
U ziet het goed, daar ligt inderdaad gewoon een heerlijk asociaal dikke benzinemotor. De Mil-Spec M1 R is niet de Hummer zoals GM hem nu herintroduceert.
Stel: je bent General Motors. Je moet de pickup trucks zoals ze nu zijn opnieuw uitvinden voor de toekomst. Je kiest voor een milieuvriendelijke oplossing: je maakt er een volledig elektrische pickup van. Dit moet de meest spraakmakende ecologische oplossing voor je hele concern zijn. Welke naam gebruik je dan absoluut niet? Hummer.
GM Hummer
Dat is wel precies wat GM deed. De GMC Hummer EV pakt de naam Hummer uit het verleden en vertaalt deze naar de jaren ’20. Waarom dit een grappige keuze is, heeft te maken met het imago van Hummer. Het merk wat ooit begon door militaire Humvees naar straatversies om te zetten, waar de asociale H1 uit kwam, had niet bepaald het milieu hoog op de prioriteitenlijst staan. Toen GM de boel overnam en de H2 en H3 bouwde van 2002 tot 2010, werd dat imago niet veel beter. Tijd om dat imago eens helemaal om te schoppen met een volledig elektrisch model van Hummer.
Mil-Spec
Voor wie liever de oude tijden herleeft, is er goed nieuws. Er is nu namelijk ook een bedrijf bezig om de Hummer zoals ‘ie was opnieuw uit te vinden. Dat bedrijf heet Mil-Spec en je kunt het zien als een Hummer-restomodder. Ze pakken een originele H1 en verbouwen hem tot de bruutste Hummer H1 die je heden ten dage kunt krijgen. Ze hebben al een keer van zich laten horen, maar nu presenteert Mil-Spec de M1 R.
Onpraktisch
De Mil-Spec M1 R heeft als bijnaam de ‘Vision’. Dit moet namelijk dé perfecte H1 zijn. Dat is lastig. De H1 was een flink bizarre auto door zijn militaire genen, dat wordt niet opgelost. Je hebt dus nog steeds ‘slechts’ vier zitplaatsen terwijl de auto zo breed is als een Groningse stadsbus. Alle ruimte in het interieur wordt opgeslokt door een gargantueske middentunnel, waaronder de motor en chassiscomponenten zitten. Als je deze hoger plaatst, heb je geweldige bodemvrijheid. Dat eist echter wel zijn tol op de binnenruimte van de Hummer H1. Om niet te ver af te wijken van het origineel, lost de Mil-Spec M1 R dat niet op.

Verbeterd
Vergeet je dat even, dan is de Mil-Spec M1 R wel de meest perfecte H1 die er is. Zowel het interieur als het exterieur zijn voorzien van een flinke opknapbeurt. Je zou het geruite leer in exterieurkleur zowat luxueus noemen.

Van buiten straalt de auto onoverwinnelijkheid uit. Gigantische offroad-banden die nóg groter zijn dan de originele wielen. Een bullbar voorop en buizenframes op de voorruit en achterop. Het lukt je zeker om je mannetje te staan op elk terrein en er angstaanjagend uit te zien terwijl je dat doet. De Mil-Spec M1 R baseert zich trouwens op de Hummer H1 pickup, er is zelfs een heuse softtop aan toegevoegd. Dakloos kan dus ook.

Prestaties
Ook de motor is aangepakt. De milieulobby moet even wegkijken, want het gaat om een 6.6 liter grote Duramax diesel. Deze levert in de standaard Mil-Spec M1 500 pk en 1.355 Nm koppel. De Mil-Spec M1 R Vision heeft een nog verder opgevoerde versie van deze motor die 800 pk en 1.762 Nm levert. Om dit geweld op de weg te krijgen wordt de motor gekoppeld aan een Allison 1000 T6-transmissie. Een setje raceveren van Rod Hall Racing moet de klappen opvangen. Hoe snel de M1 R naar de 60 mijlen per uur katapulteert is niet bekend.

Dit gele exemplaar is uniek: elke Mil-Spec M1 R wordt aan de exacte wensen van de klant aangepast. Je kunt hem dus laten bouwen in een scala aan kleuren en ook het interieur kan naar wens aangepast worden. Dit kost alles vanaf 299.500 dollar. De M1 R baseert zich op een originele Hummer H1, die Mil-Spec gebruikt als donorauto. Deze hoef je niet zelf aan te leveren. Wel is het bedrijf op zoek naar modellen van de Hummer H1 in goede staat om om te bouwen.
Doe mij maar eentje recht uit het leger. Ik ga me daar een beetje de Gordon uit hangen.
@scott: kom je snel van terug. Ondermaatse strandstoelen om op te zitten. Geen isolatie dus altijd een bak herrie. Iedereen die met je auto er vandoor kan, want geen sleutel nodig om te starten. En standaard altijd problemen want het Zijn gewoon grafbakkken met mega veel problemen op mechanisch gebied.
Pardon grafbakken die grafbakken zoals jij zegt die komen te minste ergens nog en het maakt niet uit waar in een bos woestijn bergen een moeras strand dat zijn te minste nog eens echt werk auto’s want dat kan je niet zeggen van een land rover of een Porsche Cayenne of beter zelf nog Mercedes g63 AMG oh ja kijk een grote auto met groote ja hoor 4×4 noemen ze dat dan die kunnen nog niet eens een berg op rijden bijwijzen van spreken dat zijn alleen auto’s om te kunen zeggen hey kijk ik ben een man met ballen ja neen dat zijn geen ballen waard hoor een Hummer die heeft te minste wel de kracht om een berg op te rijden zonder moeite en de Hummer H1 kan zelf 3 auto’s tegen houden dus alles behalve grafbakken en problemen weet ik niet wat je daarmee bedoelt want oké je parking dat wat is miss een probleem ja ma als er zoveel problemen zijn zoals je zegt waarom heeft het leger dan die gekozen en gekocht? Niet omdat ze er nergens willen mee graken he want het leger heeft auto’s nodige die het altijd doen en mij vader heeft een Hummer en die doet het nog altijd en er zijn nog altijd geen problemen mee en hij is al meer dan 10 jaar oud tegen woordige mag je al blik zijn als je auto het al 5 jaar doet zinder problemen dus ik vind je opmerking zeker niet correct dat je niet voor een Hummer bent daar kan ik in komen dat is jou mening maar dan moet je geen verkeerd beeld en verkeerde info zomaar ergens zetten
Nou @scott ik doe lekker mee met jou doe er ook meer eentje voor mij haha
Ma nee echt waar kun je ze eigenlijk komen
Waarom hebben die dingen eigenlijk zulke belachelijk grote middenconsoles? Is de aandrijflijn zo hoog geplaatst in dat ding?
@svdv: de aandrijflijn en het chassis zit daar in. Dat zorgt voor een betere bodemvrijheid.
@svdv: jup, alles voor de bodemvrijheid
@svdv: motor in de cabine. Om de auto niet te hoog te laten worden, staan de stoelen niet op het chassis, maar hangen ze aan de buitenkant naast de chassisbalken.
@svdv: dat plus het is/was de ‘voet’ waarop het draaibaar geweer kon staan in de legeruitvoering
Als we dan toch voor iets gaan dat totaal nutteloos is en tot enige doel lijkt te hebben vloeibare dino’s te verbranden dan geef ik de voorkeur aan de Blastolene Special van Jay Leno
Er is werkelijk niets ‘mil-spec’ meer aan deze Hummer. Mil-spec wil niks anders zeggen dan dat iets is ontworpen conform een specificatie die is omschreven in een norm of bestek en geregistreerd onder NATO-stock nummer(s).
Verder is vrijwel ieder voer- of vaartuig met een militaire doelstelling tegenwoordig voorzien van een diesel- of kerosinemotor, om redenen van betrouwbaarheid, veiligheid en efficiëntie.
Dus… bovenstaande Hummer is, behalve masculien, vooral een statement in penisnijd. Denk ik
Blah, blah blah… Het bedrijf heet toevallig zo, lekker belangrijk verder.
Jezus, 1700 NM koppel… Absurd
Zal dit nou verder komen dan een Bukhanka of Lada Niva?
Dit is géén Hummer H1. Een originele H1 is veel te duur om te verbouwen. Dit is een uitgerangeerde militaire Humvee die opgeknapt en geüpgraded is. Kun je vooral aan het dashboard zien, een echte H1 heeft een andere middentunnel en niet zo’n vlak dash.