• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI Cooper S keert terug, zonder iconische uitlaten!

Auteur: RubenPriest, gepost 7 februari 2024 om 07:41 – 12 Reacties

MINI Cooper S keert terug zonder iconische uitlaten

Dit is de Cooper S op basis van de nieuwe generatie MINI.

Hoe herkende je een Cooper S aan de afgelopen generaties? Inderdaad, met die stoere twee uitlaten in het midden. Blijkbaar zijn uitlaten uit den boze bij MINI. De elektrische merkidentiteit is inmiddels zo belangrijk geworden dat de Cooper S met benzinemotor dit niet mag uitstralen. Ook de typische luchtinlaat bij de motorkap mist.

Want inderdaad. Tot op heden ging het bij de nieuwe generatie MINI vooral over de elektrische variant. Dit is de versie met verbrandingsmotor. De auto komt er als Cooper C en als Cooper S. Het is in elk geval fijn dat de S überhaupt terugkeert. Noem jij maar eens een 3-deurs hot hatch die je nu nieuw kunt kopen. Ik wacht even. Inderdaad, dat segment is helemaal uitgestorven.

Cooper C en S

De Cooper C heeft een driecilinder benzinemotor. Deze levert 156 pk en 230 Nm aan koppel. In 7,7 seconden zit de C op 100 km/u. De Cooper S heeft een viercilinder aan boord, deze mag het doen met 204 pk en 300 Nm koppel. Het sprintje naar de honderd is in 6,6 seconden voltooid.

MINI zegt voor een minimalistisch ontwerp te hebben gekozen. Dat is inderdaad te zien. De Cooper S schreeuwt het niet van de daken dat dit de sportievere variant is. Dan moet je echt doorsparen voor de JCW.

Interieur

Dat minimalistische gaat door in het interieur. Achter het stuur zit niks, in plaats daarvan is er een groot centraal OLED-display waar alle informatie op valt af te lezen. Optioneel is een panoramische glazen schuifdak. De achterbank is neer te klappen in een 60:40 verhouding. Standaard heeft de MINI Cooper C en S 210 liter bagageruimte, met de bank plat is dat 725 liter.

Nieuwe MINI Cooper S
Nieuwe MINI Cooper S
Nieuwe MINI Cooper S
Nieuwe MINI Cooper S
Nieuwe MINI Cooper S

Aankleden

Je nieuwe MINI Cooper C en S verder aankleden kan met de Essential, Classic, Favoured en JCW pakketten. Zoals je van MINI gewend bent zijn er weer allerlei mogelijkheden om de boel te personaliseren. Naast een exterieurkleur, kun je ook kiezen uit vier dakkleuren. De kleurcombinaties zijn trim-specifiek. Velgen zijn te kiezen in de formaten 16 tot 18 inch.

Lancering

Prijzen en beschikbaarheid van de nieuwe MINI Cooper C en S zijn nog niet bekendgemaakt. De line-up bestaat nu uit de MINI Cooper C (benzine), E (elektrisch), S (benzine) en SE (elektrisch). Het is wachten op een volbloed JCW. En wellicht als MINI het nog aandurft een GP4? Een man mag hopen.

Ook interessant!

  • Video: 2024 MINI strekt de beentjes
  • Fatsoenlijke actieradius voor de nieuwe elektrische MINI Cooper
    Fatsoenlijke actieradius voor nieuwe elektrische MINI Cooper
  • Speciale Mini John Cooper Works viert de handbak
  • MINI Clubman Untold Edition heeft gewaagde wielen

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

cooper, cooper-s, MINI

Vorig bericht: « Porsche Taycan facelift video: 678 km actieradius, 952 pk
Volgend bericht: Rico Verhoeven zou deze Ghost niet misstaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Snelle zegt

    7 februari 2024 om 08:08

    Toch knap dat mini (bmw) wel voor een design ‘mag’ kiezen dat cleaner is. Vind de bmw’s van tegenwoordig zoveel ‘China’ flapjes hebben dat het niet meer mooi wordt. Denk dat deze prima aansluit bij de volledige electronisch MIni die er uitaard nog aankomt in het nieuwe model.

    Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    7 februari 2024 om 09:43

    Hoe help je een merk omzeep dat jr zelf hebt gered

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      7 februari 2024 om 11:07

      Waar doel je op? Dit is toch typisch een MINI? Dat herken je van verre.. Vlot is ie ook nog steeds.. Ze verkopen als een malle, althans hier in de Randstad, veel ook als EV.

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    7 februari 2024 om 10:24

    Zie je wel dat het toevoegen van die zwarte randen onder de deuren en rond de wielkasten het ontwerp weer beter maakt? Die elektrische variant ziet er gewoon kaal uit zonder die randen. Mijn vrouw is geinteresseerd in de elektrische en ik denk dat ik hem op dag 1 langs de wrapboer hier om de hoek breng (nee dat is geen Mexicaan) om die randen alsnog aan te laten brengen.

    Nu nog wat verzinnen voor die achterlichten.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      7 februari 2024 om 13:04

      @Gulli: eensch! Volgens mij worden zwarte wielkastranden meestal gebruikt om wat accent toe te voegen aan de carrosserie. De wielen ogen iel en je schrikt er eigenlijk van hoe veel metaal er tussen motorkap en wielkast zit. Dit viel mij ook al op aan de Ferrari Purosangue, die lijkt proportioneel nog best aardig op de Lusso, totdat je die zwarte wielkasten wegdenkt.

      Moet wel zeggen dat Mini waarschijnlijk voor niet zwarte randen heeft gekozen om de auto wat unieker te laten lijken t.o.v. de vorige. Voor het openen van dit artikel dacht ik dat Mini de vorige generatie nog een laatste kans gaf.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        7 februari 2024 om 13:48

        @loek

        Ik heb ooit een MS Paint projectje in de tiplijn mailbox gedropt van de EV mét zwarte randen en dan zie je meteen dat hij alweer best wel op de normale lijkt idd.

        Hetzelfde zie je ook bij de Honda e, het lijkt een soort uncanny valley te zijn waardoor de auto gewoon niet klopt.

        Ik heb wel eens geleerd (van die ene Nederlandse ontwerper in z’n maatpak) dat een ongeschreven regel in auto-ontwerp is dat je de ruimte tussen de onderkant van de achterste zijruit en de onderkant van de wielrand niet groter mag laten zijn dan de hoogte van het wiel zelf. Daarom zijn een hoop fabrikanten die vouwen boven de wielkasten gaan maken, die de rand van de wielkast volgt. Als een soort optisch bedrog om het wiel groter te laten lijken. Die zwarte rand die een hoop cross-overs kregen (of de V70 XC/Audi Allroad) en dus ook auto’s als de Mini en de 208 rekken dat optische bedrog nog verder uit.

        En dan zie je dus wat er overblijft als je die randen weg laat :)

        Login om te reageren
  4. mashell zegt

    7 februari 2024 om 10:37

    Dat stuur ziet eruit alsof het heel lekker vastpakt.

    Login om te reageren
  5. Mas-Estate zegt

    7 februari 2024 om 11:05

    Jammer. Ziet eruit als een Mini One eigenlijk zo.
    Niet lelijk maar gewoon niks spannends aan.

    Login om te reageren
  6. pa045 zegt

    7 februari 2024 om 11:16

    Zo een scherm bovenop je dashboard kan ik niet serieus nemen.

    Login om te reageren
  7. alloallo zegt

    7 februari 2024 om 11:44

    Niet lelijk! Maar ik blijf mijn huidige cooper s (2020) gewoon doorrijden. Veel mooier

    Login om te reageren
    • goteza zegt

      7 februari 2024 om 12:26

      Ik blijf voorkeur houden voor mijn S uit 2013, die vind ik nog mooier.

      Login om te reageren
  8. eklasse zegt

    7 februari 2024 om 20:52

    Op basis van de huidige MINI met design trekjes van de nieuwe elektrische.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North