
Wij staan niet stil bij elke productiemijlpaal die bereikt wordt, maar dit is toch wel een bijzondere. Sinds de allereerste Toyota, bijna 77 jaar geleden (Model G1 truck), heeft de Toyota Motor Corporation inmiddels de productiegrens van 200 miljoen exemplaren overschreden.
In juni van dit jaar werd de 200 miljoen aangetikt. Laat dit getal even op je inwerken. Op de hele wereld rijden tegenwoordig ongeveer 1 miljard auto’s, dus als je alle Toyota’s die ooit werden gemaakt hier tussen zou zetten, dan leverden de Japanners 20% van het totale wagenpark.
Zoals bij elk groeiend bedrijf op een groeiende wereldmarkt verloopt de groei niet lineair, eerder exponentieel. Over de eerste 50 miljoen exemplaren werd 50 jaar en 3 maanden gedaan, de laatste 50 miljoen werden in iets minder dan 7 jaar uit de fabriek gestampt, ruim zeven keer zo snel dus (opklik voor groot):
Het best verkopende model uit de lineup? Dat is natuurlijk de Corolla. In totaal zijn er tot en met de eerste helft van 2012 niet minder dan 39,08 miljoen exemplaren van geproduceerd. De spil van de productie is ontegenzeggelijk Japan: met een totaal van 145 miljoen voertuigen is hier bijna driekwart van alle Toyota’s gemaakt.
Foto – uit het geboortejaar van ondergetekende: de 1983 Toyota Corolla SR5. In maart van dit jaar werd de 10 miljoenste Corolla geproduceerd.






Niet zo verbazingwekkend als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik hoor ze in Wolfsburg huilen.
Die hebben nog ff wat werk aan de winkel.
@jrk68: echt? Ik hoor ze niet hoor. Volgens mij valt het wel mee hoeveel mensen van VW-achtige naar Toyata switchen, of omgekeerd.
En dat gezeur met wie is de grootste; dat is alleen maar marketing. Uiteindelijk daait het om de winst en de eigen doelstellingen.
@gregorius: Laatste regel +1. Al houdt VAG wel van opscheppen en showen, zoals met de Bugatti en de titel snelste (straat)productie-auto.
@kaasboerin: Toyota anders ook wel hoor, al die onzin over bijvoorbeeld de LFA.
@gregorius: Het laatste gedeelte: Spijker op z’n kop!
Mooie mijlpaal en geheel terecht! Japanse kwaliteit!
Longevity, zegt heel veel over ’t merk, is en blijft een superfabrikant. Petje af!
@kaasboerin: Ze maken niet de mooiste auto’s, niet de snelste, maar wel kwalitatief de beste! Toyota’s zijn gewoon niet te slopen.
Ik ben sinds 2 jaar een tevreden Toyota rijder (kom van Audi) en zal niet snel meer overstappen denk ik.
@widodh: Nooit de 2000gt gezien denk ik? Of een oude Celica? Prachtige wagens!!!
“Sinds de allereerste Toyota, bijna 77 jaar geleden (Model G1 truck)”
En de Toyota AA dan?
@rotarypowah: laat maar, google is de oplossing. Nooit geweten dat de G1 er eerder was!
@rotarypowah:
De AA daar hebben ze een clubje van met wereldwijd meer dan 10 miljoen leden.
Of is dat toch wat anders?
@jrk68: hahaha
Proficiat Toyota! Zowel mijn vriendin als ik zijn van thuis uit opgebracht met Toyota’s en hebben er zelf 1 gehad. (Ik had een Corolla Station 1.8D uit 1990 als eerste auto en mijn vriendin een corolla verso uit 2002 als eerste auto).
Maar we zijn alle 2 overgeschakeld op auto’s uit de VAG group en de reden is heel eenvoudig: Toyota is f*cking duur geworden + ze hebben geen ’traditionele’ modellen meer. Een betaalbare station bij Toyota? hebben ze niet meer, een betaalbare monovolume? is er niet meer bij VAG heb je keus genoeg….
@gerrelekker: En VAG is wel betaalbaar??
@notsobig: een fucking stekkedoos van een toyota Verso S met een 1.3 dieseltje met airco is + €17.700 de caddy de we gekocht hebben heeft meer dan 2 meter laadruimte, airco als standaard, parkeersensoren als standaard enz en kostte 19.000
@gerrelekker: Scheldwoorden zijn niet nodig, maar nogmaals, en VAG is wel betaalbaar? Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken…
Zet de prijzen van een VAG produkt eens naast vergelijkbare auto van bijvoorbeeld Japanse afkomst en dan heb ik het niet alleen over specifiek Toyota!
@gerrelekker: Ik zal de laatste zijn om de modelpolitiek van Toyota te verdedigen. Een ‘betaalbare’ stationwagen hebben ze inderdaad niet.
Maar je gaat me toch niet vertellen dat Volkswagen wel een betaalbare stationwagen heeft? Voor een beetje Golf station betaal je meer dan 25000. En sorry, maar een Caddy is geen betaalbare stationwagen, da’s een dure bestelwagen met hele dure zijruitjes en een achterbank.
@potver7: Wie zegt dat je een Volkswagen moet nemen? Ik zei VAG-Group: ik rij zelf met een Skoda Superb. Als je een stationwagen wil met ruimte: dat is er een en die heb je voor €22.000 en die is standaard rijkelijk uitgerust. Waar zitten Toyota en Honda? De vergelijking Caddy – Verso S is natuurlijk mank, maar ’t gaat over perspectief.
@gerrelekker: Je hebt het zeker over 2e handeprijzen?
Want als naar de nieuw prijzen kijk begint de Superb bij €28.790, het is maar wat je betaalbaar noemt…
Een Toyota Avensis wagon vanaf €27.490. Een Hyundai I30 vanaf €19.495, een i40 vanaf €25.995. Een Kia Ceed Sporty Wagon vanaf €17.995. Om wat voorbeelden te noemen…
Dus over welk “perspectief” heb je het?
@gerrelekker:
Check your facts…de verso-s is niet eens leverbaar met een 1.3 diesel ;)
*pinkt traantje weg*
Trots op z’n merk :D
@G-Ammo:
zijn de aandelen van jou dan?
De corolla van mijn zus heeft het een dikke 20 jaar uitgehouden, zonder noemenswaardige kosten, Op het einde had hij wel een heuse ‘rat-look’ maar de motor (1,3 benzine) liep nog als een zonnetje,
Toyota NL verkoopt wel echt lelijke auto’s. Behalve de Landcruiser V8, GT86 en RAV4 verkoopt Toyota NL behoorlijk saaie en lelijke auto’s. Waar is de Highlander, Camry en 4runner. Dat zijn mooie auto’s.
TOYOTA 4 LIFE
Idd die 4runner is een machtig mooie suv….
Ik vind ook dat de japanners echt steken laten vallen kwa design en aanbod, vooral Honda!
Over kwaliteit kunnen we het eens zijn, die is super!
En geen Koreanen noemen he, vinden die Japanners niet leuk :)