Tijd voor een update van de Audi S3 uit de Autoblog Garage, want zit de dealer te wachten op een getunede auto om onderhoud uit te voeren?
Het eerste jaar met de Audi S3 zit er inmiddels op. Mede door de tuning is dat enorm goed bevallen overigens. Gewoon een verschrikkelijk fijne daily. Dat kwam ook naar voren in de Mijn Auto video die we hebben gedaan, waar @wouter dezelfde conclusie trok. Maar na een jaar rijden was het ook tijd voor de eerste onderhoudsbeurt onder mijn eigenaarschap.
De kilometerstand van mijn Audi S3 staat op 113.000. Ik kocht de auto met ongeveer een ton op de klok. Op de laatste twee beurten na, was de S3 dealer onderhouden en netjes bijgehouden in het boekje. Die laatste twee beurten waren ook gestempeld en gedocumenteerd, maar niet uitgevoerd door een dealer. Bij dit soort performance auto’s vind ik goed onderhoud belangrijk. Eigenlijk is dat bij elke auto zo. Echter bij bijvoorbeeld een oude Peugeot van een paar duizend euro kijk je wat minder krap dan bij een Audi S3, nietwaar? Kortom, kwalitatief onderhoud en niets dan het beste voor mijn beestje waar ik zo blij mee ben!
In het verleden heb ik met mijn auto’s bij verschillende partijen onderhoud laten uitvoeren. Soms bij de dealer, soms bij de specialist. Afhankelijk van het type auto. Mijn Audi S3 is niet helemaal standaard meer en misschien neig je dan eerder naar een specialist te gaan dan naar een dealer. Maak jezelf echter niets wijs. Ook met mijn S3, die met een dikke 420 pk zo’n 120 pk meer levert dan af fabriek, was ik meer dan welkom bij Audi Centrum Rotterdam, onderdeel van Auto Hoogenboom. De afspraak was dan ook zo gemaakt.
Onderhoud en tuning?
Bij binnenkomst werd gevraagd naar de tuning en ik gaf aan waar de onderhoudsmonteur zoal op moest letten. Zo is niet alleen de ECU en S-Tronic door JDengineering aangepakt, maar is bijvoorbeeld ook start/stop permanent uitgeschakeld. Net als dat de originele downpipe is vervangen voor een exemplaar van JMtuning, een inlaatraject van Racing Line, een luchtfilter van K&N en een intercooler van Wagner.
Audi Centrum Rotterdam zegt rekening te houden met de wensen van de klant. Door van tevoren te vragen wat er aan de auto is gemodificeerd, kunnen ze daar in het onderhoudsproces rekening mee houden. Je komt zo niet voor verrassingen te staan. Denk aan dat je de auto ophaalt en opeens voelt dat er 200 pk is verdwenen. In goed overleg hoef je niet bang te zijn dat dit je overkomt.
Tuning en een officiële dealer is sowieso geen ongebruikelijke combinatie als dat vroeger misschien wel zo was. Zo werken diverse merken samen met tuners om vanuit een dealer tuning te leveren met behoud van de garantie. In het geval van Audi werken ze samen met ABT.
Audi Longlife Onderhoudsservice
Met het groot onderhoud, Longlife Onderhoudsservice noemen ze dat bij Audi, moet de S3 er weer 2 jaar of 30.000 kilometer tegenaan kunnen. Natuurlijk kan het geen kwaad om af en toe even het olie te peilen, of om de bandenspanning te controleren. Dat zijn eigenlijk dingen die je als petrolhead toch al doet. Je koestert je heilige koets immers.
Bijzondere zaken?
Naast het gebruikelijke onderhoud, waren er inderdaad nog een paar dingetjes. Ten eerste stond er nog een terugroepactie open voor het MMI. Een software update werd uitgevoerd. Ik heb naast het MMI nog een aparte module voor Apple CarPlay en Android Auto en dus gebruik ik het eigen systeem van Audi nauwelijks. De software update heeft overigens geen invloed gehad op de module die ik gebruik.
Verder gaf de computer een storing voor de stelmotor van de tankklep. In het ergste geval stopt de stelmotor met functioneren en krijg je de tankklep niet goed meer open. Best lullig als je bij het tankstation met een lege tank staat. Dit is een typisch MQB-kwaaltje en komt ook voor op de Volkswagen Golf en Seat Leon. De stelmotor en tankklep zijn preventief vervangen.
Onderhoud specifiek voor de Audi S3
In de basis is een S3 een Audi A3. Het onderhoud van de Audi S3 komt dan ook grotendeels overeen met zijn minder krachtige broertjes. Het grote verschil zit hem in de aandrijving. De S3 heeft vierwielaandrijving. Dat betekent dat de olie van het Haldex differentieel is ververst. Daarnaast heeft een S3 onder andere grotere remschijven, een andere turbo en sportievere banden dan een standaard A3. Echter waren zaken als de remschijven, blokken en banden nog dik in orde. Geen vervanging op dat vlak dus.
De Longlife Onderhoudsservice bevat voor de rest alle zaken die je verwacht bij een grote beurt. Filters vervangen, (behalve het K&N luchtfilter want deze moet blijven zitten!), olie verversen, remvloeistof verversen en het schuif- en kanteldak schoonmaken en smeren. Daarnaast zijn de ruitenwissers vervangen, die waren behoorlijk versleten.
Kosten en garantie
Toen ik via Instagram een Story deelde van het onderhoud stroomden de DM’s alweer binnen van jullie nieuwsgierige Hollanders, haha. Wat kost dat dan? Een Longlife Onderhoudsservice voor de Audi S3 kost zo’n 800 euro. Dan heb ik de prijs voor het vervangen van stelmotor en tankklep niet meegenomen omdat dit een specifiek geval voor mijn S3 was. Bijt je ook niet vast op deze prijs, afhankelijk van wat er gedaan moet worden aan jouw auto kan de prijs wat hoger of lager uitvallen. In Nederland is het in elk geval zo dat je standaard 15 procent korting krijgt op onderhoud bij de dealer als je Audi vijf jaar of ouder is.
Ook wel fijn van onderhoud van in dit geval mijn Audi S3 bij de dealer is een stukje garantie dat je krijgt. De dealer verstrekt 4 jaar reparatiegarantie, inclusief gratis pechhulp in Europa na onderhoud. Bij de volgende onderhoudsbeurt moet je dan ook weer naar je dealer gaan om die garantie te verlengen.
Tevreden
Uiteindelijk ben ik met een tevreden gevoel weggereden na het onderhoud bij Audi Centrum Rotterdam. De S3 kan er weer even tegenaan. En ik bedoel dit niet om ze een paar veren in de kont te steken, maar de service was fijn en klantgericht. Nog een bedankje aan Daphne voor het maken van de foto’s, Colin voor de werkzaamheden aan mijn auto en Michael voor het contact!
aziz zegt
Much love?
Bastiaan Williams zegt
Is dit een advertorial? Fanboy stukje?
Richmond zegt
@Bastiaan Williams: hij mag niet tevreden zijn over het onderhoud aan zijn auto bij de dealer?
kniesoor zegt
Kennelijk mag dat inderdaad niet. Stel je voor zeg, iets positiefs zeggen over een bedrijf, dat kán toch niet !!!1!elf!
Bastiaan Williams zegt
Schrijf ik dat dan? Lees eens..
Gaat erom dat dealer met naam en toenaam wordt genoemd. Lijkt me niet echt objectief en de gehele schrijfstijl is nogal vooringenomen. Het hele artikel kwam als een advertorial op mij over. Sorry.
Richmond zegt
@Bastiaan Williams:
DIG-T 190 GT zegt
Ah, vandaar ook de toevoeging ‘fanboy stukje?’ zeker? Infantiel.
RubenPriest zegt
Nee ik heb gewoon moeten lappen;)
ar156sw zegt
@RubenPriest: Gemiste kans ;) dit was voor 800€ nog goedkope reclame voor ze geweest :) Maar zonder gekheid: prima dat je als
tevreden klant dat gewoon deelt,
toch? Als het anders was verlopen, hadden we dat neem ik aan ook gelezen.
super007 zegt
Waar heeft de auto haar beurt gehad?
ffw88 zegt
😂
eirmakk zegt
Misschien heb ik het wel mis hoor, maar ik vind 30k best te lang om olie te laten verversen. Doe het zelf om de 15k ongeacht wat de auto fabriek aangeeft.
T5Power zegt
Ik heb diverse Audi’s gehad (A5, A8 D3, S8 D2, RS4 cabrio, RS6 Plus C5, R8) en zweer bij dé Audi specialist, in Veghel. Bij Audi dealers had ik 2 negatieve ervaringen, maar er zullen vast uitzonderingen zijn.
Twee jaar of 30.000 km met dezelfde olie in je getunede Audi rondrijden, lijkt me overigens zeer onverstandig. Een (tussentijdse) oliewissel kost niet de wereld. Een keer tanken is al bijna duurder ;-)
RubenPriest zegt
Olie sneller verversen dan aangegeven ben ik ook wel van plan. APK moet eind dit jaar, dat is een mooi moment om het te doen.
baklava zegt
Zelfs 15k is op het randje. Elke 10k of elk jaar bij synthetische olie.
camber24 zegt
@baklava: om de 10K olie verversen?? Heb je het dan alleen over getunede modellen, of over elke Audi?
SpiderIV zegt
@camber24: bij een flink aantal Audi modellen zorgt het forse verbruik toch vanzelf dat je vaak ververst?
Richmond zegt
@eirmakk: ik zie geen problemen in de werkplaats doordat auto’s om de 30k hun beurt hebben.
rwdftw zegt
Ik weet niet, het geeft een beetje een maf gevoel. Vroeger was het 10-15.000 km, en dan ging er een sloot verse 10W40 in. En als je geen 15.000 km in een jaar reed, dan was het 1 keer per jaar. Tegenwoordig is het 30.000 km, en dan gaat er 0W30 in. In vergelijking met 10W40 is dat een soort appelsap. Mijn Giulia had dat, en die kon dat ook zonder bijvullen. De Golfjes die ik had redden 7-8.000 km op hun slok olie, daarna moest er een liter bij. Daar komt bij dat ik ze 3-4 jaar rijd, en motorschade door slechte smering is meer lange termijn werk.
Als laatste, maar niet onbelangrijk, zorgt een korte interval er voor dat er vaker een monteur naar de auto kijkt. Gebreken worden zo sneller opgemerkt.
Richmond zegt
@rwdftw: vroeger ging een distributieriem 80k mee en nu 180k. Ga je die dan ook bij 80 vervangen? De dunne olie heeft te maken met emissie eisen. En het klopt dat als je elk jaar oh doet sneller kwaaltjes worden opgemerkt. Maar je kunt ook seizoen checks daarvoor gebruiken
13BTurbo-RX8 zegt
Waarom zou je elke 10/15k je olie verversen, als de fabrikant 30k voorschrijft? Vervang je de banden ook bij 5mm dan? En elke 30k bougies en luchtfilter etc?
Olie zo vroeg verversen vind ik persoonlijk geldverspilling. Met wat meer vermogen dan origineel, is het verstandig om het wel +/- 5000km eerder te doen, maar alles daarvoor heeft weinig meerwaarde. Bij een gezonde motor met de juiste olie, fatsoenlijke brandstof , en degelijke rijstijl, is na 10k of 25k het verschil in olie kwaliteit, en de effecten daarvan zo minimaal dat het te verwaarlozen is op een autoleven
AudiRS zegt
@13BT-RX8: goeds olie is heel belangrijk. Die longlifetroep @30k is vragen om problemen. Net als dat ZF olie wissel voorschrijft bij 90k en de importeur het gewoon niet doet. Voor een fabrikant/importeur is een auto ook afgeschreven na 150k. Koop dan maar een nieuwe, oh wacht… ;-)
Dutchdriftking zegt
@13BT-RX8: Als je een wat oudere auto hebt, of eentje met wat meer vermogen dan kan wat strikter zijn een hoop geld besparen op de lange termijn. Echter, als het je 800(!) euro bij de dealer kost is het inderdaad zonde geld. Maar als je zelf olie, filters e.d. kan vervangen, gewoon doen.
Johanneke zegt
Als je een echte specialist weet is dat zo fijn. Ik had mijn auto’s bij autoperformance zevenaar. Die eigenaar, en tegelijk 1 van de 2 monteurs, hij had bijna 30 jaar ervaring met Mitsubishi’s. Die vent wist alles van die auto’s. Zelfs dingen als, ja af fabriek staat de spoorbreedte van je auto zo, maar bij dit model moet het net anders want dan rij je beter en zuiniger. Die vent had al zo veel Galants in zijn leven gezien, hij zag gewoonweg meer dan een random andere monteur, en wist altijd aan onderdelen te komen. Zo kocht hij sloop 3000GT’s en Galants, omdat hij zat klanten had met die auto’s. Ik had ook een kachelonderdeel kapot, ajoh geen probleem heb net een nieuwe sloop galant buiten staan was het dan. Er kwamen mensen vanuit het hele land met hun 3000gt naar hem toe.
Maarja hij is gestopt, heeft de toko verkocht. De nieuwe eigenaar en werknemen zijn ook super prima, en ik twijfel niet aan hun kunde, maar niemand weet gewoon zoveel als de vorige eigenaar. Baal er echt van, heb een 93 sedan gli en 98 station gls.
Visje66 zegt
Bij Audi Centrum Rotterdam werken fijne mensen, en ook zeer capabele monteurs. Als je uit die omgeving komt en een VAG auto hebt is dat wel een van de betere opties. De Hoogenboom moet je snel voorbij rijden. Droeftoeters.
saxoke zegt
Audi Hoogenboom schijnt wel onderdeel van Hoogenboom te zijn als ik de tekst lees
seba zegt
“Gratis” pech hulp, maak je niks wijs aan. Deze “gratis” betaald je gewoon in die €800. En ik zou olie elke 10k km wisselen. 30 is echt te veel.
kniesoor zegt
@RubenPriest: Uit nieuwsgierigheid : is het brandstofverbruik door het opvoeren van de EA888 noemenswaardig veranderd ?
RubenPriest zegt
Ik heb 2 weken met een stock auto gereden, daarna begon het proces. Dus een goed verschil kan ik niet zeggen. Maar kan je wel zeggen dat het gemiddelde verbruik 9.6l/100km is na 10.000 km. Heb 1 keer poging gedaan zuinig te rijden op een rit van 300 km constant 100 te rijden op de ACC. Dan zit je op 7.4//100km.
tjorque zegt
Pfoe wat en dorstige machine :)
EJS zegt
Valt best mee voor de prestaties…
Dutchdriftking zegt
@tjorque: 1 op 10 met dik 400pk is toch juist heel zuinig? Alle auto’s op benzine die ik heb gereden deden zo rond de 1 op 10, en die hadden bi elkaar opgeteld nog geen 400pk :P
kniesoor zegt
@RubenPriest: Dank je, duidelijk. 7,4 l/100km is best een mooi cijfer. Rijdend als een volleerde bejaarde kom ik met m’n standaard M4 coupé op een rit van een kleine 100km niet beter uit dan 7,9 l/100km.
9,6 l/100km doorsneeverbruik vind ik ook een keurig cijfer voor een dergelijke oto, vroeger joeg je dat er met een 1,6 liter dubbelnokkertje met 109 peekaa uit Arese al doorheen 🙂
RubenPriest zegt
Exact! Ik vind het helemaal prima zo :)
Arno's zegt
Hoeveel korting heb je op de beurt gekregen voor dit verhaaltje RubenPriest?
willeme zegt
Hoeveel heb je moeten betalen voor het plaatsen van deze comment Arno’s?
kniesoor zegt
Alleen is het geen advertorial. Misschien niet onmiddellijk duidelijk voor iemand met beperkte cognitieve vaardigheden, maar dat verandert niets aan het feit zelf.
tortuga zegt
30000km met een opgevoerde motor? Zou ik niet doen, toch minstens 1x per jaar of elke 10 a 12500km
willeme zegt
@tortuga: huh? Hij heeft de auto gekocht met een ton op de klok. Staat nu op 113.000 en heeft nu een grote beurt gehad. Toch helemaal keurig? ;-).
Pascal zegt
Ik heb net een beurt aan m’n 440pk sterke Model 3 laten uitvoeren: 133 euro. Dat is pas ‘Vorsprung durch Technik!’ Maar nee even serieus, deze Audi is een mooi en goed aangepakt exemplaar waarvan ik ‘t prima snap als de liefhebber daar lol aan beleeft.
denijs zegt
Met aangepaste VAG auto’s ga ik liever naar een VAG specialist die ook ervaring heeft met tuning. MP Carworks is een perfect voorbeeld hiervan. Hij heeft veel meer ervaring met de zwakke punten van aangepaste auto’s. Bij aanpassing van het vermogen hoort ook aangepast onderhoud.
Visje66 zegt
Jij denkt dat er bij Audi Rotterdam geen verstand zit van tuning? Integendeel zelfs, er lopen monteurs rond die hele auto’s zelf hebben opgebouwd met zeer indrukwekkende vermogens. Dus een S3 met een vrij normale/simpele tuning zouden ze niet genoeg aandacht geven?
Dat dit een officiële merkdealer betreft zegt helemaal niks over de ervaring die er rondloopt. Dat zal zeker niet bij elke merkdealer zo zijn, maar toevallig bij deze dealer zit je echt dikke prima wat dat betreft. Daar hoef je echt niet speciaal voor naar een MP of VAGT.
gtveej zegt
Ik zou een merk dealer toch echt overslaan. Die stempels zeggen helemaal niets. Zeker Als er geen rekeningen bij het boekje zitten. En een stempel is snel gezet zonder ook iets te doen.
Met dit soort auto’s ga ik naar bv een BVR in Tilburg of een Vag techniek in Neunen. Er zullen er vast meerdere zijn. Maar met deze twee heb ik zeer goede ervaringen, meer liefde voor je auto. En bij BVR krijg je via foto’s van de werkzaamheden.
Goed iedereen moet het zelf weten. Gaat erom waar je jezelf happy bij voelt.
michaelras zegt
“goed iedereen moet het zelf weten. Gaat erom waar je jezelf happy bij voelt.”
Eens! En als je dat even doortrekt -> het is niet gek om rekening te houden met wat de eventuele volgende eigenaar wil zien en waar hij zich happy bij voelt ;-)
Of dit nou de handelaar is waar je hem inruilt of de particulier die je aan de deur krijgt. Volgens mij wordt dat de stempel wel echt gewaardeerd….
Henver zegt
@gtveej: vag techniek? Daar had ik steeds de gekste dingen die zgn kapot waren bij een voorcontrole voor tuning.Laatste keer was de tandempomp nio.Ik terug naar de VW garage,wznt Vagtechniek wist niet dat ik nog garantie had. Hier alles nagekeken en nooit iets kunnen vinden. Ook gewoon 100.000 km verder gereden.
bietje zegt
Ruben, welke olie hebben ze er bij jou nu precies in gegooid ? Mijn 7.5R heeft hetzelfde blok en volgens mij is dealer-spec olie (0W30 LL) anders dan de aanbeveling van JD die voorkeur hebben voor 5W30 ?
Daarnaast bevelen ze bij JD ook aan om ieder jaar of 15K km de olie te verversen, omdat na 2 jaar de olie merkbaar slechter is dan wat je in je blok zou willen hebben.
Persoonlijk denk ik dat dit iets is wat gewoon hoort bij een getunede auto, net als hoogwaardige banden monteren ipv Hang-Fu F-kwaliteit. Anders moet je imho gewoon geen getunede of snelle auto willen rijden 🤷🏻♂️
Verder beetje jammer al die azijn-zeik reacties hier… Voor mij is het artikel wel interessant en relevant. Prima dat hij vertelt waar hij goede ervaring heeft, 10 tegen 1 dat anders iemand er in de comments toch wel naar vraagt.
Suck it up…
RubenPriest zegt
Shell 0W30, wat Audi ook voorschrijft voor dit blok. En inderdaad na een jaar de boel verversen is prima. Wat ik in een comment hierboven ook al had aangegeven. Eind dit jaar nieuwe APK en dat is een mooi moment voor verse olie.
seatleon zegt
Dit is eigenlijk precies wat je wilt als autoliefhebber. Een garage die jou een zorg uit handen neemt door het onderhoud goed uit te voeren, met name dingen die je zelf niet kunt of wilt doen. Het maakt dan niet zoveel uit of het een dealer is of een specialist. De man met de handjes moet uiteindelijk liefde hebben voor zijn vak en weten wat hij doet. Helaas zelf wel een slechte ervaring met de dealer. Ze heb bewust of onbewust iets gemist. Ik hoop dat ze het nog oplossen, maar het gevoel is wel meteen weg.
willeme zegt
@sander1980:
Als het een advertorial is, vermelden we dat er altijd bij :-D
Ik snap dat het cool is om overal super-zuur over te doen, maar deze auto’s in de AB garage zijn onze eigen auto’s. Meestal gewoon privé-bezit. We betalen de benzine, upgrades, onderhoud en alles wat erbij komt kijken gewoon zelf. Dus als je ongefundeerde uitspraken wil doen, heb dan ook het fatsoen om geld op onze rekening te storten. Dan worden we tenminste ervoor betaald zoals je beweert ;-). Nu krijgen we de én de verwijten én mogen we zelf lappen… ;-)
bennyblisto zegt
Denk dat het vooral handig is om transparant te zijn over dit soort zaken, aan het begin van het artikel vermelden of er een conflict of interest is, zoals je dat in wetenschappelijke artikelen ook doet. Dan weet de lezer met welke bril hij het moet lezen. Ik gun jullie absoluut van harte een gratis beurt of korting of iets dergelijks hoor, zou ik zelf ook zeker gebruik van maken mocht ik me in die positie bevinden, maar áls dat zo is kun je natuurlijk niet meer helemaal van onafhankelijk journalisme spreken. Dus in mijn ogen ook prima om te vermelden dat je er niks voor hebt gekregen. En evengoed als je er wel wat voor hebt gekregen.
HelldogBE zegt
Die S5 op de achtergrond ziet er niet zo gelukkig uit zeg! Volledige motor, versnellingsbak en voorste diff verwijderd…
Verder vind ik het olieinterval van 30dkm prima op een leasediesel maar niet op een hooggetuned benzineblok. Maar ik doe het onderhoud zelf dus die olie+filterwissel kost <50€.
saxoke zegt
mooie tekst over het onderhoud van een schitterende auto.
Zelf ga ik met m’n getunede Cupra naar VAGTechniek in Nuenen. Zij hebben deze ook getuned en onderhouden deze sinds ik deze heb (inmiddels 2jr).
De prijs vind ik dan weer wel erg hoog bij de dealer. Die is bij de “specialist” veel lager, en volgens mij niet minder goed. Om dat onder garantie weg te schrijven vind ik een beetje vreems, want op elke herstelling die uitgevoerd wordt, hoort garantie te zitten (op die uitgevoerde werken). Het onderhoud gaat niet de fabrieksgarantie verlengen lijkt me.
Verder vind ik een goede service altijd belangrijk, zowel bij een officiele dealer als bij een specialist. Zelf heb ik met bepaalde dealers een slechte ervaring (Citroën, hier in belgisch noord limburg, waar ik 3 nieuwe autos gekocht heb op 7 jaar tijd), maar anderzijds ook weer bij dealers een heel goeie ervaring, ook citroën, hier in het dorp. Voor de Cupra ben ik alleen nog maar bij VAGTechniek geweest, met de Ibiza (zakelijke auto) kom ik bij de dealer, en daar ben ik ook tevreden van (Delorge Hasselt).
ablogjunk zegt
Mooi reclame artikel! Natuurlijk ziet de dealer je graag komen, want inkomsten. Dat ze de tuning accepteren is logisch zolang je je maar uit de garantieperiode bent. Anders hoef je ineens nergens meer mee aan te komen. De mobiliteits service is mooi, maar als je niet alles laat vervangen volgens schema kun je daar ook naar fluiten. Officieel is dat dus ook het geval op het moment je een tunings filter (k&n) hebt en die niet voor origineel laat vervangen bij onderhoud.
michiel_vandelft zegt
800€ voor een oliebeurt en een setje ruitenwissers. Dat zou me oprecht pijn doen, aangezien ik het bij mijn BMW zelf deed voor 1 tiende. Echter snap ik je volledig, doe je het zonder garage stempels, lever je het even hard weer in op de restwaarde. Echter zou ik naar een specialist gaan, die vragen vaak minder voor een standaard beurt, en hebben daarnaast ook nog extra kennis van S3 specifieke kwaaltjes.
dawwg zegt
LOL, mijn gloednieuwe getunede Audi moest eigenlijk vanaf dag 1 elke 10K wel nieuwe olie; nu heb ik een getunede MB en daar is de olie na 15K nog bijna doorzichtig ipv zwart – en geen druppel olieverbruik; wat een verschil zeg. Maar ik ga dus niet naar de lokale MB dealer, maar naar een lokale specialist; want de lokale MB dealer is een prutser. M’n vorige MB dealert 90km verderop was wel weer toppie… oja, en 200k KMs gereden (in < 4 jaar) met de zelfde achterruit-wisser; eat that Audi !