• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Taycan facelift video: 678 km actieradius, 952 pk

Auteur: RubenPriest, gepost 7 februari 2024 om 00:01 – 14 Reacties

Porsche Taycan facelift video: 678 km actieradius, 952 pk

De Porsche Taycan facelift is hier, met tot 678 km range en max 952 pk.

De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat hard. Toen de Taycan in 2019 werd gepresenteerd zat het al dik in orde met het technische plaatje. Het merk heeft sinds 2019 bijna 150.000 exemplaren van de Taycan verkocht. Met de Taycan facelift zet Porsche de volgende stap.

Porsche EV plannen

Met de facelift kan de Taycan er weer even tegenaan. Daar komt later dit jaar de volledig elektrische Porsche Macan bij. De volgende elektrische Porsche zal de opvolger van de 718 worden. Daarna volgt de Cayenne. Kers op de appelmoes is een nieuwe nog aan te kondigen elektrische SUV die boven de Cayenne zal worden geplaatst.

Porsche Taycan facelift: 678 km actieradius en 952 pk

Exterieur Taycan facelift

Aan het exterieur ligt het niet. Zelfs als autoliefhebber is het goed kijken wat de verschillen nu precies zijn met het model van voor de facelift. De grootste wijzigingen hebben dan ook plaatsgevonden op plekken waar je het niet ziet. De aandrijflijn bijvoorbeeld.

Laten we eerst nog even kort de uiterlijke wijzigingen benoemen. De Porsche Taycan facelift kun je herkennen aan de nieuwe koplampen en achterlichten. Met groot licht zijn de koplampen in staat om met groot licht tot 600 meter ver te schijnen. Er zijn drie nieuwe kleuren om uit te kiezen met deze facelift. Dit zijn Shadegreenmetallic, Provence (een soort violet) en Oakgreenmetallic_Neo.

De facelift is net als zijn voorganger verkrijgbaar ls sedan, Sport Turismo en Cross Turismo.

Het Porsche logo in de achterlichtstrip heeft nu een 3D-effect met een glasachtige uitstraling. Indien gewenst kan het logo zelfs oplichten met bijbehorende welkomst-/afscheid-animaties. Een Turbo en Turbo S herken je weer aan de Turbonite accenten. Porsche heeft nieuwe 21 inch velgen ontwikkeld voor een verminderde rolweerstand.

952 pk

Door naar het technische verhaal. Dat is immers waar het echt om draait. Er komen weer meerdere varianten op de markt, met achter- en vierwielaandrijving. Het vermogen is tevens toegenomen. De reguliere Taycan krijgt er 60 kW bij. De Taycan accelereert in 4,8 seconden naar de honderd.

De Taycan Turbo S met Performance Battery plus heeft een vermogenstoename van 140 kW en levert nu 570 kW/775 pk.

Nu is het vermogensafgifte en de Taycan altijd weer een dingetje. Zo heb je met Launch Control tijdelijk toegang tot meer power. Het is dus allemaal afhankelijk van factoren. Met Launch Control levert de Taycan Turbo S kortstondig 700 kW, dat is omgerekend 952 ouderwetse pk’s en 1.100 Nm aan koppel. In 2,4 seconden staat 100 km/u op de teller.

Verbeterde actieradius + snelladen

Na meer vermogen heeft Porsche ook de actieradius van de Taycan verbeterd met deze facelift. Het minst krachtige model komt 678 kilometer ver. Dat is een toename van maar liefst 175 kilometer in vergelijking met het oude model. De Taycan facelift heeft een grotere accu met een bruto capaciteit van 105 kWh, dat was voorheen 93 kWh.

Porsche Taycan facelift

Het laden gaat daarnaast ook een tandje rapper. De Porsche Taycan haalt een piek van 320 kW. Een toename van 50 kW. Porsche zegt ook het management van de nieuwe performance-batterij verder te hebben verbeterd. Daardoor kan de accu langer op een hogere piek opladen: meer dan 300 kW tot vijf minuten.

Onder koude omstandigheden presteert het accupakket beter dan voorheen. 10 tot 80 procent laden duurde voorheen 37 minuten bij een temperatuur van 15 graden Celsius. Met de nieuwe Taycan is dezelfde laadopdracht al in 18 minuten voltooid.

Porsche Taycan facelift

Volgens Porsche is een rit van Stuttgart naar Barcelona (1.247 km) met twee tot drie keer laden te halen. Op zo’n lange rit zou je met een auto met verbrandingsmotor ook wel een keer of drie stoppen. Het gat tussen EV en een reguliere auto is daarmee steeds kleiner aan het worden.

Manueel preconditioneren van de batterij is niet meer mogelijk met de Taycan facelift. Porsche claimt dat dit niet langer nodig is.

Standaard adaptieve luchtvering

Standaard op iedere Taycan is adaptieve luchtvering. Optioneel kun je dan ook nog kiezen voor het Porsche Active Ride-onderstel. Dit onderstel kan beter schakelen tussen comfort en dynamisch rijgedrag. Softclose op alle deuren is eveneens een optie.

Porsche Taycan facelift

De ophanging gaat in de juiste rijmodus ook schommel- en rolneigingen tegen. Dit vermindert de G-krachten aan boord voor inzittenden, wat weer zorgt voor een comfortabele autorit. Porsche heeft 15 kg van het gewicht weten te snoepen in vergelijking met het model van voor de facelift, ondanks de grotere accu en een rijkere uitrusting.

Naast adaptieve luchtvering, maken ook sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), een nieuwe generatie warmtepomp met een nieuw koelsysteem, een smartphonehouder voor draadloos opladen, de Drive Mode-schakelaar en Power Steering Plus deel uit van de standaarduitrusting.

Interieur

Het interieur van de Porsche Taycan facelift voelt vertrouwd. Een modusschakelaar op het stuur is nu standaard. Kies je voor het optionele Sport Chronopakket en de Performance-accu Plus dan krijg je een speciale push-to-pass-knop op de modusschakelaar. Met een druk op de knop is voor 10 seconden 70 kW beschikbaar.

Porsche Taycan facelift

De drie grote schermen in het interieur zijn gebleven. Nieuw is een verbeterde integratie van Apple CarPlay met ook de mogelijkheid voor In-Car Video-functie met videostreaming. In gewone mensentaal: de passagier kan op zijn eigen scherm filmpjes kijken.

Porsche Taycan facelift

Marktintroductie

De Porsche Taycan facelift staat dit voorjaar bij de Nederlandse Porsche Centra. Het merk zegt de Nederlandse prijzen binnenkort te communiceren.

Ook interessant!

  • Video: Porsche test 911 GT3 facelift
  • Video: Slome Porsche irriteert politieagent
  • nieuwe Porsche Taycan
    Wacht even met het kopen van een Porsche Taycan
  • Video: Porsche Macan kopt motorrijder

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

facelift, Porsche, Taycan, Video

Vorig bericht: « Bodem voor goedkoopste Audi R8 van Marktplaats bereikt?
Volgend bericht: MINI Cooper S keert terug, zonder iconische uitlaten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwadept zegt

    7 februari 2024 om 03:48

    Jammer dat niets is vermeld mbt platform en electro motor(en)

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      7 februari 2024 om 06:24

      Ik draai het eens om. Ik zeg: Fijn dat jullie helemaal gratis en voor niets deze hoogst informatieve video en tekst met ons delen. Ik ben verheugd om 99% van de door mij gewenste informatie met 1 klik op de muis te kunnen lezen. Wellicht dat we later nog iets horen over het platform en de elektromotoren, maar voor nu is het heel fijn dat jullie ons al zo snel hebben kunnen informeren over de rest.

      Klinkt toch wat vriendelijker, vind je ook niet?

      Login om te reageren
      • petrolicious zegt

        7 februari 2024 om 11:26

        @nicolasr, hulde aan het gratis, informatief artikel, maar toch maar even dat rondje gaan lopen en een koffietje pakken alvorens een lezer een veeg uit de pan te geven. Groetjes.

        Login om te reageren
      • a_buis zegt

        7 februari 2024 om 11:39

        Bedankt! Aanvullend: wij moeten de ellendige reclame troep trotseren om dit te lezen. 1-1. Beetje dankbaarheid naar lezers is ook wel op zijn plek af en toe…

        Login om te reageren
      • bmwadept zegt

        7 februari 2024 om 13:50

        Gratis en voor niks?! Wordt wakker beste @Nicolasr: Internet zit vol met gratis en voor niks content. Dat wil niet zeggen dat ik het werk van Autoblog.nl en haar redactieleden niet waardeer.

        Mijn vraag mbt platform is zeer relevant. Aangezien platforms bij EV’s vaak invloed hebben op bereik etc.

        Maar goed; voortaan zal ik eerst beginnen met ode aan Autoblog.nl.

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    7 februari 2024 om 07:11

    “single mother Amina works timelessly … joins a band of Nazi hunters”
    Was dat echt wat Porsche wilde laten zien op het bijrijders scherm?
    Update vooral op dat wat echt belangrijk is: het snelladen.

    Login om te reageren
  3. William zegt

    7 februari 2024 om 07:47

    Jammer van de onveilige aanraakschermen. Bij de nieuwe Macan heeft Porsche dat veel beter aangepakt. Traditionele knoppen voor de climate control etc.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    7 februari 2024 om 09:15

    Het kost een paar kwartjes, maar het is wel de enige elektrische auto die echt hebberig maakt.

    Login om te reageren
    • Fer-4S zegt

      7 februari 2024 om 10:50

      Een Porsche wordt nooit goedkoop, belangrijkste nadeel is de nogal karige uitrusting. 30-40K opties ben je zo verder om het een echt lekkere auto te maken.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        7 februari 2024 om 11:00

        Dat is wellicht ook precies de reden dat we er eentje willen. Altijd duur, en eindeloos te personaliseren. Jammer dat iedereen een zwarte neemt.

        Login om te reageren
        • Fer-4S zegt

          7 februari 2024 om 11:04

          Dan vergeet je het rijden, een Taycan is echt een heerlijke reisauto. Het is geen 911 of 718, maar het is meer Porsche dan een Macan en Cayenne. Dat maakt (los van het logo), het vooral een begeerlijke auto.

          Login om te reageren
  5. Fer-4S zegt

    7 februari 2024 om 10:48

    Helaas, geen update van interieur met knoppen zoals in nieuwe Macan. Interieur blijft qua look and feel wat achter t.o.v. bijvoorbeeld Panamera. Prima van facelift, voorkant vind ik niet mooier geworden. Het sneller laden is nice to have, in de praktijk heb je er (nog) niets aan omdat er maar weinig snelladers zijn die dat vermogen kunnen leveren. Verbeteren van range is wel noodzakelijk. Winter met moeite 350KM en zomer met moeite 400KM is te vaak wat irritant. Verbeterde CarPlay (en ik mag hopen ook betere achteruitrij camera), zijn een must. Huidige carplay integratie is bedroevend en camera ronduit slecht. Die boost is wel een leuke gimmick.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      7 februari 2024 om 22:40

      @Fer-4S Naar mijn idee moet je juist je best doen om laders te vinden die langzamer dan 300kw zijn. Voor populaire ritten, bijvoorbeeld Nederland-Tirol, is er veel aanbod. Alle Fastned, Allego en Ionity laders zijn 300+. Ionity vrijwel altijd 350. En je kan echt prima een route uitstippelen om alleen maar 300+ laders te pakken. Ook inmiddels richting Zuid Frankrijk. Alleen bijvoorbeeld Oost Europa is een uitzondering, en het Iberisch schiereiland. Maar verder is het echt wel goed te doen.

      Login om te reageren
  6. vondick zegt

    7 februari 2024 om 15:31

    Grote hamvraag: komt er nu een versie boven de Turbo S met meer dan 1000pk? Die Plaid moet onder de duim natuurlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North