch & Feel EV event komend weekend (16e & 17e) in Teuge en volgend weekend (23e & 24e) in Baarn. Daar zal een pre-productie model/mock-up van de C-HR+ staan, mocht je interesse in het model zo ver reiken ;) wees welkom!
Het zat er al een tijd aan te komen. De hybride is populair onder de leasers en Toyota heeft keuze te over. Als je dan moet kiezen tussen de CH-R, de Corolla of de Prius dan kiest men voor de 1e 2 want meer ruimte of SUV-achtig.
Het resultaat is dat de nieuwe Prius een zeldzaamheid is op de Nederlandse wegen.
En dat laatste model is juist het eerste model van de prius die er wel mooi uit ziet
Het huidige model is schitterend, maar veel te duur
Moet bekennen, dat ik geen vergelijkend warenonderzoek gedaan heb, maar meen dat laatste (te duur) ook begrepen te hebben. Wel jammer, het is in z’n soort best een knappe kar.
Zou het misschien ook nog wat te maken hebben met de ondermaatse kofferbak formaat van 284l?
Lekker man, slechtere auto’s verkopen beter. Wat is de mensheid achterlijk eh.
Icoon die?
Wat dachten we van ‘Icoon dat’…?
Precies!
Maar nog even wachten en dan zien we hier ook de koppen met “Die meisje…”
Hoe mooi hij ook was aan de buitenkant kon niet goedmaken voor het slechte ontwerp van het driver cockpit display!
Op geen enkele manier kregen we goed overzicht over het cluster.
Het stuur zat altijd in de weg.
De ezel die bij Toyota het lumineuze idee had om dit in deze en andere te omplimenteren had om staande voet de deur gewezen moeten worden.
Dan nog beter een Tesla die niets voor je neus heeft dan dit gedrocht doe onbruikbaar is!