• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Minder snel achter de tralies voor niet betalen verkeersboete

Auteur: RubenPriest, gepost 24 november 2020 om 09:04 – 13 Reacties

Er staat een consequentie tegenover als je uiteindelijk niet een verkeersboete kunt betalen. Het komt echter steeds minder vaak voor dat je de bak in moet.

Verkeersboete op de deurmat en deze gewoon negeren? Tenzij je eens een staatshotel van de binnenkant wil bekijken is dat niet aan te raden. In eerste instantie komen er een reeks verhogingen je kant op, maar uiteindelijk wacht er een cel op je. Toch is er een verandering gaande in dit proces.

In 2015 heeft de Nationale Ombudsman een onderzoek ingesteld naar het gijzelen van mensen die boetes wel willen, maar niet kunnen betalen. Dit onderzoek kwam er omdat er in 2014 ongeveer 10.000 mensen werden opgesloten omdat ze een boete niet konden betalen. Sindsdien daalt het aantal mensen dat in het gevang terecht komt hard. Ook in 2019.

200 mensen in de bak in 2019

Vorig jaar werden slechts 200 mensen opgesloten omdat ze een verkeersboete niet konden betalen. Dat schrijft minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) in een brief aan de Tweede Kamer. Een enorm verschil in vergelijking met zes jaar geleden. Sinds het onderzoek van de Ombudsman kijkt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) naar de persoonlijke situatie van de persoon die de boete moet betalen. Het is niet zo dat boetes opeens kwijtgescholden worden, maar het CJIB kijkt dan naar alternatieve betalingsmogelijkheden. Zo kan de schuldhulpverlening van de gemeente snel ingeschakeld worden in een huishouden waar de financiële zaakjes niet op rolletjes verlopen.

Verkeersboete betalen

Elk jaar worden er circa 9 miljoen verkeersboetes uitgeschreven. Dat betekent dat slechts 0,002 procent van de uitgeschreven boetes ervoor heeft gezorgd dat mensen achter de tralies verdwijnen. 84 procent van de boetes worden na een eerste verhoging voldaan. Indien er geen betaling binnenkomt volgt er een tweede verhoging en in dat geval worden 91 procent van de boetes betaald. (via AD)

Ook interessant!

  • Diplomaat verkeersboete
    Diplomaten betalen nog altijd helft verkeersboetes niet
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, Verkeer

Vorig bericht: « Onderzoek: rijden liever alleen in de auto
Volgend bericht: Volkswagen Up! GTI krijgt premium make-over »

Lees Interacties

Reacties

  1. davido89 zegt

    24 november 2020 om 09:11

    Ik ben ooit vergeten om de 7 euro administratie kosten te betalen op een boete ;(
    Beetje dom natuurlijk, maar dit werd doorgestuurd naar een gerechtsdeurwaarder (Syncasso, vreselijk onsympathiek bedrijf). En het bedrag werd vervolgens 270 euro…

    Weet iemand of je hier nog iets aan kan doen qua bezwaar? Beetje triest natuurlijk dat je dat moet betalen.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      24 november 2020 om 09:57

      Weinig. Als gewone burger kun je maar beter op je knieën gaan en je kaal laten plukken. Met een ‘sorry, was een foutje’ kan alleen de overheid zelf wegkomen.

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      24 november 2020 om 10:28

      @davido89: Je kan je op het redelijkheidsbeginsel beroepen. €270 voor een fout van €7. Maar je blijft afhankelijk van de ontvanger.

      Login om te reageren
    • peewee05 zegt

      24 november 2020 om 11:56

      @davido89: lijkt me wel, er mag wel een verhoging opzitten maar die moet wel in verhouding zijn met het oorsprokelijke bedrag. Zo’n incassobureau is al snel geneigd om extra kosten in rekening te brengen. Die 7eur sowieso zsm betalen aan het CJIB, nooit zomaar geld overmaken aan het incassobureau!

      Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      24 november 2020 om 16:39

      Je kunt de ombudsman aanschrijven omdat de toeslagen van het incasso bureau totaal niet in verhouding staan tot het te innen bedrag,
      De Nederlandse wet gaat uit van redelijkheid en billijkheid.
      Zaak is wel om alleen feiten te noemen en TanteSjaan en de rolgordijntjes in de keuken niet te noemen, maar gewoon alles puntsgewijs duidelijk aangeven en ook waarom je vindt dat je bezwaar maakt, namelijk een onredelijk hoog bedrag voor de incasso van 7 Euries.

      Login om te reageren
  2. Arnoud zegt

    24 november 2020 om 09:53

    Wat bereik je er ook mee om mensen die niet kúnnen betalen op te sluiten? Met zitten in de bak wordt de boete niet betaald, sterker nog, de kosten worden veel hoger. Zitten in de bak is daarnaast bij veel werkgevers reden voor ontslag dus geen inkomen meer en dus kan er nog steeds niet betaald worden. Mensen die niet WILLEN betalen laten zitten heb ik veel minder moeite mee.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      24 november 2020 om 10:12

      @Original_Arnoud: hoe bepaal je of iemand niet WIL of niet KAN betalen? Als iemand zich blijkbaar wel een auto kan veroorloven (MRB, verzekering, tanken, onderhoud, afschrijving) maar een boete (gemiddeld 100 euro?) niet dan is dat toch gek eigenlijk?

      Natuurlijk zijn er uitzonderingen met trieste verhalen maar in veel gevallen komt het ook neer op het maken van juiste keuzes en prioriteiten stellen.

      Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        24 november 2020 om 10:30

        @escort77: Na het betalen van de WA en MRB is er niets meer over. En de auto wel nodig hebben voor je werk. Slecht betaalde banen zijn vaak op industrie terreinen waar geen OV komt.

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          24 november 2020 om 10:42

          @crashingduke: niet te hard rijden dan, scheelt je ook brandstof en onderhoudskosten. Win-win

          Login om te reageren
      • porker zegt

        24 november 2020 om 10:47

        @escort77: het niet betalen van je verzekering levert ook een cjib boete op. En die zijn niet mals, na verhogingen. Niet kunnen betalen is meetbaar. De rest zijn niet willers.

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        24 november 2020 om 17:33

        Staat iemand al geregistreerd bij het BKR? Is de persoon al bekend bij gerechtelijke incassobureaus? Zijn er problemen met de belastingdienst? Is er een bewindvoerder?

        Login om te reageren
  3. jupke zegt

    24 november 2020 om 11:10

    De overheid mag alles en de burger moet alles! De roverheid zegt sorry en weer door! Zie je wel bij de toeslagen-affaire.

    Login om te reageren
  4. mustang750supersnake zegt

    24 november 2020 om 12:53

    jazekersss maak t nóg makkelijker?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North