
Toen Land-Rover aankondigde dat het zou stoppen met de productie van de legendarische Defender was menig autoliefhebber betreurd, er kwam een eind aan een Brits icoon.
Maar daar dacht de eindbaas van Ineos, Jim Ratcliffe, heel anders over. Hij zou niets liever willen dan de Defender blijven produceren. En hoewel Ineos een chemiebedrijf is kom je natuurlijk niet tussen een man en zijn droom! Jim is in gesprek geweest met Land-Rover om de productie van de Defender nieuw leven in te blazen. Helaas mocht het niet baten, dit idee werd van de baan geveegd.
Echter, nu kondigt Ineos aan zelf met een 4X4 te komen. En je raad het al; deze gaat sterk lijken op de Defender. Het wordt geen één op één kopie, maar een SUV die zijn filosofie met de Defender deelt. De CEO van Ineos ziet een gat in de markt. Hij wilt een pure en alternatieve tegenhanger bieden voor de “standardised “jelly-mould” sport utility vehicles”. De SUV die de beste man wil creëren is een off-roader die qua spirit op de Defender zal lijken maar in een modern jasje gestoken. Daarbij ligt de nadruk op meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Het bedrijf stelt dat het honderden miljoenen zal investeren in het project en ze zullen expertise invliegen vanuit de hele autowereld.
Het is nog onduidelijk waar de auto gebouwd gaat worden. Dat wordt de eerstvolgende fase van het project. We zien hier een overeenkomst met andere dreamchasers, zoals Ferruccio Lamborghini. Deze man dacht dat het wel beter kon en volgde zijn droom. Laten we hopen dat het Jim mee zit. Hij dient wel vaart te maken want Jaguar Land-Rover heeft de opvolger van de Defender gepland voor 2019…
Met dank aan Sketcher en Robert110 voor de tips!
Cool!
Ik heb al een goud omlijst portret van de man opgehangen in het geval het ook echt lukt. Ik vind het een heel goed idee, of het kans van slagen heeft…..dat hangt heel erg af van waar hij mee komt.
Ik zie het in elk geval moor me als een soor standaard vrij simpele auto die vrij makkelijk door producten van derden (open source) aan te passen is voor hoe hij hem wil gebruiken. 4×4 toy, expeditievoertuig, werkpaard etc.
Potentieel een heel leuk initiatief.
@sketcher: Overigens hoeven we niet veel te verwachten van de Defender opvolger. Dat wordt gewoon een soort SUV, niet in dezelfde spirit als de huidige Defender
@sketcher: Meer zoals de G-klasse?
@berlinetta: Gezien de huidige richting van Land Rover verwacht ik meer niveau ML
@robert110: Waarom zouden ze zelf een concurrent bouwen voor de Range Rover en/of Discovery?
@berlinetta: Waarom zijn de Discovery raaks en Range Rover reeks nauwelijks van elkaar te onderscheiden?
Omdat ze eigenlijk allemaal dezelfde markt willen bedienen, waar de marges het grootst zijn.
@sketcher: Eens, maar dan zou het niet logisch zijn om daar nog een derde model aan toe te voegen.
@berlinetta: Als het goed uitpakt meer als een Wrangler, als het tegenzit meer als een Jeep Renegade
Leuk die verheerlijking. Maar je kunt nog steeds echte 4×4’s kopen hoor, met starre assen. Want de eis blijft starre assen (waarmee je nooit echt weg komt van het zeepkist rijden) voor een 1 of andere manier (ja ik weet het, kan meestal meer hebben)
Je kunt nog steeds een Landcruiser 70 serie kopen met starre assen, of een Suzuki Jimny (ja die heeft ook gewoon nog starre assen voor en achter, en parttime 4×4)
Volgens mij gaat het meer om imago en merkbeleving.
Wat een topidee! Fantastisch zeg! Ik wil deze man zijn urinoir zijn!
Misschien experimenteren met een elektrische aandrijving (zodat het geen Santana PS10/Iveco Massif verhaal wordt) en deze auto kan nog heel lang door!
@granlusso: Ben jij de zoon van mevrouw Paay?
@berlinetta: Nee, maar zoute gerechten heb ik altijd wel kunnen waarderen
@granlusso: Nou moet je het niet meteen gaan verpesten natuurlijk.
@granlusso: glimlach. Dankjewel
Oh ik dacht dat hij er een camper van wou maken
Wat moet het leuk zijn om “fuck you money” te hebben. Kan hij dan aub ook de BMW E30 nieuw leven in blazen? Dan koopt menig autoblogger gelijk een nieuwe ^^
@breakingpoint: Jaa, dat zou gaaf zijn. Ik zou meteen een zwarte 325i Cabrio met beige kleding kopen! En een Touring, en de tweedeurs. Allemaal is ook goed.
Ik zou best graag in die tijd geleefd hebben wat dat betreft.
@granlusso: waarom koop je dan geen gebruikte? Een nieuwe zal duurder zijn?
@davelepeef: Velen zijn al afgetrapt of niet de configuratie die je zoekt. Zonder al de ontwikkelkost, en technologie, denk ik aan Daciaprijzen.
@breakingpoint: zal tegenvallen. Je kunt reproductie-bodies voor Escort mk2’s kopen, Chinese makelij, voor ik meen 7000£. Dan heb je een kale kas, zeg dat je voor 25k een heel eind komt. Dat zijn geen Dacia-prijzen meer.
Als je die lijn doortrekt kun je ook best een leuke e30 bouwen toch? Je moet alleen niet niet teveel aan originaliteit hangen, dat kost tegenwoordig erg veel. Add youngtimerhype > overprized auto’s…
@davelepeef: Haha ik denk dat dat tegenwoordig niet meer zoveel scheelt
@breakingpoint: die bmw is leuk, maar volkomen nutteloos. Een w123 daarentegen is kwaliteit enorm sterk en heel erg praktisch, en is erg goed in wat die moet doen. Gezien de liefde voor de defender lijkt me dat dus een logischer keuze. W123 it is dus. Heeft die man ook email?
@lekbak: waarom zo zwart-wit? Alle 3 dan!
@breakingpoint: sowieso die defender natuurlijk, dat wil die man graag. En de w123 dus.
En waarom zo zwart-wit? Omdat ik Mercedes fanboi ben en met name van de w123. Dan moet je natuurlijk niet aankomen met een e30 bmw, de vijand.
Ik ben erg benieuwd wat er van terecht zal komen. Ik begin in ieder geval met het opzij zetten van wat geld.
Dit soort mensen verdienen een permanente heldenstatus en een Heiligverklaring van de Patriarch van Rome!
Er zijn nog aan aantal wagens die ook gemaakt mogen worden:
Een Alfa (u raadt het al), een Volvo (R-a ra), een Mercedes (E-y gok es) en een piepkleine Peugeot die nogal wat pit heeft. NAW in de DM. ;)))
@vonklausenburg: Wel eerst ook echt die auto bouwen en verkopen. Hoeveel dagdromende miljonairs en miljardairs hebben we de afgelopen jaren niet hier voorbij zien komen? Bij elke nieuwe autofabrikant die niet gesteund wordt door een bestaande gevestigde partij in de autowereld zet ik dan ook altijd even wat vraagtekens, gewoon om teleurstelling te voorkomen. Maar als deze man zijn droom echt verwezenlijkt en een toffe moderne interpretatie van de Defender weet neer te zetten neem ik mijn petje voor hem af en steun ik die heiligverklaring volledig.
Overigens wat die Alfa betreft: hoe heerlijk zou dat zijn? Het koetswerk van de 159 op het platform van de Giulia en dan ook maar meteen een versie met die V6 in het vooronder. De natte droom van elke autoliefhebber.
Ik wacht het telefoontje graag af.
Kunnen ze niet een reverse engineering doen zoals de Russen dat vroeger deden
Wat een nare man, waarom laat hij nou de Defender niet eindelijk waardig sterven? Wat heeft de Defender toch misdaan om zo lang kunstmatig in leven gehouden te worden.
ging Land Rover niet opnieuw met de productie van de Defender beginnen na de brexit? Omdat ze toen niet meer gebonden zijn aan die belachelijke EU regels
@jantje_555: Je hebt geen belachelijke regels nodig om niet voor een Defender te hoeven kiezen.
Wie wil er nou anno 2017 een popnagelhok kopen met het echte zeepkist gevoel van rijden? Daarnaast de onveiligheid van het ladderchassis ontwerp (hard tegen een boom of muur mag je blij zijn als je het overleeft)
En dan denken dat hij verder komt in het terrein dan een modernere comfortabelere terreinwagen? (lees: dus geen SUV)
@fanboy: Er zijn nog genoeg mensen die zo’n ding nog gewoon nodig hebben (maar die heb je in Europa niet zo veel) en er zijn mensen die er voor hun plezier in rijden.
De door jouw eerder genoemde auto’s de LC70 (overigens niet in Europa te krijgen) en de Jimny hebben ongeveer de zelfde eigenschappen (problemen wil ik het niet noemen): Ladderchassis en zeepkist gevoel wat beide kenmerken zijn van die hard terreinwagens. Een terreinwagen is gewoon een compromis, beter op de weg betekend mind goed er naast en andersom.
Natuurlijk zijn er ook alternatieven te vinden die veiliger zijn en wat beter rijden en ongeveer het zelfde presteren als de Defender, oa de Wranger (maar ook een ladderchassis) 4Runner (ladderchassis en niet in Europa leverbaar), G pro (ladderchassis, moeilijk te krijgen en veel te duur), Pajero (ook ladderchassis). Maar al deze alternatieven hebben minimaal 2x zoveel computergestuurde troep aan boord als de Defender had.
De tijd dat je in Europa bij bijna ieder merk wel een vrij degelijke 4×4 kon bestellen is gewoon voorbij. Iedereen is naar de SUV gegaan en de Patrol’s en de Feroza’s zijn uit de showrooms verdwenen (in oa Zuid Afrika en Australië staan dat soort auto’s overigens nog wel in de showroom want daar weten ze een echte 4×4 tenminste wel op waarde te schatten).
Dat was zo mooi aan de Defender, dat was nog een 4×4 van de oude stempel die je gewoon nieuw kon kopen. Terwijl de G, de Land Cruiser en de Wranger (wel minder) langzaam naar de SUV markt gingen.
@robert110: Klopt wel. In Europa nog weinig mensen die het nodig hadden. En buiten Europa domineren de Japanners vooral in de verkopen. Anders het wel geloond om in ieder geval buiten Europa nog de Defender te blijven verkopen.
Echter, wanneer heb je een Defender (of LC70) echt nodig? Je hebt zoveel pickups en iets modernere 4×4’s, die het werk echt wel prima aankunnen, comfortabeler en veiliger zijn.
Neem een Nissan X-trail of nieuwe Landcruiser of Discovery, komt ook ver zat in het terrein. Tja meer computers ja, maar is dat een probleem? Ik vind dat alleen een probleem bij een lange overland reis.
Daarmee is er niet echt een reden meer voor een oude zeepkist.
Tja veel hebben onafhankelijke vering op de vooras, maar wat boeit het? Denk je er minder ver mee komt of het sneller stuk rijdt? Moet je goed je best doen (in Europa), en ondertussen stuurt het wel beter en veiliger op de weg.
Mijn camper is qua techniek gelijk aan een 4runner/hilux met onafhankelijke vering. Hij klimt net zo makkelijk een berg op hoor.
Overigens wordt de Landcruiser 70 serie nog wel geimporteerd hoor, nieuw wel te verstaan. Niet door Louwman, wel door andere bedrijven.
@fanboy: Over het algemeen zal het moderne spul wel voldoende zijn.
Het gebrek aan computer heeft vooral zijn voordelen in afgelegen gebieden en zonder piepen ze niet voor elk klein dingetje.
Off Road heeft een starre as wel degelijk voordelen. Je hele as komt simpelweg omhoog terwijl bij onafhankelijk het midden (waar ook je diff zit) op zijn plaats blijft waardoor je dit sneller stuk rijd.
Ik rijd zelf met een Feroza, ook off road en die heeft onafhankelijk voor maar en zijn momenten waar ik liever een starre as voor heb.
Maar hier in Nederland is het heel nuchter gezien gewoon overkill, en kies je eigenlijk alleen zo’n ding of omdat je je 4×4 liever met een hamer repareerd dan met een laptop of omdat je het een mooie/leuke auto vindt (of allebei).
@robert110: Klopt wel ja. Maar je diff kan met onafhankelijke vering ook wel hoger gemonteerd zijn. Dus bij normaal rijden is mijn achterste diff (starre as) lager dan m’n voorste diff. En voor mijn voorste diff zit nog een hele dikke balk die heel wat klappen kan hebben.
Voor een defender is ook geen reden meer nee. En dan krijg je nog dingen zoals airco. Als je airco wil moet je je knieschijven inleveren.
Als ze in Afrika of waar dan ook nog goede verkopen hadden kon de productie nog wel doorgaan, maar helaas.
Yes hello mister Ratcliffe, this is Victor Muller from Holland speaking. I hear you have many millions to spend on an offroader.. I have just the thing for you, the Spyker Defender-8-Peking-to-Paris.
Wat een held deze man. Oneindig lof voor het in stand houden van een brits icoon!!