Mercedes-AMG E 63: het beest is los!

Auteur: , 91 Reacties

Met meer pk's dan ooit te voren, concurrentie inclusief!

Dat er naast de E 43 ook een Mercedes-AMG E 63 en E 63 S zouden komen was allerminst een verrassing, maar naar de looks (enigszins voorspelbaar) en het vermogen was het nog even gissen. Tot nu, want in aanloop naar de LA Auto Show heeft Mercedes-AMG het doek van haar nieuwste geweldenaar getrokken.

Onder de kap een 4.0 V8 met twee turbo’s en niet minder dan 571 pk en 750 Nm. Tenminste, als je voor de ‘gewone’ E 63 opteert. Wie het S’je erachter bestelt, krijgt namelijk de beschikking over liefst 612 pk en 850 Nm. Daarmee verwijst hij alles en iedereen, de RS6 Performance (605 pk) inclusief, naar een tweede plek. Ten opzichte van hun voorgangers zijn de E 63 en E 63 S respectievelijk 13 en 27 pk sterker.

Helemaal nieuw is vierwielaandrijving niet voor een AMG *63-model, de vorige E 63 S kreeg het ook al, maar ditmaal is het standaard op elke E 63 (S). Zoals al eerder bekend, wordt de auto eveneens standaard uitgerust met een knopje om de driftmodus mee in te schakelen. Volgens Mercedes-AMG gaat dan al het vermogen naar de achterwielen, al vraag ik me af of dit te allen tijde waar is. Gaan we in de praktijk onderzoeken…

Kijken we naar de prestaties, dan legt de nieuwe E-Klasse eveneens een nieuwe standaard. Van nul naar honderd kan in 3.5 seconden, de S doet het in 3.3. De topsnelheid is uiteraard afgeregeld op 250 kilometer per uur, al kan de begrenzer tegen meerprijs pas ingrijpen bij 300 km/u. Prijzen zullen op een later moment bekend worden gemaakt.

Autojunk



91 reacties

De eerste die over taxi begint is af
@ziekegeest: Hee, ik dacht trouwens gelijk aan Taxi!
Hij klopt helemaal, wat een heerlijke bak.
Ik vind hem wel errrruug dik hoor, wat een kanon en wat een cijfers! 3,5 seconden naar de 100 en 3,3 seconden naar de 100. Gewoon bizar. Geef hem een ander kleurtje en haal het spoilertje van de achterklep af en ik ben verliefd.
@viezefreddyw: 3,3 seconden, dat gaat echt nergens meer over. Sneller dan een 997 Turbo. Limiet is wel bereikt denk ik, wat betreft de 0-100.
@e550: Ja, dat lijkt mij ook ja. Dit zijn gewoon bizarre cijfers. Wat is de volgende stap? 3 tellen rond? Ben je gewoon net zo snel als een 458 Speciale. Een reguliere 458 legt het gewoon af met zijn 3,4 seconden op de 100… Gewoon te gek voor woorden.
@viezefreddyw: @e550: speciaal voor jullie dit filmpje, over waarom we er inderdaad bijna zijn https://youtu.be/nAvIVGGhEis
@viezefreddyw: 0-100 is zo niet interessant…3.5 of 4.0s, je merkt er niks van. Zo overrated! 0-200 of 300, dan praten we ergens over.
@skinnybmw: Dat het overrated is ben ik het met je eens maar alsnog vind ik het wel erg indrukwekkende cijfers. Ik bedoel, we hebben het hier over een sedan waarin je vijf personen kan vervoeren plus een zooi aan bagage. En je kan van 0 naar 100 in 3,3 tellen. Bizar toch?

En iets in mij zegt dat de tijden van 100 naar 200 en alles daar tussenin en omheen ook wel erg goed zijn.
@viezefreddyw: Nou de 3.3 sec haal je echt niet met 5 personen en bagage. Maar het blijft wel verdomd hard gaan voor een zakensedan.
@sollie1984: Dat is zeker waar, maar hard gaat het sowieso met vijf man plus bagage.
@viezefreddyw: ik vind alles onder de 5-6 sec snel…en het is inderdaad bizar snel voor een sedan. Maar in de jaren 80 waren er ook als dikke sedans die richting de 6s gingen. Ik ben dus meer benieuwd naar de echte mannen-acceleratie tijden. Je kunt iedere auto heel snel naar de 100 laten knallen, ook een Golf 1 GTI maar hard naar de 200-300-400 is een ander verhaal.
@skinnybmw: Ben het met je eens hoor. Acceleratietijden van 0 naar 100 is leuk als kroegpraat. Maar ik denk dat deze AMG acceleratietijden van 0 naar 200 neerzet die ook aardig angstaanjagend zijn. Terwijl je even je stoelverwarming aanzet en op comfortabele stoelen zit dan menig mens als eettafelstoelen heeft.
Indrukwekkende specs, maar ik ben niet weg van de looks. Dan maar 6pk minder
Die blauwe lijnen in de cockpit zijn wel erg schreeuwerig voor dit “type” (luxe sportsedan) auto…
Vanbuiten ziet hij er wel mooi uit (hoewel voor mij de kont wat te fel de lucht in steekt).
Maar eerlijk gezegd afgaand op de foto dacht ik dat eerst dat het een C-AMG was. Ziet er niet zo groot uit als ik gewoon ben van een E-klasse. Pas als je een foto van opzij ziet valt het wat op…
@Scapabartjuh: blauw licht is sfeer verlichting
@reggie-boy_rood: no shit Sherlock :lol:
@reggie-boy_rood: bij blauw licht heb ik niet bepaald een sfeer associatie
@bischero: zal dus in te stellen zijn… qua felheid en wss zelfs kleur. Dus dat argument hierboven van te schreeuwerig gaat niet echt op.
@darrock: Als dat klopt heb ik inderdaad niets gezegd ;-)
Had eerlijk gezegd niet door dat het een lichtstrip was….
@bischero: ik verwacht na blauw licht meteen rood licht met ‘volgen’ :-)
@scapabartjuh: Kun je volgens mij ook in iedere gewenste kleur instellen die je maar wil. Soort ambilight.
@Scapabartjuh: cokelampen.. heb je ook op wcs van sommige clubs ed
Toepasselijk voor doelgroep dus
Hele leuke auto.
Zal wel binnen een paar maanden op de oprit staan van onze turkse buren.
@martinus: was ik die buren maar van je maar helaas..
Ik wacht nog even op de station.
@kraakensmaak: Ga je met de trein ?
@luuktb: treintaxi’s (bestaan die nog?)
Hij ziet er heerlijk uit!
We kunnen gerust stellen dat de pk wedloop tussen de Duitse Drie weer in volle gang is.
via iPhone app
Dit is gewoon een WOW factor pur sang!!! “Wow”
De looks doen me denken aan een in elkaar geslagen C-klasse van de nieuwe generatie
Ziet er wel weer uit als een ouderwetse Bullebak!! ^Positief
Nondeju !! Wat een machine !! Alweer geslaagd zoals misschien wel elke E klasse AMG ! Puike werk van Mercedes-Benz ///AMG
Bizar, 612 pk in een “gewone” sedan. Dit zijn geen power sedans meer, dit zijn hypercars met 4 deuren en een kofferbak.
@silverarrow: helemaal mee eens; de tijd dat 286 PK in een BMW M al als niet te overtreffen klonk lijkt eeuwen geleden… de gemiddelde automobilist deed het toen met iets van 60 PK, nu heb je al 30 PK nodig voor alle accessoires.
Nu nog een Estate maken en mijn droomauto is compleet!
Zal mij benieuwen wat hij gaat kosten.
Naar 100kmh in 3.3 seconden in een vrij forse sedan, geweldig!
Nu alleen maar hopen dat de soundtrack weer enigszins in de buurt komt van de oude ongeblazen E63/C63.
Erg lekkere taxi ;)
Ah, de witwascriminelen hebben weer een nieuw transportmiddel.
@stfu: ze moeten zich toch een beetje onderscheiden van alle ramkrakers.
ik vind hem er beetje tam uit zien ze zouden de wiel kasten breder moeten maken want dit lijkt op een e200 diesel
meestal vind ik dit soort auto’s gaaf en pas na een paar jaar zijn het proletenbakken, deze is al voor de introductie rijp voor dat label…
Zou hem best wel willen, maar ik ging direct ff een paar fatsoenlijke velgen laten plaatsen… Wat een draken van een velgen zeg…
Dikke taxi!
Ik vraag mij nog steeds af wat er nu met de E500 gaat gebeuren. Komt daar geen vervanger meer voor? Dat zou ik wel echt zonde vinden.
En dan te bedenken dat de 65 AMG’s ook al 612pk hadden een paar jaar geleden. Nu ben ik benieuwd waarmee BMW op de proppen komt.
@rd1991: die hadden dan ook 1000nm koppel. Manier van rijden was ook compleet anders dan bij de 63 Amg’s (minder hoogtoerig).
@nasty: Dat is aanname die vaker (onterecht) gedaan wordt. De ’65 AMG’ is er omdat mensen er naar vragen, maar het is eigenlijk een hopeloos verouderd blok. Zeer zwaar, zeer dorstig, matige respons , enorm turbogat. De achtcilinders zijn veel en veel beter op alle vlakken. Op zich ook logisch, de ’65 AMG’ modellen zijn al sinds 2003 nauwelijks gewijzigd in productie.
@willeme: maar toch wil je een 65!
@henkhupelschoten: waarom? Een V8 klinkt beter (mening) en rijdt blijkbaar beter. Die 65 is er dan alleen nog voor mensen die de auto alleen kopen vanwege de nieuwprijs.
Schitterend maar waar en wanneer kan je al haar pk’s nu eigenlijk gebruiken?
@handbakjasper: duitse autosnelweg
@handbakjasper: Aygo-racer
Ziet er veel beter uit dan de c63(vooral de achterkant) zou hem wel aanschaffen had ik het geld haha
Ordinair is nog een te chique woord om deze wagen te omschrijven.
Heel gaaf en bizar snel, toch maakt het me niet zo hebberig als de vorige generatie.
https://www.mercedes-amg.com/img/vehicles/e63/overview/video/e63_1.jpg Dan rij je toch echt wat anders dan een opgepompte c klasse. Maar misschien valt het mee in het echie.
Wat een kanon. En de werkplek is ook om je vingers bij af te likken.
Wat een ongelofelijk gedrocht. Dit zag ik toch niet aankomen ..
JA! Als estate bitte! En goannn!!!!!
Op papier kan die wel sneller zijn als de rs6 maar vraag mij af of die ook echt sneller is. Want op papier is een rs6 altijd sneller
@mab: klopt. Alleen op asfalt legt ‘ie het af ;)
Heerlijkste Powersedan van deze generatie! Zal waarschijnlijk nooit de legende status van de e39 m5 bereiken jammer genoeg…..
3.3 sec in een E klasse. Fabrieksaf! Te ziek voor woorden gewoon!
Gelukkig is ie zo snel weg bij het stoplicht. Wat een lelijk hok is het toch. Nee dan liever de Audi, BMW … maar (qua snelheid no where near) de Ghibli is en blijft voor mij de mooiste in het segment.
Tering zeg! Wat een absurde cijfers! En wat een wagen ook! Als je dit ziet wil je toch geen M5 of RS6 meer?
Wat nou ‘einde van de pk-wedloop’? Wat een power. Het is alleen een beetje jammer dat het uiterlijk weinig subtiel is gebleven.
Letterlijk knetter hard! Wat een master geluid
Tjonge, wat een kneiterdikke bak zeg! Die wielen zijn ook erg mooi! Voor mij dan een combi.. Nu wachten waarmee BMW op de proppen komt met de nieuwe M5.
Ben meer benieuwd naar de 0 naar 200 tijd dat moet zeker wel onder de 10 sec zijn


BRABUS kan aan de slag… wat valt er nog te verbeteren aan deze auto? Vorige e63 was overigens ook sneller dan de RS6 dus ben vooral benieuwd naar Audi waar ze mee aan komen zetten!
Overigens ben ik benieuwd of ie deze keer wel in coupe variant komt, ik wacht nog even op het T-modell. 612 pk…. Jezus!
Blijf het raar vinden die s versie. Als je dit kunt betalen en zoveel geld uitgeeft voor het beste koop je toch nooit de niet s. “Ik wil het bruutste apparaat wat er te krijgen is, maar die 600+ pk is me net teveel. Doe die maar met 27PK minder”
Fantastisch brute auto en de nieuwe generaties nu hebben erg mooie lijnen naar mijn mening.
Al zal ook dit model binnen een goed 10 jaar wel op een aanhanger staan richting Roemenië voor een belachelijk lage prijs..
Moest ik het geld hebben ga ik toch zeker voor de Alfa Qiulia QV, al moet Mercedes het nog bewijzen maar ik denk niet dat deze de QV verslaat op een rondje Ring.. En hij nog goedkoper ook..
Ben niet zo vd MB maar dit is toch wel een positieve uitzondering … Wat een geweld uit zo een ‘taxi’
En dat weegt? Kg? Voor mij minstens zo intressant als het relatief klein verschil in vermogen…
E63 van de buren weegt 2,1ton eu…
Bizar die specs… Om het even in perspectief te zetten. Vergelijkbaar met een Ferrari California T, sneller dan vrijwel alle Aston Martins of vrijwel alle Porsches. De vraag is dan ook nu; wat gaat er de komende jaren nog gebeuren? Gaan Audi // BMW // Jaguar enz. hierop in en bouwen ze nog iets snellers of kappen ze er mee en gaan ze zich meer focussen op de “TESLAS” van deze wereld?
Duidelijk is al lang dat het kan maar we het niet nodig hebben. Die specs zijn leuk voor een “circuit” auto maar voor normaal van A naar B? Leuk de kroegpraat en gaaf als je iemand een keer je achterlichten kan laten zien bij stoplicht sprintjes maar leuker vind ik een auto die mij non-stop (dus een snelle diesel, met een actieradius van 1000+ km ) voor wintersport naar mijn eind bestemming kan knallen en dan voor de weekenden iets leuks erbij om bijv te knallen op circuits oid. Ik bedoel als deze auto +- 150K kost dan koop ik bij voorkeur iets als een M550d (ca 105k) of een Audi Bi-tdi oid met 300+ diesel pk’s en er bij dan iets als een Alfa 4C // Lotus Exige oid voor trackdays en circuit gebruik… Maar ja ieder zijn keuze.
Nb blijven wel waanzinnige specs.
Het is en blijft een Benz…… Dus ouwe lullen, taxi of foute mensen imago. Sportief willen zijn terwijl het er niet bij past. Wil je sportief koop je een BMW. Wil je verkopert zijn koop je een Audi.
Wat een peekaas! Benieuwd of de nieuwe M5 daar overheen gaat….
Wow…dat ziet er lekker uit. Damnnnn er zal weer een geil geluid uit de uitlaten komen.
@zion88 Bmw doet niet mee aan de pk-race. Ze gaan voor carbon om de auto lichter en sportiever te maken. Veel pk’s zegt niets als je er niet fatsoenlijk door de bochten mee kan.
@dillinger2016: zonder vierwielaandrijving worden 500+ PK’s toch al vaak door esp geknepen, of je staat de bandjes op te roken. Dus gewicht is een ding, maar tractie speelt een steeds grotere rol bij dergelijke vermogens..
@dillinger2016: Geruchten gaan dat de M5 F90 standaard xDrive krijgt. Ook schijnt het een verbeterde versie van de 4.4L V8 biturbo te krijgen van de M5 F10. Dus ga d’r maar vanuit dat ze ook rond de 600pk uit de M5 gaan persen.
@lebeaunl @sollie1984 Klopt. Het wordt rond de 600pk, maar de competition uitvoering had dat ook. Ik heb de nwe m5 in camo al gezien in Duitsland. De fotos ga ik nog uploaden. 1 ding was wel goed aanwezig en dat was het geluid…..dat klonk erg mooi
@dillinger2016: Ik heb ook al meerdere spyshots gezien, maar goed om te horen dat ze aan het geluid hebben gewerkt. Dat was de enige nadeel van de M5 F10.
Ik wil echt een staande ster
Knappe auto, knappe cijfers maar hoe zit het met het gewicht?? Toch wel belangrijk als je toch wat bochtenwerk wilt..
De ultieme E-Klasse en de ultieme rijdersauto voor mij op het moment.
Voor mij weer het bewijs dat Mercedes voor ligt op BMW en Audi.
Mooie specs, maar wat betreft vermogen is het een mooie tweede plaats. CTS-V: 649PK 855Nm.
Charger Hellcat: dik 700PK. De AMG S heeft meer vermogen dan een RS6/7 of M5 en is daarom de krachtigste?
Waarom die klotemuziek, je wilt toch juist de v8 horen???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).