• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de Renault Twingo wel of niet een klassieker?

Auteur: Loek, gepost 19 december 2025 om 21:21 – 19 Reacties

Zo ja, dan is de Renault Twingo misschien wel de goedkoopste klassieker die je kan kopen.

Renault brengt voor hun elektrische kleintjes een paar klassiekers terug naar het nu. De 4 en 5, dat zijn iconische auto’s voor het merk. En de Twingo E-Tech? Diens origineel voelt recenter, ondanks dat ‘ie toch al 30 jaar oud is. Toch is dat ook met recht een icoon.

Renault Twingo I

Je kent het verhaal vast wel, maar de Twingo moest een instapper voor Renault worden. Onder de Clio, die de 5 opvolgde. Een A-segmenter. Patrick LeQuement ontwierp een uiterlijk dat een enorme impact maakte. Aandoenlijk, maar tegelijkertijd heel toepasselijk voor wat voor autootje het was. En geen lijntje te veel. De vorm klopt, de details kloppen: een meesterwerk. Direct herkenbaar als Twingo.

Logisch dat Renault diezelfde basis wilde gebruiken voor de nieuweling. Want die aandoenlijke vorm, die werkt nog steeds. Hetgeen bewezen wordt door de Twingo E-Tech: die is een stuk moderner, maar heeft dezelfde essentie. Vaak zou je zeggen: als een auto zo’n impact heeft, moet het wel een klassieker zijn.

Renault Twingo op Marktplaats

Toch wemelt het op Marktplaats nog van de Renault Twingo’s. Van die originele staan er momenteel zo’n 150 stuks te koop. Net als bij elke auto kan je altijd een vrij smetteloos exemplaar vinden waar ondanks de leeftijd goed voor is gezorgd. Bij de Twingo valt dat mee, en dat is goed nieuws en slecht nieuws.

Slecht nieuws omdat het daarom qua unieke kans en ‘wow, die zie je nooit meer’ eigenlijk niks bijzonders is. Ja, dit groene kleurtje staat puik en het interieur past erbij. Het is dan ook de ietwat bijzondere ‘Epicéa’-editie. Dan kreeg je dit groene kleurtje en een reeks opties gewoon alvast aangevinkt, scheelt weer kiezen. En dat merk je op zich wel: luxe is anders, maar zaken als mistlampen, een CD-speler en een glazen schuif/panoramadak kan je echt wel mee thuis komen.

Het exemplaar uit 2001 heeft voorin de 1.2 viercilinder met zestien kleppen liggen, goed voor 75 pk. Op 820 kg is dat meer dan genoeg voor de Renault Twingo. We hadden het over een smetteloze staat, maar alles is relatief. Er staat wel 96.483 kilometer op. Dat is niet onervaren, al zijn ze er met meer ervaring. Wat blijkt, want dit lijkt de minst ervaren Twingo I van Marktplaats te zijn. En er zijn wel wat plekjes, maar goed.

Kopen

Waarom de Renault Twingo qua prijs nog niet echt een klassieker lijkt te zijn? Omdat dit de duurste eerste Twingo van Marktplaats is en die kost, houd je vast, 3.995 euro. Nou zijn er echt wel specialere exemplaren die vooraan zullen staan als de prijzen ooit wel omhoog gaan, maar goed. De Twingo was eigenlijk te populair om prijstechnisch bijzonder te worden. Nu in ieder geval nog wel.

In ieder geval kan je dit schattige groene karretje van Marktplaats halen en dan zeggen dat je, des tijds, de duurste Renault Twingo I hebt gekocht. Dat wil je toch? Snel afreizen naar Marktplaats dan.

Ook interessant!

  • Gelekt: dit is de nieuwe Renault Twingo!
  • Renault onthult interieur Twingo voor minder dan 20k
    Renault onthult interieur van de nieuwe Twingo
  • Dit kost de elektrische Renault Twingo in Nederland!
  • De onthulling van Renault's nieuwe bestseller is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

marktplaats, occasion, Renault, twingo

Vorig bericht: « De ideale speciale editie voor bemoeiallen is hier
Volgend bericht: Sterkste Cupra Formentor op Marktplaats is dubbel zo lekker »

Lees Interacties

Reacties

  1. fastforward zegt

    19 december 2025 om 22:08

    De Twingo I is zeker wel een klassieker.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 december 2025 om 22:56

      Nee hoor, de overheid is er heel helder over: alles van na 1987 wordt nooit een klassieker.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        19 december 2025 om 23:32

        Overheid kent alleen young- en oldtimer.
        En ja, de Twingo I is nu al een klassieker.
        Meest geniale auto van de afgelopen 30 jaar.

        Login om te reageren
      • a_buis zegt

        19 december 2025 om 23:41

        Op zich wel logisch hè. Vroeger toen we nog stoer waren enzo waren auto’s echt slecht. Als die al 25 jaar op de weg waren kregen ze daar een trofee voor: geen MRB meer betalen. Tegenwoordig haalt een Polo de 24 jaar. Ja dan wordt het een dure grap (gemiste inkomsten om de lantaarnpaal in jouw straat te laten branden enzo)

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          21 december 2025 om 00:02

          Dat is enkel een Nederlands ding. Hier in België en ook in Duitsland en Italië is alles vanaf 30 jaar een oldtimer. Logisch ook want een 30 jaar oude golf 3 is evenveel een verouderde wagen als een golf 1 was in 2000.

          Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          21 december 2025 om 09:13

          Een Polo wel ja, maar ga hier niet automatisch vanuit met de elektrische meuk dat de weg is op gedrukt. Denk aan de jaguar I-Pace. Al meerdere van (technisch) total loss verklaard en op de sloop beland. Geloof ook niet dat de Chinezen dit ook maar even waarmaken. Ik vind de moderne auto trouwens helemaal niet zo goed nu ik dit typ. Vroeger was het degelijk en bedoeld lang mee te gaan, die tijd ligt al ver achter ons

          Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        19 december 2025 om 23:57

        @jaapiyo enige nuance: alle auto’s van 30 jaar of ouder hoeven maar eens per 2 jaar naar de APK. En vanaf 50 jaar oud geen APK meer. Dus wat een klassieker is verschilt een beetje per regeltje.
        Qua belasting is inderdaad alles na 1987 de klos.

        Login om te reageren
      • Grafstinker zegt

        20 december 2025 om 06:12

        Volgens mij heeft onze overheid niet het alleenrecht op de term Klassieker. Anders was Ajax – Feyenoord er ook geen. Volgens mij wordt een klassieker vooral bepaald door de fanbase en de loop van de geschiedenis. In geval van de Twingo is het antwoord op de klassiekervraag volgens mij: potentiele klassieker.

        Want zeker voor de oertwingo, de eerste modelserie tot 1997, zijn de prijzen, hoewel nog steeds schattig, wel aan het stijgen. Dat zet denk ik door als straks de Twingo 2026 in het straatbeeld verschijnt, die een duidelijke retro-knipoog naar dit model is.

        Ik ben het dan ook niet eens met grandmasterb die elders hier zegt: geen bijzondere vormgeving of bruikbaarheid. Bijzondere vormgeving is subjectief. Het is geen hypercar, maar de auto was niet zo populair geworden als ‘ie eruit zag als de gemiddelde Corsa of Fox van die tijd. En de bruikbaarheid was, dankzij het slimme ruimteconcept, best baanbrekend.

        Dit exemplaar? Voor de purist niet. Teveel eigenaren (4), geen facturenmap, geen originele Renault radio. Wel een heel mooi exemplaar. Maar denk dat de verkoper met €2500 heel blij mag zijn.

        Login om te reageren
  2. grandmasterb zegt

    20 december 2025 om 00:07

    Dit is geen klassieker, geen bijzondere vormgeving of bruikbaarheid en zeker geen zeldzaamheid.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      21 december 2025 om 00:08

      Een klassieker hoeft niet zeldzaam te zijn. In tegendeel, hij was ooit een over vertegenwoordigt deel van het straatbeeld. Terwijl je hem nu amper nog ziet. De term klassieker slaat niet enkel op zeldzame dure wagens maar ook op de gewone huis, tuin en keuken wagens die onverprutst blijven rondrijden en goed bewaard worden is daarom even crutiaal als een zeldzame supercar. De kever, golf 1, Citroën DS, Chevrolet Impala,.. Zijn even zeer klassiekers als deze wagen.

      Login om te reageren
  3. Otua zegt

    20 december 2025 om 01:20

    Dat kleurtje staat hem wel erg goed. Het is de perfecte eerste auto maar jeetje wat een geld. En jaar of 10 geleden kocht je dit voor 1-2k en toen waren ze nog een jaar of 10 minder oud ook! Bizar

    Login om te reageren
    • Grafstinker zegt

      20 december 2025 om 06:14

      Je koopt ze nog steeds voor 1 (goed exemplaar)-2 (prachtig exemplaar) K. Deze groene is echt een uitzondering qua prijs.

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    20 december 2025 om 08:18

    De 1e generatie Twingo is in mijn beleving een vrij iconisch otootje, de eerste monospace van z’n tijd. Het is niet voor niets, dat Renault er een hedendaagse elektrische interpretatie van op de markt gaat brengen.

    Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    20 december 2025 om 09:25

    Ik zal nooit begrijpen wat iemand in zoiets als dit ziet… kleine kutkarren blijf ik het altijd maar vinden, zoals alles in dit segment

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 december 2025 om 17:34

      En wij allen zullen nooit begrijpen waarom je altijd maar zo zuur bent.

      Login om te reageren
      • a_buis zegt

        20 december 2025 om 18:45

        Petrol drinken wellicht

        Login om te reageren
  6. alfaqv zegt

    20 december 2025 om 10:34

    Je zou moeten beginnen met ‘wat definieert een klassieker’. De twingo zou zich kunnen onderscheiden door simpelheid in eenvoud (met een ruimte creërende schuifbare achterbank), net zoals de fiat 500, Eend of een Renault 4 ofzo.
    Voor mij persoonlijk een klassieker, mijn ex vriendin had er één, leuke en goede herinneringen. Onverwoestbaar ook, hij heeft in haar handen ruim 10 jaar volgehouden met dik 200dkm op de teller toen ze hem inruilde, geen enkele andere auto is daar ook maar in de buurt van gekomen.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      20 december 2025 om 11:32

      Met 58pk en vrijwel geen luxe in welke vorm dan ook, geen sensoren, vrijwel niks digitaals en vaak geen airco kan er in theorie weinig stuk. Zelfs geen toerenteller.

      En die tamme 58pk verwoest de versnellingsbak niet, zo weinig kracht maakt het. Opvallend genoeg vond ik het verbruik flink tegenvallen, de 1:14/15 was normaal. Onwijs traag en toch niet zuinig. Ik heb er dus wat minder positieve herinneringen aan, en er ging overigens wel het een en ander aan stuk.

      Ik sla over! 🥲

      Login om te reageren
  7. baardmijt zegt

    21 december 2025 om 01:53

    De auto in dit artikel is een late phase 2 met 16 klepper, dus 75 pk. Nog steeds geen hoog specifiek vermogen, dus wat dat betreft hetzelfde verhaal.

    Maar er zit best wat electronica in hoor. De ‘air’ van mijn vriendin had airco, een glazen schuifdak, electrische ramen, centrale vergrendeling, elektrische stuurbekrachtiging. En ze hebben een startonderbreker die wel eens kuren kan hebben.
    Bij ‘ons’ exemplaar bleef het meeste wel werken. In een jaar of zes van 180k naar 260k km gereden, in de eerste paar jaar veel kilometers, de laatste twee jaar juist heel weinig.

    Er ging een snelheidssensor stuk op de versnellingsbak, was goedkoop en eenvoudig te vervangen. Het mechaniek van het portierraam links raakte defect, dat was wat meer gedoe.
    Verder normaal onderhoud en dat is weinig.
    Airco en glazen dak en andere zaken bleven allemaal prima werken.

    Het autootje was traag en niet al te stil. Verbruik inderdaad niet zo laag als je van jongere kleine auto’s mag verwachten, maar niet dramatisch.
    Als je er enthousiast voor ging zitten en wat bochten aanviel was het niet je vriend, maar bij normaal rijden was het een comfortabel ding en het glazen dak was hartstikke leuk.
    Het is gewoon een slim ontwerp en het ding komt sympathiek over, voor zover dat mogelijk is voor een voorwerp als een auto.
    En heel erg praktisch, er past veel meer in dan je verwacht van de buitenmaten en het interieur is heel flexibel in te delen. Een soort mini espace.

    Ik vind het zeker een klassieker, al zou mijn voorkeur dan uitgaan naar een nette phase 1 met een canvasdakje. Nouja, die ook pas als er eerst meerdere auto’s waren die wel leuk sturen, maar toch, het is een leuk en karakteristiek ding dat de moeite is om goed te verzorgen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North