![Mika Hakkinen werkt weer bij McLaren](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/mika-hakkinen-flying-fin.jpg)
De Flying Fin kruipt, helaas voor Alonso, niet achter het stuur van een F1-racer uit Woking, maar hij gaat wel andere interessante dingetjes doen.
McLaren heeft het druk. Eerder werd eindbaas Ron Dennis de laan uitgestuurd, de 720S met de nieuwe 4.0 V8 werd gepresenteerd én het gaat verschrikkelijk in de Formule 1. Hoog tijd dus voor grof geschut en om die reden hebben de mannen en vrouwen in Woking niemand minder dan Mika Hakkinen een job gegeven.
De Fin die in 1998 en 1999 wereldkampioen Formule 1 werd gaat zich de komende jaren inzetten als McLaren Partner Ambassador. Hakkinen zal samenwerken met directeur Zak Brown en de marketingafdeling om het merk en het F1-team verder op de kaart te zetten.
Zelf zegt Mika hierover dat het een eenvoudige beslissing was om weer terug te keren naar McLaren. Hij heeft immers altijd contact gehouden met het merk, bovendien is Zak Brown eigenaar van één van de auto’s waarmee Hakkinen in 2001 nog een race won. Hakkinen zelf is bovendien eigenaar van een McLaren P1.
Fijne Fin.
Mooi ook dat hij netjes terugkwam op het volgens hem te vroege debut van Max Verstappen. McLaren kan elke steun gebruiken. Ik hoop dat Honda de motor in orde krijgt.
Voorheen was Hakkinen vooral actief als ambassadeur van Mercedes. Ik ben benieuwd of hij dit net als Coulthard, die als een vliegende keep bij verschillende teams komt opdraven, gaat combineren of exclusief voor McLaren werkt.
@edge: Misschien dus aangetrokken om het merk weer McLaren – Mercedes AMG te maken.
Hakkinen, wat een absolute eindbaas is dit…
Man, wat een shot van Hakkinen in zijn McLaren. Prachtig foto!
@viezefreddyw: Foto is van Adalaide 1995. Een seconde later zit die meer dood dan levend in een gecrashte McLaren. Middels een incitie in zijn luchtpijp leeft Mika nog :)
@baan: niet helemaal correct…. de McLaren van 1995 had een spitse, hoge neus… De auto op de foto is McLaren van 1993. Deze ‘vlucht’ heeft dus ergens anders plaatsgevonden.
@harie: Dus niemand weet het. Ik wil een bron.
@phaeton: alsof ik niks beter te doen heb…. :-D
Maar goed:
Fotograaf Mark Sutton:
“t’s 21 years old, but still my favourite. It’s the Flying Finn, the picture of Mika Häkkinen jumping over the kerb in Adelaide back in 1993. If you look in Autocourse you see the pan picture on the left-hand side and the jumping shot of Häkkinen on the right. So you see what I was doing. It was shot at 1/250th of a second. That’s quite a slow shutter speed. You get quite a lot of blur in the background. It’s not something you’d use when you want to capture a moment like a crash.”
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/314674/story-behind-the-photographer-mark-sutton/
Kortom… het was wel in Adelaide, maar het was niet de zware crash van 1995….
@harie: Thanks :-) was met een knipoog uiteraard. Maar ik waardeer het opzoeken/vermelden.
@phaeton: https://www.formula1.com/en/championship/drivers/hall-of-fame/Mika_Hakkinen.html het is Hakkinen in 1993 in Adelaide.
@MauritsH: Thanks! :-)
@viezefreddyw: het was adelaide 1993, malthouse corner.
@mark997gt3: Volgens mij was het in Adelaide in 1993, kan iemand bevestigen dat het in Adelaide 1993 was? Daar lijkt dit ene moment op, ook volgens de fotograaf, die zei dat het Adelaide 1993 was?
@fapfap: het was op de PC Hooft, vorige week dinsdag. Ik weet het nog goed want ik had net een zak aardappelkroketjes gekocht!
Wat gaat Hakinnen precies doen dan? Ik dacht dat de F1 een soort etalage was voor de auto industrie, een marketing tool. En nu heeft die marketing tool een marketing tool nodig?
@pomoek: Uiteraard. Wat denk je dat meer indruk maakt op potentiële sponsoren? Zak Brown die in zijn eentje aan de onderhandelingstafel aanschuift, of Zak Brown die Mika Hakkinen naast zich ziet aanschuiven? Het kan net dat laatste zetje geven om een bedrijf over te halen, en gezien het feit dat McLaren de afgelopen vier jaar de ene na de andere sponsor heeft zien vertrekken is dat geen overbodige luxe
@pomoek: Ik denk dat je hem moet zien als een soort ambassadeur om sponsors binnen te harken, maar correct me if i’m wrong.
Samen met Couldhard de sympathiekste F1 (ex)coureur
@cossiekiller: En Button ook wel dacht ik zo.
@cossiekiller: ken je ze?
Als ze hiermee weer naar de top gaan is het goed.
Blijft het raar vinden. Een auto/motormerk dat gebruik maakt van een motor van een ander merk. Hier moet toch gewoon een McLaren motor in?
@stfu: Ik denk dat @edge je haarfijn kan uitleggen waarom dit niet het geval is.
@bmwmpower: Ik snap ook wel waarom ze het (nog) niet hebben. Kost veel en dat geld hebben ze waarschijnlijk nu niet.
@stfu: Ik denk niet dat @bmwmpower het erg vind als ik een poging doen. Het lijkt op het eerste oog raar maar als je wat dieper in McLaren duikt is het eigenlijk heel normaal. McLaren is een bedrijf dat auto’s bouwt zonder motoren zowel straatauto’s als in de autosport. In de F1 zat een BMW motor in maar was niet zo geheim omdat BMW op het kleppendeksel staat. In de moderne modellen zit een Ricardo motor in maar zonder badge waardoor iedereen denkt dat er een McLaren motor in ligt. Ricardo is net zoals bijvoorbeeld Ilmor vrij onbekend voor de leek maar dit soort bedrijven bouwen o.a. racemotoren voor autofabrikanten wanneer autofabrikanten hierin niet willen investeren. Ilmor maakte o.a. de F1 motoren waarmee Hakkinen reed maar Mercedes wilde graag hun badge op de motor hebben tegen betaling, oftewel “being the biggest sponsor” zoals Ross Brawn dat zei over het huidige Mercedes F1 team. Kortom voor F1 begrippen als ook het bedrijf McLaren, dat zelf dat geen motoren bouwt maar alleen chassis, is het niet meer dan normaal.
@bassx: dus Ricardo is een soort gelijk bedrijf als Cosworth als jk het goed heb?
@sr20det: Ja zo zou je het kunnen zeggen. Alleen is Cosworth wel heel erg bekend.
@stfu:
Omdat het niet zo simpel en goedkoop meer is om een F1 Power Unit te maken. McLaren’ straatauto’s hebben blokken ontwikkeld met specialist Ricardo, maar die hebben ook geen ervaring met de ingewikkelde hybridetechniek die nu gebruikt wordt. Het zal voor Woking dus erg lastig en duur worden om uberhaupt een werkende PU te maken, laat staan een competitieve.
Wow die foto….hadden de auto’s in ’93 zo weinig downforce dat dit kon??? Want ik vind m aardig hoog boven de baan zitten… Volgens mij zie je dit niet meer gebeuren tegenwoordig… Ze “plakken” nu daadwerkelijk aan de grond.. Klopt het wat ik zeg? hebben de F1’s momenteel zo veel meer downforce ? Wie t weet mag t zeggen.. Kon er namelijk ook weinig over vinden op google.
@tvr1974: Dit shot heeft vrij weinig met downforce te maken. Hoewel de foto enigszins bedrieglijk is, is Hakkinen namelijk net door die kerb de lucht in gelanceerd. Dit shot laat het wat beter zien: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8d/c4/0a/8dc40ac0c53a206bdd5ffcc936cffb24.jpg
En om toch even op je vraag van de downforce terug te komen: ja. De F1 wagens van dit jaar hebben absurd hoge downforcelevels in vergelijking met die tijd.
@edge: Maar wat een verademing als je beelden uit die tijd terugziet! Glijdend door bochten, continu corrigeren, uitbrekende achterassen; véél spannender om naar te kijken dan de snaarstrakke lijnen van nu. Zelfde met 500 cc vs MotoGP van nu.
Leuke snabbel als je gestopt bent met racen
Wat een super foto.
Prachtige foto..nog uit de tijd dat de f1 nog echt spannend en gevaarlijk was en de auto’s niet naar veredelde stofzuigers klonken…