• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meterkast in de fik in Vlijmen door opladen elektrische auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 18 maart 2024 om 09:39 – 24 Reacties

Meterkast in de fik in Vlijmen door opladen elektrische auto's

Brand in de meterkast, de oorzaak ligt mogelijk bij elektrische auto’s die aan het laden waren.

Een elektrische auto thuis opladen is ideaal. Je vertrekt altijd met een volle accu en hoeft niet apart naar een tankstation te rijden, zoals met een brandstofauto het geval is. Wat is leuker dan één EV? Twee EV’s natuurlijk! Dus hup, twee elektrische auto’s aan de lader thuis op de oprit.

Twee elektrische auto’s tegelijk opladen zie je nog niet heel vaak. De vraag is of de meterkast dat ook een goed idee vindt. Bij dit huis in Vlijmen ging het in elk geval mis. De meterkast in het huis vloog in de fik door kortsluiting. Onderzoek van netbeheerder Enexis moet uitwijzen wat de exacte oorzaak van de kortsluiting is geweest. Dit kan mogelijk te maken hebben met de twee EV’s die tegelijk werden opgeladen. De brandweer kon voorkomen dat het huis verdere schade opliep. De meterkast is wel zwaar beschadigd door de fik.

Meterkast brand

Het installeren van een laadpaal op de oprit betekent ook aanpassingen doen in de meterkast. Door de juiste verdeling van de stroom kan overbelasting voorkomen worden. De aardlekschakelaar in de meterkast kan de stroom uitschakelen bij overbelasting, maar blijkbaar kwam het niet eens tot dat moment bij de brand in Vlijmen.

Het onderzoek moet onder andere duidelijk maken of de meterkast de juiste aanpassingen heeft ondergaan om twee elektrische auto’s tegelijk op te laden. Dat vraagt nogal wat van het netwerk in huis en overbelasting dreigt al gauw.

Je hoeft zeker niet bang te zijn dat je meterkast in de fik vliegt met het opladen van een elektrische auto na het lezen van dit verhaal. Voorkomen is beter dan genezen. Om jezelf in te dekken is het altijd verstandig om een elektrische auto buiten op de oprit te laden in plaats van in de garage. Mocht, en nogmaals de kans is echt heel klein, er iets misgaan blijft de ellende in elk geval beperkt tot de EV en staat niet je huis in de fik. (via AD.nl)

Ook interessant!

  • Thuis snel je elektrische auto opladen: dit heb je nodig
  • Opladen op wintersport: bizar duur!
    Opladen op wintersport: bizar duur!
  • Gespot - 4 ton aan elektrische auto
  • ING: onzekerheid tergt verkoop elektrische auto's
    ING: onzekerheid tergt verkoop elektrische auto's

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, opladen, vuur

Vorig bericht: « Begin een autohotel in hartje Haarlem met dit huis
Volgend bericht: Goedkoopste Maserati Levante van Marktplaats is een topper »

Lees Interacties

Reacties

  1. vbarchetta zegt

    18 maart 2024 om 09:46

    Ik ken de exacte oorzaak van deze brand niet. Maar als je eens wist hoeveel “hobby” electriciens er zijn die zelf wel ff de laadpaal aansluiten, dan zou het bij mij niets verbazen als we hier zo’n hobbyist gevalletje zien,…

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      18 maart 2024 om 10:22

      Ik ken iemand die electricien is. Zijn collega heeft een EV, die heeft de lader gewoon voor de meter aangesloten. Das pas goeiekoop autorijden. Benieuwd hoe lang hij er mee weg blijft komen. Voor zover ik weet al bijna 2 jaar. Ze moeten ooit iets gaan merken lijkt mij, maar goed.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 maart 2024 om 10:49

        Als je gepakt wordt een hele dikke boete, als het mis gaat met iets als dit artikel tot gevolg krijg je wellicht een artikeltje 5 aan je broek.

        Login om te reageren
        • rwdftw zegt

          18 maart 2024 om 11:01

          In ieder geval geen art 5 WVW, dit valt gewoon onder diefstal. Meestal voor een wietkwekerij, dus dat gaat op een gegeven moment wel opvallen. Als je het netjes weet aan te sluiten en je EV laadt merk je er denk ik niks van tenzij ze je meter komen vervangen.

          Login om te reageren
      • steephh zegt

        18 maart 2024 om 12:44

        @4g63 zeker dat hier geen sprake is van een Secundair Allocatiepunt? Kan je in de kroeg net doen alsof doen omdat je meerdere elektriciteitsleveranciers hebt en enkel van je huishouden exclusief EV het verbruik laat zien. Kan me niet voorstellen dat iemand dit risico echt wil lopen dat ie er mee gepakt wordt, zeker niet als monteur.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          18 maart 2024 om 14:16

          Als je hem zou ontmoeten geloof je direct dat ie het risico neemt. Gozer is behoorlijk losgeslagen. Rijbewijs is ie ook al meermaals kwijt geweest.

          Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      18 maart 2024 om 12:27

      Nou, inderdaad. Zat laatst in een topic waar men elkaar de goedkoopste wallboxen van Ali-Express liep aan te smeren. Als dat al je insteek is, wat investeer je dan vervolgens in vakmensen om de boel aan te sluiten?

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    18 maart 2024 om 09:46

    Ik denk niet zo zeer dat het kortsluiting is geweest, maar gewoon zware overbelasting. Als je er maar genoeg ampères door de bekabeling heen trekt, is zelfontbranding eigenlijk niet meer dan een logische gevolgtrekking.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 maart 2024 om 09:54

      Je zou denken dat je een maximale hoeveelheid stroom kan leveren, en dus óf 1 auto snel opladen, óf twee wat langzamer. En dat een correcte meterkast en laadpaal dit zelf kunnen regelen. En als je dan de wasmachine, droger en frituurpan ook aanzet gaat het opladen nog wat langzamer. Maar misschien zeg ik nu wel hele gekke dingen.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        18 maart 2024 om 10:23

        Of een aardlek / stop moet gewoon springen toch? Weinig verstand van, maar als ik de airfryer en de oven en de waterkoker tegelijk aanzet is het gewoon pang.

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          18 maart 2024 om 10:56

          Als je die hebt wel ja.. Niemand controleert echter of je laadpaal wel achter een aardlekautomaat zit, enkel de verzekering achteraf.

          Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        18 maart 2024 om 12:29

        Als je Dynamic Load Balancing hebt, dan werkt dat zo inderdaad. Zo niet, dan klapt de boel eruit (ginstig scenario) of sta je met een artikel op AutoBlok (ongubstig scenario\0.

        Login om te reageren
        • Batterijlikker zegt

          18 maart 2024 om 12:40

          Ik heb overigens geen beroerte.

          Login om te reageren
    • wimof zegt

      18 maart 2024 om 17:22

      Eindelijk iemand met verstand

      Login om te reageren
  3. Tony EV zegt

    18 maart 2024 om 09:47

    Aardlekschakelaar schakelt niks uit bij overbelasting. Daar dienen de zekeringen of automaten voor…

    Login om te reageren
    • Mike zegt

      18 maart 2024 om 10:11

      Inderdaad, aardlek schakelaar schakelt alleen uit als de lekstroom te groot is.

      Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    18 maart 2024 om 10:54

    De meterkast gaat niet in de fik door laden van electrische auto’s…. Dat is hetzelfde als roepen dat potloden en pennen foute spelling doen…

    Zonder meteen de schuld ergens neer te leggen, een meterkastbrand onstaat in 99% van de gevallen door een slechte aansluiting.

    De meest voorkomende zijn:
    #1 Slecht contact tussen aders en connectoren (11kW in een EV duwen veroorzaakt veel stroom, namelijk bij 3 fasen zo’n 16-22 Ampere per ader en een slechte stekker, of slechte koppeling met een weerstand van 0.1 ohm (vrij weinig) levert dan al dezelfde hoeveelheid warmte als een electrische kachel.. alleen dan geconcentreerd op 1 vierkante millimeter. warmte kan niet goed weg en alles smelt totdat het zo warm wordt dat het in de fik vliegt..

    Is dit in de meterkast, erachter zit vaak een houten plank die goed brandt.
    Meestal goed te voorkomen door NA installatie een IR camera te pakken en de installatie op volle sjas te laten lopen.
    Warmte piekjes zie je dan snel op de FLIR.

    #2 opzettelijk omzeilen van beveiligingen of deze opzettelijk achterwege laten.

    Vaak getriggerd uit onkunde of gemak… De zekering vliegt er elke keer uit, dus stop je er ipv een 10A zekering een 16A in, of 20 ipv 16, of 32A… ik heb zelfs vroeger gezien dat mensen aluminium folie van keukenkwaliteit, chocolade repen of kleine muntjes gebruikten omdat de zekeringen ‘ op waren’… Hiermee wordt dan de beveiliging dat een circuit welke gemaakt is voor maximaal 4340W opgerekt naar 8180W… dat is natuurlijk nooit veilig…

    #3 gebruik van oude installaties met nieuwe technieken.

    De meeste WCD’s, aka stopcontacten zijn bedoeld voor TIJDELIJK gebruik tot 10A… Dat betekent dat een stofzuiger van 2200W een half uurtje net kan… Wat ik echter ook vaak zie is dat mensen hun EV opladen met een grannycharger met SHUKO stekker… en dat is traag.. dus wat doen ze dan, kopen ze een ‘aangepaste’ kabel..en die schroeven ze dan naar 16A, want toch sneller dan de 10A die standaard geleverd wordt door een grannycharger…
    Het WCD is echter aangesloten met (als je mazzel hebt) met 1.5mm2 kabels, met een WCD gemaakt voor 10A maximaal voor 30minuten… en dat is wanneer het goed en correct is aangesloten. Hier op kantoor had ik laatst nog een electronica luchtje.. had iemand een granny charger aangesloten op een WCD van 16A en een ‘aangepaste’ variant natuurlijk van de granny charger op 16A en toch ging het smelten… de kabels van de 230V waren niet goed vastgeschroeft waardoor er 0.05 ohm weerstand was… genoeg voor warmte van 500W straalkacheltje.
    Als dat 10 uur had staan laden, was de muur wegesmolten (en gelukkig de zekering eruit gefloept.. Maar zekeringen kunnen niet ruiken of er 3500Watt in een WCD gaat of 3500Watt in een EV of stofzuiger… zolang er geen delta is in de stroom gaat de aardlek er niet uit, en zolang je niet over de 16A komt gaat de zekering ook niet miepen… maar 3kW aan warmte in een WCD gaat echt wel een probleem worden… zeker met laadtijden van 2 tot 30 uur…

    WCDs zijn niet gemaakt voor langdurig gebruik.. daar zijn de CEE stekkers voor.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 maart 2024 om 13:06

      Een stofzuiger die 2200W aan vermogen opneemt? Dan heb je het volgens mij over een industrieel apparaat voor bij een zaagtafel o.i.d.

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        18 maart 2024 om 15:17

        dat klopt. De stofzuiger bij ons op de zaak heeft zelfs een drie staps motor, anders klappen de ‘stoppen’ eruit.
        Maar desalniettemin blijft staan dat als de aansluitingen niet goed vast gemaakt zijn, dan blijft het warmteverhaal staan….

        Login om te reageren
      • THSD zegt

        18 maart 2024 om 22:05

        Stofzuigers van pak ‘m beet 15 jaar geleden gebruikten al 2000w dus hoeft niet meteen industrieel te zijn 😉

        Login om te reageren
  5. William zegt

    18 maart 2024 om 11:08

    Daarom staat er bij vakantiehuizen meestal ook een duidelijke waarschuwing dat je er geen EV mag opladen. Al zullen er genoeg gekken zijn die in het donker toch stiekem een kabeltje naar hun bijtellingsmobiel leggen.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      18 maart 2024 om 12:42

      Die waarschuwing bij vakantiehuizen staat er vooral omdat het de uitbaters klauwen vol geld kost anders.

      Overigens is het laden met een 230V ‘grannylader’ iets totaal anders dan twee EV;s aan een wallbox hangen.

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        19 maart 2024 om 16:03

        Ja, want 11kw+ is dus 2.5mm2 kabels en ik zie dat nog vaak niet gebeuren, want 1.5mm2 is veel goedkoper.
        of snoer ipv kabel en dan nog effe een goedkoop stekkertje, misschien een kroonsteentje.. iemand die wel eens ooit een meterkast van dichtbij gezien heeft en voor je het weet is de meterkast een straalkachel ipv meterkast.

        Login om te reageren
  6. Griffin zegt

    19 maart 2024 om 22:55

    Een beetje oke lader heeft intern een stroombegrenzing. Maar ja, dan moet je ‘m wel instellen. Daarnaast: static (in de lader) en active loadbalancing (voor thuisgebruik: P1 port). En natuurlijk moet je geen spijker in de stoppenkast monteren maar fatsoenlijk bemeten stoppen.

    In principe is heeft dit verrekt weinig te maken met EV laden maar alles met een installatie die niet volgens de eisen aangesloten is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North