• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Minder omslachtige namen voor hulpsystemen op komst

Auteur: Loek, gepost 19 januari 2020 om 17:05 – 22 Reacties

We willen het weer kunnen begrijpen.

Afkortingen kunnen belangrijk zijn. Mits goed gedaan kun je middels een afkorting je naam een stuk eenvoudiger maken. Je wil immers niet de hele tijd hoeven uitleggen dat je in een Svenska Aeroplan Aktiebolaget 9-5 rijdt, of in een Mercedes-Benz S-Klasse 6.3 liter Aufrecht Melcher Großaspach. Datzelfde geldt voor alles wat je aan kunt vinken op de optielijst.

Want op zich is het een goed initiatief om zaken beter begrijpbaar te maken, maar het werkt momenteel averechts. Het begrip ‘door de bomen het bos niet meer zien’ is wat gauw in je op komt als je op de optielijst vinkjes kan zetten bij ACC, LKA, BSM, FCW, A/C, SOS of PDC. Helemaal omdat het niet helemaal universeel is. PDC staat bij veel merken voor Park Distance Control, maar Mercedes noemt het bijvoorbeeld Parktronic. Merken hanteren RVM als Rear-View Monitor, maar ‘backup camera‘ wordt ook vaak gebruikt. Het zorgt voor verwarring. Is Blind Sport Information System hetzelfde als Blind Spot Monitor?

Daarom dat het Department of Transportation globale afspraken wil met namen voor deze systemen. Gewoon, wel zo duidelijk, en waarom ook niet? Het kan voor onnodige verwarring zorgen als je andere namen hanteert voor hetzelfde systeem. Het is niet alsof je reclame hoeft te maken voor parkeersensoren. Die zitten ook in een Hyundai i10.

Belangrijk om te vermelden: DOT is Amerikaans en geeft het op als een advieslijst. Ze kunnen de autofabrikanten niet verplichten om dit door te voeren. Wel geven ze de gehele lijst met systemen die de afgesproken namen krijgen:

  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Active Driving Assistance
  • Lane Keeping Assistance (LKA)
  • Blind Spot Warning
  • Forward Collision Warning (FCW)
  • Lane Departure Warning (verschil met LKA is dat LKA actief ingrijpt)
  • Parking Obstruction Warning
  • Rear Cross Traffic Warning
  • Automatic Emergency Braking
  • Automatic Emergency Steering
  • Rear Automatic Braking
  • Active Parking Assistance (automatisch inparkeren of assisteren daarbij)
  • Remote Parking
  • Automatic High Beams
  • Backup camera
  • Driver Monitoring
  • Head-up Display
  • Night Vision
  • Surround-View Camera

Mocht één van je features in je auto over een paar jaar dus ineens niet meer te vinden zijn, raadpleeg deze lijst: het kan een naamsverandering geweest zijn. Want duidelijkheid.

Ook interessant!

  • Deze oude namen van Ford komen terug!
  • Kleine Seat
    Eindelijk weer een kleine Seat op komst
  • Nog goedkopere Hyundai EV
    Nog goedkopere Hyundai EV is eindelijk op komst
  • Politiecamera's namen foto's van gezichten automobilisten
    Politiecamera's namen foto's van gezichten automobilisten

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Bentley neemt ruim de tijd met de Bentayga Speed
Volgend bericht: De wereld heeft vertrouwen in Sono Motors »

Lees Interacties

Reacties

  1. pablo1971 zegt

    19 januari 2020 om 17:24

    Zou het wel waarderen als er een eenduidige bediening zou komen voor bijv Grootlicht (stengel van je af duwen VS naar je toe halen a la Franse auto’s), alarmlichten (knop op dashboard VS op de stuurkolom), ruitenwissers (0-int-langzaam- snel VS int-0–langzaam-snel)

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 januari 2020 om 18:10

      @pablo1971: wees blij dat de stengels voor de richtingaanwijzers altijd aan dezelfde kant zitten. Is ook wel eens anders geweest…

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        19 januari 2020 om 23:38

        @potver7: wanneer heb jij voor het laatst in Azië gereden? Bij iedere huurauto is het weer afwachten aan welke kant de ruitenwisser- en richtingaanwijzer handle zitten

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 januari 2020 om 18:41

      @pablo1971: het duurt ook wel 5 minuten voor je aan die ruitenwissers gewend bent natuurlijk…

      Login om te reageren
      • milvus zegt

        20 januari 2020 om 11:38

        @lekbak: In 3,5 week rijden in huurauto waarbij de richtingaanwijzer en ruitenwisserbediening andersom zaten dan ik ben gewend (Hyundai in Zuid Afrika), heb ik minstens 800 keer de ruitenwissers bediend terwijl ik wilde afslaan. :-)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          20 januari 2020 om 12:21

          @milvus: dat is heel wat anders dan wat hierboven staat.

          Login om te reageren
          • milvus zegt

            20 januari 2020 om 13:43

            @lekbak: Klopt, was ook meer reactie op potver7

            Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      20 januari 2020 om 08:30

      @pablo1971: net als Cruise control, en dan in ieder geval consistent over een merk. Bij BMW in de E36, E46 en E90 zit de cruise control overal anders.

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      20 januari 2020 om 19:19

      @pablo1971: Waarom, gewoon je auto leren kennen

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    19 januari 2020 om 19:57

    Parking Obstruction Warning, POW? Prisoner of war

    Login om te reageren
    • dappers zegt

      20 januari 2020 om 10:58

      @lekkerlinksrijden: of het geluid voor als het niet werkt?

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    19 januari 2020 om 21:13

    Een Amerikaans ministerie dat het weer voor heel de wereld wil regelen… Let’s make America modest again and say No!
    Wat mij betreft is dit een oplossing voor een niet bestaand probleem, zoiets kun je dus prima aan de markt overlaten. Die maakt er gewoon assistent pakket van.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      19 januari 2020 om 21:59

      @mashell: De markt is notoir slecht in het zelf reguleren. Zowat alles dat vandaag min of meer goed functioneert, is mede te danken aan regulering. Niet aan de markt, want de krachten in de markt bestrijden elkaar in plaats van samen te werken.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 januari 2020 om 07:12

        @BaRa: tja, wat levert het beste product op? Samenwerking of concurrentie? Ik ben er van overtuigd dat concurrentie, een beter product willen hebben dan je concurrent meer innovatie oplevert dan door samenwerking op precies hetzelfde uit te komen. Samenwerking doe je alleen als het te duur of te complex is om het zelf te doen. Reguleren wat gereguleerd moet zijn, zoals de volgorde van de pedalen, niet reguleren wat niet gereguleerd hoeft te zijn zoals benaming en technisch functioneren van assistentsystemen.
        Komt overigens nog bij dat veel van die systemen gewoon worden ingekocht bij toeleveranciers, je kunt je dan hooguit onderscheiden in versie en marketing, zoals de benaming.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          20 januari 2020 om 12:23

          @mashell: dit gaat niet om reguleren hoe het werkt, dit is puur de naam. De concurrentie blijft dus nog gewoon.

          Login om te reageren
    • 560pk zegt

      19 januari 2020 om 23:47

      @mashell: ben het grotendeels met je eens.
      Heb in een ver verleden MB gereden, en nu al weer vele jaren BMW. Ze hebben verschillende afkortingen voor dezelfde systemen, maar ik heb ze nooit door elkaar gehaald! (Komt so-wie-so allemaal van Bosch, Delphi, Valeo etc.)

      Login om te reageren
  4. notsobig zegt

    20 januari 2020 om 01:25

    Nooit geweten dat al mijn auto’s zelf mijn eerste autootje uit ’89 Adaptive Cruise Control hebben/hadden, alleen we raar dat je deze alleen aan kan zetten met je contactsleutel zonder motor aan…

    Login om te reageren
  5. escort77 zegt

    20 januari 2020 om 06:14

    ACC staat al jaren voor Automatic Climate Control, is toch wat anders dan handmatig bediende airco.

    Vanaf nu gebruiken we acc dus voor cruise control, duidelijk…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 januari 2020 om 07:18

      @escort77: ACC ken ik alleen voor adaptieve cruise control. ACC in de context van klimaatregeling heb ik zelfs nog nooit gehoord, daar zijn mooiere namen zoals “climatic” voor. En dat Daimler hun adaptive cruise control dan weer “distronic” noemt mag best, verwart ook niemand wat de symbolen op het stuur en instrumentenpaneel zijn wel gestandaardiseerd.

      Login om te reageren
  6. Erik zegt

    20 januari 2020 om 07:02

    Lang geleden toen Honda kwam met een eigen ontwikkeld Anti Blokkeersysteem (ABS) mochten ze het geen ABS noemen wegens patent rechten van Bosch. Dus werd het ALB genoemd, Anti Lock Break.

    Login om te reageren
  7. hans75 zegt

    20 januari 2020 om 08:31

    ik mis ARKO en BIH in dit lijstje… heb ik eindelijk wat opties gevonden op mijn klassieker, staan ze r niet bij

    Login om te reageren
  8. blackmilo zegt

    21 januari 2020 om 06:25

    Doe mij maar night vision

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North