• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Thuis snel je elektrische auto opladen: dit heb je nodig

Auteur: machielvdd, gepost 8 mei 2023 om 16:03 –

Wat komt erbij kijken als je thuis je elektrische auto wil laden met driefasen?

Het laden van elektrische auto’s wordt vaak als nadeel gezien ten opzichte van benzineauto’s, maar het kan juist een voordeel zijn. Kun je namelijk thuis je auto goedkoop voltanken terwijl je op één oor ligt? Nee. Terwijl je dus wel je elektrische auto thuis kunt opladen.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een eigen oprit hebt. Of een eigen parkeerplek bij je appartement. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die je moet regelen als je thuis je auto met een fatsoenlijke snelheid op wil laden. Dit gaat niet zo razendsnel als bij een snellader langs de snelweg, maar het is wel prettig als je weet wat de ingrediënten zijn om vlot te kunnen laden.

In theorie kun je zelfs via een regulier 230v stopcontact je auto opladen, maar dat schiet helaas niet op. Ook al hangt je auto de hele nacht aan de stekker, dan is ‘ie ’s ochtends waarschijnlijk nog steeds niet vol. Een eigen laadpaal is dus een must.

Zorg voor een driefasenaansluiting thuis

Je kunt thuis het snelst laden met een driefasenaansluiting. Sterker nog: je kunt ongeveer drie keer zo snel laden als met één fase. Daarvoor moet je even weten wat je thuis voor stroomaansluiting hebt. Dit kun je zien op je slimme meter (als je die hebt) of op je energierekening. Met een modern huis heb je waarschijnlijk een driefasenaansluiting. Als je een ouder huis hebt met éénfaseaansluiting: niet getreurd. Je kunt altijd nog upgraden naar driefasen. Dit moet je regelen met je elektriciteitsleverancier en/of netbeheerder. Het verzwaren van de aansluiting kost doorgaans eenmalig €250 á €300.

Kies voor een auto met driefasenladen

Als je wilt laden met driefasen is het wel handig als je auto dit ook aan kan. Dit kan tegenwoordig met de meeste elektrische auto’s. Er zijn echter nog altijd auto’s waarbij dit niet mogelijk is. De Dacia Spring en de MG ZS EV bijvoorbeeld. Dat is dus iets om op te letten. Bij oudere EV’s is het zeker niet vanzelfsprekend dat er de mogelijkheid is voor driefasenladen. De Jaguar I-Pace (toch niet het goedkoopste model) kan dit bijvoorbeeld pas sinds 2020. Uiteraard is de grootte van de accu ook een factor bij de totale duur van het opladen. Let hier dus op wanneer je voor een occasion EV gaat kijken.

Neem een 11 kW-laadpaal

Als je thuis een driefasenaansluiting hebt én je hebt een auto die driefasen kan laden ontbreekt er nog één ding: een laadpaal die geschikt is voor driefasenladen. Daarvoor moet je een 11 kW-laadpaal hebben. Vaak is het in theorie mogelijk om hogere laadvermogens te halen (tot 22 kW), maar het overgrote deel van de elektrische auto’s kan dit niet aan. Bovendien laad je thuis toch meestal ’s nachts op, dus 11 kW is dan voldoende.

Wat heb je dus nodig om snel thuis te laden?

Uiteindelijk hangt de snelheid waarmee je thuis kunt laden dus af van drie factoren: de aansluiting in je meterkast, de auto en de laadpaal. Als je die alle drie op orde hebt kun je thuis lekker vlot je elektrische auto opladen.

Ook interessant!

  • Snelladen bijzonder veel duurder dan thuis opladen
    Snelladen bijzonder veel duurder dan thuis opladen
  • Elektrische auto thuis opladen - Volkswagen e-Up
    Kostbare stroom verloren bij thuis opladen elektrische auto
  • Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
    Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
  • Kabinet krijgt Nederlander niet snel genoeg in elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, opladen

Vorig bericht: « BMW 320e G20 – instapservice rijtest en video
Volgend bericht: Helaas: einde in zicht voor de Mercedes CLS »

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North