• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Milieudefensie krijgt ongelijk in proces om luchtkwaliteit

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 december 2017 om 13:01 – 58 Reacties

Milieudefensie krijgt ongelijk in proces om luchtkwaliteit


Voorlopig blijven we lekker 130 rijden.

Vanochtend heeft de rechtbank in Den Haag bepaald dat de Nederlandse Staat zich niet harder hoeft in te spannen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Volgens de rechtbank doet de Staat momenteel al genoeg om de luchtvervuiling tegen te gaan en is er geen verdere inspanning vereist.

De procedure is gestart op aandringen van Milieudefensie, die er van overtuigd is dat de rechten van de Nederlandse bevolking door de verhoogde snelheden worden geschonden. Er zou met name inbreuk zijn op het recht op gezondheid. Volgens Milieudefensie heeft de verhoogde snelheid op de snelwegen, die tegenwoordig op 130 is vastgesteld, als gevolg dat duizenden mensen sterven aan luchtvervuiling. Dit omdat we dagelijks ongemerkt tot 5 sigaretten roken zouden meeroken.

Hoewel de rechtbank de vorderingen heeft afgewezen, moet de Staat er wel voor zorgen dat het de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie nastreeft en ook daadwerkelijk zal halen. Op veel plekken zijn de grenswaarden voor fijnstof en stikstofdioxide nog niet bereikt, wat op termijn natuurlijk wel de bedoeling is.

Desondanks laat de rechtbank weten dat er geen specifieke tijd aan verbonden is, gezien er “geen verdragsbepaling is die de Staat daartoe verplicht“.

Meer lezen over de gevolgen van de verhoogde snelheden? Klik hier.

Met dank aan Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Defender 130
    Defender 130 met 8 zitplaatsen op komst
  • De Ferrari F40 van Gerhard Berger
    Video - Ferrari F40 krijgt een grondige poetsbeurt
  • Video - RUF Slantnose convertible krijgt een wasbeurt
  • Video - bus krijgt auto op bezoek

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

fijnstof, lucht, maximumsnelheid, milieu, milieudefensie, rechtszaak, uitstoot

Vorig bericht: « Zo werd de Aston Martin Vulcan straatlegaal gemaakt
Volgend bericht: Deze KTM X-Bow (met dak) is gebouwd voor het circuit »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    27 december 2017 om 13:12

    Het RIVM heeft eerder al laten weten dat stikstofdioxide niveau’s in 2017 hoger lagen dan in 2016. Ergens hebben ze dus wel een punt, ondanks de maatregelen die gemaakt zin door de overheid, is er op sommige vlakken nog steeds een verslechtering bezig.
    Je zou het niet verwachten met de auto’s die steeds schoner worden, maarja dat is ook alleen maar op de testbank.

    De staat heeft geluk dat er geen harde jaren zijn genoemd. Anders was het zoals die Urgenda rechtszaak gegaan.
    Het RIVM verwacht trouwens dat we in 2020 nog steeds de (WHO) normen overschrijden. Het zal ook nog wel even tijd nodig hebben.

    Login om te reageren
    • ff40 zegt

      27 december 2017 om 14:41

      @fanboy: bosbranden doen ertoe, niet autotjes.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        27 december 2017 om 14:56

        @ff40: Bedankt voor je altijd goed onderbouwde reacties.

        De luchtkwaliteit in Nederland is blijkbaar slecht vanwege bosbranden die we niet hebben?

        Login om te reageren
        • rotasaxal zegt

          27 december 2017 om 17:16

          @fanboy: maar is het in Nederland slechter als andere landen om ons heen?

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            27 december 2017 om 17:32

            @rotasaxal: Ja, afhankelijk van welk stofje je bekijkt. Nederland is samen met een paar andere gebieden in Europa wel het slechtste.

            Login om te reageren
            • boxergt zegt

              27 december 2017 om 18:12

              @fanboy: Maar ligt het dan ook echt aan ons of ligt het aan de wind vanuit Duitsland?

              Login om te reageren
        • ff40 zegt

          27 december 2017 om 23:45

          @fanboy: iq?
          Zelf nadenken hoe dat nu weer kan

          Of praat jij ook liever anderen na

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            28 december 2017 om 09:25

            @ff40: Dit gaat over NOx en fijnstof, niet over CO2

            Login om te reageren
      • pomoek zegt

        27 december 2017 om 18:55

        @ff40: oh god, weer dat bosbrandenargument? Moet ik nu weer dat linkje sturen of scrol je zelf even door je reacties?

        Login om te reageren
        • dedon zegt

          27 december 2017 om 19:45

          @pomoek: Je denkt echt dat je wat weet hè?! Kom dan maar door met je fabeltjeskrant bronnen.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            27 december 2017 om 20:01

            @dedon: Nee dat denk ik niet? Deze meneer, echter, beweert al een tijdje dat bosbranden de reden zijn van toegenomen CO2 in de lucht en dus van de opwarming van de aarde. Wetenschappers stellen het tegenovergestelde: Door de opwarming van de aarde ontstaan er situaties waardoor bossen sneller in brand vliegen waardoor er meer CO2 in de atmosfeer terecht komt. Dit kun je allemaal lekker zelf googlen, maar he, aangezien ik me in jouw aandacht mag verheugen doe ik eens wat terug: https://www.ucsusa.org/global-warming/science-and-impacts/impacts/global-warming-and-wildfire.html#.WkPs2t-nGUk Lekker lezen!

            en een fijne 3e kerstdag!

            Login om te reageren
            • dedon zegt

              27 december 2017 om 20:18

              @pomoek: CO2 is behoorlijk ondergeschikt in dit onderwerp. Het gaat meer over fijnstof en NOx. En juist bosbranden zorgen voor enorm veel fijnstof. Naar schatting zijn er door de fijnstof die vrijkwam bij de bosbranden op Java vorig jaar 100.000 mensen gestorven. En dat is maar één voorbeeldje die je heel snel gegoogled kan hebben…

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                27 december 2017 om 20:36

                @dedon: daar heb je een punt. Blijft dat de oorzaak van de toename van branden ligt in de opwarming van de aarde. En niet andersom.

              • dedon zegt

                27 december 2017 om 21:07

                @pomoek: Ik zie ook niemand dat beweren

              • pomoek zegt

                27 december 2017 om 21:21

                @dedon: eerdere discussie met ff40. Was je niet bij. Denk ik.

              • ff40 zegt

                27 december 2017 om 23:47

                @pomoek: neeeee!!!!

                Linksen draaien echt altijd alles om
                Sterker nog ze zouden er nog branden voor aansteken om gelijk te krijgen

              • pomoek zegt

                28 december 2017 om 00:06

                @ff40: https://www.autoblog.nl/nieuws/vvd-rdam-geeft-groenlinks-adam-veeg-uit-de-pan-102304
                https://www.autojunk.nl/2017/12/de-heuvels-van-zuid-californie

    • Dev zegt

      27 december 2017 om 15:10

      @fanboy: Het zal je misschien verbazen, maar het is juist omdat autootjes zuiniger moeten dat de stikstofdioxide uitstoot toeneemt. Bij een andere verhouding stoot je dat relatief minder uit, maar dan ben je in de praktijk minder zuinig. En dat is waar je over belast wordt, niet stikstofdioxide. Dus het is niet máár op de testbank, het is juist omdat het op de testbank gebeurt.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        27 december 2017 om 15:15

        @dev: Dat verbaast me niet, dat weet ik allang. Vooral met de kleine turbo motortjes, nog hetere verbranding is meer NOx.
        Maar ook deze NOx wordt met kromme regels en limieten gemeten op een testbank. Daarbuiten doen ze echter wel meer NOx.
        En dan te bedenken dat wij heel lang van die 14% bijtelling dieseltjes populair hebben gehouden, die waren het ergst. Terwijl het alternatief, benzine hybride, al ruim beschikbaar was, net zo zuinig en veel schoner (qua NOx e.d.)

        Login om te reageren
      • boxergt zegt

        27 december 2017 om 18:13

        @Dev: En juist daarom begrijp ik niet dat de Ad-Blue motoren geen korting hebben gekregen op BPM of Bijtelling …

        Login om te reageren
    • notsobig zegt

      27 december 2017 om 17:44

      @fanboy: Niet zo raar. Nu de economie weer aantrekt, rijden er ook weer meer auto’s. En daarbij ook nog eens meer files!

      Moeten ze de economie dan maar weer om zeep helpen? Dat zou namelijk meer helpen dan 130 weer terug brengen naar 120…

      Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    27 december 2017 om 13:19

    Jammer, we missen de tijd dat we tot onze enkels in de paardenpis en paardenpoep stonden.
    Organisch materaal, dus milieuvriendelijk toch?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      27 december 2017 om 13:34

      @desjonnies: Van alles kun je te veel hebben, ook van organisch materiaal. Je moet ook niet in zo’n “milieuvriendelijke” gierput vallen :P

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        27 december 2017 om 14:47

        @fanboy: schijn je inderdaad maar één keer te kunnen doen…

        Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    27 december 2017 om 13:26

    Keurig, houden zo.

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    27 december 2017 om 13:32

    Helemaal niet erg dat dit soort clubs zulke rechtszaken aanspannen. Het houdt iedereen scherp ook al hebben ze dit keer ongelijk.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      27 december 2017 om 15:37

      @rick-dos: hmmmm de overheid die de overheid aangklaagd via de rechtbank, die door de overheid gerund word…. en jij vind dat efficient??? als we dat in uitstoot gaan uitrukken is het waarschijnlijk beter om al die mensen gewoon te laten netflixen op de bank en geld uit te delen….

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        27 december 2017 om 15:53

        @dutchneon: sinds wanneer is milieudefensie onderdeel van de overheid?

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 december 2017 om 18:09

        @dutchneon: je raaskalt. De rechtspraak is uiteraard onafhankelijk.

        Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    27 december 2017 om 13:33

    Goedzo. Ondertussen uiteraard wel doorgaan met inspanningen om het leefklimaat te verbeteren, maar niet alles hoeft bij de automobilist neergelegd te worden. Ik neem aan die die milieudefensie figuren alles op de fiets doen, nooit vliegen en uitsluitend veganistisch uit eigen moestuin eten?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      27 december 2017 om 18:58

      @trustmeiamanengineer: mja. Dat vind ik geen sterk argument. Zo kan je alles wat milieudefensiisten doen afkraken. Eet je de hele dag milieuvriendelijke quinoja wordt je afgekraakt omdat je het niet zelf hebt verbouwd.

      Login om te reageren
  6. toyotaprius zegt

    27 december 2017 om 14:00

    Fake news!

    Login om te reageren
  7. jelmer zegt

    27 december 2017 om 14:03

    Goed dat Milieudefensie zich hiervoor inzet. Er overlijden per jaar 5700 mensen door luchtvervuiling in Nederland! Ik wil een overheid die er voor zorgt dat mijn vrienden, familie en ik – en eigenlijk iedereen – daartegen beschermd wordt.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      27 december 2017 om 14:21

      @jelmer: Deze verantwoordelijkheid begint bij de individuele burger, het is makkelijk wijzen naar overheden, de burger moet zich bewust worden van zijn eigen gedrag, dus minder vaak de auto pakken voor kleine afstanden, minder vlees consumeren etc.

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        27 december 2017 om 15:39

        @toniominestrone: precies, met meer regels komen we er niet…. en dat is het enige wat de overheid doet. en daar is weer meer geld voor nodig wat zich in verhoging van de belasting uit… hebben we niks aan!

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        27 december 2017 om 17:05

        @toniominestrone: ik wijs nu zeker naar de overheid. Bekijk dit maar eens:

        https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/december/beerput-nederland.html

        Login om te reageren
      • budha zegt

        27 december 2017 om 18:07

        @toniominestrone: Wat de burger nog kan doen is minder vlees eten, maar verder valt alles wat wij doen in het niet bij de vervuiling door de industrie en transport. Toch worden die niet serieus aangepakt. Er zitten geen accijnzen op kerosine, industrie gebruikt geen groene stroom, havens/boten stoten meer uit dan onze auto’s bij elkaar.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 december 2017 om 18:14

          @budha: u geeft uiteraard helemaal gelijk, wijze meester. Maar de economie is de allerbelangrijkste factor in dit land. De regering dient de mammon. Dat wat een direct aantastbare economische bijdrage levert, hoeft amper aan regels te voldoen of belastingen te betalen.

          Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          27 december 2017 om 22:31

          @budha: dus een goed excuus om maar asociaal aan te blijven klooien, succes gast!

          Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      27 december 2017 om 14:41

      @jelmer: Zolang je nog “gewoon” mag roken zijn er eerst andere zaken die voorrang behoeven wat mij betreft…

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        27 december 2017 om 19:00

        @trustmeiamanengineer: eigenlijk…http://www.bbc.com/news/health-18415532

        Login om te reageren
    • ff40 zegt

      27 december 2017 om 14:43

      @jelmer: wordt brandweerman en spoor piromanen op.

      En steek geen vuurwerk af!

      Login om te reageren
    • joostie zegt

      27 december 2017 om 15:58

      @jelmer: Een hutje op de hei voor jou. Lekker ergens in Zweden, frisse lucht enzo!

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 december 2017 om 20:54

      @jelmer: zijn altijd mooie getallen die ze noemen. Vraagje hoe bepaal je of iemand gestorven is door luchtvervuiling?

      Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    27 december 2017 om 15:03

    Hoeveel zou de luchtkwaliteit verbeteren als al die VW diesels in pers gaan… ?

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      27 december 2017 om 17:06

      @Esprit_de_Flandre: hahahaha, hou op, ik kom niet meer bij!!

      Login om te reageren
  9. unknown234 zegt

    27 december 2017 om 15:21

    Een opstijgend vliegtuig stoot per seconde net zoveel ultrafijnstof uit als een miljoen vrachtwagens. Gewoon lelystad er doorheen rammen, vervolgens klagen dat de lucht nog viezer wordt en de automobilist er voor laten opdraaien.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      27 december 2017 om 15:40

      @unknown234: Ah, daar wil ik de bronvermelding wel van zien!
      Niet dat ik denk dat vliegtuigen schoon zijn, maar ik vind het een behoorlijke claim. Vooral per seconde :P

      Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        27 december 2017 om 15:43

        @fanboy: https://milieudefensie.nl/luchtvaart/veelgestelde-vragen#vliegtuigenvliegenhoogindelucht

        Kopje 3

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      27 december 2017 om 19:02

      @unknown234: de automobilist. Alsof het een bedreigde soort betreft. Die nooit vliegen. Geen vlees eten. Geen huis hebben met een verwarming. nooit producten kopen die van ver komen. Alleen maar auto rijden de hele dag. En worteltjes eten die ze onderweg plukken.

      Login om te reageren
      • dedon zegt

        27 december 2017 om 19:38

        @pomoek: Klopt. Op het moment dat ze geen auto rijden zijn het geen automobilisten…

        Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    27 december 2017 om 17:03

    Milieudefensie zijn dikke criminelen. Net zoals de overheid, die staat toe dat er chemisch afval vermengt wordt met stookolie voor schepen. Zo komen de chemische bedrijven er voor een prikkie van af en wij mogen het inademen.
    En maar naar de auto blijven wijzen….

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 december 2017 om 17:43

      @rufctr01:
      Je katalysator is een vebrandingsoven voor chemisch afval.
      Wat de moderne benzines eigenlijk zijn.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      27 december 2017 om 19:03

      @rufctr01: je ” argumentatie” betreft alleen de overheid. Waarom is M-defensie dikke criminelen?

      Login om te reageren
      • dedon zegt

        27 december 2017 om 19:41

        @pomoek: Daar zijn zoveel argumenten voor te bedenken. De meest simpele is dat er genoeg leden van MD een strafblad hebben.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          27 december 2017 om 19:47

          @dedon: haha, ik zou graag weten wie die criminelen zijn maar ik vermoed ex leden van Bandidos?

          Login om te reageren
  11. maotje zegt

    27 december 2017 om 21:00

    Het is goed dat de overheid op zn vingers getikt word. Daar blijven we scherp van. Tuurlijk zijn we aan vervuilen, daar kun je geeoon niet omheen. Alleen de nadruk ligt altijd op het autoverkeer, maar de grootste vervuiler is de scheepvaart, gelukkig worden de regels in 2020 aangescherpt voor ze. Betekent overigens niet dat we niks aan het wegverkeer moeten doen. Maar stop met al die doelloze millieuzones, dat pleisters op open wonden plakken en pak nou eens de grootste bron aan: het file probleem! Iedere dag een goede 300 km aan stationairdraaiende auto’s en vrachtwagens 2 x per dag.

    Login om te reageren
  12. e1000bmw zegt

    28 december 2017 om 23:31

    Halleluja!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North