MG vanaf 2019 weer in Europese showroom

Auteur: , 30 Reacties

In 2005 viel het doek voor MG, maar veertien jaar later komen ze terug naar het Europese vaste land.

MG Terug in Europa

In 2005 sloot Rover definitief de fabriekspoorten en dat betekende ook het einde voor MG. Op dat moment bouwden ze enkele stokoude Rovers als MG ZS en ZR, de iets minder stokoude MG ZT (op basis van de 75) en de in de basis dan al tien jaar oude TF. Een jaar later werden de rechten voor de TF en de naam MG verkocht aan Nanjing Auto, dat later op zou gaan in SAIC. Niet alleen werd de productie van de roadster hervat voor de Britse markt, ook ontwikkelde SAIC een hele reeks personenwagens voor de Chinese markt. Op dit moment zijn de compacte MG3 en kleine crossover GS ook te koop in Groot Brittanië.

MG GAmma

Tot een oversteek naar de andere kant van het kanaal kwam het nooit en dat is gezien de MG3 en GS misschien ook helemaal niet zo erg. Gisteren trokken de Chinezen echter het doek van het schitterende MG E-Motion concept en die lusten we dan weer wel. Goed nieuws, want het is een voorbode van wat we kunnen verwachten van het ooit oer-Britse sportwagenmerk. En met ‘we’ bedoel ik ook echt jij en ik, want MG moet eind 2019 terugkeren op de Europese markt met een vernieuwd gamma, afgestemd op de eisen van de moderne Europeaan.

Maxus EV80

Tegelijkertijd wil SAIC, dat haar Europese hoofdkantoor onlangs vestigde in Luxemburg, ook de busjes van Maxus weer gaan verkopen in Europa. Dat gaan ze doen met de Maxus EV80, een elektrische variant van de LDV (Leyland Daf Vehicles) Maxus. Dat klinkt als een moeilijke businesscase, want de LDV Maxus was bij zijn introductie in 2005 al geen moderne bus, en is dat in 2018 al helemaal niet meer, elektrisch of niet.



30 reacties

Als ze die auto op de topicfoto bouwen, dan hebben ze in ieder geval al één fan.
@berlinetta: hoezo bouwen? De Mazda 6 bestaat toch al
@2505: dit is niet vergelijkbaar met een mazda 6…
@peug206: ik had het meer over de visuele gelijkenissen met de 6
@deuxmillecinqcentetcinq: je bedoelt de kleur?
@dizono: Dat ook, als de kop ‘De nieuwe Mazda 6 concept’ luidde, had ik je ook geloofd. Maar let maar niet op mij, ik zie vaker dingen die anderen niet zien.
@dizono: lol, je collega denkt er min of meer hetzelfde over: http://www.autoblog.nl/nieuws/geslaagd-de-mg-e-motion-concept-97806
@Dizono: Kijk een beter man, de grille, en vooral de koplampen is gewoon een kopie.
Grappig, het logo, ik bedoel HET logo van MG de octagon (achthoek) is een van de hoekstenen waarop MG gebouwd is. In ieder boekkie, of stukkie wat over de geschiedenis van dit roemruchte Britse merk gaat worden drie zaken beschreven :
Cecil Kimber
Abingdon on Thames (klinkt idyllisch maar is nix meer dan een voorstadje van Oxford)
en het MG logo.
Oprichter Cecil Kimber was van de symmetrische vormen, hij heeft zelf het logo van Morris Garages uitgevonden en, zo wil de legende, toen’ie ooit een achthoekig servies kocht, wilde de man van niets anders meer eten.
En logo’s are everything, vraag maar aan de BMW, Mercedes, Rolls. Renault, Scania, Volvo;boys; met logo’s valt niet te spotten !
@desjonnies: logo’s zijn alles, vraag maar aan de audi/bentley rijders…
Het gaat hem niet worden. Je ziet bij bijvoorbeeld Land Rover dat Aziatische invloeden de Britse auto’s geen goed doen. Ik heb daarom weinig hoop voor het Chinese MG. De MG3 en GS helpen ook niet echt mee.
Dit is overigens de originele van dat bestelbusje, de Freight Rover, daarna de bedroevend slechte DAF 400 en toen de LDV Convoy.
En nu willen de Chinezen een ontwerp dat stamt uit 1324 vercommercialiseren door er eentje op batterijen te bouwen?
Eerlijk gezegd was het concept Freight Rover met een LaRo Dieseltje al verouderd toen de eerste van de band af liep
https://c1.staticflickr.com/8/7381/9673382785_18634ea157_b.jpg

http://www.jongerenwebsite.net/reserve/dafverzamelaar/u4/daf%20400/daf%20v400.JPG

https://autobritanniadotnet.files.wordpress.com/2015/02/ldv20convoy01.jpg?w=748
@desjonnies: de LDV Convoy… wat een gruwelijk slechte wagen was dat. Twintig jaar terug werkte ik bij een constructiebedrijf dat ook zo’n ding had. Eentje met open laadbak. Het ding reed rond met een al anderhalf jaar verlopen apk (automatische boetes kenden ze nog niet in 1997) en gezien het grote aantal mankementen en gebreken zou die de apk-eisen ook nooit meer halen.
De baas stuurde er op een gegeven moment een stagiair mee de polder in (jong uiterlijk, klein van stuk), en toen werd -ie aangehouden omdat de Hermandad dacht dat er een minderjarige achter het stuur zat. Nou, het bezit van het roze papiertje bleek het enige dat wél in orde was. Die grafbak mocht geen meter meer verder rijden. En daar stond -ie dan, midden in Zuidelijke Flevopolder. Gelukkig kreeg hij nog een lift naar het eerstvolgende benzinestation…
Wij waren als collega’s wel blij dat we van dat kreng af waren, trouwens…
Dit maakten ze ooit, zestiger jaren, stijlvol, chique 100% Brits, de poor man’s Aston Martin, ik weet gelijk weer waarom ik nog altijd een zwak heb voor MG…..
http://mg4sale.free.fr/mgoct20062.jpg
@desjonnies: Vijftiger jaren vond ik persoonlijk mooier. Typisch Brits design. Een roadster zoals een roadster hoort te zijn.
http://www.classicargarage.com/assets/images/a/mg-mga-1500-02-1433694375-06277efa.jpg
@viezefreddyw: ik ben meer van dit. Die kleine roadsters pas ik toch niet in. Echt MG, echt Brits en ook nog eens echt vooruitstrevend.

http://addictedtoauto.co.uk/wp-content/uploads/2016/03/57-1-2.jpg
@lekbak: Prachtig ding inderdaad. Maar als het dan toch een Dolomite moet worden, dan eentje van ’38. En ook dat is een roadster. Kijk die grill eens, prachtig!
https://photos.smugmug.com/BRITISHCLASSICCARS/PRE-1940-TRIUMPH/i-P47zVMx/2/L/EHP%20783%20TRIUMPH%20DOLOMITE%20ROADSTER%201939-L.jpg
@viezefreddyw: dat is echt één van de vrouwelijkste auto’s die ik ooit gezien heb. Niet echt voor mij, het mag wel iets stoerder.
@lekbak: Ghehe, snap ik wel. Toch vind ik het een mooi ding. Zeer elegant door onder andere de prachtige grill.
@lekbak:
Die heb ik gehad, in krek dezelfde kleur met lichtbruine bekleding, alleen een gewone 1850, geen Sprint.
Een Sprint is niet zo leuk als klassieker omdat ze vrij slecht tegen stilstaan kunnen, motorisch dan.
En een goed afgestelde 1850 met een goed gereviseerde motor kan qua prestaties bij een Sprint in de buurt komen.
@desjonnies: was het niet dat de kop gaat lekken ofzo? Ik heb het in ieder geval vaker gehoord. Niet dat ik me er iets van aan zou trekken hoor, ik wil nog steeds die sprint!

En toch ben ik wel ontzettend jaloers op je. Rijdt dat nou eigenlijk een beetje leuk? Want ik ben er verliefd op geworden toen ik er eens in heb gezeten maar ik heb nog nooit zelf gereden.
@lekbak:
Ding is dat je vandaag de dag alles weer kunt kopen voor een Dolly, betere remmen ( trommeltjes achter was niet echt fijn) en een versnellingsbak met overdrive, evenals een paar dikkere stabilisatorstangen zijn wel min of meer een must.
De zit en de ambiance is eigenlijk heel erg prettig in een Dolly, het stuurt leuk, en rijdt leuk ook, maar het is wel typisch een werk-auto qua rijden, hoewel het wel een wagen is die lichtvoetig aanvoelt, hij is goed te zetten en er is lekker mee te glijden door bochten heen, de 1850 is best een pittige motor waarbij de waterpomp rechts op het blok ligt en door de bovenliggende nokkenas wordt aangedreven, zeer apart.
De motor ligt onder een hoek waardoor het uitlaatspruitstuk en de stuurstang moeilijk bereikbaar zijn, bij een Sprint die een veel grotere cilinderkop heeft, bijkans onmogelijk.
@desjonnies: Dankje voor de info. Nu wil ik er nog liever één. Beetje jammer dat ze lastig te vinden zijn met het stuur aan de goede kant, maar dit is één van de weinige auto’s die ik zo graag wil dat die er ook komt.
@desjonnies: ja absoluut strak en met van die prachtige velgen!
@desjonnies: wel met de 3,5 V8. Minder gewicht in de neus en een nog mooier geluid. Ik pas er alleen niet goed in…
@desjonnies: zeer zeer mooi!
Toch was die Maxus best een aardige aanbieding. Pretentieloze bus, maar daar was de prijs ook naar. Vriend van me heeft er voor z’n werkgever in gereden. Slecht waren ze volgens mij niet.
Ik heb hier in Thailand al meerdere mg’s gezien. Had me al afgevraagd wat het was. Op het oog leken het wel protons of zo. In ieder waren het geen mg’s.
Die kleine MG3 vind ik een leuk ding. Een stuk leuker dan een 108 of een op.

En qua prijzen ook heel redelijk. Khoop dat die ook naar Europa komt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).